
Sökresultat:
1479 Uppsatser om Consumer empowerment - Sida 16 av 99
Konsumentens dilemma : ekologiskt eller konventionellt?
A majority of Swedish consumers have a positive attitude towards organic production and the
number of organic products on the market is increasing. Despite these positive trends, there
are still relatively few consumers who choose to buy organic produced products. According to
statistics, only 3% of the total sales of food consist of organic products.
The aim with this essay is to understand what is needed, both from the grocery store and the
consumer's point of view, to increase the consumption of organic food.
Information has been collected partly through questionnaire with consumers and partly
through analysis of sales statistics for a selected numbers of products. Then the empirical
material have been analysed in the light of a combination of the Behavioural Perspective
Model (Foxell, 1997) and Kotler's Four P:s (Kotler, 2002).
Consumer's willingness to buy organic products is influenced by a number of different
factors. One important thing is if the grocery store offers a behaviour setting that stimulates
the consumers positive attitude and facilitates their possibilities to collect new information.
Furthermore, the store needs to offer a broad and well-visualised selection of organic
products.
Gröna barn? : En studie kring skolbarns och deras föräldrars attityder gentemot ekorättvisa kläder
The discussion about organic and fair trade products has been a big issue during the last few years. Despite an extensive knowledge about the environmental problems and a willingness to do something about it, the consumers are not always acting that way. Children do imitate their parents and other adults at an early age, so if the role models do not begin to act, think and dress ethically correct, neither will the children. Three problems have been identified out of the discussion. They relate to the questions of how older school children and parents of younger school children are taking sides regarding the organic/fair trade clothes and how existing trends in the society as well as those in fashion contexts influence their attitudes and consumer behaviour.
En fika på vägen till ett (mer) självständigt liv? - empowermentprocesser på ett aktivitetshus
Studien är en kvalitativ fallstudie kring brukarinflytande och empowerment på aktivitetshuset Gunnareds gård. Syftet har varit att undersöka hur empowermentliknande metoder tillämpas och hur empowermentarbetet upplevs av deltagare och personal. För att få undersöka detta har vi haft följande frågeställningar? Vilka metoder används vid tillämpningen av empowerment? -Hur tillämpas dessa metoder i verksamheten? ? Kan deltagarna påverka verksamheten? -Hur/Varför inte?? Hur beskriver personalen de begrepp de arbetar med?? Hur upplevs arbetet med inflytande och empowerment?ResultatArbetet med brukarinflytande på Gunnareds gård sker främst genom verksamhetens möten och arbetsgrupper. Ett av de resultat som kom fram i vår studie är hur deltagare och personals uppfattning av möten delvis skiljer sig åt.
Customer delight genom informationsspridning av juridiska kunskaper : En fallstudie av en hemelektronikbutik
Denna kandidatuppsats är skriven i syfte att analysera hur väl företaget ONOFF i Södertälje informerar sina kunder om deras konsumentköprättigheter och hur missnöje vid okunskap kan förebyggas. Uppsatsens problemformulering är därmed hur väl informerar företag sina kunder och hur de kan klara av diskussionen med kunder om deras rättigheter enligt konsumentköplagen.Genom enkätundersökning mättes kundernas kunskaper om konsumentköplagen samtidigt som ONOFFs chef intervjuades för att få information om hur ONOFF informerar sina kunder om deras rättigheter. Dessutom undersöktes informationskällor från ONOFF som broschyrer och deras hemsida.Genom undersökningen har det framkommit att kunder inte alls är speciellt medvetna om vilka rättigheter de har. Personalen utbildas för att kunna informera korrekt men informationskällorna är inte fullständiga och kunder verkar inte angelägna att vilja ta emot juridiska kunskaper. Genom bland annat använda sig av teorier om Word of mouth och Customer delight kan ONOFF eventuellt minska missnöje..
Hur kan socialsekreteraren hjälpa? : En kvalitativ studie om socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd och deras upplevelser om vad som påverkar möjligheten att stödja klienten mot en egen försörjning
Uppsatsens syfte var att undersöka hur socialsekreterare som arbetar inom ekonomiskt biståndupplever sina möjligheter att stödja klientens situation mot en egen försörjning. Dettagenomfördes med kvalitativ metod i form av enskilda intervjuer med sex socialsekreterareverksamma inom ekonomiskt bistånd. Empirin analyserades utifrån innehållsanalys ochresultatet analyseras sedan med känsla av sammanhang (KASAM) och empowerment.Undersökningen visade på att socialsekreterarna upplever sitt arbete som meningsfullt trots attdet är hög arbetsbelastning. De anser att de har en god relation till de flesta av sina klienter,men att de också möter motstånd från klienterna. De upplever att de kan stödja klienterna moten egen försörjning förutsatt att klienterna själva är motiverade till att göra det största jobbet.En fungerande samverkan med andra instanser framhölls som betydelsefull för att arbetet medoch kring klienterna skulle vara som mest gynnsamt.
Stärka för styrka. Ökad KASAM genom empowerment?
Begreppet KASAM- Känsla av sammanhang, utvecklades av Antonovsky. En hög KASAM ger en bättre förutsättning att möta livets utmaningar och se dem ur ett meningsfullt, begripligt och hanterbart perspektiv. Empowerment är inom omvårdnad ett förhållningssätt som syftar till att stärka individens förutsättning att påverka den egna situationen. För sjuksköterskan sker detta ofta genom information och undervisning. Uppsatsens syfte är att klargöra hur patientens situation påverkas utifrån KASAM´s tre beståndsdelar, samt hur sjuksköterskan genom empowerment kan stärka dessa komponenter.Metoden utgörs av en litteraturstudie där 15 artiklar granskats utifrån denna studies syfte och frågeställning, med en deduktiv ansats.
FysiskLojalitet vs CyberLojalitet? : Hur lojal är konsumenten mot den fysiska butiken då de väljer att övergå till e-handel av dagligvaror?
Background: Recently, the Swedish food culture has expanded by leaps and bounds. Interest in food and cooking has taken more space in the Swedish welfare state. Products and icons, such as organic free range chicken or Per Moberg have had greater impact on the way we consume food. Consumers have become increasingly aware of what they should and should not be eating. With an increased interest in food, supply and distribution channels have become increasingly important for the major grocery retailers (Board of Agriculture 2011).
Syns vi - finns vi !? : marknadsföringsstrategier för Svenska FSC
A couple of hundred years ago half of the earth?s surface was covered by forest. Today, only half remains and every year an area the size of Nepal is disappearing. Deforestation, together with the burning of fossil fuels, is also one of the reasons for the increasing greenhouse effect. Another relatively unknown problem for the world?s forests is the trade with illegally harvested timber.
En conjoint analys av förpackningsattribut.
Abstract
Title: A conjoint analysis of packaging attributes. How can the attributes of a
product?s packaging best look like to attract the consumer?
Authors: Linda Granberg & Helena Niklasson
Supervisor: Jan Svanberg
Department: School of Management, Blekinge Institute of Technology
Course: Bachelor?s thesis in Business Administration, 15 credits
Purpose: The purpose is to find out how visual and technical attributes on
product packaging affects the consumers tendency to want to buy the product.
Method: Conjoint analysis and a quantitative survey.
Results: When developing a package for a food product we?ve reached the
conclusion that it is most important to have clear product information on it.
The consumer wants it to be simple and easy to use, the people under time
pressure seeks product with new technology which can save them time..
Tuff kärlek, empowerment och Gud : En kvalitativ studie av före detta missbrukares upplevelser av hjälp från Anonyma alkoholister, frikyrkan eller offentlig missbruksvård.
Många människor går in och ut ur olika missbruksprogram utan att bli fria från sitt missbruk på sikt. Frivilligsektorn har alternativa hjälpinsatser att erbjuda men frågan är vad dessa hjälpinstanser, som AA och frikyrkan, gör som individerna själva upplever vara till hjälp. Tidigare forskning har inte svarat på frågan varför individer väljer att söka sig till hjälpinstanser som dessa när det finns missbruksvård inom offentlig sektor att tillgå. Syftet med denna studie var att undersöka människor med bakomliggande missbruksproblematiks upplevelser av hjälp från Anonyma Alkoholister (AA), frikyrkan eller missbruksvården inom offentlig sektor, för att få en uppfattning om vad som faktiskt har fungerat för dessa människor. Studien är kvalitativ, hermeneutisk och bygger på semistrukturerade intervjuer med sju informanter.
Analys av livsmedelsbutikers frukt- och gröntavdelning
The consumer often chooses the store depending on the quality of the fruit and vegetable department. A study has proven that about half of the purchases in this department are impulsive. This gives the store a good possibility to influence the consumer?s behaviour in the fruit and vegetables department. Compared to other products, like pasta or rice, there are few brands represented in the f & v-department.
En droppe i havet - om empowerment och vardaglig miljöpraktik
Titel: En droppe i havet?om empowerment och vardaglig miljöpraktikFörfattare: Jenny RoxeniusHandledare: Stefan SchedinTyp av arbete: Examensarbete i sociologiTidpunkt: Januari 2008Syfte och frågeställningar:Syftet med denna studie är att söka utforska och skapa en bild av de tolkningar människor gör i fråga om sitt vardagliga miljöhandlande i ett försök att förstå varför handlandet skiljer sig åt, samt vilka sociala och socialpsykologiska mekanismer som kan ses inverka. De huvudsakliga frågeställningarna lyder: Hur relaterar självmakt och identitet till miljöpraktik? samt: Vilken roll spelar moraliska och känslomässiga aspekter för miljöpraktik?Metod och material:Datainsamling genomfördes med kvalitativ semistrukturerad intervju. Semistrukturen valdes då den tillåter informanterna att fritt utveckla egna tolkningar av sitt handlande.
Nya vägar till empowerment : Argentinska arbetares mobilisering för att ta sig ur den politiska, ekonomiska och sociala krisen 2001
I december 2001, bröt en allvarlig kris ut i Argentina som fick politiska, ekonomiska och sociala konsekvenser. En av dessa konsekvenser var de olika former av social mobilisering som uppstod som ett uttryck för folkets desperation och som strategi för att rädda sin situation. En av de sociala mobiliseringarna var de återtagna företagen (ERT, Empresas Recuperadas por los Trabajadores). Tidigare anställda ockuperade och återtog sina fabriker när de gått i konkurs och de tidigare ägarna flytt landet. De bildade arbetskooperativ och fick efter en lång och hård kamp rätt att styra företagen i egen regi.Vi reste till Buenos Aires för att komma närmre detta ämne och söka kunskap om den kontext detta skett i och ta reda på vad återtagandet av dessa företag inneburit för arbetarnas del.
Rekommendationer eller konversationer - Effekten av innehållet i word of mouth på mottagarens inställning till det omtalade företaget
We investigate the effects of various types of word-of-mouth (WOM) messages on consumer bahavior. The message is varied along two dimensions where one is valence and the other is whether or not it contains an explicit call for certain behavior or attitude change. We use an experiment in the form of a web-based survey. Five different scenarios were designed to represent neutral, positive, and negative WOM. The latter two came in two different versions - one with a recommendation and one without.
I huvudet på framtidens konsumenter. En studie om negativ kategorisering av konsumenter och sökords potential som marknadsföringsredskap.
This thesis examines effects that occur when consumers are placed in a negative category by the sender in an internet marketing context. The effects studied are attitude towards the ad, attitude towards the media, sense of being monitored and sense of being categorized. The authors argue that consumers will become increasingly aware of the fundamentals of internet marketing and how advertisements online are being directed towards them. Consumers will thus, to a larger extent than today, analyze advertisements and how they have been individually categorized by the sender. This will affect the way advertisements are perceived.