
Sökresultat:
329 Uppsatser om Damaged gods - Sida 7 av 22
Viltets inverkan på vegetationsutvecklingen i en Sydsvensk skogsföryngring :
Herbivore impact on the Swedish forest has under a long time been a common subject of
debate. There are many different opinions depending on what direction the forest owner has with his/her forest. Populations of moose and roe deer have increased significantly in Sweden during the last decades. The purpose of this study is to get a full picture of the herbivore impact on the regeneration areas. The field work was done once a year for seven years (1999?2005).
Riskanalys av farligtgodsled i Kalmar - Rekommendationer med avseende på detaljplan Södra vägen
This report contains a risk analysis of transportation of dangerous goods in Kalmar. The analysis is based on quantitative data and an evaluation of the risks based on both the probability of occurring accidents as well as the consequences of those. The risks are presented as both individual and societal risks..
Nyutvecklad lastsäkringsutrustning för järnvägsvagnar: ökad effektivitet och minskade godsskador
Problemformulering: Järnvägstransporter av gods har på senare år tappat storamarknadsandelar till vägtransporterna. Orsakerna är många, enav dem kan konkretiseras till en betydande envägstrafik vilketär en direkt följd av dålig lastsäkringsutrustning i vagnarna.Målsättning: Målet med projektet är att utveckla ett koncept för ny typ avlastsäkringsutrustning som kan integreras till befintligvagnpark. Utrustningen ska alltid finnas i vagnen och hamöjlighet att lastsäkra flera typer av produktflöden menframförallt palleterat gods.Förutom grundläggande krav på hållfasthet för de krafter somuppkommer vid rangering och transport ska utrustningensamtidigt vara så liten som möjligt både vad gäller vikt ochvolym.Metod: Projektet är i grunden en produktutveckling vilken består av enstegvis utarbetad modell av Ulrich och Eppinger när välproblemet hade identifierats. Dessförinnan krävdes dock ennormativ studie för att klargöra de problem som åligger ochsom behöver lösning. Informationsinsamlingen har framföralltbestått av kvalitativ data av både primär och sekundär karaktär.Slutsatser: Författarna anser att en förändring i dagens konservativabransch är önskvärd för att stärka järnvägens konkurrenskraft.Integrering av författarnas lastsäkringsutrustning skulleinnebära en stärkt marknadsposition för järnvägens roll somgodstransportör.
Höggallring i praktiskt skogsbruk : beskrivning av en gallringsmodell för granskog som tillämpas på Trolleholms Gods
When Norway spruce is planted with large initial spacing and grows on highly productive sites in southern Sweden, a high proportion of the stems gets broad annual rings. The thinning programme carried out at the estate of Trolleholm aims to extract stems with too broad ring width. The 3-4 first thinnings are carried out as thinning from above, where only the thickest trees are removed. The internal distance may not fall below 5-7 meters depending on the number of thinning (short distance in young stands).
The aim of this study was to examine the thinning model that is carried out at the estate of Trolleholm. A volume table is calculated to describe the model, and data is collected on temporary plots.
Musikupplevelser vid förvärvad hjärnskada : en intervjustudie av musikterapeuters erfarenheter
A?mnet a?r musikterapi med hja?rnskadade personer, skrivet inom ramen fo?r Magisterprogrammet i musikpedagogik med inriktning musikterapi vid Kungl. Musikho?gskolan i Stockholm, 2012. Syftet med uppsatsen a?r att bidra till o?kad kunskap om hur det a?r att tolka och fo?rsta? hja?rnskadade personers sa?tt att kommunicera i en musikterapisituation, da? dessa har nedsatt kommunikationsfo?rma?ga, afasi, sva?rt med empati, ett utsla?tat ka?nsloliv, stel mimik och liknande.
Undertransportörens ansvar för godsskador till sjöss
Den här uppsatsen behandlar undertransportörens ansvar för godsskador gentemot lastägaren inom sjörätten. Vi använder oss av en konstruktivistisk metod i syfte att tillhandahålla funktionella och transparenta lösningar på ett antal problem. Uppsatsen tar ett helhetsgrepp på undertransportörens ansvar, men med tyngdpunkt på vad som kan upplevas som oklara rättsfrågor. Den första frågeställningen är vilka rättsteoretiska grunder undertransportörens ansvar bör anses vila på. Om undertransportören är bunden av ett konossement är grunden för ansvaret det däri avgivna transportlöftet ? ansvaret grundar sig på avtal.
Skyddsavstånd till transportleder för farligt gods
Detta arbete grundar sig i att redogöra för hur man bygger ett sedumtak och vad det finns för fördelar med att bygga ett sedumtak. Arbetet går in på sedumtak, allmänt om sedum och dess olika typer, taklutning och uppbyggnad, miljöaspekter samt underhåll av taket.Det kommer fram att sedumtak är mera miljövänligt eftersom det t.ex. minskar energiförbrukningen i och med att man inte behöver värma upp eller kyla ner inomhus på samma sätt som med andra tak. Sedumtaket har dessutom en längre livslängd. Sedumtaket behöver inte bli ett dyrare alternativ, även det framkommer i arbetet.
Jordförlagda konstruktioner : Submarine Shelter
Examensarbetet har gjorts i samarbete med Hjort Conveyor, ett företag i Helsingborg som tillverkar conveyorsystem för transportering av gods inom processindustrin.Vårt uppdrag har varit att ta fram ett kostnadseffektivt och kommersiellt hållbart styrsystem till deras applikation för lodrät transportering. Funktionskraven har varit parallellreglering, enkeldrift, samt reglering av balk i vinklat läge.Denna rapport omfattar vårt arbete med val av komponenter, programmering av styrprogrammet och installation av systemet. Även drifttagningen, som sketts på en testanläggning hos Linde Metallteknik AB tas upp.Projektets samtliga krav har uppfyllts och testanläggningen används idag i produktion hos Linde Metallteknik AB..
Konstruktion av mutterdragare för stora moment
This degree project was conducted in collaboration with Gremo AB located in Ätran.The aim of the project was to develop a solution to secure quality and to help assemblingthe locknut holding the vertical hinge on the harvesters and foresters from Gremo.At this time the nut is assembled manually by the aid of an overhead crane. The nut istightened differently from time to time, and there was no specified torque to which it istightened. Another present problem was the locking washer which sometimes getsdamaged during assembly, when this happens the procedure has to be started over fromthe beginning. The current assembly procedure is very time consuming and lengthy forthe employees.Our task was to design a machine that could tighten the nut to a specified torque with amargin of error of ± 3%. The assembly procedure will be held simple and the timerequired at a minimum.The project started by developing several principle solutions, the one solution that bestmatched our specifications were developed to a primary solution.Today we have started manufacturing and assembling our prototype.
RFID-teknik i cross-dockinglager - En studie av Speed Logistics lagerverksamhet
Logistik är mer än transporter mellan olika platser. Stor del av ett företag och dess logistik kretsar kring de interna logistikfunktioner och hur de som företag ständigt jobbar för att förebygga flaskhalsar. En lagervariant som används för att skapa ett högre värde i en kedja är ett så kallat cross-dockinglager. I ett sådant förs ständigt ett arbete med att effektivisera processer med hjälp av olika tekniker och strategier. En teknik för att öka omsättningshastigheten i ett lager genom snabbare identifiering och spårning av gods som hanteras är Radio Frequency Identification (RFID).Syftet med studien är att belysa de ständigt återkommande problemområden som uppstår i ett cross-dockinglager samt hur en RFID-lösning skulle kunna stödja dess verksamhet.
Konsten att skapa utrymmen : Förbättringsmöjligheter inför framtida överdäckningsprojekt för att främja samhällsutvecklingen
En hållbar samhällsutveckling beror på tre faktorer; naturen, människan och samhället. I dagens läge vill människan minimera de påfrestningarna som miljön och omgivningen utsätts för. Det är därför viktigt att se över hur resurserna utnyttjas. Ett bra exempel på detta är att befintliga trafikleder inom tätbebyggda städer byggs över, sådana projekt kallas överdäckningar. På detta sätt skapas både byggbar yta och negativa effekter av trafikleder minskas inom tätbebyggda områden.
Påsköns stenstatyer, moai : Vilket genus representerar de?
Abstract.The question in this analysis is which gender moai, the big statues on Rapa Nui, represent. My hypothesis is that they have developed from visual symbols to metaphores in mythologies from an polynesian context. That these statues were symbols for human origin and creation of ancestors ideological power, and gods in consideration male gender. In the long isolation, in both time and space, the mytologies in Rapa Nui was changed, and the pictures got a new meaning. These changes depended on clearing of wood and big trees and the following difficult situation in farming.
Last- och avståndsanalys på Ahlsells transporter i Stockholm
Ahlsell är en grossist verksam i Norden inom produktområdena VVS, El,
Verktyg & Maskiner, Kyl och Gör-Det-Själv. Ahlsells kunder kan beställa
varor fram till klockan 16.00 på eftermiddagen för att sedan få varorna
levererade från klockan 07.00 morgonen därpå. Från centrallagret i Hallsberg
körs varje dag åtskilliga lastbilar ut till 35 av Schenkers terminaler i
Sverige, för omlastning och sortering och vidare transport ut till kund.
Examensarbetets syfte är att kartlägga flödet från kundorder till leverans
samt att förbättra transporterna i Stockholmsområdet, från terminal till
kunder och butiker. Varje natt transporteras 128 flakmeter, det vill säga
mer än fem bilar plus släp, från centrallagret i Hallsberg till tre olika
adresser i Stockholm: en terminal i Huddinge som är Ahlsells egen fastighet,
Schenkers terminal i Spånga samt Ahlsells butik i Hammarby. Från
terminalerna distribueras idag gods till både norra och södra delarna av
Stockholm.
Planering av personalresurser: en fallstudie på Elektroskandia
Elektroskandia är ett grossistföretag inom el-materiel, kraft/automation, tele/data/säkerhet, belysning, hushållsmaskiner och industriförnödenheter. Elektroskandia tillämpar dag ett leverans, lägger kunden en order i dag har de varan tillhanda i morgon. Detta gör att det inte finns något utrymme för framförhållning då det gäller resursplanering. Orderstopptiden varierar beroende på var i landet leveransen ska transporteras. Denna tid sträcker sig från klockan 14 till 18.
Riskanalys av Gävle rangerbangårds verksamhet
Syftet med denna rapport var att genomföra en riskanalys av Gävle rangerbangårds verksamhet, avgränsat till händelser som kan orsaka allvarliga skador på människor. Händelsernas risk har värderats för personalen på rangerbangården samt tredjeman i rangerbangårdens omgivning. Gävle rangerbangård är klassad som en farlig verksamhet enligt Lagen (SFS 2003:778) om skydd mot olyckor, LSO, på grund av den farligt godshantering som sker på området. På rangerbangården inkommer och avgår tågsätt och godsvagnar rangeras, vilket innebär att vagnarna omkopplas och sorteras. Av samtliga vagnar som hanteras på Gävle rangerbangård innehåller cirka åtta procent farligt gods.