
Sökresultat:
805 Uppsatser om Consumer - Sida 38 av 54
Hybridåterförsäljare- ett strategiskt vägval? : En fallstudie av Scandinavian Photo
Bakgrund: Framväxten av Internet hade stor inverkan på många branscher. Det talades både om den potential som E-handeln hade och det hot den utgjorde mot traditionella butikshandlare. Att E-handel har förändrat många branscher är tydligt men också att återförsäljare börjar kombinera E-handel med fysiska försäljningskanaler. Traditionella företag har i många fall öppnat en E-handel för att svara på konkurrensen och en hel del har skrivits om detta i forskningen. Vad som dock fortfarande är relativt outforskat är E-handlare som väljer att öppna fysiska försäljningskanaler.Syfte: Syftet är att studera hur ett E-handelsföretag inom återförsäljning går till väga när det öppnar butiker och skaffar sig en hybrid distributionsstruktur.Genomförande: Vi har valt att göra en fallstudie av företaget Scandinavian Photo som i huvudsak baseras på intervjuer genomförda på deras huvudkontor i Jönköping samt i deras butik i Stockholm.Resultat: Vad som karaktäriserat strategin för fallföretaget är att den verkar ha vuxit fram över tid snarare än yttrat sig som ett rationellt vägval.
Bloggen: ett effektivt marknadsföringsverktyg? : en studie om bloggen som IT-strategi
Background: The background shows that since the consumption patterns constantly are changing and the Internet usage is growing it creates more opportunities for the companies to interact through new media. There are two ways to go for companies that intend to use social media as a marketing strategy, to be in the possession of their own information or get help from a third party.Problem definition: What factors are important in the long term survival of the companies when choosing a social media?Objective: The objective of this essay is to analyze and evaluate the personal blog and the company blog as an information technology strategy.Method: The essay will have a hermeneutic and quantitative approach in the form of a survey. Theories: Consumer Behavior, The Buying Decision Process, Involvement Theory, Business Concept, Branding, Total Communication Theory, Word-of-mouth/web and Service Profit Chain.Empiric: The empiric will consist of the results from the survey.Results: The result shows that the blog is effective as an information technology strategy however the companies should adapt their choice of blog to the products that they sell.Conclusion: Important factors for companies that seek long-term survival are involvement, communication and loyalty. It is also important to use a relationship marketing approach. .
Kommentera och sprid. : En kvalitativ studie i reklamproducenters syn pa? viral reklam i Sverige.
The purpose of this study has been to examine a few Swedish advertisment producers opinions on the subject of viral advertising and especially the ethical aspects of hidden viral advertising. The specified purpose of this paper is to:To clarify the underlying reasons for the use of viral advertising.To clarify the advertising producers ethical views on hidden viral advertising.The essay is based on a qualitive research metod of an abductive nature where the empirical data is derived from interviews with three advertisment producers. Through a stratified selection method we contacted agencies that in one way or another uses digital solutions as an advertisment method. All interviews were conducted via the digital chat room Skype, one of the interviews were conducted with both picture and sound and the other two with audio-only.The following points are the essential conclusions of our study:Hidden viral advertising is seen as a rare promotional method in Sweden today, however, the viral-spread effect is more commonly used.The economic factors together with the spreading capacity of the viral advertising is contributing to one of the biggest reasons behind the use of viral advertising. In addition to these, viral advertising is seen as an effective way to stand out from traditional advertising.Viral advertising where the sender is hidden or unclear is always seen as unethical.
Loyalty Created in a High Involvement Product Category
The research aims at revealing Consumers? loyalty to a high involvement product category, connected to a loyalty membership club. Hence, the study aims at explaining similarities and differences between two markets, differently developed in terms of loyalty clubs. The study used IKEA, its loyalty club IKEA FAMILY and women as the company?s main target group, in a case format to study loyalty membership clubs.
Förpackningsteorier : En studie av centrala faktorer som inverkar på konsumentens köpbeslutsprocess
Syfte: Syftet med uppsatsen är att genom empiri se vilka faktorer som är av central betydelse i konsumentens köpbeslutsprocess och samtidigt pröva riktigheten hos de förpackningsteorierna vi valt som teoretisk referensram.Metod: Empirin samlades in genom en kvalitativ metod bestående av djupintervjuer med konsumenter som köper lågengagemangsprodukten spaghetti.Teoretiska perspektiv: Teorikapitlet strävar efter att ge en bild av några marknadsföringsbegrepp och förpackningen och dess olika element. Till sist presenteras två modeller som ligger till grund för undersökningen.Empirisk analys: Empiri består av tolv stycken djupintervjuer med konsumenter som köper spaghetti. Dessa har sedan tolkats och analyserats utifrån modellen om köpbeslutsprocessen, som är uppbyggd av teorierna.Slutsatser: Slutsatserna är att faktorn information är av centralbetydelse för konsumenten i sitt köpbeslut och ur den teoretiska grund som finns i uppsatsen, kan inte alla teorier ges riktighet. Av undersökningen framkom det också att graden av engagemang i köpbeslutsprocessen har ökat. Enligt konsumenterna ska en optimal förpackning vara återförslutningsbar, vara större och ha refill funktion samt ha en tydlig innehållsdeklaration på svenska.
Share anything Swedish : -En studie av CommunityOfSweden.com
Title: Share anything Swedish ? a study of CommunityOfSweden.com (Share anything Swedish ? en studie av CommunityOfSweden.com).Number of pages: 57 (64 including attachments).Author: Daniela Brandel.Tutor: Else Nygren.Course: Media and Communication Studies C.Period: Fall 2008.University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purposes/Aims: To learn what happens when the public-private tourism organisation VisitSweden starts an online community, where anyone is free to post stories and photos about a Swedish experience, and to understand how a participatory culture can help an organisation develop relevant material and thereby reach a wider audience.Material/Method: The study is an analysis of VisitSweden's community CommunityOfSweden, its structures as well as VisitSweden's use of the information posted by the readers on the community. Hence the material consists mainly of content from the community www.communityofsweden.com and the webpage www.visitsweden.com. In addition, the study is also based on an interview with VisitSwedens communitydriver Tommy Sollén.Main results: Members of CommunityOfSweden help VisitSweden to promote Sweden. This is possible because the community posting format and the participatory culture within the community are well designed and planned by VisitSweden, even though the organisation was not completely sure about the outcome.
Hur priser påverkar turismen : En studie om prissättningen av turismprodukter i Stockholm
Denna rapport syftar till att reda ut vad utländska turister anser om priserna i Stockholm och om höga priser på en destination kan resultera i att turister väljer bort det som resmål. Detta har vi valt att undersöka genom ett kvantitativt förfarande och vi har även valt att utgå från konsumentbeteende för att förstå hur turisters beslutsprocess ser ut i valet av resmål. Vårt resultat visar på att priset på destinationen och då framförallt hotellpriserna och priser på transport är en stor faktor i turisters beslutsprocesser. Dessutom svarade en stor andel av våra respondenter att de skulle välja bort ett resmål om de ansåg att priserna var för höga. Majoriteten ansåg att turistprodukterna i Stockholm vi presenterade var från medel upp till väldigt dyra.
Vill du prata?
Today's Consumers are demanding more and more from companies and are no longer as easy to im-press as they used to be. It is now the Consumers that hold an increasing amount of power over com-panies and not the other way around. This change in Consumer behaviour has caused an identity crisis for traditional advertising, and companies are now searching for new ways of reaching their target audience. The purpose of this combined qualitative and quantitative case study is to examine possible risks and possibilities that a retailing company face when communicating through Facebook. Data has been collected through in-depth interviews with company representatives combined with a quantitative study of the company's Facebook followers in order to answer the questions of (1) which possibilities and risks a retailing company face through the use of a Facebook fanpage and (2) if there is a differ-ence in the attitude and behaviour of active respectively passive followers that may have been caused by a retailing company's marketing communication on Facebook.
Konsumenters samhällsansvar utifrån ett CSR-perspektiv
Företags samhällsansvar (Corporate Social Responsibility, CSR) är ett väl debatterat begrepp som uppmärksammats allt mer i bland annat media, men även av företag. Däremot är begreppet konsumenters samhällsansvar inte lika uppmärksammat trots att det finns en interaktion mellan konsumenters- och företags samhällsansvar. Forskare framhåller att det finns bristfälligt med teorier om konsumenters samhällsansvar samt att definitionen är viktig för att fortsätta driva CSR-debatten, vilket gör ämnet relevant att studera. Studien syfte är att med utgångspunkt i samhällsansvarsmodeller på företagsnivå, utveckla en definition och en tentativ samhällsansvarsmodell på konsumentnivå. Slutsatsen baseras på en kvalitativ undersökning utifrån 15 intervjuer samt teorier som behandlar definitioner och modeller om samhällsansvar.
Varför betala?: En uppsats om varför vissa betalar för musik och andra inte
The end of the 20th century brought a dramatic change to the music industry. The then predominant models for music consumption and sales were forever altered when the possibility to distribute music over the internet emerged. It has now become evident that it is virtually impossible to stop the distribution of digital music files. Music has turned into a non-excludable and non-rival product, which in economic terms is described as a public good. Public goods theory serves as a starting point for this study, which explores some of the factors that might explain why some Consumers pay for music, while others choose to download music illegally.
Fruktkvalitet inom äppelodlingen : en studie av och för Äppelriket Österlen
The main purpose of this Master Thesis has been to investigate issues concerning apple fruit quality in orchards of Äppelriket Österlen. The goal has been to develop a document, for future benefit towards growers and company management in the production of high quality apples.In order to investigate main issues of fruit quality, focus has been on statistics concerning apple varieties, age of the apple trees, new planting, orchard size and growers opinions. Nine growers have been interviewed to investigate opinions and contribution of different growing techniques to increased fruit quality.
The investigation showed high age of the trees in production and low rate of planting of new trees. Differences in fruit quality were highest between small orchards. Most growers were satisfied with their fruit quality and with their own measures made to improve it.
Surdegsbröd och jästbröd : skillnad i smak och GI-värde
Inledning: Surdeg är idag en trend som fångats av många och de flesta bagerier ochdagligvarubutiker säljer bröd som kallas för surdegsbröd. Ett traditionellt surdegsbröd är ettbröd där surdegen används som enda hävningsmedel i brödet.Syfte: Syftet var att undersöka skillnader i sensoriska egenskaper, utifrån ettkonsumentperspektiv, samt GI-värde mellan surdegsbröd, jästbröd och bröd bakat på bådesurdeg och jäst.Material och metod: Metoderna som användes var två olika konsumenttester för att bestämmaskillnader mellan de tre bröden, och en in vitro-metod för att bestämma GI-värde.Resultat: Resultatet visade att konsumenter känner skillnad mellan surdegsbröd och jästbrödoch mellan surdegsbröd och bröd bakat på både surdeg och jäst men däremot inte mellanjästbröd och bröd bakat på både surdeg och jäst. Den syrliga smaken i surdegsbröd minskar ombrödet bakas på både surdeg och jäst. GI-mätningen genom in vitro-metoden visade att brödetbakat på både surdeg och jäst hade lägst GI medan surdegsbrödet hade högst.Slutsats: Ett bröd bakat på både surdeg och jäst är mer likt ett jästbröd än ett surdegsbröd. In vitro-metoden är inte den mest tillförlitliga för att undersöka skillnader i GI för justsurdegsbröd samtidigt som surdegsbrödets pH-värde kan ha varit för högt för att kunna sänkabrödets GI-värde.
Cultural influences on perceived information structures and assortment varieties - a comparative study of Middle Eastern and Swedish consumers
The purpose of this study was to investigate and compare how and why Consumers of different ethnic backgrounds value and prioritize product attributes among food in certain ways. We expected to find culturally bound attitude differences and our aim was to relate those to, and challenge, present knowledge of information structures. Consequently, we also aimed to use this new knowledge of attribute attitudes in connection to assortment variety theory, as attributes constitute important motives to how Consumers perceive variety. A theoretical framework was constructed to suit our purpose and function as an analytical tool, consisting of Culture perspectives, Information structures (product attributes), and Assortment variety. In this thesis we focused on attitudes and Consumer perspectives and excluded actual behaviour and the retailing perspective.
CSR-kommunikation ur ett konsumentperspektiv : En kvalitativ studie om kommunikation av CSR inom fast fashion - industrin, når kommunikationen fram till konsumenterna?
Skolan befinner sig i en kontext där diskussioner om inkludering, exkludering, normalitet och avvikelse ständigt aktualiseras. Frågor som på ett eller annat sätt försätter eleverna ofrivilligt i ett inom eller utanförskap. Uppsatsen syftar därför till att undersöka hur normalitet och avvikelse skapas och förstås av olika skolaktörer på en skola, och då genom empiriska undersökningar av olika skolaktörers förståelse av fenomenet inlärningssvårigheter hos elev. Undersökningens metod är kvalitativ och bygger på det material som framställts genom intervjuer av fyra olika skolaktörer inom samma skola. Materialet har sedan analyserats tematiskt och utifrån teoretiska perspektiv som normkritik och makt skapat en vidare förståelse för fenomenet inlärningssvårigheter hos elev.Resultatet visar att förståelsen av skolans idag strävan att inkludera kan genom uttrycket ?en skola för alla? tolkas som en prioriterad målsättning men i realiteten något som kanske inte fungerar.
Mycket snack, lite verkstad : En studie om varför konsumenten inte köper ekologiska livsmedel
SammanfattningSeminariedatum: 2009-01-08Lärosäte: Mälardalens Högskola, VästeråsNivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hpTitel: ?Mycket snack, lite verkstad ? En studie om varför konsumenten inte köper ekologiska livsmedel?Författare: Helene Kaspersson 850325 Jennie Spångberg 860813 Stefan Sjöblom 871231Handledare: Claes JonssonProblemformulering: Varför köper inte konsumenten ekologiska livsmedel?Syfte: Vi har för avsikt att beskriva hur konsumenten påverkas av individuella influenser och gruppinfluenser till att inte köpa ekologiska livsmedel. I en förlängning skall denna uppsats kunna vara till hjälp i processen att öka försäljningen av ekologiska livsmedel.Metod: För att kunna ge en generell bild av beteendet utförs en kvantitativ undersökning i form av en enkätundersökning.Teoretiskt perspektiv: Studien har köpbeslutsprocessen som utgångspunkt med fokus i hur konsumenten påverkas av individuella influenser och gruppinfluenser.Slutsats: Vi har kommit fram till slutsatserna att kunden agerar utifrån ett vanebaserat beteende vid köp av livsmedel. Det finns en stereotyp som symboliserar den ekologiska konsumenten. Kunden påverkas av sin referensgrupp till att inte vilja sticka ut.Nyckelord: Konsumentbeteende, Köpbeslutsprocessen, Influenser, Ekologiska livsmedel.