Sökresultat:
1406 Uppsatser om Branschen konsumentvaror och -tjänster - Sida 18 av 94
Barn och strömmande media : Hur påverkar barns kognitiva färdigheter deras sätt att interagera med strömmande media?
Allt yngre barn använder digitala tjänster i form av strömmande media, vilket kräver att tjänster ämnade för dem anpassas utefter deras förutsättningar. Barn skiljer sig vanligtvis kognitivt från vuxna eftersom de oftast inte hunnit erfara och uppleva lika mycket. Det innebär att barn har andra behov än vuxna för att kunna interagera med strömmande media. I denna uppsats undersöks hur olika kognitiva färdigheter påverkar barns interaktion med strömmande media. Inledningsvis kartläggs interaktionsdesign, användbarhet, användbarhet för barn och kognitiva färdigheter som är uppsatsens huvudämnen.
Projektprioritering för små IT-företag : Lämpliga metoder för denna bransch
I dagens industrisamhälle anses projekt vara den arbetsform som lämpar sig bäst förutvecklingsarbete. Det flesta företag står inför stora beslut som kan hjälpa eller stjälpadem. Det är då viktigt att organisationerna har en lämplig metod för beslutsfattaren attfölja när det gäller att välja vilka projekt som skall genomföras. Denna studie strävar efter att ge småföretagarna en ny insyn på hur projekt-prioriteringkan ske effektivare och med mindre risktagande för att hjälpa företagen nå engynnsammare tillväxt. Studien är riktad till småföretagare inom IT-branschen då det under en förstudieframkommit att de arbetar enligt gamla modeller.
Glas de Luxe : En utvidgad designerroll förframtiden i svensk glasindustri
Målet med det här arbetet är att se bortom de senaste årens negativa utveckling för glasindustrin och undersöka vilka fördelar som finns i glasindustrin idag.Researcharbetet består av studiebesök och intervjuer av nyckelpersoner för att skapa en bild av hur branschen ser ut. Till det kommer även en analys av bilden som glasbruken ger av sig själva mestadels med hjälp av internet. Dagens glasindustri är småskalig och det ger fördelar som hög flexibilitet, korta beslutsvägar och möjlighet att tillverka mindre produktserier. Legotillverkning lyfts fram som ett bra exempel på hur man kan få avsättning för svensktillverkat glas. För att som designer utnyttja detta undersöks möjligheten att arbeta som ett slags glaskonsult.
Inta?ktsdiversifiering i europeiska bankverksamheter : En studie om provisionsinta?kternas effekt pa? aktiemarknadens va?rdering och variationen i aktiepriserna
Denna studie underso?ker hur inta?ktsdiversifiering i europeiska bankverksamheter pa?verkar aktiemarknadens va?rdering och variationen i aktiepriserna. Europeiska bankverksamheter har sedan mitten pa? 1980-talet expanderat mot tja?nster som genererar provisionsinta?kter eftersom den historiska uppfattningen har varit att inta?ktsdiversifiering kan minska variationen i vinsterna och potentiellt o?ka marknadsva?rderingen.Effekten av inta?ktsdiversifiering studeras utifra?n OLS-regressioner pa? paneldata som besta?r av 103 bankverksamheter fra?n 24 la?nder i Europa fo?r perioden 2005 till 2012. Aktiemarknadens va?rdering och variationen i aktiepriserna bera?knas utifra?n data o?ver aktiepriser och fra?n bankverksamheternas finansiella rapporter.
Ekonomistyrning i kunskapsintensiva företag : En studie av små företag i IT-branschen
SammanfattningForskning kring styrning av små företag har länge varit ett förbisett område inom det företagsekonomiska fältet. Den senaste tiden har utvecklingen gått mot en allt mer tjänstedominerande marknad. Ett område inom tjänsteföretag, är kunskapsintensiva företag där någon form av utbildning är ett krav för de anställda. En kvalificerad utbildning skulle kunna försvåra styrningen av denna typ av medarbetare. Detta gör att det skulle vara intressant att undersöka styrningen av denna typ av företag.
Snabblån : En kvalitativ studie om kreditprocessen
Det har riktats mycket kritik mot snabblåneföretagens tillvägagångssätt att låna ut pengar. Antalet obetalda snabblån har ökat och allt fler personer skuldsätter sig. Enligt Kronofogdemyndighetens statistik från år 2012 har antalet betalningsföreläggande angående snabblån ökat till 53 709 ärenden, vilket är en ökning med 62 % jämfört med år 2011. Trots att det har införts krav på att genomföra kreditprövning har 16 av 22 snabblåneföretag varnats av Konsumentverket för bristfälliga kreditprövningar.Studiens syfte är att undersöka hur kreditprocessen genomförs vid snabblån. För att skapa en helhetsbild av bristfälliga kreditprövningar och återbetalningsproblem har snabblåneföretag, Konsumentverket, Kronofogden och Svea inkassos perspektiv undersökts.
Utveckling inom den medicintekniska branschen : -En studie om svenska medicintekniska företags samarbetsformer
Svenska medicintekniska företag kan inte konkurrera med de globala företagen med stordrift och låga priser, de måste därför anpassa sina produkter efter de specifika behoven i den svenska vården.Syftet med studien är att analysera och utvärdera svenska medicintekniska företags marknadsföringsstrategier med avseende på sambandet mellan samarbetsformer och produkters anpassning till specifika behov..
Praktisk nytta av en byggnadsinformationsmodell
Byggbranschen befinner sig i dagens läge i ett paradigmskifte mellan ett traditionellt sätt att
bygga och projektera och till att utveckla ett mer industriellt sätt att bygga och projektera.
Från att använda ?ointelligenta? 2D-modeller börjar allt mer intelligenta byggproduktmodeller
där information som rör hela byggnadens livscykel användas i större omfattning. Branschen
går mer och mer mot att all information ska kunna samlas och vara tillgänglig på ett och
samma ställe, genom en gemensam IT-plattform för branschens aktörer och intressenter samt
genom byggnadsinformationsmodeller (BIM). Ett sätt att göra en sådan plattform möjlig är
med hjälp av en internationell standard, IFC (Industry Foundation Classes), som är ett
oberoende filformat som ska kunna läsas oavsett digital programvara. För projektörerna i
branschen utvecklas ständigt olika program för ändamål som möjliggör att så mycket
information som möjligt samlas i en och samma fil.
Ledarskap på en reklambyrå : Konsten att främja kreativa processer
Uppsatsens syfte är att presentera ett synsätt över hur ledaren kan främja kreativa processer på reklambyråer. För att skapa detta synsätt behöver förståelsen om kreativa processer i en reklambyrå ökas. Studien utgår från att kreativa processer föranleder kreativ reklam. Vi vill understryka att vi både har ett teoretiskt och ett praktiskt syfte.Metoden är en kvalitativ mikroetnografisk studie. Uppsatsens empiriska insamling består av cirka 100 timmar observationer på en reklambyrå följt av fem kvalitativa djupintervjuer på samma byrå.
Specialpedagogers organisatoriska f?ruts?ttningar f?r att arbeta h?lso- fr?mjande och f?rebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevh?lsoarbete i den lokala organisationen. -m?jligheter och hinder
Syftet med studien ?r att ta reda p? hur sju specialpedagoger verksamma i skolans l?gre ?ldrar
beskriver deras organisatoriska f?ruts?ttningar f?r att bedriva h?lsofr?mjande och f?rebyggande
elevh?lsoarbete. Vi vill ta reda p? vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar
eller m?jligg?r det h?lsofr?mjande och f?rebyggande arbetet. F?r att besvara syftet har vi tagit
avstamp i en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer som metod.
Vad gör en studie- och yrkesvägledare anställningsbar?
Anställningsbarhet anses vara av värde för flera intressenter, däribland samhället, företagen och individen. Vårt examensarbete behandlar anställningsbarhet för studie- och yrkesvägledare. Vi har uppmärksammat att konkurrensen om vägledningstjänster är hård i Skåne. Vi ämnade därför undersöka vad som gör en studie- och yrkesvägledare, eller annan aspirant till vägledningstjänster, anställningsbar. Vi begränsade oss dock till att undersöka vad som ökar möjligheten för en studie- och yrkesvägledare att bli kallad till just anställningsintervju, för vägledningstjänster.
Svart bälte i ryktesspridning och events : [en studie i PR-strategierna Buzz och Event marketing]
Syftet med studien är att reda ut vilken roll strategierna Buzz och Event marketing har i PR-branschen idag samt hur de strategiska kommunikatörerna och målgruppen förhåller sig till dem. Studien undersöker också de behov och möjligheter strategierna i kombination har och ska på så sätt generera ny kunskap till grund för strategiernas fortsatta utveckling..
Inköpsfunktioner vid Svenska småföretag : En inblick i inköpsprocessen och utvärdering av alternativa tillvägagångssätt
I uppsatsen underso?ks hur ma?n och kvinnor representeras i Pitea? Tidningen, en av Norrbottens sto?rsta lokaltidningar. I Norrbotten pa?ga?r en genusdebatt, som kretsar kring kvinnors sva?righeter att sla? sig fram pa? na?ringsmarknaden. Fo?ljande studie utga?r ifra?n en kvantitativ inneha?llsanalys, som genom en rad variabler so?ker besvara uppsatsen fra?gesta?llningar: [1] Hur stort utrymme ges ma?n respektive kvinnor i tidningen? [2] I vilka sammanhang fo?rekommer ma?n respektive kvinnor i nyhetsrappoteringen? och [3] Vilka skillnader och likheter finns i framsta?llningen av kvinnor och ma?n? Genom en rad olika teorier och tidigare forskningar tolkas resultatet och analyseras i en slutlig diskussion.
Kopieringsskydd och lagar - rätt väg i kampen mot piratkopieringen?
Det rapporteras mycket om piratkopiering i massmedia idag. Vem som helst kan
med inte alltför stora kunskaper eller kostnader kopiera film, musik, spel och
programvaror, som dessutom ofta är lättillgängliga på Internet. Hur stort detta
problem är och för vem, är det nog ingen som riktigt kan förstå eller svara på.
Organisationer och företag inom branschen försöker med olika medel hantera
trenden med att kopierad digital information får en allt större spridning och
efterfrågan bland konsumenter. Detta genom att framställa bättre och bättre
kopieringsskydd och genom att arbeta för skärpt lagstiftning kring
upphovsmannarätt för digitalt baserade produkter.
Det bästa av två världar : Könsfördelningen inom Human Resources branschen utifrån det mjuka och hårda HRM-perspektivet
Human Resources (en benämning för personalarbetet) är ett yrke som idag blir allt populärare. Trots detta visar statistik att en majoritet av kvinnor både studerar och arbetar med personalfrågor. Studien har därför som syfte att undersöka varför Human Resources branschen har en ojämn könsfördelning. Detta görs genom en historisk inblick i branschens utveckling i relation till samhällets förändringar, där en analys av texter ger en bild av dagens personalarbete. De teoretiska utgångspunkterna består dels av socialkonstruktivism och dels av begreppen mjuk och hård Human Resources Management.