Sök:

Tjänsteerbjudanden i hotellbranschen


Vi har underso?kt tja?nsteerbjudanden i hotellbranschen. A?ven om alla hotell utga?r fra?n samma ka?rntja?nst, o?vernattningen har tja?nsteutbuden uto?kats pa? senare a?r.Syftet med arbetet a?r att pa?visa vilka likheter respektive skillnader vi ser mellanhotellfo?retagen Tegne?rlundens och Scandics tja?nsteerbjudanden och hur kundno?jdheten a?rmed dessa tja?nsteerbjudanden?Vi gjorde en ja?mfo?relse mellan hotellens utbud genom att granska deras hemsidor samt en enka?tunderso?kning av deras ga?ster. Detta gjordes fo?r att kunna sta?llas mot Gro?nroos teorier om det grundla?ggande tja?nstepaketet och den totalt upplevda kvaliteten. Pa? det sa?ttet kunde vi underso?ka skillnaderna och likheterna mellan hotellfo?retagen.Enka?tunderso?kningen visade att ga?stno?jdheten a?r va?ldigt ho?g pa? ba?da hotellen. Pa? en skala 1-6 har 90 % av Tegne?rlundens respondenter svarat att de a?r no?jda medan motsvarande siffra pa? Scandic var 84 %. Detta visar att Tegne?rlundens ga?ster a?r mer no?jda a?n pa? Scandic.Fo?r att ga?stno?jdheten ska vara ho?g ma?ste den totalt upplevda kvaliteten vara ho?g, vilket i sin tur inneba?r att vissa fundament ma?ste vara uppfyllda. Den fo?rva?ntade kvaliteten pa? tja?nsten ma?ste vara uppfylld, det vill sa?ga att hotellet uppfyller allt det lovar. Den upplevda kvaliteten som ga?sten upplever pa?verkas av vad ga?sten fa?r och hur tja?nsten levereras till den.Den slutsats som dragits a?r att det finns stora likheter mellan hotellens tja?nsteutbud och att skillnaderna a?r marginella. Trots stora skillnader pa? pris och stja?rnstatus, storlek och va?lka?nda ma?rken sa? har hotellen ett likartat utbud.

Författare

Leon Giannaridis Caroline Andersson Ranya Massola George Tentak

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Övriga arbeten". Paper/studentarbete skrivna inom studentens andra terminen (31,5-60 högskolepoäng).

Läs mer..