Sök:

Sökresultat:

24422 Uppsatser om Betydelse för elever - Sida 7 av 1629

Är sjĂ€lvförtoende högre hos algoritmanvĂ€ndare? : en studie i berĂ€kningsstrategier hos första Ă„rets gymnasieelever

Syftet med undersökningen Àr att ge ett bidrag till debatten kring algoritmens betydelse i skolundervisningen.FrÄgan som undersökning vilar pÄ Àr om elever har ett bÀttre sjÀlvförtroende Ät sina berÀkningar om de anvÀnder sig av algoritmer i de fyra grundrÀknesÀtten? I undersökning jÀmförs svenska elever mot ÄlÀndska elever.Metoden som har legat till grund för att ge ett svar pÄ frÄgan Àr först och frÀmst en enkÀtstudie och dÀrefter förekommer Àven intervjuer som syftar till att bredda vyn runt frÄgan.Det framgÄr utifrÄn undersökningen att algoritmanvÀndare har ett högre sjÀlvförtroende för sina berÀkningar samt presterar fler rÀtta svar Àn elever som anvÀnder den alternativa berÀkningsmetoden. Det framgÄr utifrÄn intervjuer att de elever vilket Àr lÀrda inom algoritmanvÀndning har svÄrt för att motivera varför deras svar blir rÀtt, utan att hÀnvisa till algoritmernas anvÀndningsregler. Med dessa elever förekommer ocksÄ reflektionen kring deras svars rimlighet mer sÀllan..

Att undervisa elever med svenska som andrasprĂ„k : Åtta lĂ€rare, deras mĂ„l och erfarenheter

Syftet med studien Àr att beskriva hur ett antal lÀrare upplever, resonerar kring, förhÄller sig till och hanterar sin undervisningssituation betrÀffande elever med svenska som andrasprÄk. Undersökningens syfte och frÄgestÀllning har motiverat för intervjuer som forskningsmetod och en kvalitativ forskningsansats. Data har analyserats i ett sociokulturellt perspektiv och med teorier kring lÀrande och identitetsutveckling. Undersökningen visar hur elever med svenska som andrasprÄk ofta av lÀrarna beskrivs som elever med sprÄkliga problem, vilket i sin tur sammankopplas med svaga elever eller elever med dyslexi. Bristande kunskaper i svenska hos elever med svenska som andrasprÄk stÀller stora krav pÄ bÄde elever och lÀrare, dÄ elever tvingas ta itu med dubbla inlÀrningsuppgifter och lÀrarna fÄr extra arbetsuppgifter.

LÀs- och skrivinlÀrningens betydelse för matematikens förstÄelse

Syftet med mitt arbete Àr att jag vill undersöka hur ett samspel kan se ut mellan svensklÀrare, matematiklÀrare och modersmÄlslÀrare för att frÀmja och stötta elever i Ärskurs 3 till 6 i deras lÀs- och skrivinlÀrning. Vidare vill jag ta reda pÄ vilken pÄverkan lÀs- och skrivinlÀrningen har pÄ elevernas matematikkunskaper och om det Àr sÄ att det Àr frÀmst elever med svenska som andra sprÄk som stöter pÄ problem med matematiska begrepp som innehÄller text eller om det Àr lika vanligt bland de elever som har svenska som sitt modersmÄl. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med svensklÀrare och matematiklÀrare pÄ tvÄ olika skolor (Söderskolan och VÀsterskolan) bÄda belÀgna i tvÄ olika upptagningsomrÄden i Malmö. Den ena skolan Àr en mÄngkulturell skola och den andra skolan Àr en skola med fÄ elever som har ett annat modersmÄl Àn svenska. LÀrarnas svar utifrÄn min intervju visar pÄ att sprÄket Àr en viktig del för elevens förstÄelse för matematiken och att lÀraren mÄste lÀgga ner ett arbete pÄ det matematiska ordförrÄdet och vad orden betyder i förhÄllande till samma ords betydelse i vardagssprÄket.

Inkludering av elever med autism i grundskolan - En undersökning av autistiska elevers lÀrandemiljö

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur undervisning drivs nÀr man har elever med diagnosen autism i klassen och pedagogers syn pÄ hur de arbetar för att inkludera dessa elever. Syftet Àr ocksÄ att undersöka om klassrumsmiljön pÄ skolan spelar en sÀrskild stor roll för elever med autism. De frÄgestÀllningar som vi har anvÀnt oss av Àr: Hur arbetar pedagogerna med elever som har diagnosen autism? Vad anser de vara av betydelse för att dessa elever ska kunna inkluderas i klassrumsarbetet? Undersökningen i detta arbete bygger pÄ tvÄ kvalitativa metoder. Vi har anvÀnt oss av metoderna observation och intervju.

Intervjustudie om betydelsen av lÀrarnas bemötande av elever i matematiksvÄrigheter

Hur bemöter och hjÀlper skolan elever i matematiksvÄrigheter? Syftet med vÄr under-sökning Àr att studera matematiklÀrarnas uppfattning om hur de bemöter och hjÀlper elever i matematiksvÄrigheter samt vilka förvÀntningar matematiklÀrarna har pÄ speci-allÀrarna. Med matematiklÀrare avser vi lÀrare som undervisar/har undervisat elever i matematik i Ärskurserna sex till nio. Vygotskijs teorier om lÀrarens betydelse för elever-nas kunskapsutveckling utgör vÄr teoretiska inramning. Vi har intervjuat sju matematik-lÀrare som undervisar elever i matematik i Ärskurserna sex till nio.

Frukost Probably the best meal of the day : - En kvantitativ studie om frukostens betydelse för elevers prestation

Den hÀr kvantitativa studien genomfördes med enkÀter som elever pÄ gymnasiet svarat pÄ. Syftet med föreliggande undersökning Àr att fÄ en inblick i gymnasieelevers frukostvanor och hur dessa kan pÄverka dem i frÄga om prestation under lektionerna i Idrott och hÀlsa. Vi vill Àven fÄ en uppfattning om eleverna fÄtt information gÀllande sambandet kost och hÀlsa, samt om de omsÀtter denna eventuella kunskap till praktik. Med en större förstÄelse om sambandet mellan kost och prestation, kan vi skapa bÀttre förutsÀttningar för lÀrare att utbilda elever i Àmnet. Den visar att majoriteten av de elever som har fÄtt betyget VG eller MVG i Àmnet Idrott och hÀlsa Àter frukost dagligen.

Samverkan och ÅtgĂ€rdsprogram : En studie om pedagogers samverkan kring Ă„tgĂ€rsdprogram

SammanfattningSyftet med studien Àr att fÄ en större inblick i de faktorer som eleverna sjÀlva upplever har betydelse för deras motivation till skolarbete. I dagens skola kÀnner sig lÀrare ofta maktlösa inför elever som Àr omotiverade och saknar lust till skolarbete. En ökad medvetenhet och förstÄelse för vilka motivationsfaktorer som pÄverkar eleverna i deras skolarbete ger lÀrarna fler och effektivare verktyg att stimulera eleverna. Ofta Àr brist pÄ motivation situationsbunden, eleven kan mycket vÀl vara motiverad i andra sammanhang Àn skolan. SÄ hur kan lÀrarna vÀcka denna lust och nyfikenhet hos omotiverade elever och vilka faktorer pÄverkar eleverna?SÀrskilt utmanande kan det vara att försöka motivera elever i behov av sÀrskilt stöd.

Artkunskapens betydelse för tolkningen av ett ekosystem

Ekologi Àr en central del inom biologin och studier visar att elever har svÄrt för att resonera kring ekologi. Med hjÀlp av brickintervjuer har nÄgra gymnasieelevers förmÄga att anvÀnda artkunskap vid tolkning av ett ekosystem studerats. Brickintervjuer Àr en form av kvalitativ intervjumetod, dÀr eleverna fÄr resonera kring föremÄl frÄn ett ekosystem. Dessa intervjuer utfördes före och efter en kurs om det rinnande vattnets ekologi. Jag fann i min studie att fyra av fem elever förbÀttrade sina artkunskaper under kursen och dessa fyra elever kunde dessutom uttrycka en ökad förstÄelse för ekosystemet.

Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av sÀrskilt stöd

Syfte: Syftet med studien Àr att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext ikommuner, samt fristÄende skolor och relatera till detta till ?elever i behov av sÀrskilt stöd?,samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, fÄ möjlighet tillreflektion, förstÄelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken.Teori: Perspektiv Àr teoretiska abstraktioner vars funktion Àr att underlÀtta förstÄelsen av ettforskningsomrÄde. Diskurser anger bland annat de ramar för vad som Àr möjligt och intemöjligt att formulera inom ett visst omrÄde. I diskursbegreppet ryms Àven den socialapraktiken, den diskursiva praktiken och policy som text. För att kunna byta perspektiv undermin studie har begrepp som distans och nÀrhet varit betydelsefulla.Metod: En induktiv ansats med utgÄngspunkt i en vÀxling mellan förstÄelse av helhet ochdelar i vÄrt skolsystem.

Bilder i kemiundervisningen - vilken betydelse har de nÀr elever ska formulera nÄgra olika begrepp?

Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ vilken betydelse bilder har dÄ elever som lÀser gymnasiekemi ska redogöra för nÄgra olika begrepp. TvÄ vanliga begrepp; lösningar och syror valdes ut och förstÄelse av dessa begrepp mÀttes hos elever vid tvÄ olika skolor i en enkÀtundersökning. Eleverna kunde lÀttare redogöra för begreppen nÀr de fick tillgÄng till en bild och skillnaden var signifikant. Mekanismen bakom detta Àr troligen att bilden hjÀlpte dem att bygga en inre bild av ett fenomen, som sedan blev enklare att uttrycka i ord. Det fanns ingen skillnad i begreppsförstÄelse mellan de tvÄ skolorna, men elever som lÀste kemi B kunde redogöra utförligare för begreppen Àn eleverna i kemi A.

Är det inte bara att blĂ„sa?: en undersökning om motivation
och rekrytering till trÀblÄsinstrument i musikskolan

Syftet med vÄr undersökning var att fÄ en uppfattning om hur rektorer, lÀrare och elever vid tvÄ musikskolor ser pÄ motivationens betydelse i instrumentundervisning. Syftet var Àven att undersöka vad dessa tvÄ skolor gör för att rekrytera elever till trÀblÄsinstrumenten. Till trÀblÄsinstrumenten rÀknas tvÀrflöjt, oboe, klarinett, saxofon och fagott. Vi valde att göra intervjuer med rektorer och lÀrare frÄn de bÄda musikskolorna samt en enkÀtundersökning med elever som spelar i blÄsorkester. Undersökningen visade att det inte gjorts nÄgon sÀrskild satsning för att rekrytera elever till trÀblÄsinstrumenten.

Det pedagogiska mötets betydelse för motivationen : Ur elevers perspektiv

Syftet med förelÀggande undersökningen Àr att skapa en fördjupad förstÄelse för gymnasieelevers syn pÄ bristande motivation till skolarbete. Mer specifikt, att fÄnga elevernas egna bilder av hur mötet med lÀraren pÄverkar deras motivation i klassrummet. Underlaget för den empiriska undersökningen Àr intervjuer med elever som varit slumpmÀssigt utvalda. I undersökningen, dÀr en kvalitativ metod anvÀnts ingÄr nio elevers berÀttelser. De elever som deltagit i undersökningen har informerats om att deltagandet Àr frivillig, att de nÀr de önskar under intervjun kan vÀlja att avbryta den samt att de har rÀtt till anonymitet.Resultatet av undersökningen visar att den faktor som har störst betydelse för elevernas motivation Àr det pedagogiska mötet, det vill sÀga mötet mellan lÀrare och elev i sÄvÀl undervisningssituationer som utanför undervisningstid.  Vilket har betonats av alla de elever som ingÄr i denna undersökning.

Olika lÀrares pedagogiska strategier för elever i komplicerad lÀrandesituation : Different teachers educational strategies for pupils in special needs

Syftet med arbetet var att undersöka vilka pedagogiska strategier olika lÀrare tillÀmpar för att frÀmja elever i komplicerad lÀrandesituations sociala och kunskapsmÀssiga utveckling. Undersökningen syftade Àven till att belysa diagnosens betydelse och huruvida elevernas diagnos eller problematik pÄverkar val av ÄtgÀrd. I vÄr studie anvÀnde vi oss av en kvalitativ forskningsstrategi. Vi valde att genomföra nio intervjuer med lÀrare i den traditionella skolan och inom specialanpassade verksamheter för elever med varierande behov av sÀrskilt stöd. Resultatet visade att samtliga lÀrares pedagogiska strategi och val av ÄtgÀrd utgick frÄn ett individanpassat arbetssÀtt dÀr motivation, struktur och material var viktiga utgÄngspunkter.

"Det finns möjligheter med alla elever" : Om blivande idrottslÀrares förvÀntningar - med fokus pÄ mötet med elever med muslimsk bakgrund

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vilka förvÀntningar blivande idrottslÀrare har pÄ sitt framtida yrke och hur deras funderingar och förberedelse kring att möta elever med muslimsk bakgrund ser ut. För att ta reda pÄ detta har jag gjort en kvalitativ undersökning dÀr jag har intervjuat nio blivande idrottslÀrare, i Äldern 24-40 Är, om deras förvÀntningar pÄ sitt framtida yrke med fokus pÄ mötet med elever med muslimsk bakgrund. I uppsatsen tar jag upp tidigare forskning och ger bakgrundsfakta om islam i Sverige med sÀrskild tonvikt pÄ det som eventuellt kan ha betydelse i mötet mellan elever med muslimsk bakgrund och den svenska skolan. Jag för Àven en diskussion kring det som framkommit i intervjuerna och som redovisas i den empiriska delen. DÀr lÀgger jag in mina egna funderingar i Àmnet och det framkommer hur jag ser pÄ uppsatsens innehÄll och dÄ framförallt pÄ resultatet av intervjuerna. Det jag har kommit fram till Àr att idrottslÀrarstudenter anser att de kÀnner sig rustade för sitt kommande yrke och mötet med elever med muslimsk bakgrund och kultur, trots att de inte har fÄtt tillrÀcklig utbildning inom omrÄdet ?att möta alla elever?..

Friluftsliv i grundskolan : elevers uppfattningar om och fÀrdigheter i friluftsliv

I kursplanen för idrott och hÀlsa betonas friluftsliv starkt. Friluftsliv ska ingÄ i undervisningen i Àmnet och elever ska efter avslutad grundskoleutbildning ha grundlÀggande kunskaper om friluftsliv. Friluftsliv har Àven betydelse för vÄr hÀlsa, dÀrför Àr elevers uppfattningar om friluftsliv i grundskolan intressant och belyses i denna undersökning, samt hur elever uppfattar sina egna fÀrdigheter i friluftsliv. Undersökning Àr kvantitativ och bygger pÄ en enkÀtundersökning som 135 elever medverkat i. Undersökningen Àr utformad sÄ att friluftsliv ses ur tvÄ perspektiv, dels genom friluftslivsaktiviteter och dels genom naturmiljöaktiviteter.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->