
Sökresultat:
2706 Uppsatser om Body-image - Sida 59 av 181
Treåringars matvanor, fysiska aktivitet, samt Body Mass Index i Västerbotten : I relation till amningsduration och familjekonstellation
Bakgrund Forskning har visat att hur länge barn ammats, har betydelse för deras hälsa senare i livet. Även barnens sociala miljö har visat sig ha effekt på hälsan och barnens matvanor. Salut är en satsning av Västerbottens läns landsting med målet att förbättra länsbornas hälsa fram till 2030.Syfte Syftet med studien var att undersöka treåringars matvanor, Body Mass Index (BMI) och fysiska aktivitet i relation till amningsduration och familjekonstellation.Metod Studien genomfördes genom ett samarbete med Salut som utformade och delade ut en enkät via barnavårdscentraler till samtliga föräldrar vid treårskontrollen. Enkäten innehöll frågor om barnens fysiska och psykiska hälsa, samt livsstil och levnadsvanor och totalt beabetades 210 av enkäterna i denna studie, där 16 frågor valdes ut. Dessa analyserades sedan statistiskt i IBM SPSS 21.0 Statistics.
Hundar kring benen. En analys av belastning och storleksvariation hos hundarna i det mesolitiska Skåne
This paper deals with variations in the osteological material of dog (Canis familiaris L.) from the Mesolithic Scania, southern Sweden. The general aim is to discuss the use and specialisation of dog during the period, and differences or relations between cultures and traditions within the Mesolithic period. The study is based on a analysis of the bone material from the sites; Ageröd I:A-D, Ageröd I:H-C, Bredasten, Bökeberg III, Hög, Löddesborg, Ringsjöholm, Segebro, Sjöholmen, Skateholm I-II and Tågerup, phase 1-3, with datings from Late Maglemose Culture to Early Ertebølle Culture. The seminar paper also includes descriptive statistics of the osteometrical data of Denmark, from several studies of Degerbøhl (1927) and Noe-Nygaard (1995, 2003). The study is focused on the relation between size, robusticity, muscle grooves and ligaments of mandibula, tibia, radius, humerus, femur and metacarpalia/metatarsalia.
Musik i fritidshemmet
This master?s thesis discusses the term physical theatre from a discourse point of view. It also focuses on aspects of power from a field theory perspective. The main theory used is Pierre Bourdieu?s field theory, and I try to apply this onto critical discourse analysis, mainly taken from Michel Foucault.
BMI vs kroppsfettprocent : En studie om BMI:s sensitivitet, specificitet och korrelation med kroppsfettprocent
SyfteSyftet med denna studie var att undersöka sensitiviteten och specificiteten hos BMI vid klassificering av övervikt, samt att jämföra gränsvärdena för övervikt mätt med BMI med gränsvärdena för övervikt mätt i fettprocent med BodPod.MetodUrvalet i studien bestod av 359 deltagare mellan 30-50 år (medelvärde ? 39,7 år). Av dessa 359 var 192 kvinnor och 167 män. Deltagarna var indelade i fyra aktivitetsnivåer ? stillasittande, lågaktiva, aktiva och mycket aktiva.
Att tänja ett varumärke - en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen
Titel: Att tänja ett varumärke ? en studie av varumärkesutvidgning i bilbranschen. Författare: Johan Hasselblad & Martin Nilsson Problem: Inom bilbranschen har man länge använt sig av varumärkesutvidgningar som en strategi för affärsutveckling. Det är inom denna bransch nästan uteslutande vertikala utvidgningar som används, det vill säga att varumärket används också på de billigare/mindre eller dyrare/större bilmodeller som företaget väljer att introducera på marknaden. Strategin att utvidga ett befintligt varumärke anses av många ha större framgångspotential än att introducera den nya modellen under ett eget märke.
Fashion Thinking : En studie om hur design kan berika varumärken inom modebranschen
Det finns mycket forskning om hur design bygger starka varumärken, men den är inte branschspecifik. Modebranschen är en komplex företagsmiljö med ständigt förändrade marknadsvillkor. Detta kräver att modeföretag arbetar med effektiva strategier för att kunna differentiera sig mot konkurrenterna, där varumärket ses som ett verktyg.Avsikten med denna uppsats är att studera tre modeföretags designprocess och hur man, med hjälp av design som verktyg, kan förmedla sin varumärkesidentitet till konsumenterna i form av en varumärkesupplevelse.Denna studie är av kvalitativ karaktär och består av tre individuella intervjuer med centrala personer från valda företag (Mayla, Minna Palmqvist och Whyred), samt individuella intervjuer och gruppintervjuer med konsumenter. Insamlad data har analyserats med hjälp av en modifierad modell av The Corporate Branding Model och The Brand Design Management Model. Med hjälp av modellen identifierades modeföretagens varumärkesidentitet och deras designprocess kartlades.
Gyllene snittet och Fibonaccis talföljd
The purpose of this investigation was to find out more about students? spontaneous ideas about properties and transformations of matter. Examples of matter chosen are such which students know about from everyday life and focus is mainly on the questions if students know that all matter has weight and that matter is preserved in transformations.The method used is semi structured qualitative interviews with individual students. Different experiments were carried out together with the students who afterwards were interviewed. However, the students show varying answers and no generalizations can be done.
UNGDOMAR OCH DERAS UPPFATTNINGAR AV MODEVARUMÄRKEN : En studie av varumärkena Gucci, H&M och Canada Goose bland gymnasieelever i Stockholm.
ABSTRACTTitle: Teenagers and their perception of fashion brands (Ungdomar och deras uppfattningar om modevarumärken)Number of pages: 42Author: Louise KindblomTutor: Göran SvenssonCourse: Media and communication studies CPeriod: Autumn term 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala universityPurpose/Aim: To achieve a deeper level of knowledge and a better understanding of high school teenager`s perception of the three fashion brands Gucci. H&M and Canada Goose and too distinguish potential gender related differences in their perceptions.Material/Method: A questionnaire about fashion brands delivered to three schools in the Stockholm area.Main results: Teenagers perceptions of the three fashion brands Gucci, H&M and Canada Goose are more different than similar. This differences in teenagers perceptions are discernible in a comparison between the most usual and unusual associations that are related to each of the brands. Gucci is associated with success, wealth, excitement and uniqueness. H&M is for example seen as earth-bound and has in a comparison with the other brands reached the highest level of positive associations.
Varumärkesindelning - en uppsats om klädföretags varumärken
With this essay we want to enlighten the problems to match the brand image an enterprise has with their determination of prices. The purpose with this study is to examine how customers apprehend when cloth enterprises extend their brand in the same category. Further we want do identify how this kind of brand extension can affect the position on the market the enterprise has. Thereby we want from incumbent relevant theories develop factors which enterprises ought to take into consideration at the time of a brand extension in the same category..
Yoga och mindfulness för reducering av stress, oro/ångest och depression under graviditet : En litteraturöversikt
BakgrundTraditionell och komplementär eller alternativ medicin, vilket benämns Complementary and Alternative medicine (CAM), är enligt WHO en viktig, men ofta underskattad del i nationella hälso- och sjukvårdssystem. Användandet av CAM har ökat signifikant senaste åren för gravida kvinnor. Inom CAM ryms begreppet ?mind-body interventioner? eller ?mind-body therapies? och innefattar behandling så som mindfulness, yoga, akupunktur, massage. Yoga och mindfulness har enligt tidigare studier positiv inverkan på graviditet och graviditetsutfall.
FÖRVÅNANDE KAPABEL - kroppslighet och rumslighet i fem kvinnors erfarenheter av parkour
The urban physical practice of parkour can be described as male dominated. In thispaper, however, I choose to focus on women participating in the sport. My materialconsist of interviews with five Swedish women who regularly perform parkour.Through the phenomenology of Simone de Beauvoir, Iris Marion Young and SaraAhmed, I analyze the women?s relationship to the body and (public) space. Myconclusion is that engaging in parkour has changed the way the women understandtheir own corporeality, from an ?I cannot? to an ?I can?.
Automatisk genreklassifikation : en experimentell studie
This thesis aims at examining to what extent a few, algorithmically very easily extractable document features can be used to classify electronic documents according to genre. A set of experiments is therefore carried out, using only 11 such simple features in an attempt to classify 84 documents belonging to electronic academic journals into three manually identified genres: table of contents, article, and review. The 11 features are also divided into three sets, containing metrics of words and sentences; punctuation marks; and URL links, respectively. The performance when using these sets of features is then measured with regard to classification accuracy, using a k-NN classifier, four different values of k (1, 3, 5, 7), and both leave-one-out and 10-fold cross-validation. Best results are achieved when using all three feature sets (i.e.
Borderline Body : ett möte mellan natur och kultur
Kroppen lockar och fascinerar. Och den skrämmer. Därför måste jag närma mig den.I mitt examensarbete närmar jag mig kroppen från två håll; genom ett konstnärligt gestaltande arbete och en skriftlig del. I det gestaltande arbetet närmar jag mig genom det textila kroppen. I uppsatsen utforskas människans förhållande till sin faktiska kroppslighet, och vad som format detta ur ett idéhistoriskt perspektiv.
Rasa åtta kilo på en månad : En kvantitativ studie om hur bantning förekommer på löpsedlarna
Almost half of the population in Sweden suffers from obesity and the cases of eating disorders are increasing. We are exposed daily to the belief that losing weight will make us happier and it will just be through this particular diet. Even if it has been proven that short dieting plans like ?lose 20 pounds in one month? doesn?t give a long-term result, society continues to buy into the idea that they do.Every day 16000 placards are placed around us in Sweden with loud yellow colors and big black letters which make them almost impossible to avoid. Their main purpose is to attract and get as many people as possible to buy single copies.This essay deals with several questions: How diet tips figures on placards and how this has developed through years.
Förebilder inom mode : En studie om maktfördelningen mellan konsument och media
Dagens stilikoner har en odiskutabel maktposition inom modebranschen. Media bidrar till utvecklingen genom att förmedla budskap till konsumenten. Avsikten med den här uppsatsen är att belysa medias roll i kommunikationen av stilikoner samtidigt som konsumentens förhållande till stilikoner ska granskas. Hur ser bilden av en stilikon ut från mediernas respektive konsumentens synvinkel? Är det medierna som styr vad konsumenterna anser vara stilfullt, eller är det i själva verket konsumenterna som har makten? Uppsatsen är av kvalitativ karaktär och baseras på djupintervjuer med konsumenter och mode¬experter.