Sök:

Word-of-blog

Hur WOM på bloggar påverkar ett företags försäljning

Företag har länge använt sig av samtal mellan människor för att sprida budskap om produkter, tjänster och varumärken. Forskare visade redan på 1950-talet att denna typ av informella konversationer, även kallad word-of-mouth (WOM), påverkar konsumenters köpbeteende och företags försäljning. I och med utvecklandet av Internet har WOM fått ytterligare uppmärksamhet och idag ser vi att fler och fler företag använder sig av kanaler såsom internetforum och bloggar som del av sin marknadsföring. Trots detta finns inte mycket forskning på hur WOM genom kanaler såsom dessa påverkar ett företags försäljning. Denna uppsats syftar till att undersöka om, och i så fall hur, WOM via bloggar påverkar ett företags försäljning, där vi i uppsatsen studerar företaget L8 Nyberg. Undersökningen är utformad som en fallstudie där vi studerar omnämnanden av företagsnamnet L8 Nyberg på bloggar och sedan jämför dessa med L8 Nybergs försäljning under samma tidsperiod. Resultatet av vår studie visar att WOM via bloggar påverkar L8 Nybergs försäljning i viss utsträckning och att effekten av WOM syns snabbt. Hur stor denna påverkan är beror på hur många läsare bloggen som genererat WOM når ut till.

Författare

Sara Larsson Johanna Johansson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..