Sök:

Sökresultat:

2276 Uppsatser om Bygga varumärken - Sida 5 av 152

Den nya boendeformen ? en studie av byggherrens perspektiv pÄ ÀgarlÀgenheter

Denna rapport ger en bild av vilka olika saker byggherrar i SverigeanvĂ€nder sig av idag för att öka den sociala hĂ„llbarheten. De projektsom studerats Ă€r Bygga om Dialogen i Malmö, Älvstaden i Göteborg,Vivalla i Örebro och föreningen Byggemenskap.Genom att intervjua en person frĂ„n varje omrĂ„de studeras likheteroch skillnader i hur man arbetat med den sociala hĂ„llbarheten vidbyggnation. I Malmö och Örebro studeras arbetet med att öka densociala hĂ„llbarheten vid renoveringsobjekt, hur fĂ„r de hela omrĂ„densom lĂ€nge haft ett dĂ„ligt rykte att bli socialt hĂ„llbara dĂ€r stort fokusligger pĂ„ att anstĂ€lla lĂ„ngtidsarbetslösa.I Göteborg och i föreningen Byggemenskap fokuserar man pĂ„ attföra in den sociala hĂ„llbarheten vid nybyggnation och hur vi kan byggahyresrĂ€tter som har en lĂ€gre hyra Ă€n nybyggda lĂ€genheter i dagslĂ€gethar..

Konsten att bygga upp ett starkt varumÀrke i en smÄstad : En fallstudie av Selvage och Kompaniet

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur en lokal detaljist kan bygga upp och stÀrka sitt varumÀrke i dagens konkurrens.Vi har anvÀnt oss utav kvalitativ metod och deduktiv ansats. PrimÀrdata samlats in genom tvÄ intervjuer med Àgarna till tvÄ lokala butiker och tvÄ fokusgrupper bestÄende av sju personer i vardera, en grupp bestÄende av kvinnor och en grupp bestÄende av mÀn. FortsÀttningsvis har detta resultatunderlag hjÀlpt oss att komma fram till vÄra slutsatser.Vi har under arbetets gÄng kunnat urskilja relationers betydelse för lokala detaljister. Vi har Àven fÄtt förstÄelse för vikten av lokalisering och marknadsföringsstrategier. I uppsatsens sista del kommer vi att presentera en utvÀrdering och egna rekommendationer för de bÄda detaljisterna.

Media för mode ? framgÄngsfaktorer för onlinemagasin

Sociala medier och communities har blivit en del av de flesta konsumenters vardag. Företag anvÀnder internet som medium för att bygga upp lojalitet och nÀtverka med sina kunder och i förlÀngningen nÄ framgÄng. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur ett onlinemagasin kan bygga nÀtverk och skapa relationer till sin mÄlgrupp för att bli framgÄngsrikt. FramgÄng pÄ internet handlar om att fÄ fler besökare till hemsidan och dÀrför vill vi förstÄ vad det Àr som gör kunder lojala nÀr det kommer till anvÀndandet av internethemsidor inom mode.Det saknas forskning kring hur nÀtverkande inom mode kan skapa kundlojalitet pÄ internet, och det tomrummet Àmnar vi fylla. Genom att anvÀnda oss av en forskningsmodell för ?kundlojalitet genom nÀtverkande?, har vi kunnat ta fram diskussionsfrÄgor som vi lÄtit tre fokusgrupper diskutera.

GÄrdsslakteriers lönsamhet vid smÄskalig lammslakt

Intresset för att bygga gÄrdsslakterier ökar i Sverige, likasÄ efterfrÄgan pÄ nÀrproducerade livsmedel till följd av ökad medvetenhet bland konsumenter. Att bygga ett gÄrdsslakteri Àr intressant bÄde ur ett ekonomiskt perspektiv och ur ett perspektiv pÄ mjuka vÀrden, men frÄgan Àr om det gÄr att fÄ lönsamhet i verksamheten. Den svenska lammuppfödningen Àr sedan lÀnge utsatt för dÄlig lönsamhet. Att bygga ett eget slakteri för de egna djuren och sÀlja sina produkter direkt till konsument borde dÀrför vara en möjlighet för mindre gÄrdar. Projektets mÄl har varit att genom kvalitativa intervjuer av Àgare till gÄrdsslakterier och upprÀttande av kalkyler utreda lönsamheten i smÄskalig lammslakt vid investering av ett gÄrdsslakteri. Uppsatsens litteraturstudie har inriktats pÄ att ta reda pÄ allt som krÀvs för att starta ett gÄrdsslakteri gÀllande bland annat byggnad, regelverk och tillstÄnd. Av det framkomna resultatet har jag dragit slutsatsen att det Àr möjligt att uppnÄ lönsamhet vid byggnation av gÄrdsslakteri för smÄskalig slakt av lamm.

Metod att mÀta vakansgraden inom handeln - En fÀltstudie

Denna rapport ger en bild av vilka olika saker byggherrar i SverigeanvĂ€nder sig av idag för att öka den sociala hĂ„llbarheten. De projektsom studerats Ă€r Bygga om Dialogen i Malmö, Älvstaden i Göteborg,Vivalla i Örebro och föreningen Byggemenskap.Genom att intervjua en person frĂ„n varje omrĂ„de studeras likheteroch skillnader i hur man arbetat med den sociala hĂ„llbarheten vidbyggnation. I Malmö och Örebro studeras arbetet med att öka densociala hĂ„llbarheten vid renoveringsobjekt, hur fĂ„r de hela omrĂ„densom lĂ€nge haft ett dĂ„ligt rykte att bli socialt hĂ„llbara dĂ€r stort fokusligger pĂ„ att anstĂ€lla lĂ„ngtidsarbetslösa.I Göteborg och i föreningen Byggemenskap fokuserar man pĂ„ attföra in den sociala hĂ„llbarheten vid nybyggnation och hur vi kan byggahyresrĂ€tter som har en lĂ€gre hyra Ă€n nybyggda lĂ€genheter i dagslĂ€gethar..

JÀmtkraft AB : En studie över beslutet att bygga ett kraftvÀrmeverk

Sedan elmarknadsreformen 1996 Àr den svenska elmarknaden öppen för konkurrens nÀr det gÀller att producera och sÀlja el. Den fria marknaden stÀller större krav pÄ elhandelsföretagen Àn monopolet gjorde. Stora investeringar krÀvs frÄn företagen för att möta kundernas och statens krav. JÀmtkraft AB Àr ett av dessa elföretag och de har nyligen investerat i ett kraftvÀrmeverk.Det finns mÄnga olika sÀtt att göra dessa investeringar pÄ och mycket litteratur skrivet om hur man tar beslut om investeringar och vilket beslutsunderlag man skall ta hÀnsyn till. Den mesta litteraturen handlar om kalkyler som beslutsunderlag men man nÀmner Àven att andra faktorer bör beaktas.

En studie i höghusbyggande

Utvecklingen i vÀrlden och Àven i vÄra svenska stÀder gÄr mot att bygga mot allt högre höjder. Linköping Àr inget undantag och PEAB bygger just nu det som ska bli stadens högsta kontorsbyggnad kallad Tornet. Med sina 19 vÄningar kommer den att strÀcka sig ca 65 meter upp i luften, ingen höjd i vÀrldsliga sammanhang, men i Sverige hamnar det pÄ en 21:a plats över landets högsta byggnader. Huset Àr placerat i nÀrheten av centrum och skall fungera som kontor och företagshotell Ät ett av stadens fastighetsbolag. PEABs erfarenhet av att bygga höghus Àr dock begrÀnsad, dÀrför har jag kommit överens med företaget om att undersöka vilka riskerna, men Àven möjligheterna Àr att bygga pÄ höjden.

Framtidens Boende : Ett examensarbete om processen vid konceptutveckling

MÀlarvillan Àr ett företag arbetandes inom smÄhusbranschen. Företagets huvudkontor Àr belÀget i centrala VÀsterÄs.MÀlarvillan ska bygga ett nytt bostadsomrÄde, de vill designa detta omrÄde pÄ ett unikt sÀtt som idag inte existerar i VÀsterÄs. Problemet Àr att MÀlarvillan inte vet hur detta omrÄde ska sÀrskilja sig frÄn de idag existerande bostadsomrÄdena.MÄlet med arbetet har varit att hjÀlpa företaget MÀlarvillan med att skapa ett koncept för det framtida omrÄdet. Det Àr ett unikt omrÄde som MÀlarvillan tÀnker bygga och studenterna fick till uppgift att ta reda pÄ om det fanns intresse i VÀsterÄs för det nya projektet. I den undersökning som gjordes undersöktes ocksÄ vilka attribut som ansÄgs vara viktiga i det nya omrÄdet.Syftet med arbetet var att tillsammans med MÀlarvillan skapa ett koncept för det framtida omrÄdet som MÀlarvillan planerar att bygga samt att redogöra för hur en sÄdan konceptutvecklingsprocess kan se ut.För att fÄ fram ett trovÀrdigt och anvÀndbart koncept gjordes en research med hjÀlp av relevant litteratur, fokusgruppsundersökning och en enkÀtundersökning.

I jakten pÄ flow : Gameplay Progression i Pervasive Games

Hur kan svÄrighetsprogression anvÀndas i skapandet av Puzzlehunts med syfte att uppnÄ en ökad upplevd kÀnsla av flow hos spelaren? Denna frÄgestÀllning behandlas i uppsatsen och problemet som mÄste lösas Àr hur man kan bygga upp en ackumulerad kunskap om nÄgot vars syfte Àr att hela tiden tvinga dig att hitta nya lösningar pÄ problem. I mer traditionella spel kan upprepning lÀra spelaren hur spelmekaniken fungerar. I puzzlehunts kan upprepning av spelmekanik inte anvÀndas eftersom mÄlet för varje pussel Àr att hitta mekaniken som löser problemet. Uppsatsen visar att man genom inlÀrning av hur man skall tÀnka för att hitta lösningarna till pusslen kan bygga upp en ackumulerad kunskap hos spelaren och dÀrmed Àven ha en svÄrighetsprogression och öka upplevd nivÄ av flow hos spelaren..

Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medier

Titel: Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medierFörfattare: Elisabeth Björnram och Michelle LindholmUppdragsgivare: Röhsska museetKurs: Examensarbete i Medie? och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.Termin: Höstterminen 2009Handledare: Ingela WadbringSidantal: 62 sidorSyfte: Syftet Àr att undersöka vilka möjligheter som kan finnas för Röhsska museet attgenom sociala medier kommunicera med sin publik.Metod: Informantintervjuer, kvalitativ innehÄllsanalys med ECA?modellen som grund.Material: Intervjuer med Martin Sjögren, Daniella Rogosic, Lennart Hast, AnnicaLjungberg, Anders Mildner och Jerry Silfwer. Dokumentanalys av hur Tate Modern,Museum of Modern Art, Acne, Filippa K, Fifth Avenue Shoe Repair anvÀnder sig avsociala medier.Huvudresultat: Studien har resulterat i bÄde övergripande och konkreta rÄd tillRöhsska museet om hur de bör arbeta med sociala medier. För att en organisation somRöhsska museet ska kunna bygga en relation med sina besökare med hjÀlp av socialamedier mÄste de lyssna pÄ sin publik. Sociala medier gÄr ut pÄ interaktion, inteenvÀgskommunikation.

Markanvisningar: ett effektivare system med policys

Denna rapport ger en bild av vilka olika saker byggherrar i SverigeanvĂ€nder sig av idag för att öka den sociala hĂ„llbarheten. De projektsom studerats Ă€r Bygga om Dialogen i Malmö, Älvstaden i Göteborg,Vivalla i Örebro och föreningen Byggemenskap.Genom att intervjua en person frĂ„n varje omrĂ„de studeras likheteroch skillnader i hur man arbetat med den sociala hĂ„llbarheten vidbyggnation. I Malmö och Örebro studeras arbetet med att öka densociala hĂ„llbarheten vid renoveringsobjekt, hur fĂ„r de hela omrĂ„densom lĂ€nge haft ett dĂ„ligt rykte att bli socialt hĂ„llbara dĂ€r stort fokusligger pĂ„ att anstĂ€lla lĂ„ngtidsarbetslösa.I Göteborg och i föreningen Byggemenskap fokuserar man pĂ„ attföra in den sociala hĂ„llbarheten vid nybyggnation och hur vi kan byggahyresrĂ€tter som har en lĂ€gre hyra Ă€n nybyggda lĂ€genheter i dagslĂ€gethar..

Exploatering av kustnÀra omrÄden : Hot och möjligheter

Detta arbete behandlar problematiken med att bygga kustnÀra, samtidigt som det i relation till klimatförÀndringen och den globala uppvÀrmningen sker en havsnivÄhöjning. Syftet med arbetet Àr att upplysa om olika skydds- och bygg-nadsmetoder, som kan anvÀndas för att upprÀtthÄlla traditionen av att bygga vid kusten samt att kunna stilla den efterfrÄgan som idag finns för havsnÀra lÀgen utan att utsÀtta mÀnniskor för risken av översvÀmningar. Arbetet börjar med en översiktlig bild av dagsprognosen för de stundande kli-matförÀndringarna samt vilka effekter dessa har för den globala havsnivÄhöj- ningen, för att sedan beta sig ner till en mer lokal nivÄ och beskriva dagslÀget för södra Sverige samt prognosen fram till slutet pÄ seklet. Det presenteras Àven en aktuell bild för hur lagstiftningens, kommunernas, lÀnsstyrelsernas och den fysiska planeringens roll förhÄller sig till den stundande havsnivÄhöjningen samt vilka kli-matanpassningsÄtgÀrder som kan göras med havsnivÄhöjningen i fokus. Avsnittet, ?Att bygga för framtiden? ger en kort översikt för olika skydds- och byggnadsmetoder som finns med hÀnsyn till havsnivÄhöjningen.

Kiruna Ă„tervinningsdatabas: ett examensarbete inom GIS

MÄlet för detta examensarbete Àr att bygga en geografisk databas över de platser inom Kiruna stad som tar emot och samlar in Ätervinningsbart avfall. Arbetet har bestÄtt av de följande momenten: 1. Samla in infomation. 2. SammanstÀlla den insamlade informationen.

Titta utanför bana : Bredda karriÀren med hjÀlp av ditt personliga varumÀrke

Hur kan en idrottare bygga upp ett starkt personligt varumÀrke och pÄ vilket sÀtt försöker de anvÀnda sig av varumÀrket för att bredda sina karriÀrmöjligheter?Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur idrottare kan bygga upp sitt personliga varumÀrke och hur det kan anvÀndas för att bredda idrottarens karriÀrmöjligheter.Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ ansats med en deduktiv angreppssÀtt, detta för att kunna skapa en djupare förstÄelse inom Àmnet. Vi har intervjuat fyra personer som jobbar med idrott fast med olika aspekter. Detta för att fÄ en djupare och bredare informationstillgÄng.Vi har delat in den teoretiska referensramen i fyra huvudrubriker. I dessa redogör vi vad ett varumÀrke, personligt varumÀrke, varumÀrkesuppbyggande och karriÀrmöjligheter Àr.Med uppsatsen kom vi fram till ett flertal slutsatser men Àven nÄgra generella riktlinjer som vi tycker idrottare bör följa.

Att bygga bort brott

Syftet med fördjupningsarbetet Àr att belysa den byggda miljöns betydelse för brottsligheten i ett bostadsomrÄde. Arbetet har haft en utgÄngspunkt i att brottslighet kan förebyggas. För att ett brott ska kunna Àga rum krÀvs att tre faktorer Àr uppfyllda; en motiverad gÀrningsman, ett objekt eller offer samt tillfÀlle att begÄ brottet. UtifrÄn det talar man om tvÄ typer av brottsförebyggande. Dels sÄ kallad social prevention, det vill sÀga att pÄverka mÀnniskor genom olika sociala ÄtgÀrder, dels situationell prevention, exempelvis genom att utforma miljöer och bostadsomrÄden som gör det svÄrare att begÄ brott.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->