Sök:

Sökresultat:

2684 Uppsatser om Civil-militär samverkan - Sida 5 av 179

"Change doesn't come easy" - A comparative study of Corporate Social Responsibility in large-scale dam projects

The process of economic globalization has in recent decades increased the power of multinational corporations. In recognition of their powerful position, corporations have begun to adopt Corporate Social Responsibility as a way of managing their social impact. Their interaction with the surrounding society reaches a peak when involved in large-scale projects, such as the Three Gorges Dam in China and the Narmada Valley Development Project in India. This essay analyses the concept of Corporate Social Responsibility in a comparative study between the two cases. By using current research, it focuses on the role of civil society for making Corporate Social Responsibility effective in developing countries.

VÀlfÀrdsstad i förÀndring-Idéburna organisationers roll i dagens socialpolitik

The Swedish society and welfare model are under constant changes anddevelopment. One of the core areas in this welfare model is the social policy. By analysing the changing role of the organizations in the civil society on a local level with a theoretical typology changes in the roles can be noted. These changes can with a model for ideal types raice questions about bigger changes concerning issues of legitimacy and accountablility. I uses qualitative method including interviews with actors on the local level, earlier reseach in the field and public documents.

Samverkan mellan skola och hem pÄ gymnasiet - hur ser pedagoger och elever pÄ samverkan?

Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka vad pedagoger och elever anser om samverkan mellan gymnasieskola och hem. Uppsatsen innefattar en litteraturdel som behandlar forskning kring Ă€mnesomrĂ„det samt hur skolans lĂ€roplaner behandlar samverkan mellan hem och skola. Som metod har sĂ„vĂ€l kvalitativa som kvantitativa metoder utnyttjats för att belysa pedagogernas och elevernas uppfattning. Resultatet pĂ„visar att samverkan avtar under gymnasiet samtidigtsom pedagogerna uttrycker en önskan om att förĂ€ldrar engagerar sig mer. Över 70 procent av de 35 tillfrĂ„gade eleverna kĂ€nner att förĂ€ldrarna Ă€r engagerade i deras skolgĂ„ng, men att ansvaret ska ligga hos dem sjĂ€lva..

Samverkan för klientens bÀsta : - om samverkan mellan barn- och ungdomspsykiatrin och socialtjÀnsten

Samverkan Àr ett mÄngfacetterat begrepp och kan förstÄs och uppfattas pÄ mÄnga olika sÀtt. DÀrigenom syftar vÄr studie till att undersöka pÄ vilket sÀtt barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och socialtjÀnstens individ- och familjeomsorg (IFO) samverkar, hur samverkan fungerar mellan dessa verksamheter samt pÄ vilket sÀtt kan förÀndring och utveckling av samverkan ske mellan dessa verksamheter. Studien genomfördes utifrÄn semistrukturerade intervjuer med tvÄ respondenter vid BUP och tvÄ respondenter vid IFO. Resultatet visar sammantaget att samtliga respondenter tycker att samverkan fungerar bra i stort, men att det naturligtvis finns situationer dÀr samverkan kunde fungera bÀttre. Vidare framkommer det att lagarna som styr deras respektive verksamheter begrÀnsar inte deras möjlighet att samverkan.

Socialidentitet och humanitÀr verklighetsuppfattning. : Ett konstruktionistiskt perpektiv pÄ humanitÀr-militÀr samverkan

Samtida humanitÀra kriser och vÀpnade konflikter har blivit alltmer komplexa till sin art, med nya krav om multifunktionella och samordnade insatser. NÀr humanitÀra och militÀra aktörer samexisterar i omrÄden med överlappande intressesfÀrer uppstÄr ett problem. De humanitÀra aktörernas verklighetsuppfattning skiljer sig i förhÄllande till de militÀra aktörernas, vilket inverkar negativt pÄ humanitÀr-militÀr samverkan. Tidigare förklaringsmodeller visar att avhÄllsamheten frÄn de humanitÀra aktörerna att samverka med militÀren till stor del grundas pÄ hÄrda faktorer som bl.a. Àngslan för den humanitÀra personalens sÀkerhet.Med stöd av socialkonstruktionism och social identitetsteori har författaren undersökt mjuka faktorer, vilka kan visa pÄ andra förklaringsmodeller till samarbetssvÄrigheterna.

Försvarsmaktens samverkan med civila myndigheter : polissamverkan, hot eller möjlighet

Beskriv den nuvarande situationen avseende samverkan mellan den svenska Försvarsmakten ochcivila myndigheter, i första hand polisen. BĂ„de politiska och organisatoriska aspekter skall belysas.Denna uppsats har genomförts i form av en policyanalys dĂ€r bĂ„de den rationalistiska likvĂ€l som deinkrementalistiska modellen har utnyttjats. För att förstĂ„ metoden beskriv den sĂ€kerhetspolitiskaprocessen sĂ„vĂ€l i text som i illustrationsform.Bakgrunden till det rĂ„dande svenska dilemmat rörande civil-militĂ€r samverkan kan hĂ€rledas tillÅdalenincidenten 1931.Utöver detta pĂ„verkar den breddade sĂ€kerhetsagendan likvĂ€l som nyligenintrĂ€ffade hĂ€ndelser sĂ„som Göteborgskravallerna och terroristattacken i USA den rĂ„dandeinstĂ€llningen till problematiken.De konstitutionella förutsĂ€ttningarna redogörs för genom en beskrivning av gĂ€llande lagstiftning ochstyrande förordningar.En jĂ€mförelse med andra staters lösning pĂ„ problematiken görs med Norge, Frankrike och Japan.Ett stort urval av offentliga utredningar med inriktning mot uppsatsens specifika problematik hargjorts under det senaste decenniet. Dessa presenteras i syfte att belysa den nuvarande politiskasituationen.Slutligen genomförs en diskussion dĂ€r ovanstĂ„ende fakta tas i beaktande vilket resulterar i enrekommendation att det nu Ă€r lĂ€mplig tidpunkt för förĂ€ndringar i de styrande lagarna i syfte att uppnĂ„en bredare samverkan mellan Försvarsmakten och den nationella polisen..

Samverkan mellan blÄljusorganisationer

UtifrĂ„n svensk krisberedskap och synen pĂ„ samverkan i lagstiftning och organisationer, framtrĂ€der bilden av samverkan som en organisationsöverskridande arbetsform dĂ€r alla organisationer bidrar till de uppgifter som behöver utföras. Denna syn pĂ„ samverkan framstĂ„r som den optimala arbetsformen samtidigt som den i praktiken Ă€r svĂ„r att genomföra och krĂ€ver bĂ„de engagemang och resurser. Övning av samverkan har ifrĂ„gasatts dĂ„ det ofta tenderar att omfatta övningar dĂ€r flera organisationer befinner sig pĂ„ samma plats men övar de organisationsspecifika momenten sida vid sida. I denna rapport har en samverkansövning som arrangeras i norra Sverige, pĂ„ utbildningsnivĂ„, mellan blĂ„ljusutbildningar studerats i syfte att titta pĂ„ samverkansformerna mellan studenter och deras syn pĂ„ samverkan.  Observationerna visar att resultatet ger en grĂ€nsöverskridande samverkansövning dĂ€r studenterna efterfrĂ„gar och erbjuder hjĂ€lp utanför det egna kompetensomrĂ„det. Resultatet genererar en positiv uppfattning om nyttan med samverkan mellan blĂ„ljusorganisationer och samverkansövning för studenter. .

Korridorprat och bokade möten : en studie om samverkan mellan matematiklÀrare, speciallÀrare och specialpedagog pÄ tre gymnasieskolor

Denna studie Àr baserad pÄ Danermarks (2000) definition av samverkan. Studien fokuserar pÄ hur samverkan sker mellan Àmnes- och speciallÀrare i matematik samt specialpedagoger i kurs 1a och 1b i matematik pÄ gymnasiet. Syftet var att ta reda pÄ huruvida samverkan sker, vad informanterna gör nÀr de samverkar, vilka de samverkar om samt varför de samverkar. Intervjuer genomfördes med tre ÀmneslÀrare, tvÄ speciallÀrare och en specialpedagog pÄ tre olika gymnasieskolor. Resultaten visar pÄ organisatorisk samverkan i form av snabba möten i korridoren men Àven bokade möten och pekar pÄ skillnader i specialpedaogens och speciallÀrarnas sÀtt att utforma stödet till eleverna.

Samverkan, hur fungerar det? : En kvalitativ studie om samverkansarbete.

Syftet med studien Àr att undersöka hur samverkan mellan olika verksamheter kan organiseras.      I uppsatsens bakgrund framhÄlls varför samverkan blir vanligare samt vad det innebÀr för professionella som deltar i den. Samverkan blir vanligare genom att regeringen yrkar pÄ samverkan i praktiken samt att det benÀmns i lagtext. Samverkan Àr en omfattande förÀndringsprocess mot nÄgot okÀnt vilket kan leda till en rÀdsla för samverkan hos professionella som ska praktisera den.      Den metod som anvÀndes var kvalitativ och det empiriska materialet har samlats in genom semi strukturerade intervjuer.

Samverkan mellan förskola och hem : Bemötandet avgörande.

Syftet med denna studie Àr att vinna kunskap om samverkan mellan förskola och hem ur ett förÀldraperspektiv. För det första undersöks vad förskolan ger förÀldrarna för möjlighet till samverkan, genom att analysera dokument. För det andra undersöks genom intervjuer hur förÀldrar uppfattar sin möjlighet till samverkan genom olika samverkanskanaler t ex förÀldramöte och mÄnadsbrev. Resultatet visar att förskolans dokument i allmÀnhet inbjuder förÀldrarna till samverkan, frÀmst rörande det enskilda barnet. FörÀldrarnas uppfattningar uppvisar sinsemellan stora variationer, liksom mellan de olika samverkanskanalerna.

Friheten frÄn fattigdom - En rÀttighet eller nÄgot annat?

This paper investigates whether there is a right not to suffer from poverty. The investigation is being conducted from the theoretical standpoint/view that only civil and political rights constitute justiciable rights and rights proper from a moral stance, whereas economic and social rights constitute mere political agendas or less.In the search of an answer to this question the content of economic and social rights, and thereafter civil and political rights will be outlined, followed by an inquiry of what should really be considered as rights. Finally, the arguments against economic and social rights as real rights is presented and scrutinized.This paper will conclude that the stated difference between the above-mentioned sets of rights is illusory and that the right not to suffer from poverty ought to have the same status as civil and political rights..

Vem tolkar barnets ba?sta? : En kvalitativ underso?kning av relationen mellan socialtja?nst och tingsra?tt vid va?rdnadso?verflyttningar enligt 6 kap 8 § FB

The purpose of this qualitative sociological law study is to examine the relationship between the social services and civil court to apprehend if knowledge about the child's best interest is transfered from social workers to the legal system. This have been done by investigating civil court cases concerning custody transition from biological parents to foster parents according to 6 chapter 8 paragraph in the law of parenting, built upon the legal principle of the best interests of the child. Eight cases has been examined by using a method of qualitative text analysis and categorised into five primary categories and three concepts linked to sections of the law. The material has been analysed through a sociological law perspective, social constructionist theory and attachment theory. The study shows that a variety of factors interacts when it comes to determining what?s in the best interest of the child .

Dikotomi i förÀndring ? en studie i hur maktrelationen mellan politiker och tjÀnstemÀn pÄverkas av övergÄngen till en nÀmndlös politisk organisation

Dichotomy in change ? a study of how the relationship in terms of power between politicians and civil servants in local government is affected by the transition to a system without branch committees.

Samverkan mellan förskola, förskoleklass och skola: ett
gemensamt ansvar

Syftet med detta examensarbete var att beskriva och undersöka hur samverkan fungerar, vad det Àr och varför samverkan mellan pedagoger inom förskola, förskoleklass och skolans tidigare Är utförs. Studien började med en litteraturstudie som behandlade historia och teorier rörande samverkan. UtifrÄn litteraturstudien utformades en enkÀt som skickades ut till 64 pedagoger och 15 rektorer i SkellefteÄ kommun, av dessa utskick fick vi svar frÄn 20 pedagoger och 5 rektorer. Undersökningens resultat visade att lÄngt ifrÄn alla verksamheter anvÀnder sig av samverkan och att Ànnu fler inte utvÀrderar den. Vi fann dock att de som anvÀnder sig av samverkan ser en stor nytta i arbetet genom att det tillför nya kunskaper och tankar.

Pedagogers syn pÄ samverkan

Studien handlar om hur en samverkan kan se ut pÄ en skola, i ett arbetslag mellan fritidshem och skola, mellan lÀrare för de tidigare Äldrarna och fritidspedagoger. Undersökningen görs för att belysa vilka faktorer det Àr som pÄverkar hur en samverkan mellan skola och fritidshem kan gestalta sig i praktiken. Dessutom finns det inte mycket forskning kring Àmnet. De tvÄ yrkesgrupperna förvÀntas samarbeta i skola och fritids, för att skapa en helhetsutbildning för barnet sett till hela dagen. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer av lÀrare för de tidigare Äldrarna och fritidspedagoger, belyser studien pedagogernas syn pÄ samverkan samt hur en sÄdan samverkan kan se ut, med hjÀlp av följande frÄgestÀllningar.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->