Sök:

Sökresultat:

1394 Uppsatser om Consumer satisfaction - Sida 56 av 93

Funktionsupphandling av solelanläggningar

This thesis aims to contribute to improved functional procurement of photovoltaic systems, PV systems. Functional procurement means that criteria concerning a function are set rather than specifying technical details or products. Possible advantages and difficulties in using functional procurement have been analyzed by interviews, simulations and a case study. Electricity production and surplus production for different scenarios have been simulated via MATLAB. The MATLAB script was also used to generate rules of thumb on feasible solar fraction for six different load profiles; a church, a farm, a car mechanic, an office, an industry and an apartment building.

Perenner i Norrbotten - Ja, varför inte? :

In this thesis, I have discussed which (herbacious) perennials that are sold most in the county of Norrbotten in the upper north of Sweden. Also discussed are the factors considering overwintering and factors that affect the chances of survival. The reason to the subject is that I m born and raised in Norrbotten and throughout the years I ve wondered why so many of the perennial flowerbeds look so similar. The purpose of the thesis is to give another approach to the composition of the garden by explaining some of the factors that controls the survival of plants. The information is gathered partly through interviews with plantshop personnel and partly by a literature study. The results of the interviews reveal that tradition and hardiness is the major reasons to the consumer s choice.

Customer delight genom informationsspridning av juridiska kunskaper : En fallstudie av en hemelektronikbutik

Denna kandidatuppsats är skriven i syfte att analysera hur väl företaget ONOFF i Södertälje informerar sina kunder om deras konsumentköprättigheter och hur missnöje vid okunskap kan förebyggas. Uppsatsens problemformulering är därmed hur väl informerar företag sina kunder och hur de kan klara av diskussionen med kunder om deras rättigheter enligt konsumentköplagen.Genom enkätundersökning mättes kundernas kunskaper om konsumentköplagen samtidigt som ONOFFs chef intervjuades för att få information om hur ONOFF informerar sina kunder om deras rättigheter. Dessutom undersöktes informationskällor från ONOFF som broschyrer och deras hemsida.Genom undersökningen har det framkommit att kunder inte alls är speciellt medvetna om vilka rättigheter de har. Personalen utbildas för att kunna informera korrekt men informationskällorna är inte fullständiga och kunder verkar inte angelägna att vilja ta emot juridiska kunskaper. Genom bland annat använda sig av teorier om Word of mouth och Customer delight kan ONOFF eventuellt minska missnöje..

Jakten på talang : En studie i hur employer branding kommuniceras effektivt till studenter

Purpose/Aim: To identify which channels of communication are most effective in conveying consumer brands to students. The main areas of research are social media, brochures , employees, and face-to-face interaction as with job fairs, study visits and lectures.Material/Method: Group interviews, literature, electronic sources, Internet sources.Main results: The results of the study show that employees are seen as the most trustworthy source since they are thought of as the most honest. Social media are seen as the communication channel with the broadest range of information but with the possibility of appearing unproffesional. Brochures were considered to be the least effective communication channel as these are rarely read and when they are, often seem contrived and give an overly rigid impression of the company. Face-to-face communication was considered to be the most effective way to gain a professional connection but was as viewed upon with certain skepsis due to the companies tendencies to at times present a false projection of themselves at events such as job fairs.

Behovet av information vid en kranskärlssjukdom

En stor del av den svenska befolkningen har någon form av hjärt- och kärlsjukdom. Vi avser ge allmänsjuksköterskor en ökad kunskap om vad patienter i denna sjukdomskategori vill ha för information för att kunna möta dessa patienter på ett så bra sätt som möjligt. Syftet med denna litteraturstudie är att belysa vilken information patienter med kranskärlssjukdom och deras anhöriga anser sig behöva före utskrivning och under tiden därefter samt att undersöka den av sjuk- sköterskan prioriterade informationen. Metod: En litteraturstudie där vi använt nio artiklar som granskats enligt Forsberg & Wengströms (2003) bedömningsmall samt enligt Polit et als (2001) granskningsprotokoll med avseende på vetenskaplighet och kvalitet. Artiklarna har sökts i bl a databaserna Pubmed, Cinahl och Blackwell synergy.

Uppfattningar och nöjdhet kring en HR-funktions uppgifter

Med teorin om verklighetsforskning som ramverk utfördes en undersökning på uppdrag av HR-funktionen på Parker Hannifin AB i Sverige. Då det i tidigare forskning visat sig finnas oklarheter kring rollfördelningen mellan chefer och HR-personal samt att chefers förväntningar på HR-funktionen influerar dess roll, genomfördes denna undersökning kring uppfattningar och nöjdhet gällande en HR-funktions uppgifter. Studien syftade till att belysa eventuella skillnader i kundnöjdhet bland chefer utifrån vilken enhet de tillhör, vilken chefsposition de har, hur länge de arbetat som chef inom organisationen samt hur ofta de är i kontakt med HR. Det undersöktes även ifall åsikter kring förbättringsområden har förändrats sedan senast utförd undersökning. Studien genomfördes via en dokumentanalys och ett egentillverkat frågeformulär som skickades ut till samtliga chefer inom Parker i Sverige.

Utvärdering av brännskadeteamets ettårsuppföljning : Resultat från en patientenkät

Syftet med denna studie var att beskriva hur patienterna upplevde Brännskadeteamets ettårsuppföljning. Studien har en deskriptiv design med såväl kvalitativa som kvantitativa data. Som underlag för studien har en utvärderingsenkät använts, svaren är insamlade under tidsperioden 2001- juni 2008. Svarsfrekvensen var hög (81,4%), 57 patienter av 70 hade besvarat enkäten.Bemötandet skattades av samtliga patienter som mycket bra (77,2%) eller bra (22,8%). Samtliga patienter som hade ställt frågor ansåg att de hade fått svar på sina frågor (93%) medan en mindre grupp svarade att de ej hade ställt några frågor (7%).

Konsumenters attityder kring livsmedel och livsmedelssäkerhet

Konsumenters attityder till livsmedel och olika aspekter av livsmedelssäkerhet undersöktes i en intervjustudie i Upplands län, i vilken olika frågor kring attityder till livsmedel med fokus på livsmedelssäkerhet ingick. Resultatet visade att det absolut viktigaste för konsumenter när de väljer varor är att livsmedlet smakar gott, då samtliga respondenter uppgav att detta var viktigt. Att konsumenter oroar sig mer för toxiska restsubstanser såsom läkemedelsrester och bekämpningsmedelsrester än för livsmedelsburen smitta framkom, liksom att få uppfattar sitt eget hem som en plats där man kan bli matförgiftad, trots att tidigare studier visat att en stor andel av matförgiftningsfall smittas i sitt hem. Oroande stora andelar av konsumenterna kunde tänka sig att äta olika livsmedel med förhöjd risk att drabbas av matförgiftning såsom otillräckligt upphettad kyckling, och ett flertal enkla men viktiga hygienåtgärder för att undvika korskontaminering uppfattas inte av konsumenterna som viktiga att utföra, vilket kan leda till onödigt många matförgiftningsfall. Djurvälfärd och livsmedelssäkerhet är beroende av varandra och aktuellt arbete visar att svenska konsumenter anser att djurvälfärd är viktigt..

Vad gör vissa medarbetare mer nöjda än andra? : En studie om hur medarbetares upplevelse av kontroll och välbefinnande påverkar uppfattningen om den interna kommunikationen i organisationer.

Dagens samhälle ställer höga krav på individer att vara sociala, kommunikativa och inneha en förmåga att hantera ett ökande informationsflöde. Samtidigt som det ligger mycket ansvar på den enskilde individen att sålla bland stora mängder information har olika individer skilda förutsättningar att möta dessa krav. Studiens syfte var att undersöka om upplevelse av kontroll och välbefinnande hos medarbetarna påverkar kommunikationstillfredsställelse och föredragna kommunikationskanaler. Som teoretisk referensram har teori om kommunikation och subjektivt välbefinnande samt Rotters (1966) teori om Locus of Control använts. En kvantitativ enkätstudie genomfördes på en förvaltning i Tidaholms kommun i Västra Götalands län där de upplevt kommunikationsproblem i sin internkommunikation.

Plan för multifunktionella buffertzoner längs Vramsån påMalörten AB : s jordbruksfastigheter

To create multifunctional buffer strips along a watercourse in an economically sustainable way requires consideration of many different factors. In this plan we have selected pollutant reduction as the main purpose of the buffer strip. We have also strived to achieve minimal income loss due to reduced production, increased biological diversity, good game preservation that leads to higher income from hunting, aesthetical satisfaction and possibility to profit from available subsidies. This is done mainly to make landowners/farmers more interested in creating buffer strips along water courses.As sand is the dominant type of soil in the area, the water course is less affected by surface runoff compared to if the soil would be clay or some other finer texture. Game preservation and subsidies have therefore been the main factors when establishing the width of the strip, because these require wider buffer strips in some cases.

En studie om vilken inverkan anställdas självledarskap och arbetstillfredsställelse har på personalomsättningen i restaurangbranschen

Självledarskap beskrivs vara en process där en individ utifrån sin egen förmåga påverkar och influerar sig själv för att kunna hantera olika situationer som den utsätts för. Tidigare forskning visar på att självledarskapsstrategierna har en inverkan på inre och yttre arbetstillfredsställelse. Forskningen visar även på att arbetstillfredsställelse har en inverkan på personalomsättningen. Syftet med den här studien är att få en förståelse om anställdas självledarskap inverkar på personalomsättningen i restaurangbranschen genom att analysera arbetstillfredsställelse som en länk mellan självledarskap och personalomsättning. Restaurangbranschen är en bransch med hög personalomsättning som står inför utmaningen, hög tillväxt i framtiden.

Varumärkeslojalitet & E-handel : En studie inom hemelektronikbranschen

It has become increasingly important for businesses today to create a strong customer loyalty tie between their brand and their customers. In most markets today a lot of companies fight for market share and loyal customers. The increased uses of Internet and Internet commerce have made it possible for companies to create relationships with their customers through their websites. The Internet has also opened up new ways for customers to quickly and easily price compare products on price comparison websites. This means that customers have become more price conscious which has lead firms to fall into a price war with the competitors. The purpose of this paper is to examine brand loyalty in the consumer electronics market and go into detail on how web shop role affects the creation of loyalty to companies that are either a shop or do not have an online store. To examine this, a survey was made online and an interview was made with the President on Salesoogle Niklas Rasmusson. The questions and the interview of the questionnaire focused on confidence in online commerce and physical stores.

Fans of Brands - The revival of fan clubs

Our purpose is to display the meaning of fan clubs and further reveal the potential value of fans. This study has an abductive approach with a qualitative data collection, where empirical material has been collected through a micro netnographic study along with qualitative interviews. IKEA and IKEA Family have been applied together with virtual fan clubs to study the fan club phenomenon. The study is based on prior literature concerning loyalty, customer clubs and brand relations. This theoretical framework was chosen to fulfil the purpose of unveiling the meaning of fan clubs and the potential value of fans.

Dagkirurgiska patienters upplevelser av anestesi och kirurgi

Dagkirurgi blir allt vanligare. Då det genomförs under generell anestesi förekommer ofta oro och postoperativa komplikationer som smärta och illamående. Patienters tillfredsställelse med dagkirurgi och anestesi har tidigare studerats, men ofta med enkäter av låg kvalité. Syftet med denna studie var därför att med hjälp av intervjuer studera dagkirurgiska patienters upplevelse av anestesi och kirurgi. Sju patienter intervjuades.

Stärkelsers funktion som konsistensgivare vid olika temperaturer i pulversoppa : en experimentell kvantitativ studie

More often consumers demand instant dry soup that can be prepared with a water temperature below 100o C, which is currently not possible, because the dry soup becomes too thin when using water with a lower temperature. In this study, various kinds of starch studies were made to optimize the starch used in the existing product to make it more viscous at both high and low temperatures. The result was that one of the two starches present in the existing product was retained by change in quantity as it contributed to important flavor parameters. The second was removed and replaced with a starch that made the product more viscous at lower temperatures. To find out if the new product differed from the existing product a viscosity measurement and a sensory paired preference test were made.

<- Föregående sida 56 Nästa sida ->