Sök:

Sökresultat:

435 Uppsatser om Byggbranschen - Sida 3 av 29

Att bygga ett varumärke med hållbarhet? : En studie om hur underleverantörer inom byggbranschen bygger varumärke

Varumärken inom B2B börjar få allt större uppmärksamhet bland forskare och företag i takt med att det uppmärksammats att varumärken har betydelse inom B2B-kontexter. Varumärket är ett av få sätt att differentiera sig på konkurrensintensiva marknader och kan medföra fördelar som en ökad kundlojalitet, premiumpriser och en ökad möjlighet att nå nya marknader. Samtidigt är forskningen om hur företag inom B2B bygger varumärken begränsad. B2B-marknader kännetecknas inte av produkterna utan av köparna som inte uteslutande är vinstrivande företag utan även kommuner, institutioner och icke- vinstrivande organisationer.I följande studie studeras underleverantörer vilka kännetecknas av dess förmåga att producera varor och tjänster till förmån för en köpare och dennes specifikationer. För en underleverantör är den grundläggande rollen att vara en värdeförmedlare som underlättar kundernas värdeskapande.

Digitala Verktyg i Byggbranschen: Utforska Behov och Utnyttja M?jligheter

The aim of this research was to gain a comprehensive understanding of how daily activities impact the organizational culture within the Swedish Police enforcement agency, Polismyndigheten. The study specifically explored the influence of the purported culture of silence on organizational culture. Employing a case study approach, data were collected with a qualitative method from a total of 15 individuals, including students and officials affiliated with Polismyndigheten. The findings were categorized into five distinct groups, revealing a noticeable gap between employees and management. Additionally, the study identified generational disparities and a lack of a clear set of core values.

Vägen till noll fel : En fallstudie om kvalitetsförbättringsarbete i byggbranschen

Syfte: Syftet med studien är att bidra med en ökad förståelse för hur kvalitetsförbättringsarbete används för att eliminera brister och fel inom Byggbranschen.Metod:  Studien utfördes genom kvalitativ metod med hermeneutiskt synsätt samt tolkning. Fallstudien omfattar fyra intervjurespondenter varav en pilotstudie samt 42 enkäter till samtliga tjänstemän och medarbetare med ledaransvar på olika nivåer inom kvalitetsförbättringsarbetet. Insamlad data bearbetades med hjälp av tematisk analys för att sedan analyseras och tolkas. Slutligen drogs slutsatser från resultat och analysmaterialet.Resultat & Slutsats: Med hjälp av litteraturgenomgången och resultatet av det undersökta fallföretaget har studien kommit fram till att det är utmanande och svårt men inte omöjligt att implementera kvalitetsförbättringsmetoder och tekniker i Byggbranschen utifrån de unika förutsättningar som råder i Byggbranschen. Det råder samsyn bland de tillfrågade gällande vad de upplever är de vanligast förekommande kvalitetsbrister och fel vid slutbesiktning.

Prestationslönesystem i byggbranschen

NCC i Skellefteå har sedan våren 2004 använt sig av ett lönesystem som baseras på prestationer av hela enheten. Lönesystemet har visat sig ge goda ekonomiska resultat både på yrkesarbetarnas löner samt enhetens resultat. Anledningen till det här arbetet var att NCC och vi skulle få en bättre bild av var kunskapsnivån ligger och komma med förslag på åtgärder som NCC kan använda sig av under sina informationsträffar.Tanken var att vi skulle jämföra prestationslönesystemet som används i Skellefteå mot klassisk ackordslön som används på NCC:s avdelning i Umeå. Tyvärr pågick det en lönetvist just då i Umeå så vi kunde inte genomföra vår enkätundersökning där. Vi fick istället endast förlita oss på enkätundersökningen som vi delade ut i Skellefteå.I rapporten kom vi fram till att lönesystemet är ekonomiskt gynnsamt, ger bättre stämning på arbetsplatsen, bättre samarbete mellan tjänstemän och yrkesarbetare samt en högre kvalitet på slutprodukten.

Produktivitet med fokus på yrkesarbetare : En komparativ studie av fyra byggprojekt med avseende på mjuka faktorer

I en rapport från Konjunkturinstitutet (2010) framkommer att produktivitets-utvecklingen i den svenska Byggbranschen stått still sen mitten på 90-talet. Detta samtidigt som övriga näringslivet ökat sin produktivitet kraftigt under samma period. Denna skillnad i produktivitetsutveckling skulle kunna betyda att det finns mycket arbete kvar att göra för en ökad produktivitet i Byggbranschen.För att få en högre produktivitet i Byggbranschen krävs det att de som utför arbetet har en strävan efter att vara produktiv. Denna strävan påverkas av mjuka faktorer som t.ex. incitament, engagemang och psykosocial arbetsmiljö.

Kartläggning av byggprocessen hos Peab med hjälp av SCOR

Detta är ett examensarbete utfört på Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN) i Norrköping som är en del av Linköpings Universitet i samarbete med Peab som intressent.Historiskt sett har Byggbranschens intresse för logistik varit svalt vilket har lett till att logistiken inom denna bransch har halkat efter i förhållande till övriga branscher. Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett logistiskt synsätt tillhandahålla anpassningsförslag till SCOR-processerna ?Make? och ?Return? så att dessa stämmer bättre överens med Byggbranschen i allmänhet samt finna förbättringsförslag kopplade till byggprocessen och returflöden av material hos Peab utifrån ett logistiskt hänsynstagande.För att kunna göra detta kommer examensarbetet avhandla hur Byggbranschen passar in i SCOR-modellen i dagsläget med avseende på Make och Return. Därefter kommer exjobbet att komma med olika anpassningsförslag som framkommit längs med arbetets gång. Ett sådant förslag är att införa en nivå 4 i SCOR för Produce and Test (sM3.4) som ska gå in lite djupare i detalj på hur de olika byggnationsmomenten går till och vad som ingår i dessa.

Materialhantering i byggbranschen : En jämförelse mellan Just In Time-leveranser och lagerföring på byggarbetsplats

Denna rapport är resultatet av ett 10 veckor långt examensarbete om logistik i Byggbranschen. Rapporten ska redovisa för- och nackdelar med Just In Time-logistik jämfört med lagerföring av material på byggarbetsplatsen. I arbetet ingår även att redovisa vissa extra kostnader som tillkommer i samband med respektive alternativ. Rapporten jämför de olika logistikmetoderna och utgår ifrån tre olika byggprojekt i stockholmsregionen som har helt olika förutsättningar. Målet med rapporten är att ta reda på om Byggbranschen kan effektiviseras med Just In Time-logistik. Som hjälp för att nå målet har bland annat intervjuer gjorts och en enkät delats ut till de berörda på varje projekt.  Vad som kostar mest är inte helt enkelt att bestämma då vissa osäkra parametrar ingår i resultatet.

Identifiering och uppföljning av dagliga fel och brister på byggarbetsplatsen : Samt hur dessa kan hanteras enligt Lean-koncepttänkande

Byggbranschen brottas idag med en hel del fel och brister i byggprocessen. Exempel på problem är bl.a. höga byggkostnader, kvalitetsbrister samt att det förekommer slarv och okunskap. Produktiviteten i Byggbranschen har inte utvecklats lika mycket som i tillverkningsindustrin som använder sin ledningsfilosofi Lean Production.Syftet med detta examensarbete är att få insikt i vilka vanliga fel och brister som förekommer i Byggbranschen, samt att kunna ge förslag till förbättringar i enlighet med lean-tänkande. När man talar om Lean i byggsammanhang benämns det Lean Construction.

Partnering vs : Traditionellt samarbete

Jämförelse mellan partnering och traditionella byggprojekt, sett till kvalitet och ekonomi..

Rapport om ackordslönesystemets påverkan på byggbranschen i Skellefteå

Föreliggande rapport tar upp hur ackordslönesystemet har påverkat en mindre grupp yrkesverksamma personer i Byggbranschen i Skellefteå. Det som har framkommit under rapporten är till stor del arbetsmiljöpåverkan av både tjänstemän och hantverkare. Ackordet skapar spänningar mellan dessa och hämmar samarbetsförmågan. Fokus ligger till stor del på individens enskilda lön och inte på projektets eller företagets bästa, vilket uppenbarligen är kortsiktig. Tjänstemännen verkar drabbas hårt av detta lönesystem som till viss del verkar kuva och förta dem på deras befogenheter och status, men även hantverkarna verkar tycka att pressen och stressen från deras kollegor skapar osämja på arbetsplatsen.

Vad är produktivitet och hur kan den mätas i byggbranschen?

Produktiviteten i Byggbranschen har inte utvecklats lika snabbt som i andra industrier t.ex. tillverkningsindustrin men det finns alla möjligheter för den svenska Byggbranschen att förbättra sin produktivitet. Syftet och målet med detta examensarbete är definiera begreppet produktivitet samt undersöka om och hur produktivitet mäts i Byggbranschen. Vidare studeras en produktionsfilosofi som vunnit kraft inom tillverkningsindustrin, lean production, vilken undersökts i syfte att se om denna kan utnyttjas för ökad produktivitet i den svenska Byggbranschen. Dessa begrepp studeras genom en litteraturöversikt av lean thinking och produktivitet, intervjuer med entreprenörer inom Byggbranschen samt en fallstudie av en hallbyggnad.

Motivation och engagemang : arbetsmotivation och arbetsengagemang hos tjänstemän och yrkesarbetare i ett byggföretag

Syftet med studien var att studera sambandet mellan arbetsmotivation och arbetsengagemang samt hur skilda yrkestillhörigheter påverkar utfallet. Studien genomfördes på ett företag i Byggbranschen med sammanlagt 72 anställda varav 54 deltog i undersökningen och fokus låg på inre motivation, arbetsengagemang samt branschens två huvudsakliga yrkeskategorier; tjänstemän och yrkesarbetare. Inre motivation har mätts med enkäten Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale (WEIMS) som grundar sig på Self-Determination Theory. Arbetsengagemang mättes med hjälp av en förkortad version av enkäten Utrecht Work Engagement Scale (UWES). Resultatet visade att inre motivation var positivt relaterat tillarbetsengagemang och tjänstemän visade genomgående högre grad av inre motivation och arbetsengagemang i jämförelse med yrkesarbetare.

Finanskrisens inverkan på byggbranschen

Recently there have been a lot of talk a about the financial crisis and recession. This is understandable since the crisis, which initially was limited to the U.S. now has spread its concern globally in form of bankruptcies, less investment and lots of people have lost here jobs. The purpose of this thesis is to examine how the financial crisis have affected the construction industry relating to market and personnel, but also examine what measures the construction companies have taken. The examination was carried out by information received from the majority of construction-related websites which then was followed up with interviews in the various construction sectors.

Framtagning av kontrollmätningstekniker för byggnader genom en lead user-studie

TeliaSonera har sedan ett tag tillbaka inlett ett projekt med ett antal företag inom Byggbranschen. Projektet går ut på att ta fram kontrolltekniker som kontinuerligt mäter en byggnads tillstånd genom hela dess livstid, så att eventuella brister kan upptäckas innan de blir till ett problem. Med andra ord är tanken att ha någon form av teknik som kontinuerligt avläser diverse egenskaper i en byggnad som exempelvis fuktighetshalten i väggarna, om ventilationen fungerar som den ska och halten av olika ämnen i luften.Det praktiska syftet var att verifiera om trenden kontinuerlig kontrollmätning efterfrågas genom att ta kontakt med branschexperter inom såväl Byggbranschen som vissa andra parallella branscher och se om även de uppmärksammat denna. Under antagandet att de gjort det, var intentionen vidare att försöka urskilja de så kallade lead users. Lead users är användare vilka erfar behov före marknaden som helhet samt som är benägna till att vara innovativa, då en lösning på deras behov förväntas medföra stor nytta för dem.

Anpassning eller utveckling? : en studie kring kvinnliga ingenjörers förutsättningar inom NCC Syd

I takt med en förändrad attityd och medvetenhet i samhället kring mångfaldens betydelse för utveckling och förändring har även branscher som av tradition är starkt dominerade av det ena könet påverkats. En av dessa branscher är Byggbranschen som präglas av en stark manlig kultur. Inom Byggbranschen har kraven på att bland annat få in fler kvinnor ökat, dock är förändringsarbetet mot mångfald inte helt förenligt med den kultur som lever kvar inom branschen.Med bakgrund i detta är vårt syfte att analysera hur organisatoriska förutsättningar inom NCC Syd kan påverka kvinnliga ingenjörers möjligheter till lärande och utveckling av sin kompetens i arbetet. Vidare vill vi utreda hur NCC Syd kan tillvarata och främja den kompetens som finns i företaget. För att besvara syftet har vi valt att göra en kvalitativ empirisk undersökning, där vi intervjuat åtta kvinnliga ingenjörer som arbetar eller har arbetat inom NCC Syd.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->