Sök:

Sökresultat:

234 Uppsatser om Black madonna - Sida 6 av 16

Rött, vitt, svart - Vedisk kosmologi och klassificering i Ch?ndogya-Upani?ad 3:1-11 och 6

Chapter 6 of the Ch?ndogya Upani?ad has often been treated in works on early Indian philosophy, as well as in some comparative studies on color symbolism. Attempts to place it in a larger framework against the background of late Vedic religion are, however, few, the rationalistic and ?tradition-challenging? appearance of the text having repeatedly been emphasized. But the doctrine contained in the text ? a cosmologic teaching on the three elements constituting the universe, each being characterized by a color (red, white, black) ? and their microcosmic counterparts in the human body, does have some clear affinities to the worldview of the Br?hma?as and ?ra?yakas, which posits a series of similar correlations (bandhu-) between macro- and microcosmos.

"Men där kommer en liten skitig lastbil med flaket fullt av lådor. Det är Mehmet som kör" : En kvalitativ textanalytisk undersökning om hur den etniska mångfalden skildras i nio bilderböcker från 2010

In Sweden exist a Swedish institute for children?s book which is a national information center. They have an annual "Book tasting" where they present statistics and trends from the latest publications of literature for youth and children.In their ?book tasting?? from 2010 a number of picture books had, as they say, children who descend from non-Swedish culture (Swedish institute for children?s book, 2010). The aim of this thesis is to investigate how the ethnical diversity describes in these picture books from 2010. To understand how the ethnical diversity describes in these books I had two questions which helped me in my research.

Does social activity and management routines affect the horses interest for humans? :

This work focuses on the relation between human and animals and especially on the relation between horses and human. I have brought up the human och horse relationsship, today, and in history and wrote about the behaviour of the horse. Some older studies with human and animal interaction, including animals like dog and cattle are discussed. I have also discussed physiological parameters that might influence the bond and the interaction between human and horse and some critical aspects concerning the methodology when studying this kind of physiology. The purpose of the experimental study was to analyze if common management routines and grooming of horses increases horses interest in making contact with humans. Many horse owners feel that they have a good connection with their horse and factors that can influence the relationsship could be physical contact, feeding or some challange that make the horse trust the human.

Corporate Social Resopnsibility : ur ett sydafrikanskt nationellt perspektiv

I och med att globalisering ökar i världen, kan det vara av vikt för företag att se över sitt ar-bete med frågor som går under begrepp så som Global Compact och Corporate Social Re-sponsibility (CSR) samt att ha kunskap i hur samarbete kan ske på olika nivåer i företaget med hjälp av Non Governmental Organizations (NGO). Denna uppsats har valt att tolka be-greppet CSR utifrån de tio principerna i FN:s Global Compact. När ett företag arbetar enligt dessa principer ställs krav på rapportering av hur principerna tillämpas och vilka effekterna blir, vilket skapar goda normer för hur andra företag bör arbeta med dessa frågor. Det finns olika sätt att mäta detta arbete på.Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på hur företag i Sydafrika arbetar och agerar vad gäller frågor relaterade till CSR. För att uppfylla syftet ställdes följande frågor; på vilket sätt arbetar företag i Sydafrika med frågor som omfattas av begreppet CSR samt vilka är de främs-ta hindren för att Sydafrikanska företag skall kunna fortsätta implementera CSR i sin verk-samhet? En kvantitativ studie med kvalitativa inslag har genomförts.

Tack för kaffet! : - en analys av konsumentbeteende hos Premium Coffees potentiella kunder

Hur resonerar potentiella kunder kring inköp av produkten som ens företag tillhandahåller? En av de främsta frågorna hos en marknadsförare, men också en fråga som är aktuell i vår marknadsekonomi i stort. Konsumentbeteende är därför ett givet fält inom företagsekonomin. Men hur går det till när konsumenten är ett företag? Vilka aspekter är viktiga och varför? Vilka marknadsföringsinsatser bör genomföras utifrån denna adderade förståelse? Det är utgångspunkten för denna uppsats.

NESCAR

I love contrasts and meetings between people. Situations where individual differences are highlighted, affected and shaped by each other.In this project I have been working with five characters: the aggressive one, the frightened one, the social one, the reserved one and the proud one. By analyzing the characters I have tried to understand how they are able to meet and agree with each other. The goal has been to create a place where this can happen, but which is also adapted for each respective character.The project is based on a field study I did in the summer of 2013, when I lived in a masai village in the northern part of Tanzania. Nescar is the name of a masai women I got to know, is means The one that you can trust.

Att bygga upp ett personligt varumärke i ett kommersiellt syfte

Bakgrund: De flesta personer känner väl till namn som Madonna, Britney Spears eller Michael Jordan. Deras offentliga yrkesutövning och det faktum att de ofta syns i media, gör att dessa personer många gånger betraktas som kommersiella produkter. De är personer vars namn marknadsförs intensivt. De har skapat sig ett personligt varumärke. Denna förekomst förenat med varumärkesstrategi, föder tanken om varumärkesuppbyggnad i ett annat sammanhang, där vi istället för produkter pratar om individer.

Ickeparametrisk värdering av optioner

Vi undersöker den ickeparametriska optionsprissättningsmodellen med namnet kanonisk värdering. Vi visar att den kanoniska modellen fungerar väl på svensk data. Vi visar också att kanonisk värdering kan generera ett volatilitetsleende som stämmer överens med det vi observerar på marknaden. Dessa empiriska resultat är konsistenta med tidigare forskning. Ett teoretiskt motiverat resultat är att den kanoniska värderingsmodellen kan härledas från ?Large Deviation Theory?..

Etik och strategiska bloggar: När bloggen blir PR-verktyg

Denna uppsats tar sin utgångspunkt i PR-världens anammande av bloggar. För denna studie undersöks bloggar som använts i PR- och marknadsföringssyfte där bloggens verkliga avsändare inte varit känd för majoriteten av bloggens läsare. Två specifika bloggar har valts ut för denna studie, bloggen Black Ascot som syftade till att skapa uppmärksamhet kring Malmö Opera samt bloggen Stefan The Swopper som var en del i en kampanj för Posten. Syftet med uppsatsen är att undersöka och därigenom ge kunskap om hur bloggar används och utformas i PR- och kampanjverksamhet. Därmed är syftet också att undersöka vilka de strategiska tankegångarna bakom de för uppsatsen utvalda bloggarna varit samt hur dessa bloggar kan anses vara förenliga med gängse PR-etik.

Salome och mansmordet : Slutet på den maskulina traditionen. En studie i Ann Jäderlunds Salome

Salome is the myth of the Oriental princess who dances for her stepfather, Herod the tetrark at his banquet. He becomes so enchanted by Salome's dance that he allows her to wish for what she wants. On the advice of Queen Herodias, Salome's mother, she asks the head of prophet John on a platter. Herod is horrified, but grants Salome's desire.This is the first in a series of Salome petitions as Mark and Matthew in the New Testament. Salome has since then never ceased to fascinate artists and writers through the ages.

Hawkingmassa i Kerr-rumtid

In this thesis we calculate the Hawking mass numerically for surfaces in Kerr spacetime. The Hawking mass is a useful tool for proving the Penrose inequality and the result does not contradict the inequality. It also does not contradict the assumption that the Hawking mass should be monotonic for surfaces in Kerr spacetime. The Hawking mass is quasi-local and defined by the spin coefficents of Newman and Penrose, so first we give a discussion about quasi-local quantities and then a short description of the Newman-Penrose formalism..

Dragleksak för Playsam

The report is a project in cooperation with the Swedish toy company Playsam. The assignment was to design a new toy to their range of products, a pull along toy in shape of a snail with a mechanical function. The research phase contains studies and analysis of the company, its identity, product range and its customers. The research phase includes all the information needed to complete the project. A number of concepts were presented for evaluation by the company.

Redovisning av personaloptioner enligt IFRS 2 : En studie i värderingsmodellerna och dess indata

Den 19 februari 2004 presenterade IASB IFRS 2. IFRS 2 innebär att företagen skall hantera personaloptioner som en kostnad i resultaträkningen. I författningen regleras ej vilken värderingsmodell som skall användas vid värderingen av optionerna. På grund av detta kan redovisningen påverkas på olika vis beroende på vilken optionsvärderingsmodell som används av bolaget. Uppsatsens syfte är att fastställa vilka effekter olika optionsvärderingsmodeller har på bolagens värdering av personaloptioner och även beskriva vilka antaganden av indata i modellen som görs av bolagen och undersöka om dessa antaganden är teoretiskt korrekta.

Onstage/offstage : - om avvikande och normbrytande.

Den här uppsatsen tar avstamp i en personlig erfarenhet av när representationen på sociala medierorsakat konsekvenser i den fysiska världen. Uppsatsen undersöker, genom en autoetnografiskmetod, processer för normerande tillhörighet inom speciella diskurser. I texten användsmusikgenren Black Metal som exempel för att visa hur normer styr och kontrollerar socialthandlingsutrymme för kvinnor. Begrepp som används för att beskriva dessa processer kommer frånErving Goffman och har kallats för det dramaturgiska perspektivet. Begreppen används vidare iarbetet som verktyg i det gestaltande arbetet där normer för subjektspositioner undersöks iiscensatta fotografier..

Tjocka kroppar och smala platser : om överviktiga personers erfaranheter av att vistas i offentliga rum

How is the fat body constructed in public spaces? This essay deals with the experiances of five participants, being fat in public spaces. The fat body is often constructed as "matter out of place", more or less expected to be invisiable in public spaces. But living with a fat body isnt all about assimilation, wearing black clothes to fit in or staying at home in fear of facing comments of your body. More than being a body constructed as improperiate in public spaces, the participants view can be described as "revolting".

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->