Sök:

Sökresultat:

2032 Uppsatser om Burial language - Sida 55 av 136

Religionsfriheten i Sverige 1809 ? 1951 : Från samvetsfri kristen tro till fritt val av religiös tillhörighet i svensk lagstiftning

In 1809 the citizens of Sweden where given the freedom to practice their Christian faith through the Swedish constitution of 1809, 16 §. This proclaimed that there should be religious freedom in Sweden, albeit restricted to Evangelical-Lutheran faith. Although after the law regarding dissenters was passed in 1860 by choosing another church than the Evangelical-Lutheran church you lost some civic rights, for example you could not become a public official. The freedom to choose religious affiliation was given through the Law of Religious Freedom in 1951. The purpose of this study is to evaluate in what way the concept of religious freedom has developed in Swedish law between 1809 and 1951.In the background I treat two historical events and one era, with focus upon religious freedom, which have in my opinion influenced the view of religious freedom in Sweden during the chosen period of 1809?1951.

Relationen mellan kommunikativa behov i vardagen hos barn med språkstörning och mål med logopedisk intervention

Samtalsanalys har tidigare använts som ett komplement till traditionellt använda standardiserade tester för att undersöka mer funktionella aspekter av kommunikation (Wells & Local, 1992; Yont, Hewitt & Miccio, 2002; Samuelsson 2009). Syftet med föreliggande studie är att utifrån sytematiska analyser av vardagliga samtal och logopedisk intervention utforska relationen mellan kommunikativa behov i vardagen och mål med intervention för barn med språkstörning.Tre barn med språkstörning filmades i vardagliga samtal hemma och på förskolan samt vid ett behandlingsbesök hos logopeden. Materialet transkriberades och analyserades enligt samtalsanalytiska principer. Intervjuer och retrospektioner genomfördes med föräldrar, förskolepersonal samt behandlande logoped för att ytterligare belysa barnens kommunikativa situation.I föreliggande studie framkommer att de kommunikativa behov barnen har relaterar till de mål som sätts upp i logopedisk behandling. På grund av deras fonologiska svårigheter påverkas barnens kommunikation då det ofta uppstår problemkällor, deras yttranden ignoreras och deras talutrymme inskränks.

Hundar kring benen. En analys av belastning och storleksvariation hos hundarna i det mesolitiska Skåne

This paper deals with variations in the osteological material of dog (Canis familiaris L.) from the Mesolithic Scania, southern Sweden. The general aim is to discuss the use and specialisation of dog during the period, and differences or relations between cultures and traditions within the Mesolithic period. The study is based on a analysis of the bone material from the sites; Ageröd I:A-D, Ageröd I:H-C, Bredasten, Bökeberg III, Hög, Löddesborg, Ringsjöholm, Segebro, Sjöholmen, Skateholm I-II and Tågerup, phase 1-3, with datings from Late Maglemose Culture to Early Ertebølle Culture. The seminar paper also includes descriptive statistics of the osteometrical data of Denmark, from several studies of Degerbøhl (1927) and Noe-Nygaard (1995, 2003). The study is focused on the relation between size, robusticity, muscle grooves and ligaments of mandibula, tibia, radius, humerus, femur and metacarpalia/metatarsalia.

Datorbaserad bedömning i språk forskningsläge, erfarenheter och implikationer

To support uniform and fair assessment of Swedish students? English language competences, mandatory National tests are provided both for secondary and upper secondary education. The current thesis may be seen as a contribution to the further development and validation of these tests, with regard to the likely introduction of computerized testing methods. The aim is to gain further knowledge from current research in the field, to study and elucidate international experiences of implementation, and to gather and analyze feedback from students and teachers. Based on my findings, some tentative conclusions will be drawn, and recommendations made concerning future developments.

Etniskt diskriminerad i arbetslivet? : En fråga om trovärdighet

Archbishop KG Hammar has attracted attention for his liberal position in theology. His view on the role of language and communication is central in several books and articles he has published as leader of the Church of Sweden. One of his main theses is the fact that meaning is created in the encounter between text and reader. He often reiterates: God is relation. This non-traditional dynamic stance has a broad impact not only on theology.

Implementation av spridningsmodell i ArcGIS

The project involves implementing a finished dispersion model into ArcGIS. The goal of the tool is to show how dangerous and toxic substances will travel in the ground after long periods. The goal of the project is to understand GIS in general, what it is used for and gain an insight into how developing tools for ArcGIS is, what challenges might exists. Understanding the type of data that can be stored and accessed in ArcGIS a long with the tools and functionality offered by the system when using Python as the main language for development. A prototype of the tool is created..

Pedagogers föreställningar om krigsdrabbade flyktingbarn

According to the immigration service forecasts Sweden faces large refugee influxes in the coming years. This means that educators in the kindergarten, preschool and school, will meat children from the war torn countries. In this study, the purpose is to find out the educators different conceptions of war-affected refugee children, because my theory is that their beliefs influence their actions. I wanted to get answers to their beliefs about the difficulties or challengers that children and educators may be faced with. Furthermore, I wanted to know what educators envisioned about their own role?s importance to the war affected refugee children and their perceptions of the Swedish culture, environment, language and school.

Rollspel som pedagogiskt verktyg i fritidshemmet, En studie om m?jligheter och utmaningar.

This thesis examines how role-playing games can be used as an educational tool in after-school programs and identifies the challenges and opportunities perceived by both students and teachers. The study is based on qualitative methods, with interviews with after-school teachers and children in after-school programs with their observations of role-playing activities in a municipality. The results show that role-playing games promote social development, creative thinking, problem-solving, and language development. Students reported increased motivation and engagement, while teachers observed improved relationships and an inclusive environment where students could explore different roles and perspectives. The research links these findings to previous studies that highlight the potential of role-playing games to develop empathy, collaboration skills, and critical thinking (Daniau, 2016; Trespalacios et al., 2011; Suryani et al., 2020). Furthermore, our findings support the curriculum goals of student influence and situational learning, emphasizing the importance of students' own initiatives and responsibility in educational activities (Lgr22, 2022). The study also identifies challenges, such as teachers' uncertainty about introducing and leading role-playing games due to a lack of expertise.

När språket inte räcker till : Fem klasslärares uppfattningar om stöd till språkutveckling

Studiens syfte är att beskriva några klasslärares uppfattningar om hur stödet kan se ut till de elever som befaras inte nå målen i svenska som andraspråk i skolår tre på grund av bristande språkkunskaper. För att undersöka detta har jag utgått från frågeställningarna:Vilket stöd upplever lärarna att de kan ge dessa elever i klassen? Vilket stöd upplever lärarna att dessa elever får av speciallärare och lärare i svenska som andraspråk? Hur beskriver klasslärarna att deras samarbete med andra lärare på skolan ser ut kring dessa elever? Samt vilka stödåtgärder beskriver lärarna att de kan formulera i dessa elevers åtgärdsprogram? Studien bygger på intervjuer med fem klasslärare som arbetar på tre olika skolor. Majoriteten av eleverna på dessa skolor har ett annat modersmål än svenska. Intervjuerna har analyserats utifrån en sociokulturell ansats.Resultatet visar att: Stödet till dessa elever såg olika ut på de tre olika skolorna där lärarna arbetade.

Kto-to, vyidya iz doma, popadet pod mashinu : om översättningen av gerundier i rysk skönlitteratur till svenska.

The purpose of this thesis is to examine how gerunds in Russian literature are translated into Swedish, and to discuss how this is described in different grammar publications and articles.Syftet med denna uppsats är att se hur ryska gerundier översätts till svenska i skönlitteratur, och att diskutera hur detta beskrivs i olika grammatikor och artiklar..

Utvärdering av den upplevda användbarheten hos CySeMoL och EAAT med hjälp av ramverk för ändamålet och ISO/IEC 25010:2011

This report describes a study aimed at uncovering flaws and finding potential improvements from when the modelling tool EAAT is used in conjunction with the modelling language CySeMoL. The study was performed by developing a framework and applying it on CySeMoL and EAAT in real life context networks.The framework was developed in order to increase the number of flaws uncovered as well as gather potential improvements to both EAAT and CySeMoL. The basis of the framework is a modified version of the Quality in use model from ISO/IEC 25010:2011 standard. Upon the characteristics and sub characteristics of this modified model different values for measuring usability where attached. The purpose of these values is to measure usability from the perspectives of both creating and interpreting models.


Hur medvetna är lärare om svenska språkets betydelse för elevens matematiska förståelse? To what extent are teachers aware of the Swedish language´s significance for students´understanding of mathematics?

Vilka problem med den matematiska förståelsen anser matematiklärare att elever med problem i svenska språket har? Vilka undervisningssätt anser lärare är bäst för att utveckla den matematiska förståelsen hos elever med problem i svenska?.

Språkhistoria i undervisningen : En studie om fem verksamma lärares syn och arbetssätt

De nationella styrdokumenten för gymnasiet påvisar att läraren skall undervisa om samtbedöma elevernas prestationer i språkhistoria. I dagsläget saknas det forskning om hurverksamma lärare skall didaktisera det språkhistoriska momentet i svenskundervisningen.Som konsekvens av detta blir momentet starkt bundet till de läromedel som används, där despråkhistoriska epokerna är tydligt avgränsade till att beskriva utveckling av det svenskaspråket ur en historisk aspekt. Därmed framträder det dilemma som denna studie har somsyfte att belysa.En kvalitativ undersökningsmetod med semistrukturerade intervjuer användes för att sökasvar till hur fem verksamma gymnasielärare i dagsläget undervisar i det språkhistoriskamomentet. Centralt för studiens frågeställningar är hur respondenterna angriper despråkhistoriska epokerna i undervisningen samt hur de tydliggör det faktum attspråkförändring är ett konstant fenomen.Studiens resultat visar att det språkhistoriska momentet får relativt lite utrymme isvenskämnet, möjligen till följd av att den lokala arbetsplanen lyser med sin frånvaro. Denundervisning som existerar är starkt bunden till de läroböcker som respondenterna användersig av i undervisningen, men det blir tydligt att momentet får en erfarenhetspedagogisk prägelnär det sätts i praktiken trots läroböckernas traditionella framställning.

Ett vidgat textbegrepp

Denna studie avser att undersöka och analysera fyra verksamma lärares uppfattningar om det vidgade textbegrepp som uttrycks i kursplanen i svenska 2000 och vilken betydelse deras uppfattning om det begreppet får för elevers undervisning i svenskämnet. Studien ska dessutom undersöka och analysera deras uppfattningar om hur ett vidgat textbegrepp kan förstås och relateras gentemot styrdokumenten i svenskämnet. För att fånga fyra lärares uppfattningar om ett vidgat textbegrepp och vilken betydelse deras uppfattning får för deras elevers svenskundervisning, har intervjuer genomförts i grundskolan med fyra lärare i år 6-9. Förhoppningen var att dessa intervjuer skulle ge en bild av verksamma lärares uppfattning om ett vidgat textbegrepp och hur det gestaltas i deras undervisning. Resultatdelen i uppsatsen upplyser om de fyra lärarnas olika uppfattningar om ett vidgat textbegrepp och vilken betydelse det får för elevers undervisning i svenskämnet.The purpose of this study is to examine and analyze the understanding, of four teachers, about the wide text concept as it is put in the Swedish curriculum of 2000, and what meaning their opinion has for their teaching in Swedish arts.

<- Föregående sida 55 Nästa sida ->