Sök:

Sökresultat:

2064 Uppsatser om Corporate memberŽs duty of loyalty - Sida 36 av 138

Corporate Social Responsibility : Inom bankverksamhet

Begreppet CSR, Corporate Social Responsibility, har pÄ senare Ärtionden blivit ett allt viktigare koncept för företag. För att företag ska kunna vara konkurrenskraftiga krÀvs det idag att man bÄde tar sitt ansvar utifrÄn det ekonomiska perspektivet och det sociala perspektivet. I och med att begreppet har vuxit har fler och fler företag börjat anvÀnda sig utav CSR och börjat integrera det sin verksamhet.Bankerna ser sig sjÀlva idag som stora aktörer i samhÀllets pÄverkan att strÀva framÄt. DÀrför tar man sig an det samhÀllsansvar som man förvÀntas att ta av samhÀllets medborgare för att bankerna ska anses som goda bankaktörer. Detta Àr det som kÀnnetecknar CSR, Corporate Social Responsibility, d.v.s.

Företag och miljö ? UtslÀpp pÄverkar klimatet men pÄverkar det aktiekursen?

Denna kandidatuppsats har i syfte att undersöka huruvida det gÄr att identifiera avvikande aktieavkastning hos företag vilka erhÄller ett förÀndrat betyg i Folksams Klimatindex mellan Ären 2004 och 2005. Identifieras avvikande avkastning undersöks marknadens vÀrdering av förbÀttrade respektive försÀmrade betyg. Signifikant avvikande avkastning identifierats i aktier hos företag som erhÄller ett förÀndrat betyg i Folksams Klimatindex. Resultatet frÄn eventstudien pÄvisar att betygsförÀndringar, oavsett karaktÀr, vÀrderas negativt av marknaden. Att marknaden skulle vÀrdera informationen om förbÀttrade respektive försÀmrade betyg pÄ samma sÀtt strider mot teorin om Corporate Social Responsibility.

Gedigen. Personligt. Nyskapande. : Förslag till gestaltning av entréomrÄdet till VÀxbo Lin utifrÄn konceptet Corporate Garden.

Arbetet behandlar rumslighet i trÀdgÄrden och utgÄr ifrÄn Norberg-Schulz (2003) essÀ om fenomenet plats. EssÀn beskriver arkitekturens fenomenologi, och studien visar att synsÀttet ofta avspeglas i trÀdgÄrdslitteraturen. Fenomenologin menar att vi inte kan fÄnga en beskrivning av det verkliga fenomenet utan bara mÀnniskans upplevelse av fenomenet. Det Àr sÄ vi ocksÄ gÀrna beskriver trÀdgÄrd, genom att dela med oss av vÄr upplevelse av trÀdgÄrden. Platsens struktur delas upp i rum, som Àr den tredimensionella organisationen av platsens element och karaktÀr, som Àr den allmÀnna atmosfÀren hos platsen.

BanktjÀnstemÀns uppfattningar om vad revisorer ska göra

The aim of the study is to describe and analyze bank officials' views about what auditors will do. The main motivation comes from the government?s proposals that the audit duty will be abolished and it can lead to that bank officials in a bigger extent can influence the audit?s formulation. It can also lead to that a consumer audit becomes reality. The study covers a sample of 302 bank officials where 153 have participated through a survey questionnaire.

Att attrahera arbetsso?kande : En studie i hur fo?retag kan anva?nda corporate social performance i employer branding fo?r att sta?rka sitt arbetsgivarvaruma?rke

Denna studies syfte a?r att underso?ka vilka aspekter av ett fo?retags arbetsgivarvaruma?rke som va?rderas ho?gst av arbetsso?kande och da?rfo?r a?r viktigast fo?r fo?retag att kommunicera till ma?lgruppen genom employer branding-arbete. Uppsatsen bygger pa? fyra fra?gesta?llningar: Vilka av aspekterna i ett arbetsgivarvaruma?rke a?r viktigast att kommunicera till arbetsso?kande fo?r att bli en arbetsgivare som arbetsso?kande dras till? Vidare: Vilka aspekter av ett arbetsgivarvaruma?rke va?rderar studenter ho?gst na?r de va?ljer arbetsgivare? Finns det en skillnad mellan ma?n och kvinnor i vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst? Finns det en skillnad mellan vad man va?rderar ho?gst respektive la?gst beroende pa? studietid?Underso?kningen baseras pa? en kvantitativ studie och genomfo?rdes med hja?lp av en enka?tstudie. Enka?tstudien baseras pa? en modell fo?r corporate social performance som kommer fra?n ett offentligt index av Kinder, Lydenberg, Domini & Co.

Corporate Social Responsibility ? Ett paradigmskifte i den nya tidens fo?retagande

Syftet med denna studie a?r att underso?ka och analysera det arbete som Sveriges tre sto?rsta mobiloperato?rer, Telenor, TeliaSonera och Tele2 bedriver kring Corporate Social Responsibility. Studien a?mnar ocksa? underso?ka hur arbetet utvecklats under de tre senaste a?ren, samt hur detta fenomen kommuniceras. Genom detta o?nskar vi uppna? en ba?ttre helhetsbild och en djupare fo?rsta?else fo?r CSR, samt bidra med insikter, uppta?ckter och egna tolkningar kring a?mnet.Metod: Kvantitativ inneha?llsanalys av CSR-redovisningar. Av dessa tre studerade fo?retag kan vi urskilja vissa gemensamma trender bolagen emellan.

De traditionella filmuthyrningsbutikernas skapande av lojala kunder pÄ en mÀttad marknad

This essay is about the market of traditional rental movie stores, which today are on a mature stage of the marketing cycle. The technique is constantly accelerating and contributes to evaluation of new ways to watch movie. New competitors are such as bigger chain of stores that can offer, in addition to their wide range of other goods, rental movies as a secondary selling. The substitute is of most part Internet based services from where you can watch movie online or download film legally as well as illegally.These different sorts of new competitors or substitutes become a big threat on the traditional rental movie stores as these substitutes can offer the same prices or even lower.With these new ways of watching film this will on turn change the behaviours of the customers that likes to watch movies. The problem for the traditional rental movie stores is trying to keep their existing customers and try keeping them loyal to their store, so that they won?t loose them to the competitors and substitutes.

PrestationsmÀtning av Kreativt Arbete : en kulturstudie

Authors: Maria Bergholtz, Alexander WestessonTutor: Daniel EricssonTitle: Performance Measurement of Creative work ? a culture study at PS CommunicationKeywords: Key Performance Indicators, Organizational Culture, Macro-culture, Subculture,Micro-culture, Art, Business, Creativity, PS CommunicationIn the paper?s introductory chapter, the chosen problem area regarding art and business willbe presented. The paper?s studied empirical case will also be introduced here. This then leadsto the reports chosen research questions:How do the company management and the companies? creative personnel approach differ inthe discussion regarding performance measurement on PS Communication?-What causes these differences?What impact does the corporate culture have in the discussion about performancemeasurement of PS Communication?-Is the corporate culture weak or strong?The purpose of this paper is to resolve the stand still in the discussion regarding performancemanagement by creating an understanding of different people active in the organization?sapproach to performance measurement.

Doing well by doing good : Hur kommunikation och anpassning av CSR skapar vÀrde

Background: Today, It?s not uncommon that international companies and organizations have a higher turnover than the GDP of developing countries. Consequently, this may suggest that the choices companies make in the context of their business has a great potential to influence the world from an economic, but also from a social and environmental standpoint. From this the notion emerged that companies have a responsibility, referred to as Corporate Social Responsibility (CSR). A clear definition of the CSR concept is difficult to find, more than 37 different definitions has been identified.

Svensk kod för bolagsstyrning - vilka faktorer förklarar graden av följsamhet?

Historiskt sett har begreppet corporate governance, med svensk term bolagsstyrning, endast haft sekundÀr betydelse inom det ekonomiska omrÄdet. Under de senaste Ären har dock bolagsstyrning utvecklats till ett av nÀringslivets viktigaste fokus. För den breda massan Àr det frÀmst redovisningsskandalerna under början av 2000-talet som bidragit till den allmÀnna diskussionen. Corporate governance handlar dock till stor del om att styra bolag sÄ att de uppfyller Àgarnas krav pÄ avkastning och dÀrigenom bidrar till samhÀllsekonomisk effektivitet och tillvÀxt, dvs. en utgÄngspunkt utöver kriminella handlingar och bedrÀgligt beteende.

En personlig katedral : Designprocessen i praktiken och som pedagogisk modell

AbstractTitle: Coach, vĂ€n eller bĂ„de och? ? en kvalitativ studie om coachning inom arbetslivetAuthors: Jonas NĂ€slund & David ÖhrlingTutors: Ulla Moberg & LarsĂ„ke LarssonPurposeThe purpose of this thesis is to examine how coaching in working life serves, aiming to find what influences the interaction between coach and client. To seek to answer the purpose we raised a number of research questions which discussed, among other the coach's intentions and the parties' relationship.TheoriesThis thesis is based on a number of different theories, where the Leader-member Exchange Theory is considered the main theory. LMX is used when studying the relationship between a manager and an employee. Other theories used in this thesis are for example the Social exchange theory and one-on-one-coaching.MethodThe methods used in this thesis are semi-structured interviews, observations and recordings of coaching sessions.

RÀtt till skadestÄnd enligt upphandlingsreglera : utformning av beviskraven för ett rÀttssÀkert och ekonomiskt effektivt upphandlingsförfarande

Rules for damages that are effective are important to create legal security and a public procurement that fulfil economic effectivity. Those rules are effectivly created for example when the demand of evidence is possible for the damaged supplier to fulfil. Yet the rules cannot be too low without leading to an uncertain procurement for the public purchaser. Thus one have to balance the interests of a public purchaser against the interests of a damaged supplier. This balance leads to a public procurement involving rules of damages where the public purchaser cannot escape duty of damages just because the demand of evidence is too hard to fulfil..

Masskattning av tunga fordon i realtid genom systemidentifiering

As trucks are getting more and more advanced, information about their weight has become a key factor for controlling them in a more fuel efficient and safe manner. Knowing the mass of a heavy duty vehicle in real time has been a difficult challenge for the truck manufacturers. With the processing power for electronic control units in trucks steadily increasing, more advanced algorithms for calculating the mass has been developed, but at the moment there still is a wish for better performance.Since there is a lack of good information regarding the external forces acting on the vehicle, forces that depends on the slope of the road, foundation of the road and the wind, the methods have to be able to disregard these. Such an approach, based on an indirect least square solution, has been evaluated in this thesis. The results have been promising and based on these a recommendation about further evaluation has been made..

Styrelsens sammansĂ€ttning, Är diversifiering en framgĂ„ngsfaktor?

Syfte: Undersökningens syfte Àr att bidra till forskning om sammansÀttningen av Sveriges styrelser och dess pÄverkan pÄ bolagets framgÄng. Metod: Denna undersökning har en deduktiv ansats och bestÄr av dels dataanalys och dels intervjuer. Den kvantitativa dataanalysen undersöker egenskaper hos styrelseledamöterna och kopplingen till företagets börskurser. Den kvalitativa intervjudelen undersöker Äsikter hos personer insatta i styrelsearbete. Teoretiska perspektiv: Vi valde att utgÄ ifrÄn de teorier om Corporate Governance och team som stödjer antagandet att en heterogent sammansatt grupp presterar bÀttre Àn en homogent.

From a rough to a fair way of organizing : En analys av genomförandeorganisationen i Svenska Golfförbundet

AimThe aim of this study has been to inquire into how the Swedish Golf Federation can make their implementation organization more efficient. The intention with the essay has also been to conclude with a proposal for organization structure for the Swedish Golf Federation. The questions of issue have been: How does today?s implementation organization look like? At which level and within which areas do the interviewees consider that the major problems are found today? How do the interviewees consider that the implementation organization should look like?MethodThrough a strategic selection in cooperation with the assigner the Swedish Golf Federation 15 interviewees have been chosen. The data collection has been executed in form of semi structured interviews.ResultsToday?s organization for implementation consists of one central function in Golfens hus with approximately 75 salaried employees, 21 district federations and 485 clubs.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->