Sök:

Vad ska hända med Ystad Hamn


Ystads hamn har en historisk bakgrund som hamnstad med färjeförbindelser medBornholm och Polen. Trelleborg konkurrerar med Ystad om färjetrafik.Studiens syfte har varit att kartlägga hur olika aktörer ser på utvecklingen avYstads hamn, presentera och analysera de alternativ som finns. Undersökningenhar genomförts genom intervjuer och dokumentstudier.För att öka konkurrenskraften har man i Ystad fört olika diskussioner och förslagom utbyggnad och omstrukturering av hamnen. Ambitionen från styrandepolitiker är att bygga ut hamnen, att anpassa den för större fartyg och för enutökad färjetrafik, både gods- och passagerartrafik.Under planeringsprocessen har det i kommunen bildats en motståndsgrupp"hamnupproret" som motsätter sig kommunens planer och som har en annaninriktning för hamnen än kommunen. Denna inriktning innebär begränsning avgodstrafiken och att hamnområdet skall upplåtas för byggande av bostäder,näringsliv och turistanpassad verksamhet enligt "Waterfront-modell".Hamnen är beroende av goda transportvägar till och från hamnen och av ett brajärnvägsnät. Hamnstrategiutredningen som under hösten 2007 lämnade sitt förslagpå strategiska hamnnoder i det svenska godstransportsystemet (SOU 2007:59)hade inte Ystad med bland de hamnar som förordades. Detta innebär att statenkommer att satsa mindre på infrastrukturförbättringar (vägar och järnväg) motYstad och skulle kunna påverka den sammanfattande frågeställningen i dennaundersökning d v s om Ystad ska vara en turiststad eller en hamnstad.Svaret på frågan blir kanske som projektgruppen från bl a Lunds universitetkonstaterade i sina slutsatser nämligen att det är möjligt att bygga ut hamnensamtidigt som stadens platskvalité utvecklas men att detta förutsätter en godförankring hos andra aktörer i Ystad, inte enbart de som har direkt koppling tillhamnen.Teoretisk modell som legat till grund för jämförelse av resultatet bygger påWaterfront-modellen, men eftersom Ystads hamn har en historisk bakgrund somlönsam färjehamn och det råder politisk enighet att bibehålla denna inriktning såär modellen i nuläget bara tillämplig för västra delarna av hamnen.Resultatet visar nämligen att det i Ystad råder politisk enighet kring att bibehållainriktningen färjehamn och ambitionerna för hamnverksamheten med en utökadgods- och passagerartrafik. Det är dock så att man blivit alltmer medveten om attanpassning till befolkningens krav och önskemål måste ske.Detta i kombination med hamnstrategiutredningens förslag och Green Cargosbeslut att flytta järnvägstrafiken kommer troligen att medföra att man på siktlandar i någon form av kompromiss som innebär att annan verksamhet,bostadsbyggande, näringsliv och turistanpassad verksamhet tillåts i delar avhamnen alltså i stort enligt projektgruppens förslag.Det är kanske t o m så att talesmannen för hamnupproret, nya förslag i insändare2008-08-12 kan komma att infrias. Hans förslag grundar sig på de nyaförutsättningarna och går ut på att bygga ut yttre hamnen och flytta Bornholms-och Polentrafiken dit så att hela inre hamnen kan öppnas mot staden medbostäder, butiker, restauranger etcetera.74

Författare

Mattias Strand

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..