Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Betygskala - Sida 1 av 1

Kommer det nya betygssystemet att bli en succé utifrån ett elevperspektiv?

Syftet med denna studie är att förstå om Utbildningsdepartementets förslag om en ny betygsskala kan fungera i ljuset av elevernas föreställningar om betyg. Enligt förslaget ska fler betygssteg ge mer rättvisa, större tydlighet samt motivera eleverna att lära sig mera. Tanken med den föreliggande enkätundersökningen är att den ska kunna ge djupare insikter i elevernas förståelse och uppfattning av betyg och bedömning. Dessutom undersöker arbetet i vilken mån betyg kan skapa motivation och påverkar studieresultat hos eleverna. Deltagarna i denna enkätundersökning och våra pilotintervjuer är gymnasieelever från årskurs 2 som läser olika nationella program.

Recensioner och Nätgemenskapskvalitet : En studie om metod för betygsättning i spelrecensioner och dess inverkan på produktengagemang och nätgemenskapskvalitet.

The goal of this essay was to study if the way gaming review sites presented their review evaluation has any influences the level of product involvement in the users it attracts. The assumption we did during the essay was that there was a connection between user?s level of product involvement and the quality of the community. To test this assumption we started out by performing observations on the comment sections in three gaming news sites which varied in their method for evaluating games. The result of these observations showed a significantly higher community quality in one of the websites.

Godkänd på riktigt? : En kvalitativ studie om bedömning och betygsättning utifrån lärarens syn.

När den nya läroplanen för Gymnasieskolan infördes 2011 tillkom en ny Betygskala och en diskussion startades om sju olika förmågor som en elev bör utveckla. Hösten 2014, det vill säga tre år senare, har Skolverket endast formulerat bedömningsstöd för två av de sju förmågorna. Detta motiverar denna stuide som undersöker vad som betygsätts och vad som krävs för den nedre gränsen för betyget E i ämnet Matematik. Studien inriktar sig på den obligatoriska kursen Matematik 1. Sju gymnasielärare intervjuades och besvarade frågor om bedömning och kravet för betyget E. I intervjuerna lyfte lärarna fram följande moment till grund för sin betygsättning: Taluppfattning, aritmetik och algebra, geometri, samband och förändring, sannolikhet och statistik samt problemlösning.