Sök:

Sökresultat:

5433 Uppsatser om Brist pć kontroll - Sida 2 av 363

Chefens upplevelse av stress i det kommunala arbetet: en studie om vilka negativa faktorer som chefer Àr pÄverkade av

Denna uppsats handlar om arbetsrelaterad stress och dÄ frÀmst vilka faktorer det Àr som orsakar stress. Syftet med uppsatsen Àr att: undersöka vilka stressfaktorer som chefer inom en kommun utsÀtts för. För att finna stressfaktorerna sÄ valde vi att göra en kvalitativ undersökning dÀr vi valde ut 20 stycken chefer inom den aktuella kommunen. Vi har funnit stöd för vÄrt syfte i olika teoretiska begrepp runt stress. Vi har anvÀnt oss av teorier av stressforskare som Lennart Levi och Hans Selye för denna studie.

Att leva med en psykiatrisk diagnos ? upplevelser av livskvalitet : En litteraturstudie

Bakgrund: De normativa förestÀllningarna om livskvalitet och hÀlsa uppvisar stora likheter och de Àr beroende av varandra. Det Àr av stort intresse att utforska hur psykisk hÀlsa och livskvalitet pÄverkar varandra dÄ patienter med psykiatriska diagnoser ÀndÄ kan uppleva hÀlsa. Flertalet kvantitativa studier Àr genomförda om livskvalitet vid specifika psykiatriska diagnoser. Det finns i dagslÀget brist pÄ sammanstÀlld forskning om individuella upplevelser av livskvalitet hos mÀnniskor med olika psykiatriska diagnoser. Syfte: Att sammanstÀlla hur mÀnniskor med psykiatrisk diagnos upplever sin livskvalitet.

Fysisk bestraffning och psykologisk kontroll som riskfaktorer för depressiva symptom hos ungdomar

Fysisk bestraffning och psykologisk kontroll som utförs av förÀldrar Àr exempel pÄ problematiska förÀldrabeteenden som kan orsaka depressiva symptom hos ungdomar. Studiens syfte Àr att undersöka om det finns skillnader i depressiva symptom mellan ungdomar som har utsatts för fysisk bestraffning och ungdomar som har utsatts för psykologisk kontroll över tid. Studien anvÀnder sig utav sekundÀrdata frÄn ett forskningsprojekt, bestÄende av enkÀtsvar som har samlats in frÄn ungdomar mellan 13-15 Är i en mellanstor svensk stad. Studien visade inga skillnader i depressiva symptom hos ungdomarna nÀr symptomen av fysisk bestraffning och psykologisk kontroll jÀmfördes över tid. Dock var sambanden mellan fysisk bestraffning och depressiva symptom svagare Àn mellan psykologisk kontroll och depressiva symptom..

INTERN KONTROLL OCH KVALITETSSÄKRING HOS ERNST & YOUNG

MÀnniskor har alltid och kommer alltid att kontrollera varandra. En del av byggandet av god intern kontroll i företag har inneburit ökad reglering i form av ramverk och lagar i mÄnga lÀnder, vilket har medfört högre krav pÄ företags interna kontroll jÀmfört med tidigare. Ett ramverk som fÄtt stor spridning och internationellt erkÀnnande Àr COSO-ramverket Internal control ? Integrated Framework. Under de senaste decennierna har det vÀxt fram ett behov hos revisionsföretag att internt utforma funktioner som kvalitetssÀkrar de tjÀnster de sÀljer.

Ungdomars hÀlsa, livskvalitet, socioekonomiska status och upplevelse av kontroll i vardagen

Syftet med den hÀr studien var att undersöka den hÀlsorelaterade livskvaliteten hos elever pÄ högstadiet samt hur denna förhÄller sig till elevernas socioekonomiska status och upplevelse av kontroll. 154 elever frÄn fyra olika kommunala skolor i Sverige besvarade ett formulÀr gÀllande deras hÀlsa, livskvalitet och kÀnsla av kontroll. Eleverna delades in i olika grupper, hög/lÄg-SES, beroende pÄ medelinkomsten i deras kommun. Resultatet visar pÄ en signifikant skillnad i elevernas HRQoL. Högre grad av kontroll visades vara förknippat med bÀttre hÀlsa.

Upplevelsen av att leva med typ 2 diabetes

Diabetes typ 2 Àr ett vÀxande folkhÀlsoproblem, det Àr en kronisk sjukdom med allvarliga följdsjukdomar. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva mÀnniskors upplevelser av att leva med typ 2 diabetes. Studien baserades pÄ Ätta internationella vetenskapliga artiklar publicerade mellan 1999 till 2006. Artiklarna analyserades med en kvalitativ innehÄllsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i tre kategorier: Att livet med diabetes typ 2 innebÀr förlust, förnekelse och brist pÄ kontroll, Att det Àr viktigt med ett gott bemötande och bra relationer och Att ha lÀrt sig leva med diabetes typ 2 leder till frihet och sjÀlvbestÀmmande.

VÀlmÄende individer har kontroll

Forskning har indikerat att individer med högt vÀlbefinnande Àr bÀttre pÄ att bemöta stress. Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka faktorer som skiljer individer med högt vÀlbefinnande frÄn dem med lÄgt vÀlbefinnande, samt om deltagarna med högt vÀlbefinnande har en bÀttre förmÄga att hantera stress samt balansera krav och kontroll. 184 personer, varav de flesta kvinnor, har fÄtt fylla i Ryff Psychological Well-being scale, Perceived Stress Scale och Job Content Questionnaire för att mÀta vÀlbefinnande, upplevd stressnivÄ och balansen mellan krav och kontroll. TvÄ grupper skapades, en med lÄgt (n=20) och en med högt vÀlbefinnande (n=20). Det framkom att gruppen med lÄgt vÀlbefinnande ansÄg sig ha signifikant lÀgre kontroll Àn gruppen med högt vÀlbefinnande (p=.015).

Upplevelsen av lidande hos personer med kronisk sjukdom

Lidande Àr en individuell, subjektiv och komplex upplevelse med en negativ mening som en person tilldelar en situation eller ett hot. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva upplevelsen av lidande hos personer med kronisk sjukdom. 10 vetenskapliga artiklar har analyserats med en manifest innehÄllsanalys som resulterade i fyra kategorier: Att leva i hopplöshet: Att tvingas till förÀndringar i livet: Att kÀnna brist pÄ kontroll: Att inte blisedd. Resultatet visade att personer med kronisk sjukdom upplevde livet som hopplöst och kaotiskt. De tvingades förÀndra det dagliga livet, framtidsplanerna och kÀnde att kroppen svek.

Koden versus SOX : En analys avseende intern kontroll i svenska börsbolag

Syftet med vÄr uppsats Àr först att ur revisorns perspektiv göra en jÀmförelse mellan svensk kod för bolagsstyrning och Sarbanes-Oxley Act avseende intern kontroll i svenska börsbolag. DÀrefter görs en analys av vilken utveckling som kan förvÀntas avseende svensk intern kontroll och svensk kod för bolagsstyrning..

KRIMINALVÅRDARENS UPPLEVELSE AV KRAV, KONTROLL OCH SOCIALT STÖD I EN PSYKOSOCIAL ARBETSMILJÖ

Syftet med uppsatsen var att undersöka kriminalvÄrdspersonalens psykosociala arbetsmiljö utifrÄn faktorerna krav, kontroll och socialt stöd. Vidare undersöktes chefernas uppfattning om hur personalen upplever den psykosociala arbetsmiljön utifrÄn faktorerna krav, kontroll och socialt stöd.Metoden i uppsatsen var en kvalitativ intervju som genomfördes med totalt 15 deltagare varav 10 var kriminalvÄrdspersonal och 5 var chefer pÄ en sluten anstalt.Resultatet i undersökningen delas in i ett tema, psykosocial arbetsmiljö med fyra kategorier: krav, kontroll, socialt stöd arbetskamrater och socialt stöd chef.Resultaten visade att kriminalvÄrdspersonalen upplevde höga krav, lÄg kontroll, bra socialt stöd frÄn arbetskamrater och ett lÄgt socialt stöd frÄn chef. Vidare visade resultatet frÄn cheferna att de upplevde att personalen hade höga krav, lÄg kontroll, bra socialt stöd frÄn arbetskamrater och ett bra socialt stöd frÄn chef.Avslutningsvis framkom att personalens psykosociala arbetsmiljö kan pÄverkas negativt om det finns en diskrepans mellan personal och chefers upplevelse om personalens psykosociala arbetsmiljö utifrÄn krav, kontroll och socialt stöd. Resultatet diskuterades utifrÄn tidigare forskning och teoretiska referensramar..

FÄr vi be om största, möjliga, transparens : En kvantitativ innehÄllsanalys av styrelsernas rapporter om intern kontroll

VÄren 2006 lÀmnade för första gÄngen svenska bolag rapporter om intern kontroll avseende den finansiella rapporteringen och bolagsstyrningsrapporter enligt kraven i Svensk kod för bolagsstyrning (Koden). Rapporterna lÀmnas för att förbÀttra transparensen i bolagen och dÀrmed aktieÀgarnas insyn.Studien som presenteras i denna uppsats söker svar pÄ frÄgan vilken information styrelsernas rapporter om intern kontroll ger aktieÀgarna. Syftet Àr att beskriva vilken information styrelsernas rapporter ger, samt vidare att kartlÀgga förhÄllandet mellan rapporterna och den rÄdande normen pÄ omrÄdet, COSO:s ramverk för intern kontroll.Genom en kvantitativ innehÄllsanalys beskriver uppsatsen innehÄllet i de fristÄende rapporter om intern kontroll som avgivits för Är 2005. Analys görs ocksÄ av förhÄllandet mellan COSO:s ramverk och resultatet av innehÄllsanalysen.Uppsatsens resultat Àr frÀmst av beskrivande art, men nÄgra sammantagna slutsatser dras utifrÄn analysen. Det konstateras att COSO-modellen har mycket stor genomslagskraft i rapporteringenom intern kontroll och att rapporterna innehÄller relativt mycket substans i förhÄllande till ramverket.

Paradoxen mellan kontroll och relation i ett franchisesystem

Kontroll och relation Àr tvÄ vanligt förekommande Àmnen som ofta diskuteras och behandlas inom franchisinglitteraturen. Tidigare teori visar att kontroll och övervakning av franchisetagare Àr den mest centrala aspekt för att lyckas bedriva en franchiseorganisation. Samtidigt finns det teori och studier som tyder pÄ att den personliga relationen mellan franchisegivare och franchisetagare Àr avgörande för om franchiseorganisationen kommer att lyckas eller inte. DÄ bÄde kontroll och relation tvÄ Àr viktiga faktorer för att en franchiseorganisation ska kunna fungera stÀller vi oss frÄgan vad som hÀnder om den ena faktorn bedrivs för mycket, kommer den andra faktorn dÄ bli lidande? Vi menar att det existerar en paradox mellan kontroll och relation dÀr exempelvis en bra relation mellan parterna i sin tur innebÀr en reducerad kontroll.

Övervakning, finansiella belöningar och effektiv kunskapsöverföring? : En fallstudie i social kontroll och dess inverkan pĂ„ kunskapsöverföring

Syftet med denna studie Àr att beskriva hur ett företag pÄ ett framgÄngsrikt sÀtt kan ha ett fungerande system för kunskapsöverföring genom en stark kontroll frÄn huvudkontoret. Detta Àr en fallstudie pÄ ett företags kunskapsöverföring mellan huvudkontor och filialer, dÀr den traditionella agencyteorin och den moderna resursbaserade forskningen testas. Fallföretagets styrka i kunskapsöverföringen Àr social kontroll som leder till en stark sammanhÄllning och öppenhet i kommunikationen samt lÄg förekomst av hierarkiska hinder. Studien Àr begrÀnsad till ett företags kunskapsöverföring mellan huvudkontor och filial och kan dÀrför inte helt generaliseras. I studien framkommer att kombinationen av finansiell- och social kontroll Àr ett bra verktyg för en framgÄngsrik kunskapsöverföring mellan huvudkontor och filial..

Optimisters prestation : En kvantitativ studie om att hantera krav och kontroll

 Fotboll Àr en av vÀrldens mest utövade idrotter och innefattar en miljardindustri dÀr mÄlet mÄnga gÄnger Àr att vinna, bli bÀst och stÄ lÀngst upp pÄ pallen. Just eftersom det stÀlls sÄ otroligt höga krav pÄ idrottare anser jag den situationen Àr intressant att nÀrmare undersöka.Den hÀr studien belyser manliga idrottare inom fotbollen samt deras uppfattning angÄende krav respektive kontroll. Den utreder ocksÄ om det finns ett positivt samband mellan optimism och uppfattningen angÄende krav och kontroll.Studien Àr genomförd med en kvantitativ metod baserad pÄ 44 enkÀter ifrÄn 3 lag. DÄ idrottsvetenskaplig forskning idag Àr ett stort fÀlt finns det följaktligen mycket litteratur att lÀsa men jag har valt att fördjupa mig i teori angÄende stress, krav och kontroll. Utefter dessa teorier sker sedan en analys och diskussion av det empiriska materialet.Resultatet av studien pekar pÄ att det finns ett positivt samband emellan kontroll och optimism vilket innebÀr att en optimist presterar bÀttre Àn en pessimist. .

Tillit i servicelandskap : En studie om tillit i traditionella servicelandskap och betydelsen tillit har för kunders relationer med företag inom detaljhandeln.

ForskningsfrÄgorPÄ vilka sÀtt visar företag inom detaljhandeln tillit eller brist pÄ tillit till sina kunder i servicelandskap?PÄ vilka sÀtt upplever kunder att företags visade tillit eller brist pÄ tillit i servicelandskap pÄverkar deras relationer med företagen?SyfteSyftet med uppsatsen Àr att ge en ökad förstÄelse för hur kunders relationer med företag inom detaljhandeln pÄverkas av om företag visar tillit eller brist pÄ tillit i servicelandskap. Det kommer att uppnÄs genom att analysera servicelandskaps utformning samt kunders upplevelser av hur företag visar eller inte visar förtroende för sina kunder i servicelandskap.MetodUppsatsen utgÄr frÄn en kvalitativ undersökningsmetod och prÀglas av en abduktiv ansats. Eftersom syftet berör de tre huvudbegreppen servicelandskap, tillit och relationer har respektive begrepp behandlats under enskilda kapitel. I varje kapitel som behandlar respektive begrepp presenteras teori och en analys av empirin som har samlats in med stöd av fokusgrupper samt semi-strukturerade intervjuer.SlutsatsFöretag inom detaljhandeln visar brist pÄ tillit till sina kunder i servicelandskapen frÀmst genom inlÄsta varor, övervakningskameror samt att lÄta personalen övervaka kunderna.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->