Sök:

Är CSR-aktiviteter en nödvändighet eller en lyx?


Inledning: Corporate Social Responsibility (CSR) är numera ett mer förekommande inslag i varje företag. Tidigare forskning inom området har försökt fastställa en relation mellan CSR och lönsamhet, med varierande resultat. CSR-aktiviteter kan ses ur två olika perspektiv, där det första speglar det som en investering som ökar värdet för intressenter och i sin tur kan leda till ökad lönsamhet. Det andra synsättet förutsätter snarare att ett företag är lönsamt för att ge utrymme för CSR-aktiviteter. Genom dessa två perspektiv kan CSR-aktiviteter å ena sidan betraktas som en nödvändighet, å den andra som en lyx.Problemformulering: Vilka drivkrafter kan förklara på vilken nivå i Carrolls (1979; 1991) CSR-pyramid ett företag befinner sig?Syfte: Syftet är att ge en förklaring till om CSR-aktiviteter kan urskiljas som en nödvändighet eller en lyx, genom att studera nivån i CSR-pyramiden.Metod: Studien har utgått från en deduktiv ansats där befintliga teorier använts för att generera hypoteser, som sedan testats utifrån ett kvantitativt tillvägagångssätt med en longitudinell design. Ett kodningsschema togs fram och baserades på indikatorer för CSR-aktiviteter indelade i ekonomiskt, legalt, etiskt och filantropiskt ansvarsområde. Genom kodningsschemat utfördes innehållsanalyser av årsredovisningar från 26 företag på Stockholmsbörsens Large Cap, under en femårsperiod. Resultat och slutsats: Resultaten som studien har erhållit visar att CSR-aktiviteter kan betraktas som en nödvändighet, i bemärkelsen att företag inom samma bransch engagerar sig i CSR-aktiviteter hänförbara till de etiska och legala ansvarsområdena. Vad gäller om CSR-aktiviteter kan betraktas som lyx, visar resultaten att en hög andel insiderägande i ett företag ger utlopp för ett opportunistiskt beteende, genom ett högt engagemang i filantropiska aktiviteter.

Författare

Caroline Nykvist Elin Persson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..