
Sökresultat:
13992 Uppsatser om Corporate Social Responsibility - Sida 40 av 933
Revisionsutskott - ett alibi för styrelsen?
Under den senare delen av 1900-talet inträffade ett antal företagsskandaler, såsom Enron och Worldcom, vilket föranledde ett bristande förtroendet för såväl styrelsers som revisorers arbete. För att återfå förtroende på den svenska marknaden introducerades Koden och en uppdatering av Aktiebolagslagen gjordes. En av de förtroendehöjande åtgärderna innebar att revisionsutskotten introducerades. Revisionsutskottens införande innebar ett tydliggörande av styrelseledamöternas arbetsuppgifter, men medförde samtidigt att huvudmannaskapsproblematiken i styrelsen aktualiserades. Vilket leder till vår problemformulering: Hur har revisionsutskottens införande påverkat ansvarsfördelning i styrelsen?För att kunna besvara vår frågeställning har vi genomfört kvalitativa intervjuer utifrån ett expertperspektiv.
Kortsiktighet i näringslivet : En studie om förhållandet mellan VD, styrelsen, ersättning och avkastning
This study test the short-termism of companies listed on the market OMX Stockholm 30. We will use a deductive point of view where the purpose of this study is to investigate whether corporate short-term returns can be explained by the independent variables related to corporate governance and compensation practices. This is to investigate whether there is an intentional action on raising the short-term return in order to achieve a higher CEO compensation. In the study, theories dealing with corporate governance and agency theory have resulted in two hypotheses. Basic Hypothesis H1 is: if short-termism of Swedish industry due to the company's short-term returns can be explained by the independent variables related to the company's management and compensation. This hypothesis could not be verified through the quantitative study. Alternative Hypothesis H2 is: the compensation of a CEO can be explained by the independent variables related to company performance and size.
Rabatt på teckningsoptioner
Sociala och miljömässiga faktorer har kommit att få allt större betydelse för företag i såväl deras verksamhet som för deras fortlevnad. Medvetenheten kring ansvarsfullt företagande har ökat på dagens marknad och med avseende på lönsamhet och marknadsvärde är syftet med denna uppsats att undersöka huruvida betydelsen för Corporate Social Responsibility (CSR) har ökat. Undersökningen genomförs genom att testa korrelationen mellan CSR och lönsam-het (ROA) respektive marknadsvärde (E/P-tal), för företag noterade på Stockholmsbörsen mellan åren 2006 och 2009. För att ytterligare kunna uttala oss om huruvida sambandet mel-lan CSR och lönsamhet stärkts över perioden genomförs Fishers Z-transformation, där likhe-ten mellan korrelationskoefficienter testas. Resultaten för undersökningen påvisar ett positivt samband mellan CSR och lönsamhet, men däremot ges inget stöd för att sambandet mellan CSR och lönsamhet stärkts över den undersökta perioden.
Är efterfrågan på plastkassar känslig för avgifter? : En studie om hur efterfrågan på plastkassar påverkas av införandet av en avgift samt vilka åsikter som företag och konsumenter har om en CSRåtgärd i detaljhandeln för att minska användningen av plastka
The representative democracy has become weakened during the last decades. At the same time the United Nations declared at the Rio de Janeiro meeting in 1992 that environmental problems can best be solved by involvement of all concerned citizens in decision-making. The main purpose of this study has been to examine if citizens panels is a possible way to involve citizens in environmental decision-making and what the outcomes can be. Furthermore the study has investigated what the participation has contributed to environmental politics and how representative the results have been. This has been carried out by investigating the Piteåpanel in the municipality of Piteå by conducting interviews.The result of the study shows that the involvement of the citizens in the decision-making influenced the environmental politics of the municipality.
Världens ansvarsfullaste land? En studie av den svenska statliga Corporate Social Responsibility policyn mellan 2000-2006, och tillämpning inom statligt ägda företag
Denna studie är utformad som en utvärdering och skiljer sig något från en ordinär uppsats. En väsentlig del i skillnaden är att teori delen upptar en större del i den ordinarie uppsatsskrivningen medan fokus kring en utvärdering mer inriktar sig på för vilket syfte utvärderingen görs, för vem och ur vilka perspektiv tolkningarna görs. I min studie har jag gjort en utvärdering kring ett samverkansprojekt mellan Försäkringskassan och Malmö stad där syftet med denna varit bland anat att se till hur projektet förmått att nå upp till sina mål och om projektet tillfört något ur ett kvalitativt eller effektivitets perspektiv. Det empiriska materialet inhämtades genom sju semistrukturerade intervjuer med personer inom tre olika kategorier; handläggare från Försäkringskassan, handläggare från Malmö stad samt deltagare. Materialet transkriberades och analyserades utifrån olika teman varefter uppgifterna ?triangulerades? i syfte att bekräfta resultat sedda från olika perspektiv.
Motiv till att arbeta med CSR : En fallstudie av ett stort svenskt globalt klädföretag för åren 2000 till 2010
Syfte: Syftet med studien är att undersöka, beskriva och analysera förändring av arbete med CSR i ett stort svenskt globalt klädföretag för åren 2000 till 2010. Vidare ämnar vi undersöka vilka motiv som kan ha kommit att påverka detta.Frågeställningar: - Hur har arbetet med socialt och miljömässigt ansvar förändrats inom H&M mellan år 2000 och 2010?- Hur kan ovanstående förändring och motiven till H&M:s arbete med CSR förklaras utifrån legitimitetsteori, intressentteori samt ur strategi- och lönsamhetsperspektiv?Teori: I denna uppsats används legitimitetsteori, intressentteori samt teori om CSR ur strategi- och lönsamhetsperspektiv för att söka vilka motiv som påverkar H&M:s CSR-arbete.Empiri: Empirin i denna uppsats är hämtad ur H&M:s års- och hållbarhetsredovisningar för åren 2000 till 2010. Den presenteras i form av en empirisk analys med en tematisk indelning utifrån den teoretiska referensramen.Slutsatser: H&M:s CSR-arbete har förändrats under undersökningsperioden och har kommit att bli mer centralt i företagets verksamhet. Den största förändringen har skett sett ur ett strategi- och lönsamhetsperspektiv där CSR har blivit en allt viktigare del.
Rättsenlighet och ansvarstagande i de ensamkommande flyktingbarnens asylprocess
Earlier this year the Swedish migration board gave a part of their responsibility for the separated children to those municipalities that have signed an agreement with them, so that the children can get the best handling of their matters and also to lift the heavy pressure of the Swedish migration board. Our aim in this paper is to see how this division is made and which areas of responsibility they have. We want to see how this process is being handled in relation to these children?s rights, the Convention on the Rights of the Child and the Swedish law. To get the best information possible we used a qualitative method.
CSR utan gränser : En studie av oljebranschens reaktion på oljeutsläppet i Mexikanska golfen
Företag publicerar allt mer information om deras sociala miljömässiga och ekonomiska ansvar.Denna information presenterar de i sina årsredovisningar under avsnittet Corporate Social Responsibility. Idenna studie undersökt har vi undersökt hur rapporteringen i en bransch påverkas efter en incident och omdet finns spridningseffekter och imitationsbeteende när det gäller CSR-rapporteringen. Som utgångspunkthar vi valt incidenten i Mexikanska golfen den 20 april 2010. Då skedde ett stort oljeutsläpp i sambandmed att oljeföretaget British Petroleum's plattform Deepwater Horizon exploderade. Oljeutsläppet varomfattande och hade stor effekt på BP's rykte hos allmänheten.
"Byt babyrösten mot dirty snack"
The overall aim of this study is to examine how Swedish women?s youth-
magazines describes women. Through a social constructivist perspective, this
essay particularly focuses on how the magazines deals with issues of gender and
sexuality and what norms they reproduce. The magazine?s image of the young
Swedish woman is a somewhat complex one, although one thing is strikingly
clear: she is very different from men.
Drivet bakom klivet - en studie av drivkrafterna bakom steget från näringsliv till ideell sektor
The Swedish nonprofit sector is experiencing a sectoral change, moving closer to the corporate sector to become more commercialized. The recruitment of leaders with corporate experience constitutes one of the factors influencing this development. Hence, to create an understanding of this sectoral change, the thesis aims to investigate the motivational forces underlying the leaders' decisions to work within the nonprofit sector. Additionally, the thesis seeks an understanding of why the leaders' decisions were made later in their careers. Through conducting qualitative interviews with leaders representing top management of six humanitarian organizations in Sweden, the study finds that nonprofit leaders with corporate background, analogous to volunteers and employees, are motivated by a sense of relatedness to the vision of the organization.
Tsunamikatastrofens politiska efterspel - En fallstudie av ansvarsutkrävandets värde i demokratin
The Swedish society woke up Boxing Day 2004 to the greatest disaster in modern times. As a result of a strong earthquake in the Indian Ocean tsunamis occurred that devastated resorts where thousands of Swedes were. In the disasters tracks were uncovered government paralysis and shortcomings of the systems control. The purpose of this study is to examine the capacity and means to demand accountability of politicians and officials of the Swedish political system. Extensive studies and the report from the commission of disasters will form the basis for the study.
"Inte mitt arbete...men det hänger på mig" : Hemtjänstpersonalens uppfattningar av sitt arbete i hemsjukvården
The proportion of elderly people in Sweden is increasing. Many of these live at home and as their age increases so does the likelihood of health problems and the need for support, medical attention and care. Personnel working with home help provide a large part of this care, including areas of home-based care that are the responsibility of the district nurse. The purpose of this paper is to describe how home-help personnel perceive their work in the area of home-based care, as their views are an important factor in the ability to provide a care system that funktions successfully. The method employed here is phenomenografic and nine subjects from a home-help group have been interviewed.
?Vi fixar och trixar oss fram till att hjälpa människor?: En studie med fokus på det sociala arbetet med köpare och säljare av sexuella tjänster i Sverige i relation till mänskliga rättigheter.
The thesis ?Vi fixar och trixar oss fram till att hjälpa människor? focuses on social work in the field of prostitution and human trafficking in Sweden. Through semi-structured interviews with social workers in the municipalities of Stockholm, Göteborg and Malmö working with persons selling and buying sex, and through discourse analysis, the author analyses the perceptions among these social workers of the relation between human rights, prostitution and human trafficking, and the social work which they conduct.The thesis concludes that although the social workers perceive prostitution and human trafficking and social work in this field as human rights related, they are not explicitly using a human rights based approach in their work.The thesis concludes that the social workers identify several aspects that infringe on the rights of their clients in relation to the human rights principles of Universality, Non-discrimination, Accountability and Rule of law and the principle of Participation and Inclusion. They portray the human rights situation of street based sellers, especially those not being Swedish citizens and those affected by human trafficking, as severe.The thesis concludes that the social workers find several obstacles (legal as well as structural) that diminish their ability to strengthen their clients? human rights situation.
Slemhinneskadors inverkan på salivens innehåll av IgG och IgA
In theory, the logic behind partnerships is simple: All organisations have strengths, but no organisation has all the strength required to do everything. Triggered by global perspectives and challenged by sustainability objectives, the United Nations Conference on Environment and Development (UNCED) in Rio de Janeiro in 1992 pointed out needs for corporate responsibility. In this conference, Private-public partnership, PPP, was identified as a potential way to work towards sustainability, especially as a way to emphasize a corporate responsibility commitment. Nowadays, organizations exist to satisfy the needs and interests of all their stakeholders, such as customers, markets, shareholders, as well as secondary stakeholders such as media, NGOs, and society at large. Addressing all stakeholders and working towards a sustainable business development makes PPP a potential solution, but also a source of challenges.
Försäljning under ansvar; en kvantitativ studie om hur skrämselpropaganda i butiksmiljö kan påverka kunders attityd
Warning-labels as a mean of communicating social responsibility in the store. Previous studies have shown conflicting results regarding the effectiveness of warnings-labels as a way of communicating health hazards to customers and making them more conscious about the risks and changing their behavioural intentions. The focus of this study is to shed some light on how the customers react to warning-labels with different levels of fear in the store atmosphere. The results of this study tells us that liking of the retailer and its image as being socially responsible is not enhanced by the usage of a warning-label. If the retailer decides to use a warning-label, in spite of this fact, the recommendation is to use a high level of fear if the purpose is to make the category seem more risky and make the customers want to change their behaviour.