Sökresultat:
1406 Uppsatser om Branschen konsumentvaror och -tjänster - Sida 20 av 94
Operativa och finansiella konsekvenser vid förvärv av skadeförsäkringsbolag
Denna uppsats undersöker de operativa och finansiella konsekvenserna hos skadeförsäkringsbolag efter förvärv genom en fallstudie av Codan A/S:s förvärv av Trygg-Hansa Försäkringsaktiebolag (publ) och Sampo Oyj:s förvärv av If Skadeförsäkring Holding AB (publ). Genom att utreda målbolagens operativa och finansiella ställning före och efter transaktionerna och jämföra deras utveckling med ett jämförelsebolag och branschen i övrigt företas sedan en analys avseende de konsekvenser transaktionerna haft..
Motivation i en bristande arbetsmiljö : En kvantitativ undersökning hos lokalvårdare i Örnsköldsviks och Umeå kommun
Motivation, med alla dess olika förklaringar, är en viktig del i människors liv. Då det dels kan påverka hälsan, men även kvalitén på arbetet. Enligt tidigare forskning finns faktorer som kan påverka motivationen på olika vis. Motivationen kan även påverkas av en persons arbetsförhållanden, så kallade hygienfaktorer. Lokalvården har visat sig vara en bransch som kan ha vissa brister när det gäller arbetsförhållanden.
Skrivbordsprogram vs. Webblösningar : En ja?mfo?relsestudie av ekonomitja?nster
Denna kandidatuppsats är en fallstudie av webblösningar och specifikt kring ekonomiprogram. Studien omfattar en undersökning för att ta reda på orsakerna till att inte fler småföretagare går över till webbaserade lösningar, detta är idag högst aktuellt eftersom det blir allt mer populärt att arbeta i molnet. Molntjänster är ett relativt nytt sätt att arbeta på och det innebär stora förändringar för företagen samtidigt som de erbjuder fler möjligheter än tidigare. I och med den ökade betydelsen av molntjänster och dess arbetssätt har vi även undersökt vad det finns för fördelar med webblösningar med hjälp av befintliga användare. Syftet med uppsatsen är att lyfta fram vilka som är orsakerna till att inte fler använder webblösningar, samt vilka fördelar det finns.
PR-branschen. Branschen som inte kan marknadsföra sig själv? : En studie om hur PR-byråer marknadsför sig genom relationsmarknadsföring
Title:     PR-industry: The industry that cannot promote themselves?        ? A thesis of how PR-agencies use relationship marketing to        promote themselves.Authors:   Julia Edvardsson & Jennie JonassonAdvisor:   Navid GhannadLevel:     Bachelor thesis in Marketing, (15 ECTS), Spring 2012Keywords:  Public Relations, Relationship Marketing, Relation, Interaction and NetworkPurpose:   The purpose of this thesis is to bring a better understanding for Public  Relations and for how the PR-agencies promote themselves. The thesis will explore the following questions:? How do the PR-agencies uses relationship marketing to reach out with their knowledge to their potential customers?? Are the any differences between their promotions when it comes to the agencies orientation?Theoretical framework: The chapter begins with a definition of Public Relations. After that a framework of Relationship Marketing theory is made with headlines as relations, interaction and networking.Method:   A qualitative research method, with a deductive approach, has been implemented.
Genus Jihad : En studie av genusmedvetenhetens ursprung och några av dess olika uttryck inom islam
Rapporten kommer att behandla definitionen av begreppet homestyling, med avseende på dess ursprung, bakgrund, tillämpning och resultat, samt se hur dess marknad och framtid ser ut. Vidare kommer rapporten visa jämförelseteorier med övriga yrken och tjänster, samt se till medias framställning av ämnet. Rapporten bygger på intervjuer med personer inom branschen, litteratur och artiklar, samt en praktisk undersökning..
#kritik : - En studie av SJ och SAS bemo?tande av kritik pa? Twitter
Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur tva? resefo?retag i fo?rtroendekris bemo?ter kritik via Twitter samt vilka strategier inom den image reparerande diskursen de anva?nder sig av. Studien a?mnar a?ven ta fasta pa? om det finns ett mo?nster bakom bemo?tandet. Fo?r att uppfylla uppsatsens syfte har tva? fra?gesta?llningar formulerats:· Hur bemo?ter SJ och SAS kritik pa? Twitter? · Verkar fo?retagen vara medvetna om valda strategiers mo?jliga effekter?Fo?r att genomfo?ra denna underso?kning utfo?rdes fo?rst en fo?runderso?kning da?r antalet dialoger mellan fo?retagen och dess kunder sammansta?lldes samt dialogernas la?ngd och antalet akto?rer ra?knades.
Belöningssystem, motivation och trygghet -En fallstudie av Svensk Fastighetsförmedling Qsema
Bakgrund och problem: Fastighetsmäklarbranschen, vilken ständigt är aktuell i media, utmärker sig genom ett branschtypiskt belöningssystem vilket inkluderar fullt rörlig lön. Branschen och dess belöningssystem kopplat till fastighetsmäklarnas syn på motivation och trygghet är intressant att studera då branschen verkar på en rörlig marknad vilket gör att en fullt rörlig lön kan tänkas skifta kraftigt.Frågeställningar:Hur motiveras mäklarna på Svensk Fastighetsförmedling Qsema av företagets belöningssystem?Hur ser mäklarna på trygghet kopplat till belöningssystemet?Syfte: Att ge en fördjupad förståelse för hur mäklare ser på belöningssystem, hur det motiverar dem samt att undersöka om de känner sig trygga med det rådande belöningssystemet.Nyckelord: Belöningssystem, motivation, trygghet, fastighetsmäklare.Avgränsningar: Uppsatsen avgränsas till en del av Svensk Fastighetsförmedling, franchiseföretaget Qsema. Uppsatsen behandlar inte de olika belöningarna i detalj eller de mått som belöningarna grundar sig på. Istället behandlas belöningar mer övergripande.Metod: Undersökningen har genomförts utifrån en kvalitativ ansats genom en fallstudie.
Homestaging och dess marknadsposition : en jämförande studie mellan Stockholm och Norrköping/Linköpingsregionen
Syfte:  Syftet med denna uppsats är att bredda kunskapen om homestaging och dess nutida marknadsposition. Kunskapen ska vidare ge en bild om homestaging är ett framtidsyrke som kommer att leva kvar på den svenska marknaden.Metod:  Information till uppsatsen kommer från personliga intervjuer från verksamma fastighetsmäklare samt inredare i branschen från Stockholm och Norrköping/Linköping, kandidatuppsatser inom ämnet, Internet samt från litteratur inom företagsekonomi och metodlära. Uppsatsen är skriven ur ett hermeneutiskt perspektiv och har ett teoretiskt och ett empiriskt kapitel med en avslutande analys och slutsats.Resultat & slutsats:  Homestaging är väl etablerat i Stockholm och spås fortsätta på samma nivå under kommande år. En viss minskad etablering syns utanför Stockholms innerstad. På Norrköping/Linköpingsmarknaden är tjänsten begränsat etablerad och framtidsutsikten där är mera osäker.
Är de Internetbaserade spelbolagen övervärderade?
Börsnoterade bolag i spelbranschen med pokerklienter har det senaste året haft kraftigt stigande aktiekurser. Vår uppsats ämnar undersöka om dessa företag är övervärderade på grund av det stora ökade intresset för poker. Vi har genomfört analyser med hjälp av target price och multipelvärdering. Vi har förklarat hur regressioner på dessa bolagen ser ut samt koncentrerat oss ytterligare på vad som driver Unibets aktiekurs. Det resultat vi har kommit fram till är att branschen i sin helhet inte är övervärderad utan snarare korrekt prissatt, med reservation för eventuell undervärdering.
En studie om hur redovisningsprinciper förklarar företags tillämpning av IAS 38 : Är redovisning av Forskning och Utveckling jämförbart mellan företag i IT-branschen?
Bakgrund och problem: Ett tolkningsutrymme har identifierats i IAS 38 gällande kriterierna som behandlar aktivering av FoU. Detta kan innebära ett problem då det finns risk för variation mellan företag i tolkning och tillämpning av kriterierna. Det kan i sin tur påverka jämförbarheten mellan företagen i redovisningen av FoU.Syfte: Syftet med denna studie är att utifrån ett informationsasymmetriproblem studera jämförbarheten mellan företag i redovisning av FoU. Vi ämnar kartlägga tillämpningen av kriterierna i IAS 38 med avseende på variation mellan företag. En eventuell variation ämnar vi förklara utifrån hur företag förhåller sig till försiktighets- och matchningsprincipen.Metod: Metodvalet är en kvalitativ undersökning med djupgående intervjuer med fem företag i IT-branschen.
Geektown: Jakten på det framgångsrika varumärket
Hur skapar man som kommunikationsbyrå ett framgångsrikt varumärke? Det finns inget givet framgångsrecept men vi har sökt svaret på frågan inom populärkultur och litteratur. Vi har utfört semistrukturerade intervjuer hos några av de bästa byråerna i Stockholm och Skellefteå. Resultatet är en rapport om hur man kan lyckas i den grafiska branschen. Vi har sammanfattat en lista med 20 tips för en nystartad kommunikationsbyrå, utarbetat en guide på 15 steg till hur du kan lyckas och delat med oss av våra reflektioner under resans gång.
Drivkrafter bakom strategisk affärsutveckling : Hur skapas framåtblickande och flexibla företag?
Bakgrund: Att förstå grunderna till företags strategiska handlande har blivit ett omfattande forskningsområde. Vissa forskare är av åsikten att företag bör vara marknadsorienterade, vilket innebär att de styrs av marknaden, medan andra anser att företagens egna kompetenser bör avgöra hur de ska agera. Mot bakgrund av detta undersöks i denna studie hur teleoperatörer handlar strategiskt, samt hur de går tillväga för att skapa flexibilitet. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som karaktäriserar marknads- respektive resursorienterade företag, samt vilka skillnader som finns i deras sätt att skapa strategisk flexibilitet. Avgränsningar: I denna uppsats studeras svenska teleoperatörer som verkar inom både fast och mobil telefoni.
Vikten av att sticka ut
SammanfattningVårt intresse att studera hemelektronikbranschen i Sverige grundar sig i viljan att se hurföretag agerar strategiskt när det råder nästintill perfekt konkurrens på en marknad.Utgångspunkten i problematiseringen var att ta reda på hurdan syn företagen, som uppsatsenberör, har på den marknad de befinner sig. Utifrån den beskrivningen har vi sedan sett till hurföretagen önskar positionera sig för att sedan följa upp deras uttalanden och se om dessastämmer överens med verkligheten.För att studera detta har vi valt att utföra en kvalitativ fallstudie. Intervjuer har gjorts mednyckelpersoner på två större företag inom branschen. Detta för att få en så djuplodande bildav branschen som möjligt.Genom att arbeta utefter Michael E Porters teorier kring strategi och hur företag skaparvaraktiga konkurrensfördelar har vi byggt upp ett ramverk, med en förenklad värdekedja ispetsen, som förtydligar företagens ageranden inom hemelektronikbranschen. Värdekedjananvänds för att se om de undersökta företagen verkligen positionerar sig som de säger.Båda företagen i studien har visat sig ha stora brister i sitt sätt att leva upp till sina uttaladestrategier.
Maximerande av ekosystemtj?nster i urbana kulturmilj?er: En fallstudie om tr?dval i Pommerska tomten i Mariestad
The purpose of this work has been to explore what ecosystem services a small green area in an urban
environment can offer and whether specific trees can be used to maximize regulatory ecosystem
services in a cultural-historical environment. Additionally, it investigates whether there is any
difference in ecosystem services depending on whether these trees, or trees that better fit into the
cultural-historical environment, are used. Through simulations and comparisons with existing trees in
Pommerska tomten, Mariestad, Sweden, a pocket park within a national interest area, different
hypothetical tree planting options are analyzed and evaluated. To measure ecosystem services, the
website My-Tree, developed by the US equivalent of the Department of Agriculture, was used. By
inputting data about the tree, such as location, species, vitality, stem diameter, and solar exposure,
My-Tree calculates some of the ecosystem services the tree provides.
Intäktsdrivare - En studie av den svenska mobila telecombranschen
Bakgrund och problem: Ekonomistyrningen har länge fokuserat på kostnadsbesparingar och hur företagen bäst kan effektivisera sin verksamhet. På senare år har dock allt mer fokus riktats mot kunderna och deras behov, vilket har lett fram till modeller som exempelvis McNair:s Value Creation Model. Även modeller så som ABC-kalkylering och det balanserade styrkortet som har ett större kostnadsfokus kan enligt Shields & Shields användas till intäktsvärderingar. Shields & Shields hävdar att intäkterna påverkas av så kallade intäktsdrivare och menar i sin studie att denna påverkan kan beskrivas med hjälp av åtta olika karaktäristika. Den svenska mobila telecombranschen är hårt konkurrensutsatt och arbetar mot ständigt minskande marginaler varpå det finns ett stort behov av att utvärdera vad som faktiskt driver intäkter i branschen och hur denna påverkan ser ut.