Sök:

Sökresultat:

660 Uppsatser om Budget Slack - Sida 15 av 44

Budgetparadoxen : Varför företag väljer att behålla traditionell budget eller budgetliknande processer trots den kritik som riktats mot den

Bakgrund och problem: Under 1980-talet riktades hård kritik mot  konomistyrningen i den såkallade ?Relevance Lost? - debatten. Kritiken styrdes senare mer specifikt mot budgeten, där kritiker som Jan Wallander (1995) samt Hope & Fraser (2003) menade att budgeteringen tillförde lite värde i modern affärsverksamhet och att den borde avskaffas helt. Trots kritiken visar nyare studier av Ekholm & Wallin (2000) samt Libby & Lindsay (2009) att majoriteten av företag fortfarande använder sig av budget som en viktig del av sin ekonomistyrning trots att företagen är medvetna om budgetens nackdelar. Detta fenomen kallar vi för ?budgetparadoxen? och kan sammanfattas i studiens huvudfråga ?Varför lever budgeten och budgetsliknande processer vidare trots all kritik som riktats mot den?? Syfte: Studiens syfte är att beskriva och förklara hur två företag valt att hantera kritiken riktad mot den traditionella budgeteringn samt att konstruera en förklarande modell som visar hur budgeten kan ersättas eller utvecklas.

Investeringsprocesser i storbanker - en undersökning på tre svenska storbanker

There are no general working processes that can stand for how all the investment process is preceded in the organization of major Swedish banks. It is not a question of investment process but rather a question of, investment processes. How these investment processes operates depends totally on the type and size of the current investment, which unit that is operating the processes and what situation the bank currently finds itself in. There is a written form that describes how the different processes should be operated and which capital budget models that should be used but the usage of these forms can be questioned.

Trender inom verksamhetsstyrning

Idag styr och planerar de flesta organisationer i någon form, det gäller både den privata sektorn som den offentliga sektorn. Det finns olika sätt och modeller man kan använda för att styra en verksamhet t.ex. genom balanserad styrkort. Styrning startas oftast från centrala direktiv som t ex en affärs/verksamhetsplan, budget, prognos, resultatmål, avkastnings mål etc. Styrningen kan baseras på mer eller mindre komplexa styrmodeller och hanteras rent praktiskt via någon form av systemstöd men ibland endast med hjälp av Word- och Exceldokument.

Traditionell ekonomistyrning vs modern verksamhetsstyrning - en fallstudie av ett växande företagsstyrfilosofi

The purpose with this paper is that trough a description of the management control at Jitech AB find out if traditional management control have been abandoned for benefit for modern management control and in which extent the transition have happened. Further is the second purpose with this paper to find out which decisions that lies behind the design of the management control and how these are in opposition to with the theory..

Ekonomistyrning i svenska landsting ? resursfördelningsmodellers och resursomvandlingsmodellers påverkan på budgetutfall.

Problem:Bland landstingsorganisationers viktigare ekonomistyrnings-modeller finns resursfördelningsmodeller och resursomvandlings-modeller. Vi ser möjliga samband mellan användandet av resursfördelnings- och resursomvandlingsmodeller samt landstingens budgetutfall. Det är därmed av intresse att undersöka hur resursfördelningsmodellerna och resursomvandlings-modellerna används i olika svenska landsting idag samt hur de påverkar ekonomin. Syfte:Syftet med denna uppsats är att kartlägga hur olika svenska landsting fördelar och omvandlar sina resurser samt hur detta påverkar deras budgetutfall. Metod:I denna uppsats valde vi att använda oss av en enkät när vi samlade in information.

Målöverensstämmelse i kommunal verksamhet

Syftet med denna uppsats är att berika den befintliga teorin om verksamhetsstyrning inom offentlig sektor med fokusering på överensstämmelsen mellan mål och resurser i den offentliga hierarkin. Undersökningen är av en fallstudiekaraktär där forskningsprocessen bestått av ett antal personintervjuer. Dessutom har vi samlat in en del sekundär data som var nödvändig för att slutföra studien. Vi har valt att utgå från teorier som behandlarverksamhetsstyrning med tillhörande komponenter Empirin består av insamlat material från intervjuer som ägde rum på Malmö Stadskontor, två stadsförvaltningar samt två grundskolor i respektive stadsförvaltning inom Malmö Stad. Våra slutsatser påpekar att det finns klara avvikelser mellan mål och resurser inom de studerade enheterna.

Trettio år av jämställdhetspolitik : Från kvinnor i arbete till jämställdhetsintegrering

Thirty years of gender equality politicsFrom women?s work to gender mainstreamingThis Bachelor thesis examines how the Swedish state has practiced gender equality as a political project during 1972 until 1999 through the budget bills, using a ?What?s the problem represented to be?? approach aiming to uncover which discourses policies are based on. The method also studies what assumptions underlie policy problems, what is left as unproblematic within the policies and what effects are produced by specific problem representations. A central question for the thesis is what has remained and changed within Swedish gender equality politics. The history of the Swedish welfare state is presented as a background on how gender equality policy has affected the everyday life of women and men.

Ekonomistyrning inom individ- och familjeomsorg : "Sen om himlen ramlat ner och alla har blivit funktionshindrade, det spelar ingen roll, för det ni hade innan ? det får ni nästa år ändå."

The purpose of the study is to describe how financial management functions within the individual and family care services in three mid-sized municipalities.27 interviews with managers and key personnel at three management levels in Örebro, Växjö and Jönkö-ping were conducted using a descriptive approach and qualitative method. In addition governing docu-ments and delineations in regards to these municipalities have been studied.The combined findings show that all municipalities have separate visions and control systems/models for their municipality with focus on management by objectives and politically determined goals, which in-clude economical measurements and requirements for the departments. Moreover, are also tracking sys-tems, which are described as following up on the results thru indicators and/or measurable goals. The municipalities utilize framework financials and budget processing on a high level and its timings appears similar in each municipality.Additionally the study has shown that there is a desire and aspiration to implement central economic goals in all three municipalities. The interviewees describe how they use their leadership to anchor, follow up and create participation in economic objectives and results thru instrumental and institutional leadership.

Animationsprocessen i open-source miljö

Animerade filmer görs idag till störst del av stora företag som har en rejäl budget och arbetskraft. Är det möjligt att göra en hel animerad kortfilm ensam med hjälp av endast program som är gratis?. I det här examensarbetet redogörs om det är möjligt att göra en animerad kortfilm helt själv under begränsad tidsram och begränsade förutsättningar. Jämförelser mellan kommersiell programvara och open-source kommer att göras, där programmen jämförs som helhet och i sina individuella funktioner.

Live slow motion: from idea to product

Vi ville undersöka om det var möjligt att på en begränsad budget bygga och programmera en Live Slow Motion-maskin för att generera repriser under en TV-sändning. Utan tillgång till dyrare specialtillverkad hårdvara skulle allt skötas i mjukvara på i grunden en vanlig konsument-PC. Vi ville så långt som möjligt att vår maskin skulle efterlikna de etablerade produkter som används i TV-branchen då vår förhoppning var att maskinen skulle kunna utnyttjas av TV-studenter efter färdigställandet. Vi ville dock inte begränsa oss för mycket, utan vi skulle försöka förbättra de saker vi ansåg behövde förändras..

Underhållsplan för gång- och cykelvägar i Söderköping

Rapporten tar upp hur jag har gått tillväga vid upprättandet av en underhållsplan för gång- och cykelvägarna i Söderköping. När, var och hur skall underhållet göras samt till vilken kostnad är faktorer som tas upp. Hur man kan tillståndsbedöma gång- och cykelvägar visas samt hur skador och defekter definieras. Kontakter har upprättats med Skanska Anläggning och anställda på Söderköpings kommun för att kunna ta fram kostnadsförslag. Rapporten tar också upp hur informationen lades in i ett GISbaserat dataprogram.Resultatet visar att med en genomförbar budget och en underhållsplan som vägvisare kan Söderköpings kommun klara av att rusta upp sina uttjänta gång- och cykelvägar, vilket kommer att skapa en långsiktig god standard..

Försvarsbeslutet 2004: vilken eller vilka av de fyra flygflottiljerna riskerar att läggas ner?

Försvarsbeslutet är ett politiskt beslut som fattas i Sveriges Riksdag med jämna mellanrum och avser Försvarsmaktens riktlinjer och budget. Försvarsmakten fick i uppdrag av regeringen att undersöka fyra budgetalternativ inför Försvarsbeslutet 2004. De fyra alternativen innebar en budgetökning på tre miljarder, en oförändrad budget eller en minskning av budgeten med tre respektive sex miljarder kronor. Mycket tyder på att besparingsalternativet tre miljarder blir aktuellt vilket för flygvapnets del innebär en flygflottiljnedläggning. Mitt syfte med uppsatsen var att jämföra de fyra flygflottiljerna (F 17 i Ronneby, F 7 i Lidköping, F 4 i Östersund och F 21 i Luleå) för att utreda vilken av dessa flottiljer som riskerar en nedläggning.

Stöd från förstudien vid system- och verksamhetsutveckling : En kvalitativ studie med förbättringsförslag kring förstudie- och utvecklingsarbete.

Det har länge varit vanligt att informationssystem i verksamheter har haft uppenbara brister i funktionalitet och därför snarare varit ett hinder än det stöd som de förväntas vara i verksamheten, detta beror i många fall på hur utvecklingen av dessa går till. Ett misslyckande i utvecklingen av ett informationssystem är inget ovanligt och kan innebära att tidsplan, budget eller systemets funktion inte efterföljer förväntningarna. Då det finns en verksamhet kring systemet är det vanligt att denna glöms bort i utvecklingen och systemet stödjer då inte denna verksamhet som det är tänkt. En mycket viktig del i dessa utvecklingar är den inledande förstudien, där utvecklingens alla delar ska behandlas. Det ska tas beslut om tidsplan, budget, krav på funktion och andra viktiga aspekter.Syftet med studien är att se hur förstudien påverkar ett system- och verksamhetsutvecklingsprojekt som helhet.

Produktionsbolag i utbildningssyfte

Sprinkler media a?r ett nystartat produktionsbolag i utbildningssyfte, detta fo?r att fa? vetskap hur det kan fungera inom ett nystartat fo?retag och fa? en inblick o?ver verksamheten samt hur en budget tas fram. Sprinkler media specialiserar sig inom film, animation och postproduktion. Ide?n med ett produktionsbolag var att go?ra varierande arbeten a?t externa kunder.

Om barns kost, motion och hälsa

Studiens syfte var att granska om i vilken utsträckning skolan tillgodoser elevers behov av undervisning gällande kost, motion och hälsa. Resultatet pekar på att skolan har goda intentioner men begränsade möjligheter att nå upp till Lpo 94: s krav på att elever utövar någon form av fysisk aktivitet varje dag. Vidare visar resultaten att skolan har svårigheter att kunna undervisa de yngre åldrarna, i kost och hälsa på ett tillfredställande sätt, då lärarna upplever det som svårt att hitta bra material på grund av skolans otillräckliga budget. Konsekvenser för detta utmynnar i att skolor har svårt att efterleva intentionerna i Lpo 94.

<- Föregående sida 15 Nästa sida ->