Sök:

Sökresultat:

340 Uppsatser om Demokratisk fördjupning - Sida 15 av 23

FrÄn anarki till demokrati: vÀgen mot politisk stabilitet i Afghanistan

Under slutet av november 2001 samlades, pÄ Förenta Nationernas initiativ, flera betydande afghanska grupperingar i Bonn i Tyskland med syfte att dra upp riktlinjer för Afghanistans framtid. PÄ dagordningen stod framförallt inrÀttandet av en ny demokratisk regering, vilken ocksÄ skulle vara vÀl förankrad hos det afghanska folket och representativ för de mÄnga intressena Kabul sÄgs som ett steg pÄ vÀgen mot politisk stabilitet i det av krig i landet. Det pÄföljande inrÀttandet av en interimsregering i huvudstaden hÀrjade landet. Denna uppsats syftar till att utreda om förutsÀttningarna i landet tillÄter införandet av det tÀnkta demokratiska styret eller om premisserna istÀllet torde innebÀra att ett annat styrelseskick bÀttre passar landet samt vilket styrelseskick detta dÄ kunde tÀnkas vara. Detta Àr intressant eftersom de rÀtta förutsÀttningarna inom landet mÄste finnas om resultatet av ett demokratiskt styre ska bli acceptabelt.

LÄRARROLLEN : Den komplexa lĂ€rarrollen-sex lĂ€rares syn pĂ„ sin lĂ€rarroll

I dagens skola har lÀraren fÄtt en starkare roll Àn tidigare, till stor del beroende pÄ förÀndrade familje- och arbetsförhÄllanden. LÀrarens kompetens och förhÄllningssÀtt har stor betydelse för elevernas förmÄga att ta till sig ny kunskap och att interagera med andra elever och vuxna i skolan. I litteraturgenomgÄngen har olika aspekter av lÀrarkompetens belysts ur aktuella forskares synvinkel och fem kompetenser utkris-talliserade sig: ledarskap, kommunikation, lÀrareelevrelation, interaktion och hand-ledning. I syfte att belysa vilka speciella kompetenser lÀrare kan anses sig behöva, hur lÀrare kan uppfatta sin lÀrarroll samt hur medvetna lÀrare kan vara om elevers uppfattning om lÀrarens betydelse har intervjuer genomförts med sex lÀrare, en kvin-na och fem mÀn. Intervjupersonen arbetade med för- och grundskoleelever och hög-skolestuderande.

Demokrati i ungdomars livsvÀrldar : En kvalitativ studie om ungdomars tankar och erfarenheter kring demokratibegreppet

Studiens syfte Àr ungdomars erfarenheter och upplevelser av demokrati i deras vardag samt hur det tar sitt uttryck. Flera författare har belyst att ungdomar tar lÀttvindigt pÄ demokrati och att de inte ser demokrati som mer Àn valdeltagande och politik, och att de med andra ord inte ser demokratins vÀrde. En kvalitativ metod valdes och det empiriska materialet samlades in genom fem individuella intervjuer samt fyra observationer vid olika fritidsgÄrdar. FrÄgorna i intervjuerna handlade om hur ungdomar upplever delaktighet och inflytande samt hur demokrati utförs och genomförs i deras livsvÀrldar sÄsom skolan, fritiden, familjen, vÀnner och media. Studien visade att ungdomarna upplevde delaktighet och inflytande som delar i demokrati och att det var viktigt för dem, dÄ det innebar möjlighet att göra deras röster hörda men de var samtidigt omedvetna om den demokrati som fanns pÄ andra arenor i deras vardag.

Den lokala lobbyn : En studie om informella kontakters betydelse för kommunala beslut

Forskningen om lobbyism i Sverige har hittills i huvudsak fokuserat pÄ riksdagen. I den hÀr uppsatsen undersöks lobbyism pÄ kommunal nivÄ utifrÄn ett mottagarperspektiv med fokus pÄ beslutsfattare och deras erfarenheter av lobbyism. Syftet Àr att belysa hur beslutsfattare i svenska kommunfullmÀktige uppfattar att lobbyism gÄr till i sina egna kommuner. Studiens utgÄngspunkt utgörs av lobbyismens relation till demokrati och i den kvalitativt genomförda undersökningen anvÀnds en analysram baserad pÄ tre vÀrden för demokratisk lobbyism, benÀmnda transparens, jÀmlikhet och etik. Empirin har samlats in genom intervjuer med Ätta kommunala fullmÀktigeledamöter.

Barns inflytande i förskolans samling

Abstract Syftet med denna undersökning Àr att fÄ en djupare förstÄelse för hur pedagoger arbetar med barns inflytande och delaktighet under samlingen. Studien belyser pedagogers uppfattning kring samlingens betydelse och de förvÀntningar de har pÄ samlingen. Jag vill ocksÄ undersöka pÄ vilket sÀtt barn visar intresse för samlingen. Detta gör jag genom att intervjua pedagogerna om barns intresse för samlingen, och genom att sjÀlv observera barnen. Studien bygger Àven pÄ att se skillnader i tvÄ olika förskolor, en kommunal med Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och en privat förskola med allmÀn inriktning. Studien kopplas till tidigare forskning och relevanta teorier utifrÄn mina fyra frÄgestÀllningar.

En jÀmförande studie mellan finska och svenska sÀkerhetspolisen

I en demokratisk stat finns en myndighet som ansvarar för rikets sÀkerhet. Efter bombningen av World Trade Center -tornen den 11 september 2001 ökade terrorhoten i vÀrlden, samtidigt ökade Àven sÀkerhetspolisens krav att skydda statens sÀkerhet. I kampen mot terrorister agerades det genom hÄrdare ÄtgÀrder. TerroristbekÀmpningens inflytande har pÄverkat Àven sÀkerhetstjÀnstens organisering i Norden. Syftet med uppsatsen Àr att granska och jÀmföra sÀkerhetspolisens verksamhet och organiseringen i den svenska och den finska sÀkerhetstjÀnsten.

Kunskapssyn i samhÀllskunskapsprov : Ett demokratiperspektiv pÄ kunskap och dess konsekvenser för elevens demokratiska fostran

Skolan har tvÄ uppdrag, ett kunskapsuppdrag och ett demokratiuppdrag. Vi har i vÄr utbildning till samhÀllskunskapslÀrare blivit medvetna om att samhÀllskunskapen har ett sÀrskilt ansvar för att fostra demokratiska medborgare. Detta föranledde oss att undersöka prov i samhÀllskunskap dÄ vi under vÄr verksamhetsförlagda utbildning inte kunnat se att proven haft de intentionerna. Huvudsyftet med vÄr studie Àr att, ur ett demokratiperspektiv, undersöka vilken kunskapssyn som kommer till uttryck i samhÀllskunskapsprov. Metoden fördetta Àr en syftesrelaterad textanalys dÀr vi tolkar den kunskapssyn som proven ger uttryck för och ser till de konsekvenser denna kunskapssyn möjligen fÄr för en elevs demokratiska utveckling.

Ett folkstyre i förvittring eller fortsatt demokratisk livskraft? En studie av de norska och danska maktutredningarnas slutrapporter

AbstractThis paper is a comparative study of the final reports of the Norwegian and Danish power studies performed in 2003. While the Danish study found that democracy is thriving, the conclusion of the Norwegian power study was that democracy is in a crisis. The purpose of this paper is to find explanations to why the studies in two Nordic countries arrived at such different results.Methodologically, the paper consists of an ideological text analysis and critical analyses of the discourse. In order to study how the results of the power studies can differ so considerably, the following aspects have been surveyed; 1) external contexts (government inquiries); 2) work process (the researchers? background, role and co-operation); 3) the problem areas and themes studied; and 4) power perspectives.

Vilka likheter finns mellan Janusz Korczak och lÀroplanen 2011?

Sammanfattning Philip Jonsson(2012) ? Vilka likheter finns mellan Janusz Korczak och Lgr 11? Malmö högskola: LÀrarutbildningen Uppsatsen Àr en jÀmförelse mellan Janusz Korczak och dagens lÀroplan frÄn 2011. Uppsatsens resultat Àr att det finns likheter mellan Janusz Korczaks pedagogik och lÀroplanen för 2011. HÀr har jag valt att fokusera pÄ tre huvudpunkter: Pedagogik, demokrati och uppfostran. Janusz Korczak strÀvade efter att engagera barn i samtal, tro pÄ de och ge barnen möjligheter till att tro pÄ sig sjÀlva och utvecklas.

Lissabonfördraget : Ökat demokratiskt inflytande inom EU?

Vid införandet av Lissabonfördraget var unionens tanke att införa flertalet förÀndringar i syfte att bland annat effektivisera och klargöra unionens arbete. En stor förÀndring var ocksÄ införandet av de Àndringar som har till syfte att göra EU mer demokratiskt. Europaparlamentet fÄr i och med införandet av Lissabonfördraget befogenheter inom fler omrÄden och det förra medbeslutandeförfarandet blir nu det ordinarie. Den största förÀndringen Àr dock införandet av medborgarinitiativet. VÄren 2010 lade kommissionen fram ett lagförslag med krav pÄ vad ett medborgarinitiativ ska innehÄlla.

Skuggor ur det förgÄngna - Det auktoritÀra arvet i Uruguay 1985 - 1990

DÄ en demokratisk transition, dÀr begreppet transition refererar till den situation som uppstÄr mellan tvÄ olika politiska regimer, avslutas tar en konsoliderande process vid. Denna konsoliderande process Àmnar till att förankra det demokratiska styrelseskicket i samhÀllet. Begreppet konsoliderad demokrati Àr i sig omdebatterat.En transition, som kan vara en övergÄng eller en ÄtergÄng, till demokrati kan föra med sig nÄgon form av auktoritÀrt arv. Detta auktoritÀra arvet kan sedan utkristalliseras genom att de valda, civila politikerna inte kan fatta beslut pÄ vissa omrÄden, frÀmst dÄ det handlar om hanteringen av minnet frÄn en auktoritÀr period. Detta kan i sin tur innebÀra att det demokratiska styrelseskicket inte förmÄr tillfredstÀlla dess medborgare och missnöjet expanderar.

Mediedrev : en demokratisk förutsÀttning eller ett politiskt fall?

Syftet med denna undersökning Àr att se hur journalistiken förÀndrats vid rapporteringen i politiska mediedrev 1995- 2010. Vi ska ocksÄ titta pÄ hur mediedrev som fenomen har förÀndrats under samma tid. UtifrÄn Lars Nords definition av mediedrev har vi gjort ett urval av fyra politiska mediedrev; TobleroneaffÀren frÄn 1995 som bland annat handlar om hur Mona Sahlin anvÀnde statens kontokort för privata inköp. KvittoaffÀren frÄn 2001 dÀr Yvonne Ruwaida gjorde av med offentliga medel utan att redovisa kvitton. I Ministerskandalen 2006 ertappades före detta ministrarna Maria Borelius (handelsminister) och Cecilia Stegö Chilo (kulturminister) med att ha anlitat svart arbetskraft samt struntat i att betala tv licens.

Hegemoniska diskurser i gymnasieskolans verksamhetssystem och betydelsen av dessa för gymnasisters utvecklande av demokratisk kompetens: : En diskursanalytiskt inspirerad studie frÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv med fokus pÄ hegemoniska struktu

Purpose: The purpose of this study is to increase the understanding of how a bank?s features and internal factors have affected its choice of method in calculating the capital requirement.Theoretical and Empirical Method: The research strategy of this study has been of a qualitative nature with a deductive approach. The choice of method was depth interviews with respondents from a targeted sample of Swedish banks. These respondents were chosen based on the knowledge they possess as key employees in the capital requirement process and their involvement in choosing their banks? method for calculating the capital requirement.

Företagets viktigaste resurs ? En kvalitativ studie om chefers ledarskap och hur de tar tillvara pÄ de anstÀlldas kunskap

Bakgrund: Att kunskap blivit en central och viktig del av nutidens arbetsmarknad och nĂ€ringsliv Ă€r nĂ„got som de flesta mĂ€nniskor Ă€r överens om. Även allt fler företag belyser vikten av att anvĂ€nda den kunskap och kompetens som finns hos de anstĂ€llda och ser denna kunskap som en av de viktigaste tillgĂ„ngarna. Vi tĂ€nker att chefen har stora möjligheter till att pĂ„verka hur företagen tar tillvara pĂ„ de anstĂ€lldas kunskap. Samtidigt som vi anser att den typ av ledarskap som chefen anvĂ€nder kan ha en stor inverkan pĂ„ hur detta sker. Vi ser vĂ„rt val av problemomrĂ„de som intressant och aktuellt i och med dagens utveckling och det ökade behovet av att ta tillvara pĂ„ den mĂ€nskliga kunskapen.Syfte: Syftet med den hĂ€r undersökningen Ă€r att fĂ„ en bild av chefers syn pĂ„ ledarskapets roll för att frĂ€mja de anstĂ€lldas kunskap i en verksamhet och hur cheferna arbetar konkret för att ta tillvara pĂ„ kunskapen hos de anstĂ€llda.Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning i form av sju semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga chefer inom privat och offentlig sektor.Resultat: De mönster vi kan urskilja Ă€r att flertalet av cheferna var överens om att en demokratisk ledarskapsstil Ă€r den bĂ€sta för att ta tillvara pĂ„ de anstĂ€lldas kunskap.

Dynamisk pedagogik : Dess tillkomst och teoribildning tecknad utifrĂ„n Dan LipschĂŒtz livsberĂ€ttelse

Dynamisk pedagogik Ă€r en metod dĂ€r man utifrĂ„n en demokratisk vĂ€rdegrund arbetar med individers och gruppers kommunikativa och kreativa processer för att medverka till ökad sjĂ€lvkĂ€nnedom. Dynamisk pedagogik har funnits pĂ„ LĂ€rarhögskolan i Stockholm sedan mitten av 1960-talet och till en början som Ă€mnet skapande dramatik i förskollĂ€rarutbildningen. Dan LipschĂŒtz Ă€r upphovsmannen till metoden.Uppsatsens syfte Ă€r att beskriva och tolka vad som ligger bakom den dynamiska pedagogikens uppkomst och utveckling under perioden 1926 ? 2007. Jag anser att 1966 var det mest betydelsefulla Ă„ret för den dynamiska pedagogikens utveckling.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->