Sök:

Sökresultat:

6453 Uppsatser om Computer science - software engineering - Sida 65 av 431

Från föhn till feu! : Esrange och den norrländska rymdverksamhetens tillkomsthistoria från sekelskiftet 1900 till 1966

This essay is about the origin, planning and establishment of the European Space Research Organisation's (ESRO) sounding rocket base Esrange outside Kiruna in Northern Sweden. Three main questions are examined. First I show there were not just scientific and technical but also political, economical as well as military reasons to build a European rocket base. Second, I scrutinize the reasons to choose Northern Sweden as the location for the rocket base. As it turns out, the main reasons were the favourable location of Northern Sweden within the aurora oval zone, the proximity of the Kiruna Geophysical Observatory, and the possibility to use a large, although not quite uninhabited, area where the launched rockets could crash.

Automatisk segmentering och maskering av implantat i mammografibilder

A report on my thesis developing an algorithm to automatically classify a mammogram image as containing an implant or not and segmenting and masking any present breast implant in the image..

Science fiction i spelutveckling

Detta kandidatarbete undersöker science fiction, en av de större och vanligast använda genrerna inom medier såsom spel, film och litteratur, genom att studera dess undergrupper, de så kallade subgenrerna. Dessa är specialiserade versioner av genren i fråga och använder den inom vissa förutsatta ramar, exempelvis hur samhället ser ut eller vilken typ av teknologi det huvudsakliga fokuset kretsar runt. Genom att studera hur subgenrer är beskrivna i The Encyclopedia of Science Fiction kan man avgöra att de består av sex punkter: plats, tidsperiod, karaktärer, teknologi, narrativ och visuell estetik. Dessa punkter har använts som ramverk för att utveckla en ny subgenre; Mystech, där scenarier utspelar sig i vad som kan ses som en typisk fantasyvärld med magi och monster, men där dessa egentligen bara är teknologi majoriteten av de påverkade inte förstår sig på. För att demonstrera Mystech har två olika miljöer utvecklats, både i bild och skriven form. Dessa är två mycket olika skådeplatser för scenarier att berättas i men som trots sina olikheter har nog med faktorer gemensamt för att kunna klassificeras som delar av samma subgenre..

Digitala redskap i skolan : Teknik och pedagogik

I en skola som i hög grad är utrustad med digital teknik utnyttjas ändå inte tekniken till alla de möjligheter som IT erbjuder. Pedagogikens utveckling i förhållande till tekniken diskuteras i det här arbetet utifrån ett lärarperspektiv. Syftet med det här arbetet är att undersöka hur lärare på gymnasiet använder och integrerar digitala redskap i undervisningen, samt hur de beskriver möjligheter och förutsättningar att utveckla undervisningen med hjälp av digitala redskap. För att få svar på våra frågor har vi gjort en enkätundersökning på fyra kommunala skolor. Våra resultat visar att lärarna använder och integrerar digitala redskap i ganska stor utsträckning, men det finns fortfarande många som inte utnyttjar redskapen fullt ut.

Production system mapping for product design

Detta examensarbete är resultatet av en utredning av produktionsbegränsningar och produktutveckling på Volvo Construction Equipment AB Component Division i Eskilstuna. Produktionssystemet på Volvo CE genomgår en stor förändring då det går från att fungera som en funktionell verkstad till att bli flödesinriktat. Detta gör att helt nya krav ställs på produkternas konstruktion och utformning. Det är nu inte möjligt att anpassa maskinerna eller operationsföljderna efter artikeln i samma utsträckning som tidigare, man kommer att vara tvungen att anpassa artiklarna efter produktionslinan. Därav har en litteraturstudie inom Concurrent Engineering gjorts som belyser hur man bör jobba som organisation och vilka verktyg man har till sitt förfogande, för att utveckla produktionsvänliga produkter.

Mjukvarubaserad 3D-renderare

Abstrakt Produkten som jag har utvecklat är en mjukvarubaserad 3D-renderare. För att göra en sådan produkt är man tvungen att gå djupt in i området 3D och utföra alla beräkningar på egen hand. Dessa tar annars grafikkortet hand om. Denna rapport förklarar varför jag har valt att göra en egen mjukvarubaserad 3D- renderare och vad den är för något och i vilka områden den används. Här förklaras även min syn på programmering, digitala spel, vad programmering innebär för mig och hur min syn på spel har påverkat mig med tiden.

Interaktionsdesign för en domteaters portabla styrsystem : En designstudie i syfte att utveckla en prototyp av en applikation

En förutsättning för att kunna etablera god publikkontakt i en domteater är att personalen kan interagera med sin publik. För att det ska vara möjligt behöver de vara flexibla och rörliga medan de manövrerar domteaterns styrsystem. Genom att skapa en applikation till en smarttelefon kan en förlängning av det stationära styrsystemet och kontrollbåset skapas, vilket möjliggör en önskvärd flexibilitet. Designstudien som uppsatsen presenterar är utförd i syfte att undersöka de metoder som är lämpliga att använda i ett tidigt skede av en sådan systemutveckling. Metoder inom Human- Computer Interaction (HCI) och interaktionsdesign syftar bland annat till att utveckla interaktiva applikationer.

Att bygga en stamdatabas för gotländsk tall

Today's Swedish large-scale forestry uses almost exclusively computer-aided bucking. It allows the harvester computer, using an optimisation price list (steering price list), to maximize the value of each tree. The optimisation price list can be adjusted so that the industry gets the raw material it demands from the forest. There are various simulation programs that can be used when constructing a optimisation price list. The simulation program merchandise a database of stem shapes using a given price list and mimics a harvester's work. To get the demanded raw material for the industry it is important to use a well-adjusted optimisation price list.

Adaptive QoS Management in Dynamically Reconfigurable Real-Time Databases

During the last years the need for real-time database services has increased due to the growing number of data-intensive applications needing to enforce real-time constraints. The COMponent-based Embedded real-Time database (COMET) is a real-time database developed to meet these demands. COMET is developed using the AspeCtual COmponent-based Real-time system Development (ACCORD) design method, and consists of a number of components and aspects, which can be composed into a number of different configurations depending on system demands, e.g., Quality of Service (QoS) management can be used in unpredictable environments. In embedded systems with requirementson high up-time it may not be possible to temporarily shut down the system for reconfiguration. Instead it is desirable to enable dynamic reconfiguration of the system, exchanging components during run-time.

Tolv böcker i datorn ? bättre än en i handen?

This thesis studies how readers of the electronic book (the e-book) use and perceive the electronic medium as a carrier of fiction. In this study it is assumed that fiction is mostly read in printed format. Therefore it is interesting to ask why some readers choose to read on screen. As there are all too few studies conducted on how readers perceive and use the e-book as a medium, this study aims to enrich an undeveloped research area. The study is based upon a qualitative questionnaire.

En analys av agiliteten i Migrationsverkets systemutvecklingsarbete : En utvärdering av Scrum med hjälp av ramverket Agile Software solution framework

Arbetar organisationen agilt? Det är huvudfrågan i detta arbete. Organisationen har arbetat med den agila utvecklingsetoden Scrum i ett antal år. De har gjortmedvetna och omedvetna val, för att skapa sin version av Scrum. Frågan som studienförsöker svara på är om det verkligen innebär att man arbetar agilt, när man säger attman arbetar med en agil systemutvecklingsmetod..

Multiplayerspel utvecklat i Flash, Slutreflektion för ?Monsters & Masonry?

Flashspel är en väldigt populär form av ledigt spelande, men det finns fortfarande spelformer som är outforskade. Vi bestämde oss för att göra det ingen utvecklare hittills lyckats med, det vill säga att skapa ett så kallat ?Massively Multiplayer Online Flash Game?. Ett spel som konstant är uppkopplat till internet och lever vidare genom spelarna. Problemet ligger i plattformen.

Förstudie till våtmark i Rimbo : Design för optimal hydrologi och kväverening

The euthropthication of the Baltic Sea is a threat that is beginning to be taken seriously by the governments concerned. In Sweden, regulations concerning the allowed nitrogen (N) concentration in the effluent water from wastewater treatment plants are being tightened up. The Rimbo wastewater treatment plant has been imposed to reduce the annual mean concentration of total N in the effluent water to levels below 15 mg l-1. A more and more common way to reduce the nitrogen level in wastewater is to let the water pass through a wetland. This study investigates the possibility to build this kind of wetland at the outlet of the Rimbo wastewater treatment plant.A prestudy of the topography, soil characteristics and groundwater flow indicates that the land area in question is well suited for the construction of a wetland.

Den tjänsteorienterade arkitekturen ? En diskursanalys över dess framställning

SOA eller tjänsteorienterad arkitektur har varit bokstavsförkortningen som tagit de flesta med storm de senaste åren. Det har även varit den arkitektur som åstadkommit mest uppståndelse i media. Dock har den i mediala skrifter så gott som uteslutande fått stående ovationer och nästan höjts till skyarna som frälsaren för alla verksamheter, stora som små. Denna studie ställer sig frågande till om medias bild av SOA verkligen stämmer överens med verkligheten samt huruvida SOA kan leva upp till de förväntningar som måttats.Målet med uppsatsen är att fungera som något av en motpol till den positiva kritik som SOA blivit tilldelad. Att få se båda sidor av samma mynt är således något av ett ledord som genomsyrat studien från början till slut.

Internationella relationer i innovativa miljöer : en fallstudie av Mjärdevi Science Parks internationella arbete

Titel: Internationella relationer i innovativa miljöer ? en fallstudie av Mjärdevi Science Parks internationella arbeteFörfattare: Sergio QuiñonesAdress: Skrinnarvägen 7, 633 59 Eskilstuna | sergio.quinones@gmx.comKurs: Kandidatuppsats i marknadsföring, EFO 225Handledare: Angelina SundströmProblem: Hur kan svenska Science Parks genom internationella relationer utveckla sina processer och tjänster för att bättre stödja kunskapsutbyte och kommersialisering av innovationer?Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva Mjärdevi Science Parks internationella arbete ur ett marknadsföringsperspektiv.Metod: Kvalitativ fallstudie.Slutsatser: Mjärdevi Science Park arbetar internationellt för att främja regional tillväxt. Genom regional tillväxt bidrar man även till att öka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Parkens motor och drivkraft är entreprenörerna och företagarna. Mjärdevi samarbetar och är engagerad i den globala organisationen IASP, Science Parks i andra länder, Exportrådet, företag och ambassader.

<- Föregående sida 65 Nästa sida ->