
Sökresultat:
4430 Uppsatser om Communication and innovation. - Sida 49 av 296
Det ansiktslösa samtalet : En kvalitativ studie om professionella samtal via internet
The purpose of this study was to investigate whether social counselling via chat conversations could meet the criteria for a professional conversation, and how the six social workers who were interviewed felt that it had affected the profession and the clients who are seeking their help.Communication, professionality, power, roles and regions are the key topics of this study. A hermeneutic approach has not only influenced the interviews but also the content analysis that was used to encode the results.The interviews revealed that the chat conversations was a successful tool but not entirely without difficulties. The initial contact making between the client and the social worker favours the client, since she/he remains anonymous and that was the main advantage of the method. The biggest concern however was that in the anonymity it is not possible to report cases that the social worker are obligated to. The changing of forum does not necessarily affect the professionality but due to the faceless chat conversation an entire dimension of communication disappears because the loss of body language.
Marknadsföring i maktens korridorer : En studie om sociala mediers funktion i riksdagsvalet 2010
The current election is causing a debate in the Swedish media. The parties are trying to convince voters by spreading interesting and informative messages through different kind of media. Social media has emerged as a new way of reaching voters. All the current parliamentary parties have implemented this communication channel into their marketing strategy. People have both admired and judged the channel´s applicability in election campaigns.
Corporate Social Responsibility : En studie om hur Mälarenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagande
Datum: 2013-01-18Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi 15 HPInstitution: Akademi för hållbar-, samhälls- och teknikutveckling, HSTFörfattare: Niklas Jörgensen Julia Safarova Robin SahaTitel: Corporate Social Responsibility - En studie om hur Mälarenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagandeHandledare: Birgitta SchwartzNyckelord: CSR, Corporate Social Responsibility, Legitimitet, särkoppling, Carrolls CSR pyramid, CR innovation, CR filantropi, CR integration, kommunikation, intressenterFrågeställning: Hur kan Mälarenergi utveckla sitt CSR arbete?Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka Mälarenergis arbete inom CSR, samt ta fram förslag på hur Mälarenergi kan utveckla sitt CSR-arbete utifrån deras nuvarande arbete.Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie som tillämpat forskningsansatsen abduktion för att studera Mälarenergis CSR arbete. Studien innehåller två personintervjuer med Miljöchefen på Mälarenergi, vilket är vår primärkälla.Slutsats: Företag bör följa samhällets normer om ett ökat CSR ansvar. Filantropiska insatser som går i linje med ett företags kärnverksamhet eller varumärke skapar trovärdighet. Ett företag som samhället är beroende av bör inte satsa på allt för riskfyllda innovationer.
Borta bra - nära bäst?
Begreppet närproducerat är nuförtiden allmänt känt och används av såväl företag som privatpersoner. Begreppet har aldrig fått någon officiell definition, och därför florerar det också olika uppfattningar om närproducerat. Till exempel anser många att närproducerade varor framställs i närområdet där de befinner sig, andra att det gäller för all produktion inom nationens gränser och ytterligare en grupp anser att det beror på vilken typ av produkt det handlar om. Denna uppsats syftar till att genom intervjuer med aktörer inom värdekedjan för livsmedel undersöka hur de uppfattar innovationen närproducerat, hur det skiljer sig åt för varje aktör och helt enkelt se vad närproducerat betyder för deras organisation. Vi anser att närproducerat har uppstått som en innovation, som innebär en ny idé skapad av människor och dess inträde i samhället.
Intern kommunikation av inköpsprocessen
This thesis was performed at Scania?s purchasing department of non-automotive products inSödertälje, Sweden during spring 2007. The management of the purchasing department ofnon-automotive products believe that their internal customers might not have fullunderstanding of what the purchasing department does. This is a problem because the internalcustomers might not use the contracts negotiated by the purchasing department or they mightnot involve the purchasing department when making purchases.The purpose of this thesis is to examine if and how the internal customers? perception deviatesfrom the purchasing department?s perception regarding the task of the purchasing department.And also to create a communication package with the purpose of increasing the internalcustomers understanding of what the purchasing department does.
Strategisk anarki : en utredning av WeActivists strategiska funktion inom WeSC
ABSTRACTTitle: Strategic Anarchy ? a study on WeActivists' communicative function inside WeSC.Number of pages: 69Authors: Frida Leijonborg, Nils Lindstro?mTutor: Jessica GustafssonCourse: Media and communication studies CPeriod: Second term 2013University: Division of Media and Communication, department of information science, Uppsala UniversityPurpose: Our aim with this paper is to examine the communicative role WeActivists play in WeSC's external communication, and also to investigate what it means to be part of the activist concept as individuals. This will be done by presenting WeSC's key values and investigate whether these are portrayed by the representation of the activists in market campaigns and personal interviews.Material/Method: We have conducted a qualititave study where we interviewed three WeActivists of various age and profession. Furthermore we did a semiotic analysis of 10 images from 7 advertising campaigns.Main results: Our results indicate that WeActivists play a significant role in WeSC?s external communication, and thus signifying that they play a major part in creating WeSC's brand identity.
Arbetsplatsträffars effektivitet och utvecklingsnivåer : En observationsstudie inom en kommunal grundskola
The study aimed to highlight workplace meetings´ benefit and what level of development. The study was done at a school in Lidköping and included two qualitative observations. Most of the groups´ members were women; one man was included in each group, and there was a mixed age structure of the meeting participants. The collection of data was then paired with the scientific literature and scientific articles. .. Our results demonstrate that group 1 spend 59% of the time on information and 41% of communication.
"När katten är borta..." : En studie kring pedagogiskt ledarskap på distans
AbstractTitle: When the cat is away? A study of pedagogical leadership at a distanceLevel: Final assignment for Degree of Master of science (one year) in Educational ManagementAuthor: Evelyn JoelssonSupervisor: Ulla SebrantDate: 2013 mayLeadership is a subject that has been discussed for many generations. Today?s leadership is something completely different than what has been practiced before, in the more hierarchical companies, when leadership was something you were born to do and the workers had no choice but to follow. In the globalised world that we live in today there are demands of a different kind than before and physical distance between leaders and their followers gets more and more common.
"The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place? : En kvalitativ studie av intern kommunikation i en offentlig organisation.
Intresset i denna studie låg i huruvida organisationsstruktur påverkar den interna kommunikationen. Studien utfördes i samarbete med Region Halland. Avgränsningen gjordes till HR-verksamheten centralt, personalchefer och förvaltningschefer, där syftet med undersökningen var att beskriva och analysera upplevelsen av kommunikationen däremellan. Alla organisationer behöver kommunikation för att existera, det är kommunikation som utgör grunden och framgången för en organisation (Falkheimer & Heide, 2007 15-33). Genom kvalitativa samtalsintervjuer och inläsning på teorier om kommunikation besvarades nedanstående frågeställningar: Hur sker kommunikationen mellan HR-verksamheten centralt, personalcheferna och förvaltningscheferna?Hur påverkar organisationsstrukturen kommunikationen och hur upplever medarbetarna att organisationsstrukturen påverkar kommunikationen?Går det att identifiera eventuella kommunikationsproblem och i så fall vilka?Vad upplevs som effektiv kommunikation och vad upplevs fungera bra idag?Vem upplevs ha ansvar för att information skall nå fram till den eller de som är tänkt? Resultatet visade bland annat en upplevd otydlighet gällande information, svårighet med samordning, problematik kring förvaltningarnas storlek samt resurser på varje enskild enhet och svårighet att se organisationen ur ett helhetsperspektiv..
2008 - ett år för mobil-tv-marknadens utbredning? Drivkrafter hinder och aktörer
AbstractTitle: 2008- the year of the mobile-TV-markets expansion? (2008- ett år för mobil-tv-marknadens utbredning? Drivkrafter hinder och aktörer).Number of pages: 50Author: Hilda EngstrandTutor: Lowe HedmanCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Fall Semester 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/Aim: The aim of this research paper is to identify the main operators on the mobile-tv-market and to map out the main forces behind its growth. What are the driving forces that creates a new disribution-market? Also to study how political media-regulation effect and urge the mobile-tv- market.Material/Method: Interviews with people from the mobile-tv-market. To read public-documents, press releases and reports from the government, media-companies and organisations has also been a method used to gain information.Main results: That the mobile-tv-markets growth is a result of several driving forces.
Mind Touch-en studie om positionering av Functional Food produkter i konsumentens medvetande
Syftet med uppsatsen är att analysera och studera hur man skapar en position för Functional Food produkten i konsumentens medvetande, det vill säga undersöka vilka positioneringsstrategier svenska Functional Food produkten har, och vilka marknadsstrategier företagen har använt för att skapa önskad position i konsumentens medvetande. Genom fallstudier undersöker och analyserar vi hur företagen har lanserat och positionerat sina Functional Food produkter mot intressanta marknadssegment. Syftet med fallstudier är att exemplifiera vilka positioneringsstrategier Unilever och Skånemejerier använt sig av och under vilka förutsättningar de har lyckats nå en position med sina Functional Food produkter på den svenska marknaden. Det empiriska materialet har kompletterats med expertintervjuer. Den teoretiska referensramen utgörs av tre teoriområden, Innovation, Diffusionsprocessen samt Positionering, där vi fokuserar på skärningspunkten mellan dessa.
Kommunikationseffektivitet och kommunikationsstrategier för L1- och L2-talare i referentiella problemlösningsuppgifter
This thesis examines and measures differences in effciency between L1- and L2 language use for solving referential problems. Quantitative measures used in the study were time and error frequency. Qualitative measures, such as how the tasks and the participants own performance were experienced, were measured by an post interview and two questionaires. Two different tasks, a sorting task and a construction task, in which each informant was given the role as a constructor or instructor, were used for data gathering. A total of 20 dyads, divided in two language groups (English and Swedish) participated in the study.
Värdeskapande i sociala interaktioner : Ett innovativt synsätt på kundförståelse genom interaktion och engagemang
Frågeställning: Vilka nyckelaktiviteter använder sig företag av för att skapa värde tillsammansmed sina kunder i sociala interaktioner?Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka aktiviteter respondentföretagen utför i sinvärdeskapande process tillsammans med sina kunder och användare i sociala interaktioner meddessa.Metod: En kvalitativ undersöknings design där semistrukturerade intervjuer utfördes medmålstyrt urval av 7 respondenter från olika företag i olika branscher.Slutsats: Studien visar att de företagen som undersökts ägnar sig åt olika typer avnyckelaktiviteter i den värdeskapande processen med kund i sociala interaktioner. Det finns vissanyckelaktiviteter som är gemensamma för de olika företagen och vissa används mer flitigt ellerframgångsrikt än andra. Oavsett vilka aktiviteter som utförs och oavsett företag så visar studienatt det finns en grundläggande process. Denna består av att företaget skickar ut någon form avoutput som når kunden och engagerar denna.
Beslutsaspekter för öppenhet i teknologi-utvecklingsprojekt, varierar de baserat på mognadsgrad?: Utveckling av ett beslutsstöd
För att ta tillvara på både intern och extern kompetens finns möjligheten att bedriva teknologiutvecklingsprojekt tillsammans med universitet, institut, leverantörer, industriaktörer och till och med konkurrenter. Att låta kompetens och idéer flöda in och ut ur organisationen benämns som öppen innovation, vilket är ett begrepp som fått stort genomslag. Oavsett om utvecklingen går mot en mer öppen forskning tillsammans med andra parter eller mot stängd forskning, det vill säga intern forskning, är det viktigt att förstå vad som ger ett projekt förutsättningar att bedrivas öppet eller stängt. Syftet med denna studie har varit att utveckla ett beslutsstöd som kan underlätta underbyggda beslut gällande öppenhet i teknologiutvecklingsprojekt. I studien har en hypotes formulerats om att teknologiutvecklingsprojekt kan delas in i olika nivåer av mognadsgrad, där det i respektive nivå existerar beslutsaspekter angående vilka förutsättningar som finns för projektets öppenhet.
Mode & identitet : - Att visa sin insida med utsidan
AbstractAim: The purpose of this thesis is to research how women think about fashion in relation to their self and to others. Can clothes be an expression of who we are who we want to be and how we look at others? What are the main characteristics in this type of communication and what kind of information can be distributed using this tool?Method/Material: InterviewsMain results: Clothes can work as a tool to show who we are and what we are, mainly on short term. We use clothes for different purposes, sometimes we what to be seen and really show who we are and what we stand for and sometimes we just what to go with the flow and not be seen at all. We will always have a physical need for clothes but it is also a natural and important part of our individual expression and our identity.Keywords: Fashion, Clothes, Identity, Lifestyle.