
Sökresultat:
8404 Uppsatser om Business administration - organization - Sida 6 av 561
Attityder och varumärkeslojalitet inom snabbmatsbranschen
Syfte: Syfte med arbetet är att undersöka vilken attityd studenterna har till
snabbmat och att därutöver klarlägga om det råder någon varumärkeslojalitet hos
de svenska studenterna inom snabbmatsbranschen. Uppsatsen ska ge en ökad
förståelse för vilken roll ett varumärke spelar hos de svenska studenterna och
se om det kan generera kundlojalitet. Den ska också medföra ökad förståelse för
vilken attityd studenter har mot den i dagsläget mycket omdebatterade
snabbmaten. Förutom det nyss nämnda syftar arbetet även till att förklara vilka
faktorer som verkar vara viktiga för lojalitetsskapandet bland gruppen som
studeras. Resultatet av undersökningen kan ge intressant och relevant
information till företag och alla andra intressenter inom snabbmatsbranschen
som kan ha nytta av uppsatsen för att lättare förstå studenter som en kundgrupp
men även i skapandet av olika lojalitetsprogram som kan attrahera studenter.
Image follows structure
Background: The business market today is characterized by tough competition amongst the competitors to capture consumers? interest and money. One marketing tool companies can use to achieve this is the company?s image. The customer buys not only a product, but also the image that the company or the product is associated with.
Kommunicera - Att förmedla en möjlighet : En studie av den interna kommunikationen på ABB Sverige i Västerås
Title: Communicate ? to provide an opportunity Authors: Ida Eriksson & Petra LindbergTutor: Johan Grinbergs, Mälardalen UniversityExaminer: Cecilia LindhSubject: Bachelor's essay, Business AdministrationKeywords: communication, internal communication, channels, communication models, communication theory, information, organizationPurposeThe idea of this study was to describe how ABB Sweden?s internal communication and information appeared in Västerås. The aim is also to see what tools and channels they use to communicate information internally and see how employees perceive them in Västerås.MethodWe have read literature in form of books and articles that discuss theories on the subject communication including internal communication, channels and tools. Interviews were conducted with employees of ABB and were to serve as the basis for our empirical work. A survey by the Communication Center was made in the spring 2010 and was also the basis for our empirical work.ConclusionsThe communication has been increasingly from one-to two-way communication. To get a functioning organization, it is required that the internal communication in the first place will work.
Tillväxtens utmaningar - En studie om gasellföretag i Blekinge
Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera upplevda tillväxtutmaningar utifrån
en företagsledares perspektiv. Genom fokus på tillväxtfasen skildras
omfattningen och betydelsen av de hinder som tidigare forskning behandlat.
Metod: Studien har en teoretisk grund som vi har använt oss av när vi genomfört
individuella intervjuer med utvalda företagsledare i gasellföretag. Dessa
teorier har även använts som grund till analysen. Det teoretiska samt empiriska
materialet är sammanställt under respektive kapitel.
Slutsatser: Det teoretiska materialet påvisar de utmaningar som företag möter
under tillväxtfasen. Trots sin starka tillväxt under kort tid har samtliga av
de intervjuade gasellföretagen upplevt något av utmaningarna.
Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya marknader
Titel: Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya
marknader
Författare: Marie Lood och Elisabeth Nilsson
Handledare: Göran Alsén och Camilla Wernersson
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka om chefer verkligen har så stor
betydelse som den allmänna uppfattningen tillskriver dem, och vi gör
undersökningen med särskilt hänseende till bibehållandet av företagskulturen då
ett företag expanderar till nya marknader. Vi tar reda på och klargör chefens
betydelse för bibehållandet av företagskulturen vid företagsexpansion.
Metod: För att studera förhållandet mellan chef och företagskultur intervjuade
vi fem chefer i personliga intervjuer respektive per telefon, om deras
erfarenheter vid företagsexpansioner. Genom att göra det lade vi den empiriska
grunden för den analys vi därefter genomförde via kultur- och ledarskapsteorier
vi fann i litteraturstudien.
Slutsatser: Vår slutsats är att ledaren som levt och verkat i företagskulturen
har stor betydelse för företagskulturbevarande vid företagsexpansioner, då
denne vet vad företaget vill förmedla till de nyanställda. Ledaren har i sin
position inflytande att påverka de anställda i exempelvis interaktioner och
värderingsbildande..
Hur arbetar mikroföretag med ekonomistyrning?
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att kartlägga hur mikroföretag använder
ekonomistyrning.
Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjuer som undersökningsmetod. Det
empiriska materialet är hämtat från delvis strukturerade intervjuer med 23
företagsledare för mikroföretag. Analys av det empiriska materialet är sedan
gjord mot befintliga teorier för att
kartlägga hur mikroföretag arbetar med ekonomistyrning.
De slutsatser vi drar av vårt arbete är att mikroföretagare använder
ekonomistyrning utan att egentligen vara medvetna om det. De använder enklare
modeller och
andra benämningar för att få dem att fungera i den verklighet de lever i..
?? dom ska vaska fram några få, men riktigt bra? : En intervjustudie om hur blivande företagsekonomer förhåller sig till diskriminerande strukturer
The objective of the master thesis is to analyze how future business administrators relate to discriminatory structures during their period of studies. Eight students studying business administration have been interviewed. The empirical material is analyzed with theories from the field of research of Critical Whiteness Studies and Feminist Organization Theory. The theories are chosen from a Situated Knowledge perspective. It turns out that the interviewed students have a conception of an ideal student who studies business administration.
VD-byte och effektivitet: i en turbulent och en stabil bransch
Allt fler företag byter VD allt oftare. Många av dessa byten kan dessutom ses
som ofrivilliga och orsaken till ett byte kan därför antas vara att få till en
förändring för att öka företagets effektivitet. Enligt situationsteorin är det
avgörande för ett företag ha en överensstämmelse med sin omgivning för att
kunna uppnå effektivitet. När omgivningen som ett företag verkar inom snabbt
förändras och förutsägbarheten är låg så ökar också behovet av förnyelse och
förändring för att företaget för att bibehålla eller öka sin effektivitet.
Frågan som denna studie vill försöka besvara är om ett VD-byte kan betyda en
förbättring för företagets effektivitet.
Arbete med etiska och moraliska frågor i styrning av företag
Sammanfattning
Syfte:Syftet med vår undersökning var att skapa förståelse för hur företag
arbetar med etiska och moraliska frågor i samband med ekonomistyrning.
Metod:Vår undersökning har gjorts i tre svenska företag genom personliga
intervjuer med personer i chefs- eller ledarposition på varje företag. Den
insamlade empirin har sedan sammanställts och analyserats genom att jämföra den
med vårt teoriavsnitt.
Slutsats:Vi har kommit fram till fyra punkter som enligt vår undersökning är
centrala för arbetet med etiska och moraliska frågor i de företag vi undersökt.
Dessa är värderingar, förståelse, ledarskap och företaget.
Abstract
Purpose:Our purpose was to clarify how companies work with ethical matters in
relation to its management control system.
Method:Our thesis has been prepared at three Swedish companies where we have
completed personal interviews with people in management or leading positions in
each of the companies. The collected data was analyzed and compared to the
different theories presented in our theory chapter.
Result:We have found four central elements, which according to our research are
central for the work with ethical matters in the companies we have researched.
They are values, understanding, leadership and the company itself..
?Det gaur ente?, eller? ? att starta processer för entreprenörskap i Blekinge
Uppsatsen har som syfte att öka förståelsen kring initieringen av processer för
att stimulera entreprenörskapande i Blekinge. Undersökning har gjorts genom
intervjuer med nyckelpersoner på tre initiativ för att stimulera till
entreprenörskap i Blekinge. Uppsatsens slutsats är att det som tycks ha störst
betydelse för resultatet av en process för att stimulera entreprenörskap är att
den operativa gruppen lyckas skapa en lärande organisation..
Friskvård och gemenskap i organisationer
Syftet är att få förståelse för och kunskap om förhållandet mellan friskvård
och gemenskap i en organisation med utgångspunkt i de anställdas perspektiv.
Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie på ett företag. De
datainsamlingsmetoder vi har använt oss av är observation, samtal och
intervjuer.
Vår grundläggande slutsats är att det finns ett förhållande mellan friskvård
och gemenskap, för den anställde. Friskvården ger gemenskap inom laget,
avdelningarna och i organisationen som helhet..
Produktplacering i tv : En studie om skillnaden mellan teori och praktik
Title: Communicate ? to provide an opportunity Authors: Ida Eriksson & Petra LindbergTutor: Johan Grinbergs, Mälardalen UniversityExaminer: Cecilia LindhSubject: Bachelor's essay, Business AdministrationKeywords: communication, internal communication, channels, communication models, communication theory, information, organizationPurposeThe idea of this study was to describe how ABB Sweden?s internal communication and information appeared in Västerås. The aim is also to see what tools and channels they use to communicate information internally and see how employees perceive them in Västerås.MethodWe have read literature in form of books and articles that discuss theories on the subject communication including internal communication, channels and tools. Interviews were conducted with employees of ABB and were to serve as the basis for our empirical work. A survey by the Communication Center was made in the spring 2010 and was also the basis for our empirical work.ConclusionsThe communication has been increasingly from one-to two-way communication. To get a functioning organization, it is required that the internal communication in the first place will work.
Investeringsprocesser i storbanker - en undersökning på tre svenska storbanker
There are no general working processes that can stand for how all the
investment process is preceded in the organization of major Swedish banks. It
is not a question of investment process but rather a question of, investment
processes. How these investment processes operates depends totally on the type
and size of the current investment, which unit that is operating the processes
and what situation the bank currently finds itself in. There is a written form
that describes how the different processes should be operated and which capital
budget models that should be used but the usage of these forms can be
questioned.
Fallstudie av två företag, om etnisk mångfald
The purpose of our essay was to understand better how two companies manage ethnical diversity in their organization and standards of a multicultural organization. For study objects we selected two companies nominated as ?good examples? of companies working with ethnical diversity in their organization. The study objects are Föreningsparbanken and Pågen AB in Sweden. The result verifies that both companies have by some term a heterogenic staff of workmen in some parts of the organization although the heterogeneity occurs only on a lower level at the organizational hierarchy.
Globalisering - Att möta en ny marknad
Title: Globalization ? Meeting a new market
Author: Anna Nubäck
Supervisor: Anders Nilsson
Institution: School of Management, Blekinge Tekniska Högskola
Course: Master in business administration, 15 credits (FED006)
Purpose: The purpose of this essay is partly to create an understanding of the
decision to establish a branch in Japan and especially to look at if and how
the Swedish company in this study has adjusted its corporate culture to suit
the Japanese market.
Method: Data is collected thru a number of semi constructed interviews. A
first telephone interview was followed by an interview made face to face that
was also followed up by interviews performed over telephone. E-mails have been
used to clear and correct collected data.
I have also studied company reports, closely related literature, articles and
papers on the Internet.
Conclusion: My conclusion is that the company in this study based the decision
to open a branch in Japan on the demand from one big customer and the potential
to grow globally.