
Sökresultat:
3332 Uppsatser om Berättande text - Sida 44 av 223
Visuell hierarki och lÀsmönster : en studie om kontrast, storlek och positionering
Syftet med denna uppsats Àr att identifiera den mest effektiva egenskapen av en text eller sida för att uppnÄ visuell hierarki, som Àr ett verktyg för att fÄ det önskade flödet av uppmÀrksamhet i en sida eller webbsida genom att ge vissa element en viss vikt i kontrast, storlek och placering. Vi vill ge en möjlighet för vidare forskning snarare Àn att ge en slutsats som ger ett slutgiltigt svar pÄ frÄgestÀllningarna. Det finns fler sÀtt att manipulera text för att uppnÄ önskad visuell hierarki men vi valde de vanligaste. Detta arbete Àr baserat pÄ ett experiment som görs pÄ 50 deltagare med ett onlinefrÄgeformulÀr och tre sjÀlvgjorda bilder dÀr vi kan utvÀrdera resultaten, jÀmföra dem med andra teorier och berÀkna den mest effektiva uppmÀrksamhetsgivaren. Vi har ocksÄ utvecklat en hypotes om vad resultatet kommer att visa.
Bilden i gymnasieundervisningen ? en didaktiskt inriktad intervjuundersökning
I detta examensarbete intresserar vi oss för gymnasielÀrares bildanvÀndande i undervisningen. Att dagens samhÀlle prÀglas av bilder gör det viktigt för skolan och undervisningen att aktivt förhÄlla sig till bildmediet. Det faktum att skolans undervisning idag till stora delar baseras pÄ text gör att vissa elever missgynnas. För vissa elever stimulerar en bild lÀrandet bÀttre Àn en text.Syftet för examensarbetet Àr att undersöka hur lÀrare i gymnasieskolan anvÀnder bilder i undervisningen, vilka syften de har och vilka erfarenheter de gjort av bildanvÀndandet. Undersökningen bygger pÄ elva intervjuer med gymnasielÀrare.
Ămnena Bild och Musik ur ett historiskt perspektiv
This research project is about how the subjects` art and music has been described under the 20th century in the Swedish school until today. The purpose with this research project is to do a text analysis that describes these subjects now and the last century, to illustrate the differences between today and the last century. Hence the size of this subject I have chosen some random samples out of the 20th century until today. I started to take these random samples from the first lyric I found about these subjects, and continued with these random samples in other lyrics from the middle of the 20th century until the year 2006. I just took these random samples from what I had found because I did not found some lyrics from earlier period of the 20th century.
Tradition, förÀndring och splittring - En diskursanalytisk studie av bibliotekariers yrkesidentitet
The aim of this master thesis is to examine the identity of librarians. We have done this by conducting a text analysis where we have analysed texts produced by DIK, the major union of librarians, and by Library and Information Science departments in Sweden. The material we have analysed is texts produced in the aim of introducing and marketing the librarian occupation and education. The aim of this study is to find out how the identity of the librarian is expressed in this material. We have conducted the text analysis by adopting the critical discourse analyst Norman FaircloughÂŽs theories.
Den otrygga förorten? : Om trygghetsarbete i Rinkeby - Kista
PÄ vilket sÀtt framstÀlls Rinkeby ? Kista som en otrygg plats av politiker och tjÀnstemÀn jÀmfört med de boendes? Och hur ser de boende pÄ politikerna och tjÀnstemÀnnens trygghetsplanering? Dessa Àr frÄgestÀllningarna som vÄr studie undersöker. Metoden har bestÄtt av tvÄ delar: text- och videoanalys samt kvalitativa intervjuer av bÄde beslutsfattare och medborgare i stadsdelen. Teorierna som har legat till grund för vÄr analys Àr Foucaults diskursteorier, Ristilamis forskning om förortsdiskursen samt Stigendals teorier om sociala levnadsförhÄllanden.Text- och videoanalyserna och de kvalitativa intervjuerna har visat oss att politikernas och tjÀnstemÀnnens bild av trygghetssituationen i stadsdelen har varit annorlunda gentemot medborgarnas perspektiv. Denna skillnad ligger till stor del i deras olika tolkningar av begreppet trygghet som kortfattat kan uttryckas som att beslutsfattarna har en snÀvare, sÀkerhetsbaserad syn pÄ trygghet medan medborgarna generellt inkluderar fler aspekter sÄsom den socio-ekonomiska situationen.
Litteraturförmedling pÄ gymnasienivÄ : En studie av kanon, beskrivningar och litteratursyn i fyra lÀromedelspaket för gymnasieskolan
This study examines in which way literature is presented in four schoolbooks for the Swedish senior high school of today, compared to descriptions and selections in Swedish universities. The study covers two basic schoolbook categories used in the teaching of Swedish and comparative literature: anthologies and textbooks.The four anthologies structures and their joined canon are presented, and the text canon of 12 common writers is studied and compared to the corresponding text canon in the universities selection of texts to main courses in comparative literature. The four textbooks are analysed by close reading of the presentations of four different writers and their works, where the textbooks for the Swedish senior high school are viewed through the glass of literary guides used in Swedish universities.The study also analyses what literary perspective is present in the Swedish school principles for education in literature and display, through earlier didactic studies, a sketch of the classroom reality of education in literature.The study finds that the examined schoolbooks for the Swedish senior high school tend to, not only shorten the text length and amount of texts but also, simplify the selection and presentation of the writers production. This leads to certain fixed and, in some cases, almost stereotyped ?roles? that are assigned to the writers and limits their production.
LÀsförstÄelseoch litterÀr tolkning : En sprÄk- och litteraturdidaktisk studie av Martin Widmarks Att lura en elefant
Med utgÄngspunkt att lÀrare upplever elevers lÀsförstÄelse som svÄr att bedöma Àr syftet med denna studie att konkretisera det komplexa begreppet lÀsförstÄelse. Jag har tagit hjÀlp av lÀsförstÄelseforskning för att kunna Äterge en samlad bild av begreppet lÀsförstÄelse. Ett andra syfte Àr att försöka se hur begreppet lÀsförstÄelse förhÄller sig till litterÀr analys och tolkning. Genom att stÀlla lÀsförstÄelseforskningens definition av lÀsförstÄelse mot en berÀttande text försöker jag förstÄ vad begreppet betyder och innebÀr i praktiken. För att kunna göra detta har jag utfört en litteraturanalys samt konstruerat ett lÀsförstÄelsetest pÄ den berÀttande texten.
En komparativ studie mellan tre matematiska lÀroböcker
Jeppsson, Ricardo & Karlsson, André (2010). En komparativ analys mellan tre matematiska lÀromedel.
Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola
Denna studie bygger pÄ en jÀmförelse mellan tre matematiska lÀromedel för Ärskurs ett; Lilla Mattestegen, Matte Mosaik och MÀsterkatten. Uppsatsens syfte Àr att försöka upptÀcka mönster mellan de tre olika lÀromedlen. De frÄgestÀllningar som arbetet bygger pÄ Àr bland annat försöka se vilka skillnader och likheter det kan finnas mellan tre olika lÀroböcker i matematik med utgÄngspunkt i innehÄll, text och bild.
KvÀllspressen, ledaren och könet : En studie om mediebevakningen av Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt
Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt har under valet 2010 varit bevakade av medier som statsministerkandidater. Uppsatsen analyserar vilka likheter och skillnader det finns rapporteringen av dem pÄ kvÀllspressens framsidor, hur genus framstÀlls och vad kvÀllspressen fokuserar pÄ i rapporteringen av dem. Med hjÀlp av tabloidformats- och genusteorier av text och bild samt en kritisk diskursanalys och semiotisk analys som metod har slutsatser framkommit.Rapporteringen av dem har inte varit positiv eller negativ i dess motpolsliknande definitioner, men bakom dramaturgiska effekter och en medierad politik döljer sig en struktur som finns i alla sju framsidor. Sahlin passiviseras i sin ledarroll och fÄr inte uttryck för olika delar av sin personlighet medan Reinfeldt Àr aktiv som ledare och portrÀtteras bÄde som en alldaglig man och statsman genom bild och text. Han blir genom detta ett subjekt medan hon portrÀtteras som ett objekt.
Kritisk diskursanalys av skönlitterÀra genreutbrytningar i folkbibliotekets litteraturförmedlingskontext
This master?s thesis aims to study the practice of separating popular genres of fiction from the rest of the fiction stock, often seen at public libraries. The method being used is critical discourse analysis according to Norman Fairclough?s three-dimensional conception of discourse. The textual dimension of this analysis is the book shelf itself and the sociocultural practice is the everyday practice at a public library of supplying and mediating books to the visitors.
Perspektiv pÄ barns höglÀsning : En studie av barns fellÀsningar och lÀsförstÄelse i skolÄr 2.
Denna studie, som har en experimentell karaktÀr, handlar om höglÀsning i skolÄr 2. Syftet bestÄr i att ta reda pÄ vad som skiljer starka och svaga lÀsares höglÀsning Ät, samt att undersöka i vilken mÄn ett medvetet arbete med att göra en obekant text meningsfull kan pÄverka höglÀsningen och lÀsförstÄelsen i positiv bemÀrkelse. Dessutom vill jag ta reda pÄ hur olika teorier om lÀsning kan redogöra för resultaten av ovanstÄende. För att uppnÄ dessa mÄl formulerades följande frÄgestÀllningar. (1) Vad skiljer starka och svaga lÀsare Ät betrÀffande fellÀsningar och lÀsförstÄelse i deras höglÀsning av en obekant text? (2) Kan en vuxenledd preview-session (förberedande samtal) pÄverka fellÀsningarna och lÀsförstÄelsen i positiv bemÀrkelse? (3) Hur kan svaren pÄ ovanstÄende frÄgor tolkas utifrÄn Ä ena sidan ett whole language-perspektiv och Ä andra sidan utifrÄn den nyare lÀsforskningen? Fyra barn, tvÄ starka och tvÄ svaga lÀsare, har deltagit i experimentet.
Kunskap vid Strömmen : En textanalys av kommunalt material om Industrilandskapet i Norrköping
Genom analys av text och bildmaterial frÄn Norrköpings kommun, varav frÀmst turistbroschyrer Àr syftet med detta arbete att finna och förtydliga den diskurs kommunen sprider om Industrilandskapet. För detta ÀndamÄl har uppsatsen tvÄ frÄgestÀllningar; hur beskrivs Industrilandskapet i text och bild i reklam/turistmaterial samt hur beskrivs Industrilandskapets betydelse för Norrköping/regionen. För att kunna utveckla den kritiska diskursanalysen anvÀnder jag mig av tvÄ stödteorier, nyregionalism och Jane Jacobs teorier om stadsplanering. Genom en bildinventering samt en bildanalys av tvÄ representativa bilder framstÄr det tydligt att det Industrilandskap som beskrivs i bild Àr öde, och avbildas frÀmst nattetid.Textanalysen delas upp under fem teman, vattnet, bebyggelsen, Industrilandskapet i regionen, Industrilandskapet i staden/verksamheten i omrÄdet samt historien. Industrilandskapet Àr enligt turistmaterialet synonymt med de gamla k-mÀrkta byggnaderna och ?stadens livsnerv? ?Strömmen.
SÄ lÀttlÀst Àr det lÀttlÀsta : Undersökning av en lÀrobok i svenska för gymnasieelever med lÀs- och skrivsvÄrigheter
Att kunna lÀsa och skriva Àr en frÄga om demokrati. Utan information kan ingen mÀnniska kÀnna sig delaktig i dagens informativa samhÀlle. Det Àr lika sjÀlvklart som att det utan anpassade lÀroböcker kan vara svÄrt att kÀnna sig delaktig i sin skolundervisning. Av Sveriges vuxna befolkning Àr det 25% som inte uppfyller kunskapskraven i svenska för grundskolan. Kursplanen sÀger att alla elever efter Ärskurs nio ska "kunna lÀsa till Äldern avpassad skönlitteratur, saklitteratur och dagstidningarnas artiklar med god förstÄelse".Syftet med C-uppsatsen Àr att undersöka en anpassad lÀrobok i gymnasiets A- och B-kurs i svenska.
Presentation av pedagogiska texter pÄ webben
Syftet med studien var att faststÀlla hur man presenterar en pedagogisk text pÄ webben sÄ att den blir tillgÀnglig, lÀsbar och anvÀndbar för mÄlgruppen. Undersökningen gjordes med en inledandeforskningsöversikt och dÀrpÄ följande litteraturstudier. Speciellt vÀrdefull visade sig WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) vara som dessutom ligger till grund för sÄvÀl litteratur inom omrÄdet som för framtagna riktlinjer för svenska myndigheter. Metoder för att mÀta graden av tillgÀnglighet, lÀsbarhet och anvÀndbarhet utvÀrderas i teoridelen, bland vilka Lix kan nÀmnas. DÀrefter skapades en enkel webbsida i enighet med de riktlinjer somtagits fram med enkÀter, intervjuer och litteraturstudier.
Masskulturen och skolan : Om svensklÀrares och elevers förhÄllande till film och ett vidgat textbegrepp.
Denna uppsats Àr en studie som visar vilken relation svensklÀrare har till ?det vidgade textbegreppet? och hur de förhÄller sig till filmen som en del av ?det vidgade textbegreppet?. ?Det vidgade textbegreppet? Àr en relativt ny syn pÄ vad ordet text innebÀr, dÀr bland annat film, musik, drama och det talade sprÄket Àven benÀmns som texter. Uppsatsen inleds dÀrför med att redogöra för vad skolans styrdokument sÀger om ett vidgat textbegrepp för att sedan följas upp med utdrag ur svensklÀrarföreningens Ärsskrift dÀr nya förhÄllningssÀtt till texter presenteras.