Sök:

Sökresultat:

1204 Uppsatser om Centrum för lättläst - Sida 46 av 81

VÄrgÄrda Àr pÄ G : Med fokus pÄ ÄterupprÀttandet av stationssamhÀllet.

Examensarbetet handlar om utveckling av de centrala delarna samt stationsomrÄdet i VÄrgÄrda tÀtort, VÄrgÄrda kommun. Syftet med arbetet har varit att förtÀta med ny bebyggelse i de centrala delarna av tÀtorten samt att effektivisera ytan och omrÄdet vid stationen. Arbetet Àr tÀnkt att kunna anvÀndas som ett idéunderlag av kommunen för deras framtida utveckling av tÀtorten. Litteraturstudier har gjorts kring Àmnet stationssamhÀllen och en inventering av planomrÄdet har gjorts. Som analysmetoder har jag anvÀnt mig av Kevin Lynch, SWOT-analys, en enkel bebyggelseinventering för att skapa riktlinjer för ny bebyggelse samt Àven besök pÄ orterna Herrljunga och Uddevalla, dÀr jag studerat lösningar pÄ stationsomrÄdena för att se hur dessa orter löst problemen med de nya funktioner som mÄste irnymmas pÄ ett Àldre stationsomrÄde.

UnderÄrig men överviktig : sjuksköterskans preventiva arbete mot barnfetma

BakgrundFetma Ă€r en utbredd folksjukdom, hos sĂ„vĂ€l barn och unga som hos vuxna.Övervikt och fetma ökar riskerna för flertalet livslĂ„nga och potentiellt livshotande sjukdomar som diabetes typ 2 och kardiovaskulĂ€ra sjukdomar. Genom preventivt arbete kan sjuksköterskan hjĂ€lpa barn, förĂ€ldrar och familjer till en bĂ€ttre hĂ€lsa vilket i lĂ€ngden Ă€ven leder till en förbĂ€ttrad hĂ€lsa pĂ„ samhĂ€llsnivĂ„.SyfteSyftet var att beskriva sjuksköterskans preventiva arbete mot barnfetma.MetodEn allmĂ€n litteraturöversikt valdes med avsikt att sammanstĂ€lla den aktuella vetenskapliga kunskapen som finns inom Ă€mnet. Totalt har 17 artiklar inkluderats.ResultatFem huvudkategorier formulerades. FörutsĂ€ttningar för sjuksköterskans preventiva arbete mot barnfetma, med fokus pĂ„ kunskap och ansvarsomrĂ„den.FörĂ€ldrautbildning, med förĂ€ldrarnas avgörande roll för barnens hĂ€lsa i centrum samt hur sjuksköterskan pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt arbetar med utbildning av förĂ€ldrarna. Motiverande samtal,enligt forskning den mest framgĂ„ngsrika metoden för preventionsarbete inom omrĂ„det.Interprofessionella teamet, ett arbetssĂ€tt som har stor potential att effektivisera preventionsarbetet.

Steget nÀrmare till egen produktion av rörlig media? : - En studie om produktion av rörliga medier pÄ Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida)

I denna rapport görs en kartlÀggning pÄ uppdrag av Sidas kommunikationsavdelning hur organisationen arbetar i dagslÀget med rörlig media. UtifrÄn detta tas förslag fram pÄ förbÀttringsomrÄden och strategier för Sidas fortsatta arbete med rörliga medier. Rapporten Àr tÀnkt att bidra till underlag för framtida planering och beslutsfattande kring rörliga medier.Bakgrunden till studien Àr att kommunikationsavdelningen pÄ Sida har mÀrkt en ökad efterfrÄgan pÄ rörlig media som kommunikationsmetod. I dagslÀget Àr det frÀmst tre typer av rörlig media som tagit fram hittills; filmning och direktsÀndning av seminarier, videointervjuer med experter och kÀnda personer och en videoserie med namnet ?MÀnniskan i centrum?.

Upplevelsen av samarbete: en beskrivande studie av hur samarbetet mellan enhetschefer och personal inom omsorgen ser ut idag och hur de vill ha det i framtiden

Att arbeta inom omsorgen innebÀr en tÀt kontakt med andra mÀnniskor. Vid arbete tillsammans med andra mÀnniskor finns det ett behov av att kunna samarbeta med varandra. Det Àr den funktionshindrade som ska stÄ i centrum för all omsorgsverksamhet. Det Àr enhetschefen som har det övergripandet ansvaret över verksamheten, men det Àr personalen som arbetar nÀrmast den funktionshindrade och som ser vilka behov som finns. Syftet för uppsatsen Àr att beskriva hur samarbetet mellan enhetschefer och personal inom omsorgen ser ut idag och hur de vill ha det i framtiden nÀr parterna inte Àr lokaliserade pÄ samma arbetsplats.

SamgÄende i facklig organisation : Utvecklingsprojekt som lÀrande verksamhet

Bakgrunden till uppsatsen Àr att nÄgra fackliga sektioner har valt att gÄ samman i fÀrre enheter. Projektledningen, som kommer frÄn den fackliga avdelningen, organiserar ett utvecklingsprojekt dÀr de förtroendevalda under ett halvÄrs tid trÀffas regelbundet. De förtroendevalda planerar och utformar den nya sektionsverksamheten. Men nÄgot hÀnder nÀr sektioner gÄr samman och det Àr intressant att studera hur de förtroendevalda hanterar förÀndringsprocessen. Syftet Àr att utöka kunskapen om vad som hÀnder ur ett lÀrande- och utvecklingsperspektiv vid organisationsförÀndring.

GrÀnsöverskridande samförvaltning: en studie om effektivitet och representativitet inom Torne Àlvs avrinningsomrÄde

Sedan 2004 har bÄde Sverige och Finland en ny vattenvÄrdslagstiftning som ett resultat av det ramdirektiv för vattenförvaltning som instiftades inom EU 2004. Ramdirektivet föreskriver bland annat att vattenförvaltningen skall vara uppbyggd kring avrinningsomrÄden istÀllet för administrativa grÀnser och att avrinningsomrÄden som korsar landsgrÀnser skall samförvaltas mellan de lÀnder som Àr berörda. Mellan Sverige och Finland ligger Torne Àlvs avrinningsomrÄde som ocksÄ samförvaltas av de tvÄ lÀnderna. Innefattat i förvaltningen Àr ett stort antal aktörer frÄn bÄde central, regional och lokal nivÄ. Speciellt pÄ den lokala nivÄn finns ett stort antal aktörer eftersom vattenförvaltningen i enlighet med EU:s ramdirektiv pÄ ett tidigt stadium skall involvera lokala aktörer.

Placerad produktreklam i modebloggar : - En studie om placerad produktreklam i svenska modebloggar och dess pÄverkan pÄ blogglÀsarna.

Att marknadsföra sig rÀtt har idag blivit A och O för företag. För att överleva Àr det av högsta vikt att finna nya forum att placera sin reklam i. Idag finns det dock sÄ mycket reklam som cirkulerar i samhÀllet att företagen mÄste konkurrera om konsumenternas uppmÀrksamhet. Det gÀller alltsÄ att sticka ut och finna nya marknadsföringskanaler hela tiden. Internet och bloggar har haft en enorm genomslagskraft och i Sverige Àr det de temabaserade modebloggarna som stÄr i centrum. DÄ bloggarna blivit sÄ stora som de Àr och dÄ bloggerskorna uppfattas som förebilder diskuteras det en hel del kring vad son skrivs i bloggarna.

En plast att kalla hemma : Tredje platser, hemhörighet och platsidentitet

I denna uppsats sÄ undersöker jag platsidentitet och mötesplatser i Kristinehamn. Genom intervjuer och en enkÀtundersökning har jag fÄtt en inblick i hur mina respondenter kÀnner inför dessa Àmnen. Jag undrar om det finns platser i staden dÀr invÄnarna kan trÀffas och föra att gott samtal och om de kÀnner sig hemma i Kristinehamn. I analysen av materialet anvÀnder jag mig av olika kulturgeografiska teorier, till exempel David Harveys tolkning av Lefebvres rumsdialektik; en modell för att förstÄ rummets tillblivelse med hjÀlp av platsens materialitet, den upplevda platsen och den förestÀllda platsen. Jag har Àven anvÀnt Ray Oldenburgs teori om tredje platser; en betydelsefull mötesplats utanför hemmet och jobbet.

Tradition och förnyelse i Bild : en studie av Àmnets lokala kursplaner

De lokala kursplanerna i bild stÄr i centrum för denna studie. Syftet Àr att utifrÄn tio lokala kursplaner beskriva, analysera och tolka bildÀmnets innehÄll. Syftet Àr Àven att belysa och problematisera bildÀmnets innehÄll i spÀnningsfÀltet mellan tradition och förnyelse utifrÄn de lokala kursplanerna. Arbetet syftar vidare till att bidra till en fördjupad diskussion om vad bildÀmnet kan innehÄlla för att mÄlen skall nÄs i undervisningen sÄ som de formuleras i nationella styrdokument.Studien bestÄr i sin helhet av tre delar; kategorisering, analys och tolkning. I den första delen studerar och kategoriserar jag texternas olika delar i förhÄllande till tradition och förnyelse.

FramgÄngsfaktorer bakom lyckade Web 2.0-webbsajter

Det utvecklas dagligen mĂ€ngder av nya webbsajter i försök att bli den nya Facebook eller YouTube. Folket har insett de stora potentialer som finns att med vĂ€ldigt enkla medel starta en webbsajt för att sedan vĂ€xa, bli stora och enormt inkomstdrivande. Det enda som tycks behövas Ă€r oftast bara en bra idĂ©. Är det emellertid sĂ„ enkelt? Den hĂ€r studien försöker ta reda pĂ„ om det finns nĂ„gon modell man som webbutvecklare kan relatera till och viktiga faktorer man bör ta hĂ€nsyn till för att bli framgĂ„ngsrik.

"Bedömande och befÀstande" - en jÀmförande analys av lÀrares och elevers instÀllning till lÀxor

Syftet med föreliggande uppsats Àr att undersöka lÀrares och elevers attityder gentemot lÀxor i Àmnet svenska pÄ gymnasiet, samt huruvida det finns en samstÀmmighet eller motsÀttning mellan dessa bÄda grupper. Undersökningen Àr uppdelad i tvÄ delar, lÀrare och elever, och bestÄr av bÄde enkÀter och kvalitativa intervjuer. EnkÀtundersökningarna genomfördes först och de har sedan legat till grund för djupintervjuerna som sedermera legat i centrum för studien. I lÀrarundersökningens enkÀtdel ingick 10 yrkesverksamma gymnasielÀrare i Àmnet svenska, och tre av dessa lÀrare stÀllde dÀrefter Àven upp pÄ att bli intervjuade. I elevundersökningen Àr underlaget dÀremot 48 elever som fyllde i enkÀter och tre som blev intervjuade. Resultatet av lÀrarundersökningen visar att samtliga undersökta lÀrare anvÀnder sig av lÀxor kontinuerligt, och trots att den teoretiska grunden inte Àr sÀrskilt fast sÄ har de en mÀngd tankar kring Àmnet ifrÄga. Eleverna har ocksÄ mÄnga tankar och funderingar kring lÀxor, men ser dem mer som ett nödvÀndigt ont som hör till.

Hurra för matte! Att motivera elever till att lÀra matematik

Elevers motivation spelar en stor roll för deras lÀrande. Men mÄnga barn i skolan saknar denna motivation, och finner matematiken trÄkig och svÄr. Denna uppsats handlar om hur lÀrare kan öka elevers lust att lÀra matematik. Jag undersöker vad som sÀgs om lust och motivation i skolans styrdokument, samt vad dessa tvÄ begrepp egentligen innebÀr. Vidare har jag tagit reda pÄ vad litteraturen menar Àr viktigt för elevernas lust.

Arbetsterapeuten som coach respektive behandlare

SammanfattningArbetsterapeuten arbetar holistiskt med individen i centrum, utifrÄn individens egna förmÄgor i relation till aktivitet. Arbetsterapi som profession stÄr med sin breda kompetens och breda förstÄelseperspektiv inför nya utmaningar. Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeu-ters uppfattningar om att arbeta som coach respektive behandlare. Kvalitativ metod med ett mÄlinriktat urval kombinerat med nÀtverksurval anvÀndes. TvÄ fokusgruppsdiskussioner genomfördes.

Torsten Sylvén : Möblernas mÀstare

Torsten Sylvén, född 1915 och tredje generationen konstsnickare, blev vÄren 2005 utnÀmnd till Teknologie Hedersdoktor vid Linköping universitet för sin insats att placera möbelforskning pÄ den akademiska agendan. Handgriplig restaurering och tillverkning tillsammans med parallella studier av framförallt 1700-talets möbelkonst har lett till att Torsten Sylvén besitter exceptionella kunskaper inom möbelomrÄdet. Detta har resulterat i ett flertal böcker samt ocksÄ medverkat till att initiera en utbildning i möbelkonservering pÄ ?Malmstens?, dvs. Carl Malmsten Centrum för TrÀteknik & Design vid Linköpings universitet.FrÄn 1700-talet och framÄt finns det belÀgg för att kÀnda snickarmÀstare ocksÄ sysslat med renovering av gamla möbler.

Resursstarka elever : en fenomenografisk studie med utgÄngspunkt frÄn resursskolans omorganisation

Inför höstterminen 2011 sker en omorganisation i en kommun som innebÀr att resursskolorna Är 1-9 lÀggs ner i sin nuvarande form. Drygt hÀlften av 40 elever ska tillbaka till sin hemskola och resterande ska beredas plats i en av tre omrÄdesskolor Är 4-9.Syftet med denna studie var att visa pÄ skolpersonalens uppfattningar av vilka förutsÀttningar som behövs för att eleverna ska kunna ÄtergÄ till sin hemskola efter omorganisationen, sett utifrÄn en resursskolas, en grundskolas samt ett elevhÀlsoteams perspektiv. VÄrt fokus lÄg pÄ att studera vilka möjligheter och hinder skolpersonalen sÄg för elever med utagerande beteendeproblem att inkluderas i grundskolan efter en period i resursskola. Det Àr en kvalitativ studie med fenomenografisk ansats dÄ begreppet uppfattningar var i centrum. Metoden som anvÀndes var tvÄ strukturerade fokusgruppsintervjuer och en enskild intervju. Resultatet visade att skolpersonalen hade ett relationellt perspektiv i sitt sÀtt att se pÄ elever med utagerande beteendeproblem. De menade att eleven inte Àr ensam bÀrare av sina svÄrigheter utan formas av omgivningen.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->