Sök:

Sökresultat:

1465 Uppsatser om Corporate hybrid securities - Sida 48 av 98

Kvalitetssäkring i tjänsteföretag : En jämförande studie mellan Ving och SIQ:s riktlinjer för kvalitetssäkring

When managing the quality of a service producing industry?s products, the industry faces greater challenges than the manufacturing industries do. Today?s globalization puts further pressure on service producing companies around the world to work at their absolute maximum. So, how do service producing companies work to manage quality? In this essay the writers take a deeper look at the travel agency Ving, part of My Travel Northern Europe.

Kvalitetssäkring i tjänsteföretag : En jämförande studie mellan Ving och SIQ:s riktlinjer för kvalitetssäkring

When managing the quality of a service producing industry?s products, the industry faces greater challenges than the manufacturing industries do. Today?s globalization puts further pressure on service producing companies around the world to work at their absolute maximum. So, how do service producing companies work to manage quality? In this essay the writers take a deeper look at the travel agency Ving, part of My Travel Northern Europe.

Varumärkespositionering genom etik och socialt ansvar

Syfte:Vi ämnar undersöka hur företag som är i lanseringsfasen och vill positionera genom etik och socialt ansvar, bör arbeta för att uppnå ett starkt varumärke. För att närmare undersöka vilka utmaningar dessa företag ställs inför, har vi valt att utgå från studiens fallföretag Design Fair, som vill kombinera etiska aspekter med traditionella differentieringsvariabler. Slutsats:Ett varumärke som väljer att positionera sig genom etik och socialt ansvar bör sträva efter att göra trovärdigheten till en central del i dess varumärkesstrategi. Genom att arbeta med företagets resurser, identitet samt marknadsföringsmix på ett sätt där positioneringen genom etik integreras så kan trovärdighet nås och ett starkt varumärke skapas..

Belöningssystem i företag med skillnader i nationella ägarförhållanden

Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur belöningssystemen är utformade i företag med skillnader i nationella ägarförhållanden. Detta exemplifieras med en jämförelse mellan svenskägda och amerikanskägda företag. Vi har använt oss av en deduktiv ansats genom hela uppsatsen. Uppsatsen bygger på en kvalitativ fallstudie av fyra företag. Vår insamlade data består av primär- och sekundärdata.

Varumärkesidentitet i tjänsteföretag : strävan efter ett gemensamt ledmotiv

Background: Literature regarding brand identity within the service industry is relatively under developed. As a result one theory is used for both the service and product brands, even though there is a significant difference between a product and a service. As a result of this, the brand identity within the service industry has consequences. Purpose: The purpose of this thesis is to contribute to the brand identity within the service industry. This is done by focusing on how and why this work is done.

Kundsupport via Facebook

This study analyses how different companies offer customer support through social media andthe customer experience of it.Facebook emerged in Sweden during 2008 and today it has more than 800 million user acrossthe globe. Initially Facebook was created for individuals. However, over time, Facebook hasincreased its functionality to support the presence of companies as well. Today most companieshas got a Facebook page and through it, they can easily communicate with their customers.Customer support is one of the communication forms that Facebook is used for.1A questionnaire that received a hundred responses together with a survey of the differentFacebook pages was done in order to determine how the companies work through socialmedia. The results from the questionnaire and the survey was analyzed with different theoriesregarding corporate presence on social media and Facebook.The results shows that only a few people actually used Facebook for customer support butamongst the ones who did the majority thought it worked well.

Man måste brinna för att tända glöd i andra. : Kvinnliga ledare i arbetslivet.

Society is facing rapid and continuous change. In order to participate in the development, organizations need to take advantage of all the knowledge and skills available in the labor market. Women leaders in top positions are still in the minority but do as good a job as their male colleagues. She brings different dynamics and a new dimension in the work culture but is nevertheless excluded from the mightiest rooms. The purpose of this study is to elucidate the organizational factors that determine and facilitate for women to take on leadership positions.

Övervakningsfunktion för en mätplattform för mätning i bil ? erfarenhetsrapport från kandidatprojekt i programvaruutveckling

Denna rapport innehåller de samlade erfarenheterna från ett produktutvecklingsprojekt i kursen TDDD77 vid Linköpings universitet. Projektets mål var att skapa en applikation för att visualisera mätdata från en specialutrustad bil på en surfplatta. Detta var önskvärt då det inte fanns något sätt att se om någon sensor slutade fungera mitt i ett test. Projektet delades upp i en förstudie följd av tre iterationer, där en färdig produkt presenterades på en teknisk mässa i slutet av iteration 3.Resultaten visar att Essence Kernel Alpha States kunde användas som en hälsokontroll för projektet, men då de kunde ses som rätt vaga och lämnade rum för tolkning passade det bäst som ett komplement till exempelvis milstolpar.Att använda Google Protocol Buffers sågs som ett viktigt tekniskt val tillsammans med uppdelningen av klienten i front- och back-end. Protobuf underlättade kommunikationen mellan server och klient som annars krävt ett nyskapat protokoll.Uppdelningen av front- och back-end underlättade inte bara resursfördelningen vid utveckling utan även vid felsökning då det i många fall blev lättare att se precis var felet uppkom.

BARA FÖR ATT PLOCKA POÄNG? : ? En studie kring konsumenters syn på Max marknadsföring av sitt CSR-arbete

This study investigates how consumer attitudes toward a company are affected by the company?s Corporate Social Responsibility work and their marketing efforts thereof. The Swedish fast food chain ?Max? provides the empirical setting. The theoretical framework for the study is based on Vanhamme and Grobben?s (2009) model regarding CSR?s effect on a company?s reputation, which is connected to perceptions? effect on attitude based on Fishbein and Ajzen?s (1975) theory.

Styrelsesammansättning i förändring - ett könsperspektiv

The absence of female directors on Swedish corporate boards is currently a hot topic for both politicians and business leaders all over the world. This thesis aims to discuss reasons for the scarcity of women on boards in Swedish publicly listed companies as well as what actions are taken to alter the composition of these boards. A rigorous selection of gender theories have been used together with data collected from in-depth interviews with mainly board members and nomination committees. Extensive analysis has led to findings that historical perceptions of differences between men and women linger as of today, which prevents women to reach top executive levels as well as board positions. The increasing use of headhunters has encouraged companies to look beyond male-dominated networks in an attempt to widen the range of potential board nominees.

Mer än bara mode? En granskning av CSR i två klädföretag

I den här kandidatuppsatsen behandlas organisationsfenomenet CSR (Corporate Social Responsibility) och hur det tar sig uttryck hos två företag i klädindustrin, nämligen Lindex och Dem Collective. Lindex är ett traditionellt börsnoterat klädföretag som är verksamt i en rad olika länder. Dem Collective, däremot är ett litet Göteborgsbaserat företag med ett starkt ekoetiskt tänkande. Vi granskar dessa två företags tillverkningskedja för att få klarhet i vilka åtgärder som tas för att säkerställa en socialt, etiskt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar tillverkning. Vi undersöker också huruvida dessa åtgärder stämmer överens med företagens CSR-idoelogi, dvs.

Vart jag mig i världen vänder : En studie om konsumenters förhållande till researrangörers CSR

Purpose: To examine how a tour operator works to implement sustainability in the development of the business, as well as what significance it has to consumers in selecting a tour operator. Furthermore, the purpose is to provide recommendations on how tour operators should work to communicate their commitments.Methodology: The research strategy applied is a case study which follows an abductive approach. Qualitative and quantitative methods were applied to complement each other. A semi-structured interview with a tour operator and a consumer survey constitute the empirical foundation.Conclusion: The conclusion of the study is that consumers show a positive attitude towards CSR, but do not see it as a determinant when choosing a tour operator. Thus, CSR does not constitute a competitive advantage against competitors.

Manifestation och implementering av CSR : En studie om hur ett mindre företag kan använda CSR som instrumentför att stärka varumärket

Syfte: Syftet är att undersöka och analysera hur arbete med CSR (Corporate SocialResponsibility) och hållbarhet kan manifesteras och implementeras i ett mindre företag för attstärka företagets varumärke.Metod: Uppsatsen grundas i en kvalitativ metod för att eftersträva en holistisk- ochövergripande bild. Metoden är explorativ och utforskande och ger en djupare insikt ochförståelse för företagets tillvägagångssätt. Som utgångspunkt för sekundära källor harelektroniska och tryckta källor samt akademiska artiklar använts.Slutsats: Efter avslutade studier kan konstateras att genom företagets ståndpunkt i etik, moraloch värderingar i kombination med de praktiska handlingar de utför, manifesteras ochimplementeras CSR- och hållbarhetsarbete i verksamheten. Kundens medvetande ger styrkanoch det värdefulla i varumärket vilket leder till att dessa aktiviteter på ett omsorgsfullt ochgenuint sätt bör planeras och genomföras för att behålla och stärka företagetsvarumärkesimage..

Det Sociala Intranätet

Social intranets are based on the Enterprise 2.0 expression and create a new way for organizations to communicate and work. It brings possibilities to leverage user generated content and engage in cooperation across organizational borders where users can get to know each other and share knowledge.This thesis aims to explore what expectations motivate decision makers in implementing social intranets. It is interesting to discover what is expected to happen in an organization that implements a social intranet and chiefly what the actual effects are. Through interviews of both management executives and intranet users at a consulting company called Ninetech, we have plotted out managers? expectations and effects experienced by users.We have categorized managements? expected effects in two themes; expected effects on corporate culture and expected effects on informational work.

Risk- och granskningshanteringsarbetet i större och medelstora börsnoterade bolag utan internrevisionsfunktion

Bakgrund: De stora redovisningsskandalerna inom bolag som Enron, Worldcom och Palarmat var startskottet för den epidemi som sedan kom att spela en stor roll vid förbättrandet av bolagsstyrningen bland aktiebolag världen över. Kraven på bolagen ökade att informationen som släpptes var tillförlitlig och fullständig. För att säkerställa detta togs svensk kod för bolagsstyrning fram som ett komplement till lagstiftningen berörande aktiebolag. Koden kräver ingen obligatorisk tillämpning i att implementera funktionerna utan har som krav att bolagen ska göra ett aktivt ställningsantagande vid inrättande av funktionerna i koden. En uppmärksammad punkt i koden är 7.4 där bolagen måste beskriva i sina årsredovisningar huruvida de anser sig behöva en granskningsfunktion även kallad internrevision eller inte.Syfte: Syftet med rapporten är att skapa en förståelse för vilka motiv de svenska bolagen med en omsättning över 3 miljarder kronor har haft när de valde att inte följa internrevisionsfunktionen.

<- Föregående sida 48 Nästa sida ->