
Sökresultat:
436 Uppsatser om Blekinge - Sida 15 av 30
Vet personer som besöker en folktandvårdsklinik vad en tandhygienist gör? : ? en kvantitativ studie
Tandhygienistyrket är ett relativt nytt yrke. I Sverige har yrket funnits i cirka 40 år och har under denna tid genomgått stora förändringar. Tandhygienister behandlade från början enbart patienter som remitterades av tandläkare. Dessa faktorer kan ha bidragit till att personer som besöker tandvården idag inte alltid känner till vad en tandhygienist gör.Syftet med studien var att undersöka om personer som besöker en folktandvårdsklinik vet vad en tandhygienist gör.En studie med empirisk och kvantitativ design genomfördes med användning av enkäter, bestående av 22 frågor med fasta svarsalternativ. Sammanlagt besvarades 150 väntrumsenkäter av personer som besökte tre folktandvårdskliniker i Landstinget Blekinge.
Referensservice + Internet = Sant? Bibliotekariers tankar kring användandet av Internet under referensservicen.
The aim of this master thesis is to investigate the design of the reference service and its development that Internet has caused in college/university libraries when it comes to the service provided to the user. I want to examine the quality of this development from the view of the librarians, and also investigate their attitude and how they deal with this development.The following questions were asked:? How has Internet changed the reference service at college/university libraries?? How do the librarians look upon the possible change of quality in the reference service when the Internet is involved?? What attitude do the librarians hold toward this development where Internet is used in the reference service and how do they deal with it?The method used was qualitative interviews. A total of six librarians from Blekinge tekniska högskola, Halmstad högskola, Lunds universitet and Växjö universitet have been interviewed.The theories and models used were ?media richness?, a quality framework including ?quality aspects of a service?, and social psychology and its ?reasons for a positive/negative attitude on an organisations change?.The result shows that Internet has brought more sources of information and additional ways to contact the library.
En studie om skillnader och likheter i beslutsprocessen mellan IT-investeringar och traditionella investeringar
Titel: En studie om skillnader och likheter i beslutsprocessen mellan IT-investeringar och traditionella investeringar. Författare: Per Karlsson och Fredrik Peterson Handledare: Emil Numminen Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi, 15 poäng Syfte: Uppsatsen skall försöka ge en bild av hur företag resonerar när de gör en IT-investering för att på så vis ta reda på varför beslutsprocessen ser ut som den gör. Metod: Studien är gjord med en kvalitativ ansats, studie har genomförts på Tarkett Sverige AB i Ronneby. Vi har genomfört intervjuer med ekonomichef på Tarkett Sverige AB i Ronneby. Teori: De vanligaste metoderna för investeringsbedömning är nuvärdesmetoden, internräntemetoden och paybackmetoden.
Spridningen av finansiella innovationer : En studie av aktieindexobligationernas popularitet
Titel: Spridningen av finansiella innovationer - En studie av aktieindexobligationernas popularitet Författare: Henrik Hansson och Sverker Nilsson. Handledare: Anders Hederstierna Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi, 10 poäng Syfte: Syftet med uppsatsen är att förklara varför sparandet i AIO:er har ökat och hur AIO:en har spridit sig. Metod: Vi har genomfört intervjuer av kvalitativ karaktär på de fyra storbankerna. Vi har sedan analyserat resultatet av intervjuerna med hjälp av teori om hur innovationer sprids. Slutsats: AIO:ernas relativa fördel har ökat de senaste åren.
Att göra det oväntade - en utvärdering av marknadsföringskampanjen "Låna dig rik" på ett mindre folkbibliotek
Futurum.kom is a collaborative marketing project with the aim of strengthening the internal organization of Länsbibliotek Sydost, Regionbibliotek Kalmar and the 25 public libraries within the southeast region. The project intends to externally build the brands of the public libraries in Blekinge, Kalmar and Kronobergs län. This thesis is a study and evaluation of the implementation and results of Futurum.kom?s first campaign "Låna dig rik" at a public library. The analysis is based on the following issues:? What goals does the library have with the "Låna dig rik"-campaign.? What is the feedback from the staff's experience of the users in terms of needs and demands?? In which way does the library choose to implement the marketing campaign and what role do the users have in this process?? What is the internal performance of the library's marketing campaign, what was the experience of the staff of the campaign?? What is the external result of the library's marketing campaign?The method is based on a case study of a single library, with a series of interviews and document analysis of written and electronic documents.
Produktion av ljudberättelse
Mitt projekt har gått ut på att producera en ljudberättelse för barn utifrån en befintlig utgiven bok. Jag har varit i kontakt med flertalet svenska bokförlag för att hitta ett lämpligt material att arbeta med samt har kommit överens med ett av dem att få ta del av deras utgivna verk, och bearbeta det enligt de överenskommelser vi arbetat fram tillsammans. Jag har sökt och sållat bland otaliga röstskådespelare runtom i landet efter de röstkaraktärer jag eftersökt för rollerna i ljudberättelsen och spelat in och handlett dem jag ansåg vara passande i Studio NetPort i Karlshamn. Jag har skapat egenkomponerad musik och ljudeffekter till ljudberättelsen, och spelat in dem både i Studio Netport samt i min egen hemstudio. Idén med projektet var att eftersträva en kommersiell produktion så mycket som bara möjligt, vilket jag till största del har gjort även om slutresultatet i detta projekt inte skulle bli det så har produktions- arbetet utifrån min sida blivit behandlat precis som om det vore det.
Turnover Intention. Orsaksfaktorer för intention till egen uppsägning inom vården och snabbmatbranschen.
Genom att studera relationen mellan intention till uppsägning och
upplevd arbetstillfredsställelse, organisationsengagemang och kommunikation
söktes stöd för studien syfte, det vill säga att identifiera vilka faktorer som
ligger till grund för intention till uppsägning inom vården och
snabbmatbranschen. Datainsamling gjordes med hjälp av en webbenkät som
skickades till deltagarna(N=48), vilka härrörde från ett äldreboende och en
snabbmatskedja i Blekinge. Genom Spearmans korrelationstest och Mann-Whitney
U-test analyserades den insamlade data. Resultatet visade stöd för två av
studiens hypoteser gällande korrelation mellan arbetstillfredssällelse,
organisationsengagemang och intention till uppsägning. Resultatet gav även
delvis stöd till två av studiens hypotes vad gäller negativa korrelationer
mellan anställdas arbetstider och avsaknaden av kompetensutveckling inom
organisationen och avsikten att stanna kvar på sin nuvarande arbetsplats, samt
signifikanta skillnader för hur anställda inom vården och snabbmatskedjan
upplever organisationsengagemang och relation till ledningen.
Lågkonjunktur, En studie i vilka skillnader som finns för variationen i antal anställda inom IT- respektive industribranschen
Sammanfattning
Titel: Lågkonjunktur ? En studie i vilka skillnader som finns för variationen i
antal anställda inom IT- respektive industribranschen
Författare: Emilio Nilsson, Oscar Kacprzak
Handledare: Emil Numminen
Institution: Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera för hur företagets
ekonomiska data för den relativt unga IT-sektorn förklarar antal anställda
gentemot hur företagets ekonomiska data förklarar nyckeltalet för en äldre mer
erfaren bransch som industrisektorn.
Metod: Vi har samlat ihop kvartalsrapporter från 1999 års första kvartal till
2009 års första kvartal för totalt 10 stycken företag som vi bedömt lämpliga
för studien, 5 företag från IT-branschen samt 5 företag från industribranschen.
Vi har därefter fört regressionsanalyser med antal anställda som Y-variabel och
totala intäkter, aktienivå, rörelsekostnader samt rörelseresultat som
X-variabler för att finna korrelationen däremellan.
Slutsats: De framkomna resultaten från regressionsanalyserna pekar på att det
finns skillnader branscherna emellan.
Klassisk är en bok som folk berömmer men ingen läser : En undersökning om hur lärare väljer skönlitteratur åt elever
Detta är en undersökning om hur högstadielärare gör skönlitterära val åt sina elever i ämnet svenska. Vår undersökning begränsar sig till verksamma lärare och vi vill se hur lärarnas val påverkas av begrepp som kanon, populärkultur och skräplitteratur. Undersökningen har ägt rum på en skola i Småland, kallad Smålandsskolan, och en skola i Blekinge, kallad Blekingeskolan.Undersökningen har genomförts med intervjuer av lärare under vår VFU (verksamhetsförlagda utbildning) där vi har ställt frågor utifrån en intervjuguide som vi i förväg skapat. Frågorna handlade om vilka undervisningsämnen lärarna hade, deras erfarenheter, vilken litteratur de använder i skolan och slutligen hur de ställer sig till kanonbegreppet.Resultaten visar att lärare påverkas av kanonlitteraturen när de väljer litteratur åt sina elever, men i olika stor utsträckning. Undersökningsskolornas skönlitterära utbud påverkas även av skolornas budget och om skolan har ett bibliotek.
Upplevd hälsa hos äldre IT-användare
Bakgrund: Fler människor blir idag äldre vilket kan medföra att fler kommer att behöva dela på samhällets vårdresurser. Informations- och kommunikationsteknologi, IKT utgör ett avgörande utvecklingssteg i dagens samhälle. Kan hälsotjänster på Internet ha positiv effekt på folkhälsan? Syfte: Att beskriva äldres upplevda hälsa samt undersöka om den relaterar till deras IT-användning hos ett representativt befolkningsurval i Blekinge. Metod: Statistisk analys där deskriptiv och analyserande statistik har använts för att kartlägga förekomst och undersöka samband.
Tillgänglighet hela vägen - för funktionshindrade men även för alla andra - fallstudie: några service- och rekreationsmålpunkter i Båstad tätort samt större stråk däremellan
Det är viktigt att alla kan känna sig fria att använda den fysiska miljön. För
det krävs bl.a. en god tillgänglighet.
År 2001 antog riksdagen en nationell handlingsplan för handikappolitiken som
ger riktlinjer om ökad tillgänglighet bl.a. ska enkelt avhjälpta hinder
åtgärdas senast år 2010.
Bibliotekariers och lastbilschaufförers syn på "Lyssna dig rik"-kampanjen : En utvärdering av klustergruppskampanjen "Lyssna dig rik" på ett huvudbibliotek
This thesis is a study of Futurum.kom´s campaign "Lyssna dig rik". Futurum.kom is a regional marketing project between Länsbibliotek Sydost, Regionbibliotek Kalmar and 25 public libraries in the county of Blekinge, Kalmar and Kronoberg. The aim of the Futurum.kom project is to strengthen the role of the public library in society. "Lyssna dig rik" was a cluster group campaign with the aim of making people know about the possibilities of loaning audiobooks in libraries. The target group was lorry drivers in the age of 30-65 with the possibilities to listen to audiobooks at work.
Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya marknader
Titel: Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya
marknader
Författare: Marie Lood och Elisabeth Nilsson
Handledare: Göran Alsén och Camilla Wernersson
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka om chefer verkligen har så stor
betydelse som den allmänna uppfattningen tillskriver dem, och vi gör
undersökningen med särskilt hänseende till bibehållandet av företagskulturen då
ett företag expanderar till nya marknader. Vi tar reda på och klargör chefens
betydelse för bibehållandet av företagskulturen vid företagsexpansion.
Metod: För att studera förhållandet mellan chef och företagskultur intervjuade
vi fem chefer i personliga intervjuer respektive per telefon, om deras
erfarenheter vid företagsexpansioner. Genom att göra det lade vi den empiriska
grunden för den analys vi därefter genomförde via kultur- och ledarskapsteorier
vi fann i litteraturstudien.
Slutsatser: Vår slutsats är att ledaren som levt och verkat i företagskulturen
har stor betydelse för företagskulturbevarande vid företagsexpansioner, då
denne vet vad företaget vill förmedla till de nyanställda. Ledaren har i sin
position inflytande att påverka de anställda i exempelvis interaktioner och
värderingsbildande..
Produktion av ljudberättelse
Mitt projekt har gått ut på att producera en ljudberättelse för barn utifrån en
befintlig utgiven bok. Jag har varit i kontakt med flertalet svenska bokförlag
för att hitta ett lämpligt material att arbeta med samt har kommit överens med
ett av dem att få ta del av deras utgivna verk, och bearbeta det enligt de
överenskommelser vi arbetat fram tillsammans. Jag har sökt och sållat bland
otaliga röstskådespelare runtom i landet efter de röstkaraktärer jag eftersökt
för rollerna i ljudberättelsen och spelat in och handlett dem jag ansåg vara
passande i Studio NetPort i Karlshamn. Jag har skapat egenkomponerad musik och
ljudeffekter till ljudberättelsen, och spelat in dem både i Studio Netport samt
i min egen hemstudio. Idén med projektet var att eftersträva en kommersiell
produktion så mycket som bara möjligt, vilket jag till största del har gjort
även om slutresultatet i detta projekt inte skulle bli det så har produktions-
arbetet utifrån min sida blivit behandlat precis som om det vore det.
Globalisering : Att möta en ny marknad
Title: Globalization ? Meeting a new market Author: Anna Nubäck Supervisor: Anders Nilsson Institution: School of Management, Blekinge Tekniska Högskola Course: Master in business administration, 15 credits (FED006) Purpose: The purpose of this essay is partly to create an understanding of the decision to establish a branch in Japan and especially to look at if and how the Swedish company in this study has adjusted its corporate culture to suit the Japanese market. Method: Data is collected thru a number of semi constructed interviews. A first telephone interview was followed by an interview made face to face that was also followed up by interviews performed over telephone. E-mails have been used to clear and correct collected data.