Sökresultat:
1247 Uppsatser om CV-film - Sida 51 av 84
Traditionell skidtillverkning: ett kunskapskomplement till dokument?ren Skidmakaren i Gielas
Archaeological findings show that ski manufacturing goes back thousands of years in the Nordic region. There is a wealth of literature and film that deals with the subject, but it can be difficult to get an overall picture of how a specific type of traditional ski has been made. The starting point is the documentary "Skidmakaren i Gielas", where the viewer can follow Alfred Israelsson as he makes a pair of skis out of birch wood. However, the documentary lacks important information about how the skis are actually manufactured. Length, width and certain working steps are disclosed.
Modighetsmedaljer och termobyxor : en essä om att samtala kring värderingar
Enligt skollag och läroplan har skolan två huvuduppgifter, att ?ge eleverna kunskaper och färdigheter? och att ?främja deras harmoniska utveckling till ansvarskännande människor". Att i praktiskt arbete i klassrummet genomföra dessa båda uppgifter är ofta svårt. Av tradition dominerar kunskaps- och färdighetskraven skolans arbete och stödet för att utveckla arbetet kring värdegrundsfrågor har länge varit eftersatt.Under läsåret 2004-2005 har jag tillsammans med mina elever i årskurs tre arbetat med samtal kring moral och etik. Våra samtal har utgått från litteratur och film.
Djävulens nya kläder : Finns den personifierade djävulen idag?
Syftet med denna uppsats är att undersöka och jämföra Djävulens funktion i dagens mest lättillgängliga och populära mediagenrer. I studien redogörs hur bilden av Djävulen uppstått med nedslag i Gamla testamentet fram till upplysningen. Mot denna bakgrund tolkas och analyseras hur och om denna gestalt återfinns i dagens mediasamhälle, med inriktning på filmerna Terror på Elm Street och 2012, tv-serien Lost och romanen Frankenstein av Mary Shelley. Huvudresultatet visar på att en kamp mellan det goda och det onda troligtvis alltid kommer att förekomma och medan djävulsgestalten i och med upplysningen tappar inflytande i kristendomen återfinns denne i diverse film, böcker och serier..
Nationella minoriteter och mänskliga rättigheter -ett tematiskt utveclingsarbete med historiedidaktiken som grund
Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa och ge förslag på hur man på ett tematiskt sätt kan undervisa om de svenska nationella minoriteterna och mänskliga rättigheter. Med hjälp av tidigare forskning, historiedidaktik och historiekultur som teorier, och den nya läroplanen Lgr 11 har jag arbetat fram en undervisningsplanering för grundskolans senare år i ämnena historia, svenska och samhällskunskap. Planeringen sträcker sig över fem veckor och har varierande moment såsom teoretiska föreläsningar, bilder, film, drama, skapande och skrivövningar, för att tillgodose elevers olika lärstilar. Utvecklingsarbetet vilar på följande två frågeställningar: Vilka didaktiska aspekter är viktiga i ett tematiskt arbete om mänskliga rättigheter och de nationella minoriteterna i skolan med utgångspunkt i målen i läroplanen Lgr11, och varför? Hur kan ett sådant arbete, på ett didaktiskt sätt, få eleverna att bli medvetna om ämnet historia?.
Oskar Bergman : En översikt över hans mest produktiva år som landskapsmålare
Shakespeare- Dead or alive in school?The purpose with our degree project is to examine if Shakespeare still is alive in school and in what way he is being used. Our study is based on these following questions:Does Shakespeare exist in school today?How are the other classic books being used?Which teaching methods are used?How is Shakespeare received by the pupils?The methods used to be able to answer the questions are interviews with teachers and focus groups with the pupils. We carried out the interviews with six Swedish teachers and four focus groups in four different upper secondary schools.The main result of this study shows that teachers and pupils still think that Shakespeare is an important author.
Det journalistiska mötet : eller Ständigt nyförälskad och notoriskt otrogen
Enligt skollag och läroplan har skolan två huvuduppgifter, att ?ge eleverna kunskaper och färdigheter? och att ?främja deras harmoniska utveckling till ansvarskännande människor". Att i praktiskt arbete i klassrummet genomföra dessa båda uppgifter är ofta svårt. Av tradition dominerar kunskaps- och färdighetskraven skolans arbete och stödet för att utveckla arbetet kring värdegrundsfrågor har länge varit eftersatt.Under läsåret 2004-2005 har jag tillsammans med mina elever i årskurs tre arbetat med samtal kring moral och etik. Våra samtal har utgått från litteratur och film.
You've got black shoes: ett möjligt förhållningssätt till meningsfulla upplevelser och kreativa processer
Syftet med uppsatsen är att belysa en utvecklingsprocess och ett möjligt förhållningssätt till upplevelsekunskap där samband mellan slumpmässiga händelser, kreativitet, improvisation och meningsskapande har varit särskilt betydelsefulla. Mitt c-arbete består av två separata delar: Dels en film och dels ett skriftligt arbete, där båda arbeten utgår ifrån ett och samma problemområde. Jag har använt mig av en interaktiv metod med inspiration från antropologiska metoder, självetnografi och sociologiska idéer om själva deltagandet och berättandet som verktyg. Jag har utvidgat min förståelsehorisont och utmanat mina värderingar. Jag har ifrågasatt mig själv som berättare och blivande regissör och många av de värderingar vårt samhälle bygger på.
Skräckens många ansikten - Människans rädslor & skräckfilmen som filmgenre
Skräckgenren ses ofta som den mest extrema filmgenren. Det är genren som
sticker många i
ögonen, då man där hittar allt det en annan genre väljer bort, eller snarare
undviker. Man tänjer på gränserna.
Varför tittar man på skräckfilm, vad kan man tänkas få ut av det? Är skräcken
enbart till för att skrämma oss eller kan det faktiskt komma något gott ur den?
I detta arbete har vi forskat kring hur filmindustrin jobbar med skräck. Hur
den från dess start gått från harmlös till de idag ofta extrema filmerna som
finns i hyllan, som kan röra runt i både vårt samvete och på en moralisk nivå.
Vi har dessutom fokuserat på skräcken utifrån ett psykologiskt perspektiv för
att utforska människans rädslor och få reda på hur filmindustrin arbetar med
skräckgenren för att trycka på våra ömma knappar.
Svensklärares arbete med jämställdhet i praktiken
I min uppsats undersöker jag hur svensklärare på gymnasiet menar att de arbetar med jämställdhet och förebyggande arbete mot mäns våld mot kvinnor i praktiken. Jag har utfört kvalitativa intervjuer. Med hjälp av begrepp gällande skolans dubbla uppdrag, flerstämmighet och ämneskonceptioner har jag analyserat mitt material. Min undersökning visar att elever främst möterfrågor som rör normer kring kön och mäns våld mot kvinnor via olika texttyper, så som skönlitteratur och film i svenskämnet. Jag undersöker hur lärarnas undervisningspraktik står i relation till vilken ämnessyn de har på svenskämnet och vilka kunskaper de anser sig ha om jämställdhet och mäns våld mot kvinnor.
"Jag har alltid älskat radioteatern" - Ingmar Bergman som radioteaterregissör, 1946-2002
Radioteatern har utgjort en stor del av Ingmar Bergmans skapande under hela hans mer än 60-åriga karriär. Han har sedan tidigt arbetat parallellt med teater, film och radioteater och hans plan var även att avsluta hela sin verksamhet i detta medium.Bergmans radioteaterarbete har utgjort ett alldels eget skapande med egna regler, förutsättningar och möjligheter. Det täcks inte in av film- eller teaterforskningen utan står på egna ben. Om detta vittnar bland annat det faktum att Bergman i radio arbetar med helt andra dramer och dramatiker än han gör på teaterscenen. Det som lämpar sig för det ena mediet lämpar sig kanske inte alls för det andra och när han arbetar med dramer av t.ex.
Shakespeare : Levande eller död i skolan?
Shakespeare- Dead or alive in school?The purpose with our degree project is to examine if Shakespeare still is alive in school and in what way he is being used. Our study is based on these following questions:Does Shakespeare exist in school today?How are the other classic books being used?Which teaching methods are used?How is Shakespeare received by the pupils?The methods used to be able to answer the questions are interviews with teachers and focus groups with the pupils. We carried out the interviews with six Swedish teachers and four focus groups in four different upper secondary schools.The main result of this study shows that teachers and pupils still think that Shakespeare is an important author.
Restspänningar i arc-förångade (Ti(1-x)Al(x))N ytskikt
This report is the written documentation of a project work carried out at the Division of Engineering Materials at Luleå University of Technology in cooperation with Seco Tools AB. The project deals with the analysis of residual stresses in Ti-Al-N thin film grown on WC/Co cutting inserts. The composition of Al varied from 0% up to 75%. Increasing the Al content in the Ti(1-x)Alx N compound improves the compressive residual stresses even after annealing of the material. The experiments have been performed in a high temperature x-ray diffractometer (HTXRD) where the interplanar atomic spacing was determined in-situ and subsequent converted into stresses.
Bildanalys som metod ? hur kan den användas för att synliggöra barns tankar om ilska?
Vi utsätts dagligen för en mängd bilder då vi lever i ett bildsamhälle med TV, film, reklam, tidningar och böcker. Att dagens samhälle präglas av bilder gör det viktigt för skolan och undervisningen att aktivt förhålla sig till bildmediet. Arbetets övergripande syfte är att öka förståelsen för hur barns tankar kan synliggöras genom deras egenproducerade bilder. Vi har valt bildanalys som metod för att utifrån vår problemprecisering undersöka: Hur kan bildanalys användas för att synliggöra barns tankar om ilska? Hur använder sig barn av kulturella verktyg för att förstärka budskapet i sina bilder? De sju eleverna i undersökningen fick frågan: Vad tänker du på när du är arg? Rita och berätta!Resultatet av undersökningen tyder på att det går att synliggöra barns tankar med bildanalys genom en kombination av samtal och att barnen ritar.
Gränsöverskridande föreställningar : En analys av dansperformance utifrån tre exempel
The essay is an effort to examine and define three examples of liminal dance performances through an aesthetic, hermeneutic and semiotic analysis. The examples are three dance or liminal performances, made by three different choreographers and performed at ?Moderna Dansteatern? and ?Dansens Hus? in Stockholm during September and October 2005. In the effort to determine the liminal and cross-over in the performances, the analysis focus on aspects such as: the character of the work, choreography, the use of scenery, stage light, requisites, conception of place and interior room, the use of costume and mask, the use of different media as text, pictures, film, and music or not using any these, and the interaction with the audience. The analysis depends on a historical background and the use of literature in the subject.
Visualisering av Rapatacs aktivitetscenter på Nordost i Gävle
Visualisering har länge använts för att presentera information, och med 3D-programvarors utvecklande har digitalt prototypskapande, både för byggnader och mindre objekt, växt fram. Syftet med denna studie var att finna den bästa metoden för att skapa en 3D-visualisering av stiftelsen Rapatacs nyöppnade aktivitetscenter för ungdomar, på Nordost i Gävle. Först genomfördes en litteraturstudie för att ta reda på vad som är god praxis inom designvisualisering i 3D, därefter samlades referensmaterial in för att utifrån detta producera en 3D-modell. Tre olika grafiska uttryck; fotorealistisk, skissartad och cartoon, skapades för att genomföra en enkätundersökning bland Gävles ungdomar om vilket grafiskt uttryck som de tyckte var mest tilldragande. 193 ungdomar tillfrågades och resultatet visade att det fotorealistiska uttrycket tilltalade ungdomarna mest.