
Sökresultat:
576 Uppsatser om Brandsäkert glas - Sida 7 av 39
Den demokratiska lyxen
Abstract: The fashion industry is perhaps the most unpredictable one where change occurs very rapidly. In order to be attractive and interesting in this competitive industry, a brand must constantly be up to date and differentiated from other brands to attract the consumers. This has given rise to an increasing growth of brands that cooperate for marketing reasons and more specifically, clothing retailers that perform designer collaborations with exclusive designers to create limited collections.Studies describing the effects of those collaborations on the retailers brands are rare and especially from a consumer perspective. Since H&M has been a pioneer in designer collaborations and has done it more times and for more years than any other retailer we have conducted our study on their case. Our intention was to investigate how the designer collaborations have affected the brand equity and image of H&M, if the collaborations have increased the willingness to pay for H&M's other ranges and if they have affected H&M's ability to extend its brand to higher price segments, through an experimental study.
Leverantörens varumärkesstrategi : En studie om hur konsumenters beteende kan pÃ¥verka leverantörers varumärkesstrategi gällande private label och national brands Â
Uppsatsens titel: Leverantörens varumärkesstrategi ? En studie om hur konsumenters beteende kan påverka en leverantörs varumärkesstrategi gällande private label och national brandsKurs: Examensarbete, Civilekonomexamen, Marknadsföring, 30hp (4FE62E)Lärosäte: Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, KalmarFörfattare: Amanda Andersson och Rebecca DanielssonHandledare: Christine TidåsenExaminator: Bertil HulténDatum: 2014-05-26Nyckelord: Private Label, National Brands, Varumärkesstrategi, Leverantör, Konsumentbeteende, Attitydslojalitet, Beteendelojalitet Bakgrund: Varumärkesutbudet på hyllorna i dagligvaruhandeln har förändrats. Denna uppsats fokuserar på hur en konsuments beteende gällande varumärkena private label och national brands ser ut. Vidare utgår uppsatsen från hur konsumentens beteende kan påverka leverantörens varumärkesstrategi gällande private label och national brands. Syfte: Examensarbetets syfte är att beskriva hur konsumenters köpbeteende och tankar kan påverka en leverantörs varumärkesstrategi gällande private label och national brands. Vidare avser uppsatsens författare generera slutsatser gällande hur leverantörer kan hantera sin varumärkesstrategi.
Grepp om dricksglas : framtagning av glas för personer med nedsatt handfunktion
Examensarbetets mål har varit att formge en glasserie åt Skrufs Glasbruk där huvudanvändarna är personer med nedsatt handfunktion. Detta har skett i samarbete med hjälpmedelsföretaget GreppEtt.Intervjuer, observationer och enkätundersökningar har legat till grund för arbetet. Som komplement har även research gjorts på olika diagnoser som kan ge nedsatt handfunktion. För att knyta detta till ett produktorienterat sammanhang har research även gjorts inom ergonomi.Designprocessen har gått ut på att ta fram ett vin-, vatten- och ölglas. ITK (Identity Tool Kit) och funktionsanalys har satt ramar för projektarbetet.Två förslag på glasserier togs fram och med modeller av dessa gjordes användartester på personer med nedsatt handfunktion.
Varumärken : en studie om idrottsföreningar under starka klubbvarumärken
Purpose: The purpose of this paper is to study how important brand belonging can be for sport clubs.Method: The method for the empirical research is based on qualitative interviews. The data then gets compared and connected with relevant brand and marketing theories.Findings: The paper finds out the perks and disadvantages the researched clubs gain from the strong brand names they hold, and further discussion for development based on theory is being made..
OCEAN : En tallriksservis anpassad till restaurang Hamnkrogens marina tema
Syftet med denna uppsats är att på ett vetenskapligt sätt redogöra för min designprocess under mitt examensarbete. I mitt examensarbete har jag arbetat för Hamnkrogen med att ta fram en tallrik i glas till deras servis. Flera krav ställdes från deras sida då tallriken var tvungen att fungera rent praktiskt i restaurangen. Bland annat var tallrikarna tvungna att klara av maskindisk och hålla vissa mått samt fungera väl ihop med maten som serveras. De ville också att deras marina tema skulle stärkas med hjälp av tallrikarnas estetik.
En postmodern litteraturdidaktik? : En undersökning av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas och dess litterära ekon i skolan
Hjalmar Söderberg är en svensk författare vars verk i allra högsta grad lever kvar i våra dagar, vilket visar sig i de mångtaliga omtolkningar på hans romaner som uppkommit under 2000-talet. Med detta arbete vill jag dels analysera Hjalmar Söderbergs mest uppmärksammande roman Doktor Glas (1905), dels utveckla en didaktisering av de sentida pastischer som sprungit ur verket och belysa pastischernas postmoderna tendenser.Mitt syfte är också att undersöka hur dagens gymnasielärare ser på användandet av Hjalmar Söderbergs texter i sin undervisning. I arbetet intervjuar jag sex yrkesverksamma svensklärare som pekar på olika förtjänster med att använda sig av Söderbergs texter i elevsammanhang, däribland språket, stockholmsskildringen, de etiska och moraliska frågeställningarna som tas upp i texterna samt Söderbergs texter som förmedlare av ett svenskt kulturarv.Därutöver har jag själv gått ut i skolan och provat min didaktisering av de sentida omtolkningarna av Söderbergs Doktor Glas med en elevgrupp. Eleverna har sedermera fått besvara en skriftlig uppgift om pastischerna samt en utvärderande enkät om hur de upplevde mitt lektionsmoment. Utifrån detta diskuterar jag hur och varför Söderbergs texter kan ha en plats i skolundervisningen samt vilka förtjänster det finns med att undervisa om postmodernistisk litteratur i skolan.Resultatet från lärarintervjuerna och elevenkäterna för mitt resonemang in på hur vissa elever kan ha svårigheter att förstå äldre texter och forna tiders moralsyn, men också nyttan av att utmana sina egna perspektiv och sin egen tids tankesätt.
TV-seriers roll som kanal för produktplacering
Product placement isn´t a new concept, matter of fact it has existed for almost hundred years. On the other hand to use TV-series as a marketing channel for product placement is a present vogue for brands and companies to reach the right target audience. Through product placement in TV-series companies are available to get away with the problem that people zapping commercials. Our purpose with the thesis is to have increased comprehension about TV-series as a channel for product placement considering effect against different target audience, products and brands. For this study we applied a qualitative approach and did six depth interviews with different people to gain several viewpoints.
Att rekonstruera julens budskap -En kvalitativ studie av hur kommersiella företag och hjälporganisationer använder sig av föreställningar om julen i reklamfilm.
The purpose of this study is to investigate and increase the understanding of how the two commercial companies IKEA and SAS and the two aid organizations/nonprofit organizations UNICEF and Save the Children use perceptions of Christmas to produce messages in their Christmas advertising/commercial film. The study also discusses if there may be communicative and pictorial similarities and differences in how these brands constructs messages in commercials, and why it may be that the brands choose to use these messages in commercials based on the recipient possible interpretations. The theories used in this study are promotional culture, framing theory, preferred meaning, semiotics (denotation and connotation), myth and rhetoric (ethos, pathos and logos). The method used to answer the purpose and issues are the qualitative method that uses the theories semiotic and rhetoric to analyze the material. The study's results derived from the qualitative content analyzes of the material (the brands IKEA, SAS, UNICEF and Save the Children Christmas advertising films) show that IKEA message might want to show that they want to help the customer and that they pay attention to the customer needs.
Bärande konstruktionselement av glas: Dimensionering och utformning av glaspelare
Användandet av glas som byggnadsmaterial har ökat kraftigt sedan många år tillbaka och har under det senaste årtiondet även använts som bärande konstruktionselement. Materialets främsta egenskap är att det är transparent och därmed släpper igenom ljus. Detta gör också att ett utökat användningsområde för materialet skulle ge en stor möjlighet till att skapa modern arkitektur. Det finns ännu inga standarder i Sverige för hur dimensionering av bärande glaselement ska gå till, men det pågår arbete med att ta fram normer för detta i Europa, s.k. Eurokoder.Några av glasets egenskaper är att det är ett beständigt material som kan motstå fukt och andra typer av angrepp, det är också ett känsligt material för temperaturförändringar.
Femtio Nyanser av Co-branding - En kvantitativ studie om effekterna av co-branding på konsumenters varumärkes- och produktutvärdering beroende av kvalitetssegment och hedoniska shoppingmotivationer
The retailing industry has an extremely high density of brands. In order to differentiate its offer, both retailers and suppliers, are constantly forced to come up with new ways to launch their products. A collaborative strategy between two brands is called co-branding, which means that both the private label and the supplier's brand are displayed on the new product packaging. Several studies have shown that a co-branding strategy is successful, but many operators are still reluctant to use co-branding in fear of long-term losses due to potentially damaged business relations. The objective of this study is to explain how the product- and brand related value for customers, retailers and suppliers is affected by co-branding between private labels and national brands.
Stämningsbelysning i hemmiljö : Ett samarbete med Skrufs Glasbruk
Mitt examensarbete har gjorts i samarbete med Skrufs Glasbruk som är ett familjeföretag beläget i SmÃ¥land. Skrufs Glasbruk stÃ¥r för klarglas, enkelt formsprÃ¥k som görs pÃ¥ traditionellt sätt och inriktar sig pÃ¥ vardagliga bruksÂföremÃ¥l.Uppdraget gick ut pÃ¥ att formge en glasartefakt till hemmiljö, en värmeljusÂlykta eller lampa, som ska passa in i Skrufs sortiment. Syftet har varit att öka förstÃ¥elsen för samarbetet mellan mig som designer och min uppdragsgivare. MÃ¥let var att utveckla min kompetens inom glastillverkning i kombination med ljuset.Som utgÃ¥ngspunkt i mitt arbete har observationer och intervjuer gjorts samt ljustester löpande under hela projektet. I min designprocess har fokus legat pÃ¥ formarbetet och ITK (identity tool kit).
Elevers samtal om Hjalmar Söderbergs Doktor Glas
Uppsatsen undersöker hur maskulinitet framställs i de två ungdomsromanerna Tusen gånger starkare och Dance on my grave. Den visar vilka olika maskuliniteter som representeras i romanerna och hur dessa konstrueras och bevaras med hjälp av gruppen, miljön och språket..
Folkbibliotek och varumärkesskapande: om möjligheterna för folkbibliotek att skapa och stärka varumärke genom programverksamhet
The purpose of this thesis is to examine whether or not the publiclibraries under review can make use of Frans Melin?s strategicbranding platform to create or strengthen their brands by meansof their programme activities. The study addresses two issues;how are the programme activities relevant to the way librariescan work with their brands, and what potential do these librarieshave to create and/or reinforce their brands through programmeactivities?The empirical material has been obtained through qualitativeinterviews structured around Melin?s platform. This has alsobeen used to discuss and analyse the results.
In your Face(book) users! En studie om socialt login och människans strävan efter konsistens
Concern about personal privacy continues to grow among online users along with the fact that new technologies help online companies to share user's private information. Still the usage of online entities such as social networks and e-commerce sites continue to increase. This raises the question of why online users act in such a contradictory and irrational way.Our study examines what impact one recently developed application called social login, which is provided by several social networks and used by millions of online companies, has on consumer's evaluation of online brands when they are primed for various types of information concerning privacy issues. Our assumptions are built up on the theory of cognitive, dissonance and suggest that there will be no differences in evaluation of the brands due to the human need to rationalize their existing behavior and attitudes when they receive new or contradicting information. The potential effects are measured by a manipulation presented in a survey distributed in an online environment to a sample of users (n=,154).
Är all reklam bra reklam?: Om hur konsumentgenererad reklam påverkar varumärken
Consumer generated advertising is a new phenomenon in the landscape of communication. Tools such as the Internet enable the consumer to create and spread messages for brands without the permission or control of the brand owner. We carried out a quantitative experiment to investigate the effects of how companies choose to handle these activities as well as how expectations of these consumer generated ads differ from traditional advertising. The findings show that strong brands may benefit from these activities if handled the right way and the brand owner adapts it?s reaction to the content of the ad.