Sök:

Sökresultat:

1242 Uppsatser om Computer graphics - Sida 64 av 83

Intellectual Property Rights : A Barricade to Technological Development. An Ethical Analysis on the Less Developed Countries

Debate over Intellectual Property Rights ?IPRs? particularly patent and copyrights is mainly on forward-looking industries in computer software. As part of a trade deal reached in 1994, the member nations of the World Trade Organisation must adhere to a global agreement known as TRIPS, for the Trade- Related Aspect of Intellectual Property Rights.This study is to analyse the ethical conception of Intellectual Property Rights and in particular its implications on the developing countries in relation to TRIPS. The approach will be to analyse a broad philosophical theories of property to see if there is any justification for a software program to be treated as private property and also argue base on John Rawls two principles of justice in relation to TRIPS Agreement. Some reflections will be put on the use of open-source software by less developing countries.From the study it was asserted that, strong IPRs protection would hinder technological transfer and indigenous learning activities in the early stage of industrialisation when learning takes place through reverse engineering.

Flexion i nacken vid sittande och stående datorarbete, en jämförande studie

Nackbesvär är vanligt förekommande vid datorarbete. Stående datorarbete har i visats ha en gynnsam effekt på nackbesvär. Nackflexion kan ge en ökad belastning på nacken. Syftet med studien var att jämföra flexion i nacken vid sittande och stående datorarbete för personer som utför datorarbete under en stor del av dagen i sitt ordinarie arbete.Sammanlagt tio personer, åtta kvinnor och två män, som arbetar på en företagshälsovård deltog i studien. De arbetade med datorarbete i växel, kundservice, sjukvårdsrådgivning eller sjuk och frisktjänst (en tjänst där arbetsgivare får hjälp att hantera sjuk och friskanmälningar, sammanställning av sjukskrivningsstatistik samt med rådgivning till sjukskrivna).

IT-baserat utbildningssystem för dialyspersonal : en användarcentrerad förstudie

The dialysis ward at Karolinska University Hospital is a highly pressurized work environment filled with critical treatment situations where patient?s lives can be constantly in danger. Staff have to deal with a myriad of alarms and error codes in response to their patients varying ailments. The workforce at the dialysis ward lack controlled environment training, sufficient to address all of the potential treatment scenarios, with no risk of jeopardizing the patient?s condition.The purpose of this essay is to design and test the efficacy of using an IT based device for dialysis education at Karolinska University Hospital.The main topics this essay intends to address are:? Identification of user scenarios and training fields.? Prioritization of key training areas.? Utilization of IT in effective staff training.? Design of a conceptual prototype.The process focuses on the user and their needs.

Simulering av miljoner grindar med Count Algoritmen

A key part in the development and verification of digital systems is simulation. But hardware simulators are expensive, and software simulation is not fast enough for designs with a large number of gates. As today?s digital zesigns constantly grow in size (number of gates), and that trend shows no signs to end, faster simulators handling millions of gates are needed. We investigate how to create a software gate-level simulator able to simulate a high number of gates fast.

Researching navigation menus for Android 4.4

I denna studie ja?mfo?rs tva? olika navigationsmenyer i kontexten av en nyhetsapplikation. Vi utvecklar sja?lva tva? olika prototyper da?r vi implementerar tva? olika navigationsmenyer, som sedan anva?nds fo?r att utfo?ra anva?ndartester da?r vi ma?ter hur effektivt en anva?ndare kan utfo?ra ett antal specifika uppgifter. En fo?rstudie genomfo?rs da?r redan existerande nyhetsapplikationer studeras.

Jag kanske är lite nörd... : En uppsats om genus, spel och identitet

Denna uppsats har som syfte att, genom kvalitativa intervjuer, belysa fem kvinnors intresse för spel (dator- och tv-spel) och hur dessa kvinnor i sin tur talar om spel som en del av sin identitet. Frågorna som ställs till empirin handlar om vilka erfarenheter informanterna har av spel som intresse och vilka slutsatser om deras spelande man kan dra av detta. Vidare får vi en inblick i hur det normala ser ut inom spelvärlden, utifrån informanternas berättelser. Sist men inte minst så ställs frågan vad föreställningarna om det normala inom spelvärlden får för konsekvenser för informanternas identitet, och därmed vad detta leder till gällande de möjligheter och begränsningar som dessa kvinnor ställs inför, i relation till sitt intresse och den värld som omger det. Uppsatsen visar på att det inte bara finns en norm för hur en kvinna ska vara som Gamer utan det finns också en normativ femininitet som man bör förhålla sig till.

Texten och talet : En intervjustudie om talboksanvändande hos studenter med dyslexi

The aim of this thesis is to investigate how students in higher education use talking books. This has been inves-tigated through qualitative interviews with nine students. The intention has been to find out how they use talk-ing books and why they have chosen to do it in the way they have, looking specifically on whether there are strategies shared by most of the interviewees.As a theoretical basis of the thesis I have chosen a study, described by Sigrid Hongset, where dyslectic pu-pils tried using printed text and text on tape, as well as both simultaneously. George Kingsley Zipfs ?Principle of least effort? will act as a supplemental theory.The interviews show that the students use talking books in different ways.

Prestandajämförelse mellan shadow mapping och shadow volumes i Direct3D 10

Skuggor är centrala för hur människan uppfattar världen. Inom datorspel och andra interaktiva 3D-applikationer är det viktigt att underlätta förståelsen av scenen och det finns även ofta en stark vilja att skapa realistiska miljöer. Detta samt att skuggsättning är en komplicerad och prestandakrävande operation gör det till ett viktigt område inom realtidsgrafik. Vi undersöker i denna avhandling relationen mellan prestandan (renderingstiden) för de två populära metoderna för skuggsättning inom realtidsgrafik, shadow mapping och shadow volumes. Undersökningen avgränsas till två utvalda varianter av de ursprungliga algoritmerna.

Digitala bibliotek i den svenska biblioteksdiskursen

The aim of this Masters thesis is to examine the library discourses concerning the phenomenon and concept of digital libraries in Swedish library press 1980-2002. What changes can be identified? The questions are: what is said about the conditions for the phenomenon; how is the concept of digital libraries used; who makes these statements; what are the relations between these discussions and the library context in which they are made? Five Swedish library journals, BBL/Biblioteksbladet, DIK-forum, Human IT, Svensk biblioteksforskning and Tidskrift för dokumentation, were examined. The method used was discourse analysis. The theoretical starting-point was Foucaults discourse theory.

Analys och design av komponenter till SBU 8000 med rotator

Rapporten beskriver ett examensarbete som utförts som en avslutning på Civilingenjörsprogrammet inom maskinteknik med inriktningen konstruktion på Luleå tekniska universitet, LTU. Examensarbetet utfördes i samarbete med Jama Mining Machines AB av Johan Forslund, delvis på plats i Skelleftehamn och delvis på LTU. Målet är att öka hållfastheten på två av Jama Mining Machines komponenter som återfinns i bommen på skrotaren SBU 8000 med rotator. Detta genom att ändra de specifika komponenternas konstruktion. En grundläggande nulägesanalys av de befintliga komponenterna genomförs för att identifiera vilka förbättringar som är nödvändiga till den nya designen.

Kamerametoden - en nyckel till mobila användare

Hur kan mobila användare studeras? Frågan blir allt mer aktuell i samband med att vi människor i större utsträckning blir mobila och därmed också använder mobila artefakter som en del av vardagslivet. Denna fråga är framförallt aktuell för de företag som utvecklar denna typ av artefakter. Vi har under detta kandidatarbete samarbetat med ett företag som dagligen ställs inför denna typ av frågor, och vi kommer i denna rapport behandla utvecklingen av en metod för att studera just mobila användare. Att studera användarna är naturligt, då det är de som är nyckeln till vilka tjänster och artefakter som just de har användning för.

Vad väljer din projektgrupp?

Problemområde: Versionshanteringssystem är utvecklade för att identifiera, kontrollera, rapportera och garantera att förändringarna har blivit rätt implementerade. Versionshantering används för att spara all historik av filer som man använder sig av i projektgrupper. Till exempel kan det användas till att se vilka datum ändringar gjorts, vem som har gjort ändringarna och vilka kommentarer som är skrivna om ändringarna. Vi har valt att använda oss av två versionshanteringssystem, Windchill ProjectLink och CVS, Concurrent Versions System, för att undersöka om det är så att både projektets storlek och nytta styr valet av versionshanteringssystem. Hypotes och frågeställningar: Arbetet bygger på hypotesen: ?Om projektets storlek och nytta av versionshanteringssystem är beroende av varandra så styr det valet av versionshanteringssystem? Och våra frågeställningar: ? Hur stort är projektet i antal timmar och personer? ? Hur många moment behövs för varje inre funktion? ? Vilka inre och yttre funktioner påverkar valet av versionshanteringssystem? Genomförande: Kontakt togs med åtta stycken projektgrupper som använder sig av Windchill ProjectLink eller CVS och intervjuer gjordes med dem. En egen undersökning har gjorts där vi mäter antal moment på varje funktion i versionshanteringssystemen.

Läsförståelse eller litterära föreställningsvärldar : Litteraturpedagogisk diskurs inom gymnasieämnet engelska

Reading and analyzing literature has a long tradition of being an essential part of the teaching of English in Sweden. As the offers of entertainment have increased in popular culture with the introduction of computer games, internet and other media, interest in reading novels has decreased. Literature is still a compulsory part of English teaching and the question is how teachers of today use literature and what kind of literary instruction they use.The aim of this study is to explore and discuss the literary instruction discourse in pedagogical texts, lessons, created by and for English teachers of Swedish Upper Secondary Schools. The lessons have been collected from the site lektion.se, where teachers are able to share knowledge and lessons. The study uses an analytical method based on Norman Fairclough´s Critical Discourse Analysis in order to analyze the lessons.

Design av dörr till kaffeautomat : Designing a door to a coffee vending machine

This report was written as a result of a Bachelor Degree Project at the School of Technology and Society at University of Skövde spring 2007, together with Jede AB in Mariestad. The report covers the development of a door to a coffee vending machine that is under construction, and will in a chronological order describe the project from ideas to final product.The project started with a rather extensive feasibility study that thru market research and user tests sorted out the opinions of potential customers, concerning today?s available assortment. Technical areas concerning materials and manufacturing methods were also scrutinized for the consideration of the possibilities of a future production.The next step was to constructively generate ideas and thoughts that later on could grow to be potential solutions. After several weeks of hard work and pieces of good advice and recommendations from the assigner, four comprehensive concepts were built up.

Könsskillnader i motiv för att dricka alkohol- en studie av studenter på en högskola i mellersta Sverige

The purpose of this study is to investigate the motives underlying the consumption of alcohol among college students and if the motives differ between genders. The study is based on the following questions: What are the motives underlying alcohol consumption among students? Do these motives differ between men and women? Is there any connection between the motives for alcohol consumption and consumption? The study is a quantitative, empirical comparison study and the data presented is mainly descriptive. The study group consists of students from a university in central Sweden. After an exclusion of five students a total of 81 students participated in the survey, of which 55 were female and 26 were male.

<- Föregående sida 64 Nästa sida ->