Sök:

Sökresultat:

13646 Uppsatser om Business Process Outsourcing - Sida 2 av 910

Affärsrelationer & IT-outsourcing : -En empirisk studie om IT-outsourcingrelationer och påverkande faktorer

Good business relations can contribute to the success of IT-outsourcing, and create new business opportunities. Despite a sharply increasing trend to outsource IT-operations there is a high degree of failures related. The cause may be that some important factors have not been taken into account. The purpose is to investigate elationships within IT-outsourcing and test if specific factors identified by previous research are being concerned in IT-outsourcing relationships and also to investigate the view IT-outsourcing customers and suppliers have on business. Research shows that business relationships are widespread throughout companies. It demonstrated that a small number of business relationships can have a major impact on a company's financial performance and may create stability. Business relationships can be divided into an arm's length relationships and strategic alliances depending on the degree of involvement.

Outsourcing som pausknapp

Syfte: Att undersöka huruvida outsourcing används som enpausknapp för att skjuta upp problemet och i framtidenta ställning till funktionens vara eller icke vara inomföretaget samt studera vad som görs under tidenfunktionen är outsourcad och om detta möjliggörinsourcing för företaget. Slutsats:Ett mönster infinnes i de tidiga stadierna av outsourcing. Ett uttalat beslut eller planering förinsourcing är sällsynt. Företagen använder olikatillvägagångssätt angående förberedande för eneventuell insourcing..

Knowledge Process Outsourcing; framgångsfaktorer och dess inverkan på produktivitet

Syfte: Författarna ämnar att undersöka om samband finns mellan KPO och produktivitetsförändringar. I samband med detta har vi även för avsikt att undersöka vilka motiv och faktorer som bör tas i beaktande inför en implementering av denna typ av outsourcing. Metod: I uppsatsen används ingen egen insamlad empiri, utan enbart sekundärdata. Dessa sekundärdata är både kvantitativa i form av statistik och rapporter men även kvalitativa i form av en intervju vilka är utgivna av branchföretag. Vi har studerat tidigare forskning och teorier inom ämnet vilket utgör det teoretiska ramverk som vi sedan baserar vår analys på. Slutsatser: Våra slutsats är att det i nuläget ej finns tillräckliga bevis för att KPO förbättrar ett företags produktivitet, främst för att det inte finns en bra metod att mäta produktiviteten av tjänster än.

The Truth Behind Outsourcing Deals - a study from a strategic decision process perspective

Syftet med denna uppsats är att utöka förståelsen för och kunskapen av, de strategiska beslutsprocesserna som föregår företags övergångar till outsourcing i organisationer med en relativt liten erfarenhet av strategin, respektive, organisationer som har en längre historia av strategin.I ?Make-or-Buy? stadiet av beslutsprocessen minskar företagets mångsidighet och djupet av analysen, när organisationen får större erfarenheter av outsourcing. I stadiet där företaget väljer leverantör substituerar djupet av analysen dess mångsidighet, när organisationen får större erfarenheter av strategin. Detta kan förklaras med att organisationen utvecklar ett organisatoriskt minne och organisatoriska rutiner. En modell utvecklas av författarna som början av en definitionsutveckling och grund till fortsatt forskning inom området..

Outsourcing sett som en organisationsförändring med utgångspunkt från Mintzbergs konfigurationer med fokusering på ledarskap och medarbetare

Då allt fler företag väljer att outsourca finner vi det intressant att utifrån Mintzbergs fem konfigurationer se outsourcing som en organisationsförändring och belysa de problem som kan uppkomma. Vi harvalt att fokusera på, hur förändringen påverkar ledarskapet samt medarbetaren. genom en jämförelse av relevanta teorier har vi funnit att företagets struktur, kultur och ledarskap är i stark beroendeställning gentemot varandra vilket gör det nödvändigt att dessa faktorer samspelar och beaktas vid en organisationsförändring likt outsourcing..

Outsourcing ? Ett verktyg för resurseffektivitet?

AbstractOutsourcing is a business strategy that has developed over the last 40 years. Outsourcing means to let another company do some activity within the company, for example production.The thesis for this paper is: How is outsourcing used in a manufacturing company today and how is the resource efficiency affected by it? The research is divided into two parts, a theoretical part and an empirical part. The theoretical part consists of a study of literature. The works in this study is books, text books, bachelor thesis paper and scientific articles.

Transformational Outsourcing-mer än bara outsourcing?

I samband med en accelererande förändringstakt på marknaden, ändrade krav frånkunder och aktieägare samt en mer omfattande global konkurrens har företag identifierat behov av att i allt större utsträckning effektivisera verksamheten och bli mer flexibla, för att på längre sikt öka sitt värde. Därför tillhandahåller konsultbranschen sedan ett par år tillbaka tjänsten Transformational Outsourcing. TO innebär att en aktivitet överflyttas från kund till konsultföretag vilka tillsammans förändrar och förbättrar aktiviteten på ett sådant sätt att en betydande effektivisering, flexibilitet och värdeökning uppnås. Vårt primära syfte är att redogöra för vad som karaktäriserar Transformational Outsourcing genom att se på hur tjänsten skiljer sig ifrån outsourcing. Vi vill även ta reda på var i Gill & Whittles livscykeln som TO befinner sig för att försöka utröna hur TOs framtid kommer att te sig.

Ekonomisk styrning och kostnadskontroll vid IT-outsourcing

Background: Many companies have outsourced their IT-operations and their expectations of what this IT-outsourcing will contribute to the business are high. Cost cuts are not always a natural outcome of IT-outsourcing. Many companies that have outsourced their IT-operations consider it to be problematic and complex to exercise management control and reach cost control which was the purpose of the IT-outsourcing. Purpose: To describe and analyze what affect IT-outsourcing has on a company?s management control system and a company?s possibility to exercise cost control.

Managering av kompetenser vid IS/IT-outsourcing

Outsourcing in IS/IT offers organizations the possibility to use external resources, maximize flexibility and focus on core business, this prompts many organizations today to be less keen on developing IS/IT-services in-house. Sourcing IS/IT is however a complex activity in itself thus requiring competencies in many areas of expertise and lots of organizations has experienced the challenge of managing the necessary competencies to ensure successful Information Technology Outsourcing (ITO). A literature review in the field of outsourcing revealed the lack of a comprehensive competency management framework with the ability to guide competency resource planning in ITO projects. In order to highlight the problem area, an extensive and thorough literature review and an empirical case study which investigated the skills and assets in ITO projects at ten major Swedish organizations was conducted. The study found that it is possible for organizations through structured analysis of their intellectual capital, using the competency framework developed within the study, to plan sourcing processes and prepare the necessary changes to ensure the ITO projects can be implemented with the desired effect..

Cultural Intelligence in the Sourcing Process

Syfte: Vårt syfte är att analysera vilken inverkan kulturella skillnader har på kontrollfaktorn som är en del utav transaktionskostnader i den operationella fasen av outsourcing processen. Empiri: Flash AB, en svensk detaljhandlare och Fuda Industrial Ltd, en kinesisk tillverkare, har blivit intervjuad för att ge oss ett kulturellt perspektiv angående deras relationshantering. Slutsatser: För att kunna hantera kulturella relationer mellan två skilda kulturer, som den svenska och kinesiska, måste båda ta hänsyn till varandras värderingar, beteende och attityder. Kulturell intelligens är ett sätt att uppnå detta. Resultatet av en stark integrerad relation i den operationella fasen i en outsourcing process, har direkt påverkan på transaktionskostnader.

Teknikrelaterad outsourcing hos de svenska mobiloperatörerna

Denna uppsats är baserad på en undersökning av de svenska mobiltelefonoperatörerna och hur de ställer sig till och resonerar kring outsourcing av sin teknikrelaterade verksamhet. Författaren har utifrån befintliga teoretiska beslutsmodeller utvecklat en egen modell vilken beskriver hur operatörerna går till väga då de fattar beslut om att outsourca en aktivitet eller ej. Författaren har även identifierat faktorer vilka påverkar detta beslut och när outsourcing överhuvudtaget ses som ett realistiskt alternativ. Undersökningen visar att operatörerna är mest positiva till outsourcing i samband med det operativa utförandet av nätutbyggnad. Samtidigt som de inte alls ser outsourcing som något realistiskt alternativ beträffande den strategiska planeringsverksamheten.

Ideella idrottsföreningar och outsourcing av ekonomifunktionen : En beskrivning om en tänkbar lösning

Det övergripande syftet är att beskriva hur och kartlägga varför ideella idrottsföreningar väljer att outsourca sin ekonomifunktion. Studien ska även öka kunskapen för de effekter outsourcing av ekonomifunktionen medför på den ekonomiska- respektive den sportsliga delen av de ideella idrottsföreningarnas verksamhet. Sammanfattningsvis ska studien också ge rekommendationer till idrottsföreningar som står inför valet att outsourca sin ekonomifunktion. Detta gjordes genom en kvalitativ forskningsmetod där primära källor utgjorts av intervjuer med sex personer verksamma i olika ideella idrottsföreningar. Kända referenser om outsourcing för företag samlades in för att kunna ställas i relation till svaren.

Varför Outsourca Ekonomifunktionen? ? Eventuella konsekvenser på företags ekonomistyrning.

Begreppet outsourcing har sitt ursprung i slutet av 1980-talet och uppkom för att beskriva den trend där stora företag valde att överföra sina informationssystem till externa leverantörer. Outsourcing kan definieras som en kontraktuell relation mellan ett företag och en extern leverantör. Begreppet Business Process Outsourcing är något som har varit och är på frammarsch inom outsourcingområdet och innebär outsourcing av hela affärsprocesser, såsom outsourcing av ekonomifunktionen. Alla företag arbetar gentemot specifika finansiella mål som företaget vill nå upp till. De finansiella målen som företaget har ställt upp samlas under benämningen ekonomistyrning och det är företagets ekonomifunktion som svarar för detta arbete.

Outsourcing av ekonomifunktionen utomlands : en fallstudie på företaget Dell

Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för, varför företag väljer att outsourca sin ekonomifunktion utomlands, samt identifiera eventuella oförutsedda kostnader. För att illustrera detta genomförs en fallstudie på företaget Dell. Våra data har vi inhämtat genom en kvalitativ undersökning i form av en fallstudie på företaget Dell. Vi har valt att genomföra en längre intervju med två nyckelpersoner på det svenska kontoret i Solna. I teoriavsnittet presenteras litteratur och artiklar om vad outsourcing är och innebär samt forskningsartiklar gjorda om varför företag outsourcar sin ekonomifunktion och vad de önskar uppnå.

Outsourcing av UAS-data : Informationshantering av data insamlad viaUAS

This reports purpose is to give a general view on how to handle information collectedthrough photogrammetry and laser scanning with the help of UAS. The report ismade in collaboration with WSP Group and will briefly describe howphotogrammetry and laser scanning, also known as Lidar, works and how those areused in the construction business today. Then the focus will be on how gathered datais handled today, how outsourcing of data should be approached and if there are anyconsequences if data is handled in the wrong way. Interviews have been made with allparts in the UAS business. That includes authorities as Transporstyrelsen,Försvarsmakten.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->