Sök:

Sökresultat:

1876 Uppsatser om Computer trust - Sida 65 av 126

Skriftbruket hos två elever på yrkesförberedande program: En skriftetnografisk undersökning

This essay elucidates upper secondary students? literacy practices, (literacy events, literacy competencies and literacy culture) during a typical day, with focus on the daily literacy practices. A literacy ethnographic study conducted in the environment which participants naturally are, at home, at school and in leisure. The study is inspired of a project, Skriftbruk i arbetslivet, ´Literacy Practices in Working Life´, that conducted by Anna-Malin Karlsson, Per Ledin and Olle Josephson, in collaboration with Vetenskapsrådet ´Science Council´(2002-2004).The result of this study shows that students from professional preparing programs not use such literacy competencies that been tested in traditionally reading comprehension test, particularly much. However, do they read a lot during the literacy practices day by television, computer and mobile phone.

Genreanalys som en del av designprocessen : En analys av genren Webbaserade Geografiska Informationssystem

Boverket har huvudansvar för att skapa en portal för samhällsplanering som ska kunna förse kommuner, landsting, företag och privatpersoner med olika typer av kartinformation. Denna portal kallas Planeringsportalen och som ett led i dess utveckling hölls ett designmöte i april 2007. Inför mötet gjordes en analys av diverse förebilder för att beskriva de goda designlösningar som finns i genren WebGIS, enligt förlaga från Lundberg, Holmlid och Arvolas (2007) arbete. Uppsatsen beskriver hur dessa designlösningar kan användas i designen av Planeringsportalen tillsammans med en redogörelse för hur förebilder kan bidra till en bättre designprocess. Genren representeras i arbetet av webbplatserna Eniro, Norge digitalt, RATP samt Mapquest som alla studerats enligt ett formaliserat förfarande.

Affärsmetoder, ett undantag ifrån patenterbarhet? -En komparativ studie av USA, Europa och Sverige

There is no commonly accepted definition of a business method. It ought to consist of a method or a process of doing business. Business methods constitutes a broad category of patents, it is hard to tell exactly what can be interpreted in to the term. Most of the world's legal systems have made an exception from patentability for business methods. In the USA the exception was abolished in a case 1998.

Voxelbaserad rendering med "Marching Cubes"-algoritmen

Det finns flera olika metoder och tekniker för tredimensionell rendering, alla med olika för- och nackdelar som lämpar sig för olika applikationer. Voxelbaserad rendering har använts flitigt inom vetenskapliga områden, främst inom det medicinska för visualisering av volymetrisk data. Tekniken används nu inom flera olika områden för tredimensionell rendering, t.ex. i datorspel, i matematiska applikationer och vid geologisk rekonstruktion. I den här rapporten kommer voxelbaserad rendering med Marching Cubes-algoritmen undersökas för att se hur den lämpar sig för realtidsapplikationer. Området behandlas dels teoretiskt, men även praktiskt då en implementering av Marching Cubes gjordes för att genomföra några tester för att se hur prestandan påverkades. Av testerna framkom det tydligt att algoritmen lämpar sig väl för realtidsapplikationer och dagens grafikkort.

Väderövervakning med övervakningssystemet Uni-View

Företaget Radius Control Systems AB sysslar huvudsakligen med utveckling och underhåll av SCADA applikationer. Radius hade önskemål om att kunna visa väderinformation från en väderstation i Radius egna övervakningssystem Uni-View. Detta skulle ske via ABB: s styrsystem AC 800M/ 800xA, med en PM856 processor. Arbetet handlar om att upprätta kommunikation mellan en PLC och väderstation, och från PLC vidare upp till Uni-View. Rapporten behandlar hela arbetsprocessen med början från en prototyp till ett fungerande system.

Signal- och bildbehandling på moderna grafikprocessorer

En modern grafikprocessor är oerhört kraftfull och har en prestanda som potentiellt sett är många gånger högre än för en modern mikroprocessor. I takt med att grafikprocessorn blivit alltmer programmerbar har det blivit möjligt att använda den för beräkningstunga tillämpningar utanför dess normala användningsområde. Inom det här arbetet utreds vilka möjligheter och begränsningar som uppstår vid användandet av grafikprocessorer för generell programmering. Arbetet inriktas främst mot signal- och bildbehandlingstillämpningar men mycket av principerna är tillämpliga även inom andra områden.Ett ramverk för bildbehandling implementeras och några algoritmer inom bildanalys realiseras och utvärderas, bland annat stereoseende och beräkning av optiskt flöde. Resultaten visar på att vissa tillämpningar kan uppvisa en avsevärd prestandaökning i en grafikprocessor jämfört med i en mikroprocessor men att andra tillämpningar kan vara ineffektiva eller mycket svåra att implementera..

Marching Cubes med Deferred Rendering motor

Spel idag kräver en enorm mängd arbetstimmar för att skapas, därför behövs alltid sätt att spara tid och automatisera processer. Algoritmer för polygoniseringen av skalärfält, som Marching Cubes, har under de senaste åren blivit ett allt vanligare tillvägagångssätt för att automatiskt generera terräng. Scenkomplexiteten och kraven för visuell kvalitet i dagens spel ökar ständigt. Därmed kommer också kravet för prestandaeffektiva renderingsmetoder. Deferred rendering är en renderingsmetod som kan hantera scener med stora mängder ljuskällor och hög scenkomplexitet samtidigt. För att undersöka integreringen mellan procedurellt skapad terräng och en deferred rendering pipeline, skapades en applikation i DirectX 11 för att undersöka implementeringen och potentiella optimeringar av denna integration..

Energioptimering av industriellt tryckluftssystem

This report is a bachelor thesis presented at the department of Computer Science andEngineering at Chalmers University of Technology. The aim for the project is to find a simplemethod to measure and display physical quantities in a three dimensional room.The report describes a method to construct a system for measuring differentphysical quantities via sensors. The system must be built in a modular and expandable way tobe adaptable to different tasks.The system explained in the report consists of two parts;A physical scanner with moveable probes for carrying sensors and a microcontroller forcontrolling the probes and communicating with the next part.An application written in Java for storing the measured values and presenting them in a lucidperspective.It is possible to construct the scanner with different designs and circuitry, with multiplexers andflip-flops, to ensure that an unspecified number of probes can be added to the system and thatthey can be operated simultaneously.The Java application is written in a modular way, using a design pattern that separates eachindividual part of the application. It contains exceptions and interfaces that ensure a safe andexpandable application..

Dödshjälp i dagspressen : En analys av dagspressens rapportering om Kims öde

A good flow of information in organizations is one of the key aspects of how we define a well-functioning organization. The information flow could be internal as well as external between actors within as well as outside of the organization. In a logistics organization this flow of information is equally important as in any other kind of organization. In this paper we have explored information flows in logistics organizations by applying, boundary spanning and the mobile-stationary divide perspective. In boundary spanning the main goal is to erase or relocate some of the boundaries within an organization, in our case to make the flow of information internally as well as externally better.

Privacy Policy : Att skapa förtroende för en uppkopplad värld

Förtroende har sitt ursprung i trygghet och säkerhet. För att lämna ifrån sig personlig information krävs att man känner förtroende och således även trygghet och säkerhet. Tillgång till personlig information är en viktig konkurrensfördel för ett företag. Samtidigt utgör den personliga informationen ett problem eftersom många kunder känner en oro att lämna ifrån sig denna. Oron beror på osäkerhet om vad som kan hända med den information man lämnar, denna oro kan i sin tur leda till brist på förtroende.

Internet : som kompletterande kommunikationskanal till Event Marketing

The aim of this essay is to examine how the Internet functions as a communication channel to Event Marketing. We have investigated what makes the Internet unique as a communication channel for events and how Internet has been used for event marketing. We have mapped fundamental theories within marketing, media, communications and human-computer interaction, which together describe event marketing. We have carried out case studies on two event-marketing projects where the Internet has played a major role. The first project was XCT which is a project developed by the company Eventum AB.

Beröring som stöd i sökandet efter identitet

Syftet studiens syfte var att belysa vilken betydelse fysisk beröring har för unga personer med bristande hälsa. Metoden var en litteraturstudie i form av en forskningsöversikt där 15 vetenskapliga artiklars resultatdelar analyserades. Resultatet Av analysen framkom fyra teman: Tillfrisknande, Stärkande av välbefinnande, Relationsskapande och Det svåra mötet, vilka redovisades som resultat. Diskussionen utgick från analysfynden, som ställdes mot en teoretisk referensram, byggd på psykoanalytikern Erik H Erikssons utvecklingsteorier. Slutsatser Beröringens betydelse innebar att unga i sin utveckling kan bli hjälpta att övervinna splittring i sin identitet genom att tillfriskna från ett liv av ohälsa och få ett liv med stärkt välbefinnande.

Från internkund till hockeyspelare : En innovativ studie om samarbete på ICA Logistik

Syftet med denna uppsats är att hitta en innovativ definition av begreppet interna kunder samt föreslå en implementeringsstrategi för en av den svenska matvarugrossisten ICAs lagerenheter. Vi har nått våra slutsatser genom kreativa studiebesök, interaktiva intervjuer, en innovativ workshop och litteraturstudier. Vi har utgått från leanfilosofin och teorier om kulturer, förtroende och kommunikation i organisationer. Inom samtliga områden har vi stött på kopplingar till inre och yttre effektivitet. Under intervjuerna upptäckte vi att ICA står inför vissa utmaningar när det gäller de anställdas förtroende, kommunikation och individualistiska tankesätt.

Eurokoder : en jämförelse mot BKR

In Sweden there are currently two separate guidelines you may use whenperforming calculations on frameworks, BKR and the Eurocodes. Although at theend of 2010 you are not allowed to use BKR any longer and only the Eurocodeswill be viable. The aim of this thesis is to explain how the Eurocodes and EKS work and alsohow they compare to the current guideline BKR. Similarities and differencesbetween these guidelines are also discussed so that the reader will get a betterunderstanding of how the Eurocodes are applied. The areas discussed are asfollows:Principles and adviceSafety ClassesSymbols and IndexesLifespanLoads and partial coefficientThe thesis also deals with the impact that this transition into a new guideline willhave on corporations, guideline costs, education and computer software. As anexample a rough estimate on what costs this transition will create on a companywith 20 employees is also included. Calculations have been performed in order to investigate how the design valuesdiffer between the two guidelines, the Eurocodes and BKR.

Ditt Andra Jag

Detta kandidatarbete fokuserar på att undersöka aspekter som kan förstärka en användares upplevelse inom digitala spel. De aspekter som vi valt att fokusera på är användandet av Oculus Rift och Motion Capture då de tar upp viktiga punkter som Virtual Reality, närvaro och inlevelse i spel. Vi valde även att fokusera vår produktion mot skräckgenren då detta är ett område vi båda har stor passion för i diverse media. I vårt arbete har vi fått fram en hypotes om att spel som fokuserar på att lämna karaktären i ett tomt skal (ingen personlighet), lämnar en större chans för inlevelse hos spelaren då användarens egna känslor speglas på karaktären. Användandet av Oculus Rift och realistiska röresler via Motion Capture har en tendens att även stärka detta..

<- Föregående sida 65 Nästa sida ->