Sök:

Är det inte bara att blåsa?

en undersökning om motivation
och rekrytering till träblåsinstrument i musikskolan


Syftet med vår undersökning var att få en uppfattning om hur rektorer, lärare och elever vid två musikskolor ser på motivationens betydelse i instrumentundervisning. Syftet var även att undersöka vad dessa två skolor gör för att rekrytera elever till träblåsinstrumenten. Till träblåsinstrumenten räknas tvärflöjt, oboe, klarinett, saxofon och fagott. Vi valde att göra intervjuer med rektorer och lärare från de båda musikskolorna samt en enkätundersökning med elever som spelar i blåsorkester. Undersökningen visade att det inte gjorts någon särskild satsning för att rekrytera elever till träblåsinstrumenten. Vi fann även att det under de senaste decennierna varit en viss minskning i antalet som spelade träblåsinstrument, men det förklarades främst bero på sviktande budgetunderlag och sjunkande elevantal i grundskolan. När det gäller motivation framkom det att elever söker inspiration och förebilder, och att det även är viktigt att läraren låter eleven vara delaktig i utformningen av undervisningen.

Författare

Lisa Maria Fils Cecilia Fjellborg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..