Sök:

Kommer det nya betygssystemet att bli en succé utifrån ett elevperspektiv?


Syftet med denna studie är att förstå om Utbildningsdepartementets förslag om en ny betygsskala kan fungera i ljuset av elevernas föreställningar om betyg. Enligt förslaget ska fler betygssteg ge mer rättvisa, större tydlighet samt motivera eleverna att lära sig mera. Tanken med den föreliggande enkätundersökningen är att den ska kunna ge djupare insikter i elevernas förståelse och uppfattning av betyg och bedömning. Dessutom undersöker arbetet i vilken mån betyg kan skapa motivation och påverkar studieresultat hos eleverna. Deltagarna i denna enkätundersökning och våra pilotintervjuer är gymnasieelever från årskurs 2 som läser olika nationella program. Resultaten av vår studie visar att eleverna i stort sett ser positivt på betyg. Eleverna upplever betyg som både en motivationskälla och ett mål i sig. Tydliga skillnader mellan elevernas attityder mellan de olika programmen framkommer när det gäller antalet betygssteg ? majoriteten av eleverna på det studieförberedande programmet ser positivt på en utökad betygskala. Dock visar den föreliggande enkätundersökningen att eleverna redan idag tenderar att ha en instrumentell syn på lärandet genom att de fokuserar på betyg snarare än på kunskap. Den risk som vi sålunda ser med fler betygsteg är att fokus ännu mer riktas mot att mäta kunskap och inte mot att främja lärandet. Ytterligare en slutsats som vi kommit fram till är att bedömning bör vara ett pedagogiskt instrument för lärandet.

Författare

Marita Grandjean Giuliano Izzo

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..