Sök:

Sökresultat:

2276 Uppsatser om Bygga varumärken - Sida 6 av 152

Ty det angÄr Àven dig nÀr det brinner i grannens vÀgg : En undersökning av ett teambaserat belöningsystem inom TeliaSonera

Denna uppsats handlar om hur VÀrldsbutiken Globalen kan gÄ till vÀga för att skapa ett starkt corporate brand, det vill sÀga ett organisatoriskt varumÀrke, vid etableringen av en klÀdbutik. Syftet Àr att undersöka hur en organisation kan gÄ till vÀga för att bygga ett corporate brand med begrÀnsade resurser. Information om VÀrldsbutiken som organisation och deras arbete kring rÀttvis handel har vi erhÄllit genom en intervju med Fredrik Pettersson pÄ Globalen. För att finna framgÄngsfaktorer inom varumÀrkesbyggande har nyckelpersoner pÄ mindre företag intervjuats. De empiriska resultaten har sedan analyserats utifrÄn marknadsföringsteorier om varumÀrkesbyggande.

Vad gör barnen i byggrummet? : En studie om pedagogens roll vid bygg och konstruktion i förskolan

Syftet med undersökningen var att undersöka hur barn bygger utifrÄn en inspirationsbild samt om barnen lÀr sig mer dÄ de utmanas av en pedagog. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av observationer av barn pÄ en förskoleavdelning dÀr samtliga barn var tre Är gamla.  Resultatet visade att de flesta barnen byggde vertikalt. Endast ett barn valde att bygga horisontellt och anvÀnde inspirationsbilden som underlag till sitt bygge. Resultatet visade Àven att det har stor betydelse om det finns en pedagog nÀrvarande som utmanar barnen vid bygg och konstruktionslek och kan synliggöra deras lÀrande. Skillnaden i barnens byggande nÀr de blev utmanande av en pedagog var att de anvÀnde sig av flera byggklossar nÀr de byggde samt av flera olika geometriska former pÄ byggklossarna..

TrovÀrdigt : En studie om hur en kommunal verksamhet kan bygga upp sin trovÀrdighet i informativa texter om sina tjÀnster

Att lyckas nÄ fram med sitt budskap Àr beroende av ett flertal olika faktorer. Till exempel mÄlgruppens förtroende för avsÀndaren. Hur ska en göra om mÄlgruppen redan innan budskapet förs fram har en skeptisk instÀllning gentemot avsÀndaren? Med utgÄngspunkt i retorikens ethos undersöker jag i denna studie hur en kommunal verksamhet kan anvÀnda ethos för att bygga upp sin trovÀrdighet gentemot sin mÄlgrupp. Genom att ta fasta pÄ verksamhetens kompetens, deras vÀrderingar och vÀlvilja, och lyfta fram dessa i en informationstext om verksamheten, ligger förhoppningen i att mÄlgruppens benÀgenhet att nyttja verksamhetens tjÀnster ökar.

FramgÄngsrik kunskapsöverföring i och mellan projekt - En studie av projektledares kunskapsöverföring inom Locum AB

Denna rapport ger en bild av vilka olika saker byggherrar i SverigeanvĂ€nder sig av idag för att öka den sociala hĂ„llbarheten. De projektsom studerats Ă€r Bygga om Dialogen i Malmö, Älvstaden i Göteborg,Vivalla i Örebro och föreningen Byggemenskap.Genom att intervjua en person frĂ„n varje omrĂ„de studeras likheteroch skillnader i hur man arbetat med den sociala hĂ„llbarheten vidbyggnation. I Malmö och Örebro studeras arbetet med att öka densociala hĂ„llbarheten vid renoveringsobjekt, hur fĂ„r de hela omrĂ„densom lĂ€nge haft ett dĂ„ligt rykte att bli socialt hĂ„llbara dĂ€r stort fokusligger pĂ„ att anstĂ€lla lĂ„ngtidsarbetslösa.I Göteborg och i föreningen Byggemenskap fokuserar man pĂ„ attföra in den sociala hĂ„llbarheten vid nybyggnation och hur vi kan byggahyresrĂ€tter som har en lĂ€gre hyra Ă€n nybyggda lĂ€genheter i dagslĂ€gethar..

Vilka faktorer pÄverkar utbyggnaden av landbaserar vindkraft pÄ landsbygden? : lantbrukarens möjligheter att bygga vindkraftverk

Denna studie har som mÄl att klarlÀgga vilka faktorer som Àr de största hindren för en expansion av vindkraft av lantbrukare pÄ egen mark. Enligt Svensk Vindkraft finns det utmÀrkta förhÄllanden för en storskalig vindkraftsproduktion. Trots detta kommer endast 1,3 procent av den svenska elproduktionen frÄn vindkraft.Metoden för detta arbete Àr kvalitativ och baseras pÄ intervjuer. Personerna som valdes var fem vindkraftsexperter och tvÄ lantbrukare som har erfarenhet frÄn investeringar i vindkraft. Vindkraftsexperterna valdes frÄn representativa delar av vindkraftsbranschen och lantbrukarna var geografiskt orienterade till Uppsalas lÀn.

LÀsbarhetsalgoritmer : En utvÀrdering av möjligheten att bygga ut LIX-algoritmen

LÀsbarhet handlar om hur begriplig en text Àr och Àr ett omrÄde som har studerats under vÀldigt mÄnga Är. I denna studie utvÀrderas möjligheten att bygga ut den existerande lÀsbarhetsalgoritmen LIX med syftet att konstruera en algoritm som gör en mer exakt bedömning. I studien utvecklas en algoritm baserat pÄ LIX och tidigare forskning inom lÀsbarhet, Àven sambandet mellan lÀsbarhetsnivÄ och ordklassfördelning undersöks. Under studien visade det sig att det finns ett samband mellan en texts lÀsbarhetsnivÄ och andelen verb och substantiv. Algoritmen byggdes ut med tvÄ parametrar; andelen vanliga ord samt skillnaden mellan andelen verb och substantiv.

UppvÀrmning av smÄhus i stadsdelen DjurgÄrden - Linköping

Syftet med detta examensarbete Àr att genomföra en energi- och systemanalys av den planerade stadsdelen DjurgÄrden i Linköping. Den ska ge svar pÄ vilket uppvÀrmningssystem kombinerat med hustyp som Àr mest systemriktigt. Att bygga sÄ miljövÀnligt som möjligt för att mildra den globala uppvÀrmningen Àr i fokus för alla parter. Slutsatsen Àr att passivhus inte Àr miljövÀnligast nÀr det byggs i ett fjÀrrvÀrmenÀt med kraftvÀrme.1 Det miljövÀnligaste och förmodligen det billigaste alternativet för alla parter Àr att bygga BBR2008 hus med fjÀrrvÀrme.2Examensarbetet utreder en alternativ anslutning av passivhus till fjÀrrvÀrme. Resultatet visar att anslutningen med EPS PEX och ackumulator i ett sekundÀrnÀt lönar sig jÀmfört med en traditionell anslutning med Twin-stÄlrör i primÀrnÀt.3 Den alternativa anslutningens frÀmsta egenskap Àr minskade vÀrmeförluster med en bÀttre isolering.1 Passivhus Àr ett hus med bra och tÀt isolering som gör hela konstruktionen energisnÄl2 BBR2008 Àr hus med gÀllande energispecifikation frÄn Boverket.3 EPS PEX Àr plaströr med frigolit isolering.

Att bygga upp ett personligt varumÀrke i ett kommersiellt syfte

Bakgrund: De flesta personer kÀnner vÀl till namn som Madonna, Britney Spears eller Michael Jordan. Deras offentliga yrkesutövning och det faktum att de ofta syns i media, gör att dessa personer mÄnga gÄnger betraktas som kommersiella produkter. De Àr personer vars namn marknadsförs intensivt. De har skapat sig ett personligt varumÀrke. Denna förekomst förenat med varumÀrkesstrategi, föder tanken om varumÀrkesuppbyggnad i ett annat sammanhang, dÀr vi istÀllet för produkter pratar om individer.

Ett klick ifrÄn ett varumÀrke? : En studie kring hur svenska mikroföretag bygger upp sina varumÀrken pÄ Internet.

Nya möjligheter leder till nya utmaningar. I takt med att privatpersoners anvÀndande av Internet ökat explosionsartat, har Àven företagens nÀrvaro ökat markant. Företagen ser möjligheter dÄ kostnaden för marknadsföring och varumÀrkesbyggande on-line ofta Àr lÀgre Àn att gÄ via de mer traditionella media kanaler. Internets natur gÀllande kommunikation ger företagen en möjlighet till att nÀrma sig konsumenterna och bygga en relation till dem.Studien Àmnar skapa förstÄelse för hur svenska mikroföretag inom mode anvÀnder nya mediekanaler för att bygga upp sina respektive varumÀrken. SÄledes utfördes ett förstÄelseinriktat arbete dÀr den empiriska basen bestÄr av fyra stycken semistrukturerade intervjuer med tre mikroföretag samt en med en PR- konsult.

Exploatering av kustnÀra omrÄden - Hot och möjligheter

Detta arbete behandlar problematiken med att bygga kustnÀra, samtidigt som det i relation till klimatförÀndringen och den globala uppvÀrmningen sker en havsnivÄhöjning. Syftet med arbetet Àr att upplysa om olika skydds- och bygg-nadsmetoder, som kan anvÀndas för att upprÀtthÄlla traditionen av att bygga vid kusten samt att kunna stilla den efterfrÄgan som idag finns för havsnÀra lÀgen utan att utsÀtta mÀnniskor för risken av översvÀmningar. Arbetet börjar med en översiktlig bild av dagsprognosen för de stundande kli-matförÀndringarna samt vilka effekter dessa har för den globala havsnivÄhöj- ningen, för att sedan beta sig ner till en mer lokal nivÄ och beskriva dagslÀget för södra Sverige samt prognosen fram till slutet pÄ seklet. Det presenteras Àven en aktuell bild för hur lagstiftningens, kommunernas, lÀnsstyrelsernas och den fysiska planeringens roll förhÄller sig till den stundande havsnivÄhöjningen samt vilka kli-matanpassningsÄtgÀrder som kan göras med havsnivÄhöjningen i fokus. Avsnittet, ?Att bygga för framtiden? ger en kort översikt för olika skydds- och byggnadsmetoder som finns med hÀnsyn till havsnivÄhöjningen. HÀr presenteras Àven influenser och inspirationer frÄn Holland, ett land kÀnt för sin eviga kamp mot översvÀmningar och för sin innovativa arkitektur vad gÀller kustnÀra bebyg-gelse.

TjÀnsteerbjudanden i hotellbranschen

Vi har underso?kt tja?nsteerbjudanden i hotellbranschen. A?ven om alla hotell utga?r fra?n samma ka?rntja?nst, o?vernattningen har tja?nsteutbuden uto?kats pa? senare a?r.Syftet med arbetet a?r att pa?visa vilka likheter respektive skillnader vi ser mellanhotellfo?retagen Tegne?rlundens och Scandics tja?nsteerbjudanden och hur kundno?jdheten a?rmed dessa tja?nsteerbjudanden?Vi gjorde en ja?mfo?relse mellan hotellens utbud genom att granska deras hemsidor samt en enka?tunderso?kning av deras ga?ster. Detta gjordes fo?r att kunna sta?llas mot Gro?nroos teorier om det grundla?ggande tja?nstepaketet och den totalt upplevda kvaliteten.

En deal om dagen - En kvantitativ studie om hur konsumenter uppfattar varuma rken som promotas genom dagliga deals

The relatively new phenomenon of daily deals has had an amazing explosion of growth during recent years. The concept relies on offering deeply discounted products and services that a number of customers must buy in order to acquire this discounted service. Companies spend valuable resources on marketing to get customers but the effects of daily deals on the brand do not have empirical evidence. What is the customers' attitude towards companies that communicate through daily deals How is their intention to buy from that company affected This is what is the main purpose of this study. To examine how customers perceive a company, in terms of attitude toward the brand and buying intentions, when the company markets through daily deals compared to more traditional promotion.

Interaktionens betydelse mellan varuma?rken och konsumenter : En instrumentell fallstudie av varuma?rket Head and Shoulders och dess reklamfilm

In today?s society, people do not solely purchase a product for its promised use. Instead, a brand is purchased and along with that brand comes a variety of associations. The associations of a product?s brand are what contributes to the added value that, according to this study, is what distinguishes a brand?s power.

TerrorismbekÀmpning och Fredsbygge - En fallstudie av Uganda

Denna undersökning presenterar och analyserar Ugandas regerings metoder för att hejda den interna terrorism som plÄgat landet i drygt 20 Är. Studien Àr en teorikonsumerande fallstudie och den utgÄr frÄn landets terrorismlagstiftning frÄn 2002. Syftet Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt terrorlagstiftningen pÄverkar de mÀnskliga rÀttigheterna och om detta kan fÄ konsekvenser för möjligheten att bygga en stabil fred. Analysen visar att Ugandas lagstiftning inte följer de för undersökningen uppstÀllda normer för hur stater bör arbeta mot terrorism. I studien kritiseras bland annat de vaga definitionerna av vad som ska klassas som terrordÄd samt regeringens krÀnkningar mot grundlÀggande fri- och rÀttigheter.

OvanpÄ : Nya bostÀder pÄ befintliga hus

OvanpÄ-        nya bostÀder pÄ befintliga husEtt examensarbete av Jens Enflo Arkitekturskolan KTH 2013 Att bygga pÄ tak Àr ett allt vanligare sÀtt att förtÀta befintliga bostadsomrÄden i Stockholms inner- och ytterstad. Bristen pÄ mark och en ofta relativt lÄg befintlig bebyggelse gör denna metod attraktiv för att skapa nya bostÀder. Som alternativ till att riva och bygga nytt Àr pÄbyggnad ett intressant sÀtt att tillföra nya Ärsringar i staden. I mÄnga fall kan kommunen godkÀnna en pÄbyggnad utan detaljplaneÀndring vilket har uppmÀrksammats av bÄde fastighetsÀgare och exploatörer som en lönsam investering. Dessutom finns nu en ökad politisk vilja att skapa nya bostÀder och tillÄta förÀndringar i stadsbilden.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->