Sök:

Sökresultat:

5850 Uppsatser om Computer science - distributed computing - Sida 4 av 390

Cloud Computing : Lärplattform i molnet

Cloud computings framväxt har möjliggjort tillhandhållande av datorresurser online och erbjuder två väsentliga egenskaper, dels upplevda oändliga resurser och dels betalning per resursförbrukning. Lärplattformar används idag i stor utsträckning av de svenska universiteten och högskolorna som studieverktyg. Detta medför bättre möjligheter för distanskurser och e-inlärning. Att kombinera cloud computing med en lärplattform är idag möjligt och bör därför ge skolorna fördelar. Om lärplattformen driftas som molntjänst av extern leverantör bör också kraven se annorlunda ut.Syftet med uppsatsen är att utreda om det finns några incitament för att hyra en lärplattform som molntjänst och även att utreda om kraven ser annorlunda ut på en hyrd molntjänst.

Requirement Specification for Information Security to Health Systems, Case Study - IMIS

During 2001-2002 a prototype, IMIS (Integrated Mobile Information System) was developed at BTH (Blekinge University of Technology) to demonstrate how mobile IT-systems can be used in healthcare. The prototype was based on the activity theory of Engeström. An ongoing project started in spring 2003. The purpose of the project is further development of IMIS with special focus in the diabetes healthcare. Participants in the project are scientists and students at BTH, ALMI Företagspartner, Blekinge FoU-enhet, Barndiabetesförbundet Blekinge, Blekinge Diabetesförening, Vårdcentralen Ronneby and Vårdcentralen Sölvesborg.

Vad finns det för fördelar och nackdelar medmolnet? : Hur upplever IT-företag dessa?

Att inom företag och organisationer använda sig av molntjänster är den senaste heta trenden inom IT-världen. Men vad finns det egentligen för fördelar och nackdelar med att använda sig av molntjänster? I denna uppsats beskriver vi först fenomenet molnetoch molnjänster, även känt som cloud computing. Efter det har vi gjort en litteraturstudie för att ta reda på vad det finns för för och nackdelar med användandetav molntjänster. Vi har till slut utfört en kvalitativ enkätundersökning för att ta reda påvad IT-företag som använder sig av molntjänster upplever för för och nackdelar meddem.

Vår utvecklingsprocess - designaspekter på ett befintligt webbsystem

Den här rapporten är ett resultat av ett kandidatarbete på 20-poäng. Projektet som rapporten handlar om, beskriver hur utvecklingen av ett webbutikssystem åt ett flertal företag gått till. De har i sin tur köpt webbsystemet från företaget Opti Use som givit oss uppgiften. I rapporten diskuteras hur utvecklingsprocessen gått till och hur ett arbete med ett befintligt system upplevts. Rapporten beskriver även hur lösningen på uppgiften har tagit form och hur utvecklingsprocessen påverkat den.

Cloud computing - Moving to the cloud

Cloud computing innebär användning av datorresurser som är tillgängliga via ett nätverk, oftast Internet och är ett område som har vuxit fram i snabb takt under de senaste åren. Allt fler företag migrerar hela eller delar av sin verksamhet till molnet. Sogeti i Borlänge har behov av att migrera sina utvecklingsmiljöer till en molntjänst då drift och underhåll av dessa är kostsamma och tidsödande. Som Microsoftpartners vill Sogeti använda Microsoft tjänst för cloud computing, Windows Azure, för detta syfte. Migration till molnet är ett nytt område för Sogeti och de har inga beskrivningar för hur en sådan process går till.

Dokumenthantering i en kommunal organisation.

Examensarbetet berör frågor kring arkivering och dokumenthantering på stads-byggnadsförvaltningen i Trollhättans kommun. Problem som kommunen har är dagslägets hantering av digitala filer..

Spelutveckling, problem och utmaningar

Detta arbete ämnar undersöka problem och utmaningar relaterade till design- och produktion av ett tävlingsinriktat spel för gratis utgivning samt utforska potentiella lösningar och designfilosofier genom att påbörja utveckling av ett spel. Problem som uppstår, lösningar som tillämpas och val som görs dokumenteras varpå resultat analyseras. Undersökningen tar upp design av både spelmekaniska och grafiska element samt produktionen av spelet och dess resurser, saker som är viktiga att tänka på och några saker som kan gå fel..

Ungdomar och datorn : Vilken roll spelar datorn i ungdomars liv?

How does the computer influence teenagers' lives. I interviewed five young people, and gave a questionnaire to another 47, about this.What I found was that they were aware of and handled well the risks with the Internet and the computer, but had problems with the computer taking too much of their time. They wanted more time for their families and outdoor activities. It was mainly the Internet that seemed to have an influence on the teenagers, not the computer as a machine. They told me that there was a rough climate on the Internet, partly because of the possibility of being anonymous.

IPv6 - Inte längre frågan OM och inte så mycket NÄR utan snarare HUR!

Problemområde: Idag har Internet blivit var mans egendom. Detta innebär tyvärr en hel del problem. Det tydligaste vi står inför idag är att IP-adresserna håller på att ta slut. För att bli av med problemet används olika temporära lösningar ("lappningsteknik") men även en permanent lösning utvecklas, nämligen Ipv6 (Internet Protocol version 6).Det nya protokollet löser adressbristen men har även många andra funktioner så som säkerhet och bättre routinglösningar. Vi ställde oss då frågan varför har ingen övergång skett trots dessa fördelar. Frågeställning: Var i övergången mellan IPv4 och IPv6 står vi idag? Varför har inte övergången mellan IPv4 och IPv6 redan skett? Vilka är de största anledningarna och vilka fler möjliga finns det? Slutsats: Arbetet visar att tiden för en övergång ännu inte är inne.

LJUDETS NATUR, Ämnesövergripande undervisning i musik, NO, teknik, data och svenska på mellanstadiet.

This paper discusses sound education within school subjects such as music, science, engineering, computer science, and Swedish to classes at the intermediate stage..

Från DOOM till Krakel Spektakels ABC - Datorspel och lekfulla datorprogram för barn och ungdom på svenska folkbibliotek

This thesis is an attempt to study computer games and playful computer programs for childrenand youth at Swedish public libraries. The main method used, is qualitative interviews.The main reason the libraries in the study offer computer games and playful computer programsto their users, is that every member of the society shall have opportunity to use newtechnology such as computers and computer programs. The users of this media are for themost part boys. The librarians in our study wish to have pedagogical games and programswithout violent themes at their libraries. Lending computer games and computer programs isnot of any priority for the libraries..

Intranät En kommunikationskanal för alla?

Intranet is today a common technical groupware to communicate in many organisations. People can interact through the Intranet and communicate within the organization and get relevant information according to their workplace. It can be difficult to get everybody to use the Intranet as an information- and communication tool. This causes problems when people want to reach out with information. With these thoughts we entered our work at Luftfartsverket at Arlanda airport.

Pamiro

This report describes the work with creating a CMS (Content Manager System). A CMS is a web tool so you easy can publish materials on your web page. With a CM Scan you can without any knowledge of programming web pages create and maintain a web page. This will result in that you and your organisation save time and money. You can also split the responsibility for the webpage in different roles, but still keep the control. We have chosen to create our CMS in a script language called php4 and with the database server MySQL, we have also used JavaScript a lot.

Användarinvolvering i ett systemutvecklingsprojekt -Är det effektivt?

In most software engineering project, users are only involved in the beginning of the project as a help to design the requirements specification but users can be involved after this phase too, but is it effective to do so? With this report we would like to investigate how effective it is to involve users after the requirements specification has been written and approved. To find out how effective it is to involve the users we try some fast and simple involvement techniques on a quite far gone project. These techniques include ethnographic studies, prototypes and surveys. We also interviewed a couple of people who work with usability and finally delivered a report with our results to them to find out if they found our result relevant. By also documenting how much time we spent involving users we will show to which degree user involvement is effective. We found out that a couple of fast techniques could get very much result in the form of usability enhancing suggestions to the developers.

Webbaserat Tidrapporteringssystem

Systemet som förenklar hantering och information av tidrapportering, projekt, kunder, lager och anställda. Syftet är att företaget skall få en mera överblick över deras verksamhet, då all information samlas på samma ställe. De anställda kan via webben snabbt och enkelt rapportera in deras arbetstider under den gångna veckan. Systemet innefattar: SMS-tjänst, automatiskt utskick, hanteringen för lager, projekt, kunder och semester, kontinuerlig statistik med grafiska diagram samt utskriftsfunktioner. Allt är utvecklat i PHP och MySQL..

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->