Sök:

Sökresultat:

197 Uppsatser om Coaching - Sida 2 av 14

Upplevelser och erfarenheter av ?Personlig coaching?

I dagens snabbt föränderliga samhälle är Coaching ett begrepp, som blir allt vanligare både i individuella och organisatoriska sammanhang. Coaching är en kreativ process som hjälper individen eller organisationen att utvecklas och maximera sin potential för att nå önskade mål. Syftet med denna studie var att få en förståelse av enskilda individers subjektiva upplevelser och erfarenheter som de anser sig ha nytta av efter en specifik kurs i Personlig Coaching. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med de två ansvariga coacherna samt fyra kursdeltagare. Materialet analyserades enligt induktiv tematisk analys.

Kognitiv coaching : ett sätt att utvecklas framåt

Kognitiv Coaching hjälper individer att utveckla positiva tankar, känslor och beteenden. Kognitiv Coaching kan användas av egenföretagare, entreprenörer, företagsledare och privatpersoner. Syftet med denna undersökning är att se hur kognitiv Coaching kan framgångsrikt används som metod för att minska stressen samt balansera motivationen och prestationen hos individer. Detta skulle kunna ske genom kognitiva Coachingens inflytande på gamla och negativa tankar, känslor och beteendescheman.Vårt arbete har en kvalitativ karaktär och hermeneutiken har använts som metod eftersom tolkning har gjorts utifrån redan befintlig fakta. Avsikten med vår empiriska undersökning har varit att se hur kognitiv Coaching uppfattas och tillämpas av individen.

Coaching inom ridsporten

Den här studien handlar om Coaching inom ridsporten. Den beskriver ryttares uppfattningar, genom intervjuer, om Coaching utifrån aspekterna relation, medvetenhet och ansvar. Syftet är att beskriva ryttares uppfattningar om Coaching inom ramen för ridsport. Ridsport och Coaching är ett område som inte är väl forskat inom och denna studie hoppas på att tillföra till ökad forskning. Coaching har olika definitioner i olika sammanhang.

Att få tillträde till trädgården: Om konstruktionen av chefskap i coaching

During the last decade executive Coaching has become an increasingly popular method of management development. Few studies have been conducted within this area, especially in Sweden, and little has been said about the construction of management in executive Coaching. The purpose of this master?s thesis is to study executive Coaching from a social constructionist perspective, focusing on the construction of management. The two research questions are: How is management constructed in executive Coaching? How can we understand the construction of management in executive Coaching? Additionally, we identify gender as a social construction of importance and thus include a gender perspective in our analysis.

Coaching av arbetslösa : En kvalitativ studie av coahinggrupper på Arbetsförmedlingen

ÖREBRO UNIVERSITETInstitutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapC-uppsats i socialt arbete, 41-60pVåren 2006Coaching av arbetslösaEn kvalitativ studie om Coachinggrupper på ArbetsförmedlingenFörfattare: Maria JohanssonSammanfattningStudiens syfte var att utvärdera de Coachinggrupper som bedrivs på Arbetsförmedlingarna i två mindre orter i Mellansverige. Det som jag ville undersöka var om Coaching på Arbetsförmedlingen är en effektiv metod för att få ut arbetslösa på arbetsmarknaden.Metoden som användes var kvalitativ och det empiriska materialet inhämtades genom halvstrukturerade intervjuer. I studien deltog fem respondenter, tre deltagare och två Coachingledare. Resultatet analyseras med hjälp av tidigare forskning och begreppen Coaching, lösningsfokuserad korttidsterapi, skam, empowerment och konstruktivism.Resultaten visade att två av tre deltagare är mycket positiva till att ha deltagit i Coachingrupperna. Ingen av respondenterna har ännu fått arbete, men alla har fått nya idéer och motivation att få ett arbete.

Betydelsen av coaching och samtal för kvinnors självkänsla

Syftet med denna kvalitativa studie var att ta reda på om mina kvinnliga informanter upplevde en ökad/ förbättrad självkänsla under Coaching/ samtal. Vidare var syftet att belysa den ökade positiva ökade välbefinnandet av Coaching och samtal ur individ synpunkt. Samtliga kvinnor upplevde en positiv ökad upplevelse till sig själva av återkommande Coaching/ samtal sessioner. Ett resultat var att alla informanter upplevde en betydligt högre grad självkänsla och välbefinnande. Kvinnorna upplevde att de alla i högre grad kände sig mer tillfredsställda mer sig själva som personer.

Coaching för ledarkompetens: konsulter och kunder

I dagens konkurrenssamhälle bestäms framtiden för företag av ledarnas produktivitet och prestation. När många företag försöker erhålla kvalitativ personal inom sina organisationer är det inte förvånande att många av dem använder sig av Coachingföretag för att nå önskade resultat. Syftet med denna studie var att visa hur och varför Coaching av ledare genomförs. Fokus låg på att ta reda på hur ledare vägleds genom Coaching och hur de nya kunskaperna kan omsättas för att kunna tillämpas i arbetet i organisationen. Coaching är ett mångfacetterat och komplext fenomen, varav en kvalitativ studie var passande.

Betydelsen av coaching och samtal för kvinnors självkänsla

Syftet med denna kvalitativa studie var att ta reda på om mina kvinnliga informanter upplevde en ökad/ förbättrad självkänsla under Coaching/ samtal. Vidare var syftet att belysa den ökade positiva ökade välbefinnandet av Coaching och samtal ur individ synpunkt. Samtliga kvinnor upplevde en positiv ökad upplevelse till sig själva av återkommande Coaching/ samtal sessioner. Ett resultat var att alla informanter upplevde en betydligt högre grad självkänsla och välbefinnande. Kvinnorna upplevde att de alla i högre grad kände sig mer tillfredsställda mer sig själva som personer. Även självförtroendet upplevde de hade förbättrats då de vågade ta för sig mer än vad de hade vågat innan , både i privata och arbetsrelaterade situationer och relationer..

Coaching för förändring : spelare och ledare i Brynäs IF reflekterar

Coaching har blivit mycket av ett slagord inom företagsvärlden och olika konsultfirmor. Men vad innebär det konkret för individer och organisationer? Denna studie kommer att behandla Coaching utförd av en ledare. Därav kommer både ett öppet och modernt ledarskap som Coaching kräver behandlas, samt huvudämnet Coaching.Bakgrunden till studien är främst att allt för många ledare idag fortfarande rekryteras med auktoritär ledarskapsstil som inte prioriterar utveckling av de anställda, samt att Coaching som definition ibland misstolkas. Så syftet är att behandla dessa frågor och diskutera kring frågeställningarna: Vad är Coaching? Vilken betydelse har Coaching? Metoden som tillämpas i denna uppsats är en kvalitativ studie med fyra representanter från Brynäs IF hockey A-lag, tränaren Niklas Czarnecki, assisterande tränare Tommy Jonsson, spelarna Ove Molin och Emil Sandin presenterar deras verklighet omkring ledarskap och Coaching..

Hur valfri är valfriheten? : En diskursanalytisk studie om arbete och individ i rådande arbetsmarknadspolitik

The purpose of this paper is to examine how work and individuals is portrayed in today?s labor market policies and workrelated Coaching. To do this I am using discourse analysis. My theoretical points are social constructivism, governmentality, Coaching and theories regarding activity. The results portray a picture of work as the foundation of society and the main way to break isolation.

Kan coaching öka elevers resultat i skolan?

Gustafsson, Maria (2011). Kan Coaching öka elevers resultat i skolan? En undersökning om Coachingprocesser i skolan och deras påverkan. Examensarbete inom lärarutbildningen 90 hp distans. Den här uppsatsen är sprungen ur studier av vad Coaching är, intervjuer med coacher i skolan, intervjuer av elever som blir coachade av skolcoacher, samt observationer av Coachingprocesser. Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida Coaching av elever i skolan kan påverka deras resultat på ett positivt sätt. Coaching är ett relativt nytt fenomen i skolans värld.

Energideklarationen : Uppfyller den sitt syfte?

Lärande är enligt forskare centralt för att åstadkomma utveckling och förändring med hjälp av Coaching. Av den redan bristande evidensbas som idag finns för Coaching, utgörs endast en liten del av forskning om detta lärande. Med anledning av detta gjordes en studie för att undersöka yrkesverksamma coachers uppfattningar om lärandet som sker i Coachingprocessen, samt deras uppfattningar om Coaching som profession. Urvalet bestod av yrkesverksamma coacher, certifierade av branschorganisationen ICF. Metoden som valdes var kvalitativa intervjuer.

Innehåll och mening i coaching - en studie ur mellanchefens perspektiv

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

Coaching : syfte, tolkning och tillämpning av coaching avseende ledarskap inom telekombolag

Från att det i början talades väldigt lite om Coaching är det idag en mångmiljonsaffär som erkänts som ett effektivt sätt att bidra till utvecklingen av ledare på alla möjliga nivåer i en organisation (McLean, 2012, s 4). Genom att vara en coachande ledare kan man på sikt få mer självgående medarbetare (Chef 2007).Två kända definitioner av Coaching är den av John Whitmore och den av Susann Gjerde. Gemensamt har de som utgångspunkt att Coaching handlar om att utveckla individer och hjälpa dem att hjälpa sig själva genom att aktivt lyssna, ställa öppna frågor och identifiera styrkor hos individer. Det som skiljer dessa definitioner åt är tillvägagångssättet.Med denna undersökning vill vi ta reda på hur butikschefer inom mobiloperatören Hi3G tolkar och väver in Coaching i sitt ledarskap och vad deras syfte med Coaching är. Vi vill veta vilken syn de har på Coaching som en ledarskapsstil, hur stor del av deras ledarskap som faktiskt handlar om Coaching och vilka effekter det har på deras medarbetare.Undersökningen är baserad på både en kvalitativ och en kvantitativ undersökningsmetod där vi kombinerar tre stycken intervjuer med en enkätundersökning besvarad av 34 butikschefer.Resultatet visar att butikchefer inom Hi3G har en relativt likartad syn på vad Coaching är, samt att de tillämpar och tolkar det ganska snarlikt, men att många saknar tid till att coacha i den utsträckning de skulle vilja.

Coaching under ett viktminskningsprogram

För att inom hälsopromotivt arbete kunna hjälpa individen att leva ett mer hälsosamt livbehövs motivation. Tidigare forskning visar att Coaching är en arbetsmetod som skulle kunnaförbättra motivationen hos individen, vilket gör det lättare att upprätthålla hälsosamma vanor.Studiens syfte är att undersöka hur Coaching kan påverka viktminskning, motivation tillviktminskning samt motivation till fysisk aktivitet och kosthållning. Undersökningen har enkvasiexperimentell design med både före- och eftermätning, i form av en enkät. Experimentetbestod av att experimentgruppen fick delta i Coachingsamtal medan kontrollgruppen inte ficknågon påverkan. Resultatet visade inga signifikanta skillnader mellan grupperna gällandeviktminskning eller motivation till viktminskning, till motion eller till att äta nyttigt.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->