Sök:

Sökresultat:

82 Uppsatser om Carroll\\\'s Pyramid of CSR - Sida 2 av 6

UNGDOMAR OCH DERAS UPPFATTNINGAR AV MODEVARUMÄRKEN : En studie av varumärkena Gucci, H&M och Canada Goose bland gymnasieelever i Stockholm.

ABSTRACTTitle: Teenagers and their perception of fashion brands (Ungdomar och deras uppfattningar om modevarumärken)Number of pages: 42Author: Louise KindblomTutor: Göran SvenssonCourse: Media and communication studies CPeriod: Autumn term 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala universityPurpose/Aim: To achieve a deeper level of knowledge and a better understanding of high school teenager`s perception of the three fashion brands Gucci. H&M and Canada Goose and too distinguish potential gender related differences in their perceptions.Material/Method: A questionnaire about fashion brands delivered to three schools in the Stockholm area.Main results: Teenagers perceptions of the three fashion brands Gucci, H&M and Canada Goose are more different than similar. This differences in teenagers perceptions are discernible in a comparison between the most usual and unusual associations that are related to each of the brands. Gucci is associated with success, wealth, excitement and uniqueness. H&M is for example seen as earth-bound and has in a comparison with the other brands reached the highest level of positive associations.

Är CSR-aktiviteter en nödvändighet eller en lyx?

Inledning: Corporate Social Responsibility (CSR) är numera ett mer förekommande inslag i varje företag. Tidigare forskning inom området har försökt fastställa en relation mellan CSR och lönsamhet, med varierande resultat. CSR-aktiviteter kan ses ur två olika perspektiv, där det första speglar det som en investering som ökar värdet för intressenter och i sin tur kan leda till ökad lönsamhet. Det andra synsättet förutsätter snarare att ett företag är lönsamt för att ge utrymme för CSR-aktiviteter. Genom dessa två perspektiv kan CSR-aktiviteter å ena sidan betraktas som en nödvändighet, å den andra som en lyx.Problemformulering: Vilka drivkrafter kan förklara på vilken nivå i Carrolls (1979; 1991) CSR-pyramid ett företag befinner sig?Syfte: Syftet är att ge en förklaring till om CSR-aktiviteter kan urskiljas som en nödvändighet eller en lyx, genom att studera nivån i CSR-pyramiden.Metod: Studien har utgått från en deduktiv ansats där befintliga teorier använts för att generera hypoteser, som sedan testats utifrån ett kvantitativt tillvägagångssätt med en longitudinell design.

Facebook och den globala världen

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur svenska små- och medelstora företag anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder inom Afrikas Bottom-of-the- Pyramid. Studien har följt en kvalitativ forskningsmetod samt tillämpat fallstudie som forskningsstrategi. Detta för att erhålla en djup insyn i företagens agerande och hur de anpassat sig för att vara förmögna att företaga på en marknad vars förutsättningar inte är i närheten av idylliska.Studiens teoretiska utgångspunkt implicerar huvudsakligen Bottom-of-the-Pyramid konceptet, konkurrensstrategi, kooperativ strategi, nätverk, affa?rsrelationer samt de fyra A:na. Vidare redogörs fyra fallföretags upplevelser från BoP-marknaden i empirin; varför valde de denna marknad, vilka möjligheter ser de den besitter, vilka krav har den ställt på dem och hur har anpassningen till denna marknad gått till.I analysen förenas vår teoretiska referensram med det insamlade empiriska data där de ställs gentemot varandra i en diskussion kring i vilken utsträckning teorin stämmer överrens med empirin.

Att förvänta sig en pappa : En intersektionell studie av fyra samtida författares fadersskildringar

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vår litterära kompetens genom att studera ett litterärt verk. I vår forskning har vi studerat vår egen litterära kompetens genom att läsa och analysera Alice i Underlandet av Lewis Carroll med hjälp av en tematisk textanalys med temadefinitionen av Romberg (1987). Sedan har vi jämfört vår analys med olika litteraturforskares analyser av samma verk. I jämförelsen har vi valt att använda oss av en teoretisk modell om litterär kompetens av Torell (2002) för att kunna urskilja hur vi läser litteratur och vilka kompetenser ur Torells modell som vi besitter. Vad vi kom fram till i forskningen var att vi bland annat frekvent använder oss av subjektiva och erfarenhetsbundna tolkningar när vi analyserar och ofta brister i kompetenser som innebär ett bredare förhållningssätt till mönster och strukturer.

Det Litterära Underlandet : Reflektioner kring begreppet litterär kompetens i läsningen av Alice i Underlandet

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vår litterära kompetens genom att studera ett litterärt verk. I vår forskning har vi studerat vår egen litterära kompetens genom att läsa och analysera Alice i Underlandet av Lewis Carroll med hjälp av en tematisk textanalys med temadefinitionen av Romberg (1987). Sedan har vi jämfört vår analys med olika litteraturforskares analyser av samma verk. I jämförelsen har vi valt att använda oss av en teoretisk modell om litterär kompetens av Torell (2002) för att kunna urskilja hur vi läser litteratur och vilka kompetenser ur Torells modell som vi besitter. Vad vi kom fram till i forskningen var att vi bland annat frekvent använder oss av subjektiva och erfarenhetsbundna tolkningar när vi analyserar och ofta brister i kompetenser som innebär ett bredare förhållningssätt till mönster och strukturer.

Teknikens fängslande frihet : teknik och människoförståelse i samtida svensk science fiction

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vår litterära kompetens genom att studera ett litterärt verk. I vår forskning har vi studerat vår egen litterära kompetens genom att läsa och analysera Alice i Underlandet av Lewis Carroll med hjälp av en tematisk textanalys med temadefinitionen av Romberg (1987). Sedan har vi jämfört vår analys med olika litteraturforskares analyser av samma verk. I jämförelsen har vi valt att använda oss av en teoretisk modell om litterär kompetens av Torell (2002) för att kunna urskilja hur vi läser litteratur och vilka kompetenser ur Torells modell som vi besitter. Vad vi kom fram till i forskningen var att vi bland annat frekvent använder oss av subjektiva och erfarenhetsbundna tolkningar när vi analyserar och ofta brister i kompetenser som innebär ett bredare förhållningssätt till mönster och strukturer.

Kartläggning av funktioner till ny planeringsmodul

This report is a result of a project that been conducted on System Andersson. System Andersson sells and develops MPS-systems for small and medium sized manufacturing companies. System Andersson are today located in the central parts of Jönköping and has about 20 employees. The goal for the project is to develop a new version of Andersson Qwick mps. The project has been divided into a number of smaller projects were the authors been part of the planning module project.

Den slutna cirkeln, eller varför mångfalden inte når till toppen

Sweden is usually seen as a role model when it comes to integration and diversity, but at the top of the pyramid there is little ethnical diversity to be found. This paper investigates how existing economical and sociological theory explain the lack of swedes with foreign background in leading positions in large Swedish companies. Our findings show that none of the theories applied in this paper can explain the phenomenon in isolation. Thus it is not only taken for granted norms, contacts in one's network or cost minimizing under asymmetric information that lie behind the phenomenon, but an interaction of these aspects. Conflicting demands lead the recruiters to separate talk from decision, the search frame is narrow and no or small efforts are made to increase the diversity.

Fruits of knowledge : a literature review of marketing strategies and mango production in Kenya

This report is a literature review that aims to describe marketing contexts for mango production in Kenya. The institutional conditions in the country are not well developed for marketing purposes, which causes many difficulties and problems for the society. In Kenya most mango producers are poor small-scale farmers with limited resources. Mango is a perishable commodity and to keep its value and quality it is essential to have the opportunity to sell the mangos in the right time. Inefficient and undeveloped infrastructure and marketing systems hinders the mangos to reach the market in time though, which causes large losses of produce.The Kenyan mango production has increased during the last decade but due to market losses for the producer, the small-scale farmers? profits have not improved.

Swedish Match : Hur kan Swedish Match kommunicera under lagstiftade marknadsföringsförbud?

Den rådande lagstiftningen kring marknadsföring av tobaksprodukter skapar problematik för Swedish Match och försvårar dess mediekommunikation. Syftet med denna uppsats är att undersöka Swedish Match marknadsföringsstrategi för produktkategorin snus, genom en modell som omfattar Porters fem konkurrenskrafter, olika alternativa kommunikationskanaler samt Carrolls CSR-pyramid. Det metodologiska tillvägagångssättet var kvalitativt och innefattade personliga intervjuer som sedan analyserades och triangulerades. Undersökningens resultat visade bland annat att de fem konkurrenskrafterna har olika betydelse för Swedish Match marknadsföringsstrategi och att en aktiv konkurrens driver företaget till innovativa lösningar och utveckling. Dessutom framkom vilka kommunikationskanaler som finns tillgängliga för Swedish Match, samt att CSR är en del i företagets interna marknadsföring..

Socialt ansvar i ett svenskt företag : En studie om hur ett företag inom livsmedelsbranschen arbetar med CSR

Bakgrund: Numera engagerar sig allt fler företag i sociala och miljömässiga frågor då det förekommer ett krav från intressenter om att företag ska ta sådant ansvar. Fler företag involverar verksamheten i aktiviteter som berör Corporate social responsibility (CSR), för att tillfredsställa externa intressenter och uppnå en fördelaktigare position hos verksamhetens intressentgrupper.Problemdiskussion: Det förekommer en uppfattning om att företag enbart involverar verksamheten i frågor kring CSR i syfte att endast främja den egna verksamheten. Forskare menar att CSR aktiviteter inom ett företag kan ha en god inverkan på varumärket medan en del anser att effekten av dessa inte är uppenbara och tydliga.Frågeställning: Hur inkorporerat är CSR i Coops affärsidé och hur implementeras dessa hållbarhetsstrategier på butiksnivå?Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur ett företag i Sverige arbetar med Corporate Social Responsibility (CSR). Vidare är syftet att undersöka hur företagets strategier inom CSR stärkt varumärket samt hur har resultatet av deras hållbarhetsstrategier gjort detta.Metod: Denna uppsats har utgått ifrån en kvalitativ ansats för att undersöka företaget Coop, där tillvägagångssättet delvis varit intervjuer med konsumenter och butikschefer samt företagets hållbarhetschef.

Styrning av leverantören vid outsourcing av redovisningsfunktionen

Background: One of the largest direct selling companies Amway "AmericanWay", which has its foothold in the market economy by means of direct trade. This means that the marketing is in the form of a network made up of various individuals who work together to advertise the company on to various potential customers.Aim: The survey aims to study the factors that are affecting the company Amway's growth.Completion: The survey is based on analyzing the interviews. The authors have relied on the qualitative method, where they have focused on how growth has increased the company Amway.Results: The results of this study are that Amway gradually managed to establish themselves globally thanks to the quality of the products they sell in a functioning market. The study also shows that all member customers are satisfied with the goods they buy from ABO groups, and that Amway's structure is not based on a pyramid scheme..

Intern marknadsföring i en imaginär organisation: Hur ser den interna marknadsföringen ut i den imaginära organisationen GANT?

Undersökningens syfte var att se hur den interna marknadsföringen ser ut i en imaginär organisation. Intern marknadsföring i ett nätverk eller en imaginär organisation är komplicerad då det inte bara är den egna personalen som skall nås utan även andra aktörer i nätverket. Konfektionsföretaget GANT har i litteraturen blivit utpekad som ett typexempel på en imaginär organisation, varför jag valde att genomföra min undersökning hos ledarföretaget för GANT, Pyramid Sportswear AB. De slutsatser jag har dragit är att det inte finns ett medvetet internt marknadsföringsprogram för hela GANT, och inte heller för den varuproducerande delen. Den interna marknadsföring som sker finns att finna i den tjänsteproducerande delen av GANT, vilket synliggörs mest påtagligt i det svenska återförsäljarnätet..

Analys av studentpaketet hos de fyra storbankerna : Gapet mellan student och bank

Background: One of the largest direct selling companies Amway "AmericanWay", which has its foothold in the market economy by means of direct trade. This means that the marketing is in the form of a network made up of various individuals who work together to advertise the company on to various potential customers.Aim: The survey aims to study the factors that are affecting the company Amway's growth.Completion: The survey is based on analyzing the interviews. The authors have relied on the qualitative method, where they have focused on how growth has increased the company Amway.Results: The results of this study are that Amway gradually managed to establish themselves globally thanks to the quality of the products they sell in a functioning market. The study also shows that all member customers are satisfied with the goods they buy from ABO groups, and that Amway's structure is not based on a pyramid scheme..

Amway : En kvalitativ studie av framgångsfaktorer

Background: One of the largest direct selling companies Amway "AmericanWay", which has its foothold in the market economy by means of direct trade. This means that the marketing is in the form of a network made up of various individuals who work together to advertise the company on to various potential customers.Aim: The survey aims to study the factors that are affecting the company Amway's growth.Completion: The survey is based on analyzing the interviews. The authors have relied on the qualitative method, where they have focused on how growth has increased the company Amway.Results: The results of this study are that Amway gradually managed to establish themselves globally thanks to the quality of the products they sell in a functioning market. The study also shows that all member customers are satisfied with the goods they buy from ABO groups, and that Amway's structure is not based on a pyramid scheme..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->