Sök:

Sökresultat:

3332 Uppsatser om Berättande text - Sida 46 av 223

En bÀttre vardag för de mÄnga mÀnniskora : - en anvÀndbarhetsstudie av www.ikea.se

IKEA har under hösten 2006 utfört en egen undersökning av deras webbplats, www.ikea.se. En del av syftet blir sÄledes att resultatet skulle kunna fungera som ett bra komplement till den undersökningen. VÄrt sÀtt att genomföra detta grundar sig pÄ en kvalitativ studie genom observationer och efterföljande intervjuer med ett antal testpersoner. Enligt teorier hÀmtade frÄn omrÄdet för anvÀndbarhet och webbdesign pÄverkar omrÄdena struktur, navigering, lÀnkar, design/layout, information, text, bild och fÀrger möjligheten till en god webbplats, dessa begrepp fungerar Àven som en utgÄngspunkt för vÄr datainsamling. IKEAs vision Àr att ?skapa en bÀttre vardag för de mÄnga mÀnniskorna?, dÀrför tycker vi att det Àr av största vikt att Àven deras webbplats Àr funktionell och anvÀndbar för den svenska populationen.

Georgienkrisen ? Vem fÄr tala? : En undersökning av hur svenska tidningar hanterar kÀllor i krig

Den hÀr undersökningen syftar till att ta reda pÄ om det fanns skillnader i svenska,rikstÀckande tidningars val av kÀllor under krigsrapporteringen frÄn Georgienkrisens tioinledande dagar.För att fÄ svar pÄ frÄgorna analyserades artiklar frÄn Sveriges fyra största tidningar,Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.Resultaten visade att det finns bÄde likheter och skillnader mellan hur tidningarnarapporterade, sett utifrÄn vilka kÀllor de prioriterar och lÄter komma till tals. Officiella ochcivila kÀllor anvÀnds till exempel i ungefÀr samma utstrÀckning av tidningarna.Uppdelat i nationaliteter Àr kÀllorna inte lika jÀmnt fördelade, dÄ georgiska kÀllor dominerar över de övriga parterna i konflikten.Morgontidningarna Àr mer balanserade i sin rapportering i den mening att de anvÀnder fler kÀllor Àn kvÀllstidningarna i sÄ gott som varje kategori.Ett annat mönster Àr att kvÀllstidningarna fokuserat mer pÄ att anvÀnda civila georgiska kÀllor i sÄvÀl text som bild Àn morgontidningarna.Ingen av tidningarna, vare sig i text eller bild, anvÀnde civila abchazer som kÀlla, trots att konflikten Àven pÄgick i det omrÄdet..

Att uttrycka och innehÄlla idén : Om utstÀllningsdesign

Ett sammanfattande arbete med genomförda utstÀllningsprojekt. HÀr berÀttas om en attityd till skapande inom fÀltet utstÀllningsarkitektur. Med ett stort intresse för och arbete med upplevelsebaserat lÀrande, utforskande via medverkande besökargrupper, utvecklande av utstÀllningsmediet, presenteras ett antal utstÀllningar via text och bild..

Elektroakustisk musik som utforskande metod : reflektioner över idén om akustisk ekologi i musik

Text som utforskar och reflekterar över akustisk ekologi i musik och hur en kompositörs roll inom denna typ av arbete kan se ut..

Text i förÀndring: en studie i responsarbetets effekt pÄ universitetsstudenters textproduktion

Högre studier krÀver hög textkompetens och god skriftsprÄklig förmÄga, men mÄnga studenter har svÄrt att klara av ett facktextskrivande i akademisk diskurs. Intresset riktades dÀrför mot att undersöka vilka redskap att utveckla sina texter studenterna kan fÄ genom ett processorienterat skrivande som inkluderar responsarbete. Vidare undersöktes hur studenterna uppfattar kamrat- respektive lÀrarrespons och slutligen pÄ vilket sÀtt texterna förÀndras efter bearbetning. FrÄgestÀllningarna besvarades med hjÀlp av tvÄ datainsamlingsmetoder, nÀmligen intervjuer med tre studenter samt den undervisande lÀraren och textanalyser. För de sistnÀmnda samlades tre versioner av en utredande text för vardera student in.

Text i förÀndring: en studie i responsarbetets effekt pÄ universitetsstudenters textproduktion

Högre studier krÀver hög textkompetens och god skriftsprÄklig förmÄga, men mÄnga studenter har svÄrt att klara av ett facktextskrivande i akademisk diskurs. Intresset riktades dÀrför mot att undersöka vilka redskap att utveckla sina texter studenterna kan fÄ genom ett processorienterat skrivande som inkluderar responsarbete. Vidare undersöktes hur studenterna uppfattar kamrat- respektive lÀrarrespons och slutligen pÄ vilket sÀtt texterna förÀndras efter bearbetning. FrÄgestÀllningarna besvarades med hjÀlp av tvÄ datainsamlingsmetoder, nÀmligen intervjuer med tre studenter samt den undervisande lÀraren och textanalyser. För de sistnÀmnda samlades tre versioner av en utredande text för vardera student in.

Sagan som genre och andrasprÄksinlÀrares grammatiska prestation

AbstractSwedish tuition for immigrants (SFI) is a public adult education program in Sweden that was created in order to provide the immigrants with basic skills in Swedish. People with different backgrounds speaking different languages learn together how they should communicate in Swedish, both orally and in writing. For those who teach SFI it is important to know which factors have positive effects on the Swedish language acquisition. One of the questions to be asked is if the learning materialsÂŽ genre has any effect on the SFI studentsÂŽ proficiency, in particular, oral proficiency. Scientists as von Franz, Vygotskiy and Bettelheim argued that fairy tales, as a genre consciously or subconsciously recognizable by all the people, present texts that are easy to acqiure.

"Jag bara tÀnkte" : Elevers strategier för att förstÄ olika textgenrer

Syftet med studien var att undersöka vilka lÀsförstÄelsestrategier elever anvÀnde sig av nÀr de skulle förstÄ olika textgenrer. För att undersöka vilka strategier som elever i Ärskurs tre anvÀnde nÀr de lÀste olika slags textgenrer anvÀndes tre olika texter, en skönlitterÀr text, en faktatext och en instruktionstext.Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer för att ta reda pÄ vilka strategier eleverna anvÀnde nÀr de skulle förstÄ innehÄllet i en text.Resultatet i studien visade att elever anvÀnde olika strategier nÀr de skulle förstÄ olika slags texter. Resultatet tydde Àven pÄ att elever var medvetna om fler strategier Àn vad de anvÀnde under vÄra intervjuer. Dessa strategier var alternativa sÀtt som eleverna kunde anvÀnda om de fick problem med texten. Det kunde till exempel vara svÄra ord som eleverna behövde identifiera.Resultatet visade pÄ att elever frÀmst anvÀnde strategin att nyttja minnet nÀr de försökte förstÄ olika slags texter.

I huvudet pÄ Johan Magnus Wickelius

Denna uppsats försöker beskriva Johan Magnus Wickelius (1817-1867) livsförstÄelse. Eller hans teologiska typ. I det arbetet har jag anvÀnt Benkt-Erik Benktsons typologiska metod, inom vilken man arbetar med schematiserade typer som Wickelius Àr jÀmförd med och placerade inom (eller inte) under arbetes gÄng. Denna typologiska metod Àr inte en klassificering dÀr individen, som undersöks, Àr placerad i ett fack för alltid. Individen Àr istÀllet placerad i ett landskap dÀr de schematiserade typerna Àr som kullar emellan (eller pÄ) vilka individen sedan placeras.

Reproduktion i elevtexter i koppling till lÀrares förestÀllningar om lÀs- och skrivutveckling

Det övergripande syftet med denna studie har varit att utreda förekomsten och graden av reproducerande drag i elevtexter nÀr elever skriver faktatext, samt lÀrares förestÀllningar kring lÀs- och skrivutveckling i koppling till reproduktion som fenomen. Studien tar sin utgÄngspunkt i teorier om lÀs- och skrivutveckling kopplat till genre och genrepedagogik. Studien omfattar tvÄ skolor och har utförts i Ärskurs 3. FrÄn de bÄda skolorna har sammanlagt 36 elevtexter, 18 texer frÄn varje skola, analyserats. Elevtexterna har i analysen jÀmförts med den text som anvÀnts som kÀlla för att utreda graden av reproduktiva inslag.

Queera Barnbiblar - En narratologisk & queerteoretisk analys av transformationen av berÀttelsen om David och Jonatan

As humans we transfer norms and values, which we are aware or unaware of, to the children near to us. These children embrace them, and the adultÂŽs norms and values become the child's own ones. When a Bible story is going to be transformed into a children?s bible text it goes through shortening and simplification of the story to fit childrenÂŽs bible edition. The adjustment will be unconscious and conscious choices that change the meaning of the text and the possibility of contextual interpretation.

Framing al-Qaida : En komparativ studie mellan tvÄ tídningars "inramning" av al-Qaida

Aim: The study's aim and run-up are to investigate how journalists frame texts, during impact of those standards and values that they have, combined with the organization and in the nation where they work.Method/Material: The study looks on how the authors of articles at the Swedish newspaper "Dagens Nyheter" and the Norwegian newspaper "Dagbladet", uses the concept al-Qaida, in their news rapport, during the period 19:th of mars ? 24:th of august 2003. Two hundred articles were collected and divided into two groups, 1) the explicit group, there the text actu ally treated al-Qaida, 2) the implicit group, there the text e.g. linked to the name al-Qaida and the article itself treated another subject. Is it possible to see differences or resemblances, in the way that journa lists frame their texts? The main theoretical run-up is framing accor- ding to R.

Optimering av processflöde: TvÀtt, montering och provning

Bosch Rexroth Mellansel Àr en tillverkare utav hydrauliska drivsystem för industriella applikationer. En del av denna lösning Àr de sÄ kallade HÀgglunds-motorerna. Fem motorfamiljer tillverkas i olika storlek och för olika applikationer. Syftet med detta projekt var att undersöka fyra frÄgestÀllningar angÄende tre sammankopplade steg i produktionen av dessa motorer. Dessa stegen var tvÀtt, montering och provning.

Mentorskap för elever i gymnasieskolan : Organisations- och professionsrelaterade villkor för lÀrare

HöglÀsning Àr en handling nÀr en vuxen lÀser en text högt för ett eller flera barn och Àr en viktig del av barns sprÄkutveckling. Att besitta ett rikt sprÄk Àr av stor vikt för att leva och verka i dagens samhÀlle som prÀglas av text och samtal. Sett frÄn det senaste decenniet har barns lÀsförmÄga och intresse till lÀsning försÀmrats. DÀrför Àr det betydelsefullt att lÀrare tillÀmpar arbetssÀttet höglÀsning i undervisningen. Syftet med litteraturstudien var att belysa höglÀsningens betydelse i de tidiga skolÄren.

Bataljonsspaning : Ett verktyg i manöverkriget

Den hÀr uppsatsen har initierats av en upplevd kÀnsla att spaningsförbanden i den svenska armén pÄ senare tid har eftersatts vad gÀller antal och hur de nyttjas. FrÄn att ha funnits i stor mÀngd vid flertalet förband finn nu endast vissa bataljonsspaningsförband kvar.Hur dessa nyttjas kopplat till manöverbataljonernas strÀvan att tillÀmpa manövertÀnkande Àr ocksÄ svÄrt att finna svar pÄ i den litteratur som Àr aktuell i den svenska försvarsmakten.Mitt syfte med uppsatsen Àr att skapa en vetenskaplig text som redogör för hur bataljonsspaningen vid den luftburna bataljonen skulle kunna utnyttjas för att stödja bataljonen i dess strÀvan att lyckas med manöverkrigföring.Med min uppsats gör jag en ansats för att skapa en vetenskaplig text som svarar pÄ frÄgan:Hur bör bataljonsspaningsplutonen nyttjas för att stödja bataljonen i dess genomförande av manöverkrigföring?För att svara pÄ frÄgan anvÀnder jag mig i uppsatsen av en kvalitativ textanalys som jag i vissa fall kompletterar med intervjuer av inom omrÄdet kunniga individer.Det resultat jag kommit fram till Àr tÀtt kopplat till hur bataljonen kan anvÀnda sig av bataljonsspaningsplutonen för att stödja det dynamiska beslutsfattandet i syfte att maximera möjligheten att tillskansa sig ett ledningsöverlÀge gentemot motstÄndaren. Till exempel vikten av att anvÀnda bataljonsspaningsplutonen pÄ djupet mot bataljonens andrahands mÄl och beredduppgifter i syfte att möjliggöra ett högt stridstempo..

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->