Sök:

Sökresultat:

3332 Uppsatser om Berättande text - Sida 42 av 223

Film som en text - nÄgra lÀrares och lÀrarstudenters syn pÄ film i svenskundervisningen

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka nÄgra lÀrare och lÀrarstudenters erfarenheter av samt instÀllning till anvÀndningen av film i svenskundervisningen i grundskolans senare Är och pÄ gymnasiet. Arbetet utgÄr frÄn det vidgade textbegreppet i svenskÀmnets kursplaner och forskning och litteratur kring dess omsÀttning i praktiken. Kvalitativa intervjuer har gjorts med fyra lÀrare och tre lÀrarstudenter. Resultatet visar pÄ en variation i sÀttet att anvÀnda film i svenskundervisningen. Slutsatser som dras Àr att film fyller tvÄ olika huvudfunktioner i lÀrarnas undervisning, dels som medel för att t.ex.

The first Woman born with a Difference : En komparativ queerlÀsning av Djuna Barnes Ladies Almanack

The aim of this thesis is a comparative study of Djuna Barnes' 1928 book Ladies Almanack and turn of the century sexological texts focusing on Havelock Ellis' studies of 'sexual inversion in women'. The study is based on queer theory concepts from Judith Butler and Fanny Ambjörnson as well as Michel Foucault's studies of the history of sexuality. After a presentation of the theoretical concepts and a short introduction of earlier research on Barnes' works my reading and conclusions are presented in five chapters focusing on different theoretical and thematic aspects of the studied texts. A recapitulation and discussion ends the thesis.In short, my conclusions are that Ladies Almanack contrary to earlier research can be read as a queer text, and a form of counter-discourse to the general one regarding lesbianism in the early 1900's. The text also reveals itself as a pointed critique and a satire of Havelock Ellis' writings on 'sexual inversion in women'.

Tidningen GQ och populÀrkulturell objektifiering : En historisk studie av omslag i förÀndring mellan 1958-2013

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att analysera tidningen GQ:s omslag mellan Ären 1958-2013 för att ta reda pÄ om patriarkala strukturer gÄr att urskilja i omslagens text- och bildsprÄk. Jag vill specifikt undersöka hur mÀn och kvinnor framstÀlls pÄ omslagen och hur detta kan ha förÀndrats mellan Ären 1958-2013.Teori: Eriksson och Göthlunds Möten med bilder (2004) har legat som grund för att förstÄ hur jag skulle analysera mitt bildmaterial och Kuhn (1985), Mulvey (1999) och Tasker (2011) har bidragit med viktiga begrepp att anvÀnda som analysverktyg. Van Zoonens (2004) redogörelse för feminism har ocksÄ varit en vÀsentlig del. Kompletterande relevant litteratur tas ocksÄ upp i arbetet. Vidare har Àven Anja Hirdmans tidigare forskning i omrÄdet med boken Den ensamma fallosen (2008) och doktorsavhandlingen Tilltalande bilder: genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och FIB aktuellt (2001) varit viktigt för att förstÄ mitt analysmaterial.Metod: Samtliga 599 omslag frÄn GQ:s arkiv mellan vÄren 1958-2013 har studerats innan jag valde ut 28 av dem att analysera semiotiskt.

Pianoimprovisation enligt Czerny och Liszt : 1800-talets preludierings- och pianoimprovisationspraxis i analys och exempel

This essay in musicology is combined with a CD-recording of piano improvisations. Its purpose is, on the one hand, to examine some of the ideas permeating piano improvisation during the first part of the nineteenth century, and, on the other, to find ways to apply these nineteenth century ideas of improvising to modern piano playing. The artistic part of the work is as important as the theoretical, and the two strands are supporting and reinforcing each other.The first section of the text focuses on preluding ? that is, a genre of improvisation. The second section investigates some aspects of the improvising of Franz Liszt ? that is, different types of improvisation as practised by an important nineteenth century musician.

LÀsförstÄelse i NO-undervisningen? Fem NO-lÀrare beskriver vilket stöd de ger och vilket stöd de efterfrÄgar

Syfte: Syftet med denna undersökning var att ur specialpedagogisk synvinkel kartlÀgga hur fem NO-lÀrare beskriver att de anvÀnder text i sin undervisning. FrÄgestÀllningarna var: Hur anvÀnder lÀrarna text i sin undervisning? Vilka lÀsförstÄelsestrategier undervisar lÀrarna om? Hur samverkar lÀrarna med specialpedagog kring elever med lÀssvÄrigheter? Vilket stöd efterfrÄgar lÀrarna för att utveckla sin undervisning? Teori: DÄ denna studie behandlar lÀsförstÄelse och undervisning, i vilken lÀraren har en aktiv roll och anvÀnder sig av dialog och kommunikation för att förklara fenomen och begrepp, har ett sociokulturellt perspektiv valts som teoretisk utgÄngpunkt.Metod: Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fem NO-lÀrare verksamma pÄ högstadiet i olika stadsdelar i en storstad. Intervjuerna utformades som samtal utifrÄn en intervjuguide som tog sin utgÄngspunkt i undersökningens syfte och frÄgestÀllningar. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades.Resultat: Resultatet visar att samtliga lÀrare i undersökningen beskrev NO-texter som abstrakta, faktaspÀckade och en utmaning för eleverna att ta till sig.

NyanlÀnda elevers möte med gymnasiets lÀromedelstexter : En jÀmförande studie mellan elevers upplevelse av svÄra ord i en lÀromedelstext och deras lÀrares syn pÄ textens svÄrigheter

Denna uppsats belyser nyanlÀnda gymnasieelevers möte med programtypiska lÀromedelstexter. Syftet med undersökningen var att undersöka elevernas faktiska upplevelse av svÄra ord i en text och jÀmföra det med lÀrares antaganden om vilka ord som de tror utgör svÄrigheter i samma text. I en studie fick elever i Äk 1 och 2 markera ord som de inte förstod i utvalda lÀromedelstexter. Elevernas lÀrare lÀste samma texter och markerade de ord de förmodade att eleverna inte kÀnde till eller förstod. Resultatet tyder pÄ att en lÀromedelstext pÄ gymnasienivÄ innehÄller mÄnga ord som Àr okÀnda för elever med kort tid i Sverige.

Artikelbundna instruktioner : Layout och rutiner

This thesis is carried out on behalf of watermixer manufacturer Ostnor AB in Mora.The thesis deals with the area of Article Bound Instructions (ABI) at the company'sassembly department, regarding the layout and management routines involved withthese instructions.In the current situation there are problems with no uniformity in the manner in whichthe ABI is written, then referred to both the civil structure, images and specificityrates in the text.Another problem is that operators do not make use of the ABI that are available inthe current situation, and that there are no clear procedures for who has theresponsibility to write, update and change these ABI.During this work has several people that were identified as key personnel of thethesis held in order to get a handle on how the current situation of the variousobjects of the work looks like, and to examine different desires about the future ofthese should look like from the different subjects perspectives been interviewed.During the work, a number of deficiencies, including that the current program that isused to write the ABI, Lotus Notes, do not possess near the prerequisites for being asimple program to deal with when writing the ABI, which is a condition since wishesare about to put the responsibility for the ABI generation to the departmentsoperators, since their main task is to assemble and do not bother with a program in acomputer.The result of this work has generated new layout and structure of the ABI, designedto be used continuously in the assembly for evaluation, routines regardingresponsibility of the ABI for the Department of Production Engineering (PT),procedures for how the ABI should be written regarding amount of detaileddescriptions in the text and use of pictures.In addition, proposals for further work and improvements has been developed basedon experience during the work and presented at the end of the report..

MörbylÄnga sockerbruksomrÄde - historik, nulÀge och tre framtidsbilder

Detta har varit ett examensarbete om 20 poĂ€ng pĂ„ programmet för Fysisk Planering vid Blekinge Tekniska Högskola. Det har varit ett enskild arbete och handledning har kommit frĂ„n tvĂ„ handledare pĂ„ Blekinge Tekniska Högskola. Mittseminarium för arbetet hölls 29 januari 2004 pĂ„ Blekinge Tekniska Högskola i nĂ€rvaro av handledaren, opponenten och andra Ă„hörare. Ett avsnitt berĂ€ttar kort historik om MörbylĂ„ngas framvĂ€xt, om ortens hamn och om sockerbruket som fanns pĂ„ orten 1908-1991. Det avsnittet Ă€r tĂ€nkt för att introducera lĂ€saren i MörbylĂ„nga och i det aktuella planomrĂ„det. ÅldersbestĂ€mningen som finns pĂ„ befintliga byggnader Ă€r endast ungefĂ€rlig, dĂ„ de exakta Ă„rtalen har varit synnerligen svĂ„ra att fĂ„ tag pĂ„. NulĂ€gesbeskrivningen bestĂ„r i kartor som visar hur MörbylĂ„nga försörjs trafikmĂ€ssigt via ett större omland.

Non-state actors? role in the EU forest policy making : a study of Swedish actors and the Timber Regulation negotiations

The purpose of this research is to identify how E-NGO and forest stakeholders, in the study referred to as non-state actors, have influenced the EU timber regulation; through participation and lobbyism towards the decision- makers (policy makers) at EU and national level, to achieve adjustments in the legislative text. The study also examines the relationships between the forest stakeholders, the E-NGOs and the EU-institutions, regarding communication, cooperation, informal and formal consultation where interviews were accomplished with decision-makers from the EU-institutions, forest stakeholders, E-NGOS and representatives from Swedish authorities that participated under the development of the EUTR during the period of 2008-2013. The participation and lobbying from non-state actors have most likely affected the outcome of the regulation, through alterations in the legislative text and through influencing the EU-institutions. Several factors that have affected the efficiency and timing of the influence have been identified through interviews as well as various approaches to influence the decision makers. The findings of the study may be useful for forest related interest groups that are involved in decision-making procedures at EU-level and as substance and material for further research in the subject of forest policy making at supranational level..

Folke vs Henry : En jÀmförelse av förstÄelse mellan syntetisk och mÀnsklig upplÀsning av sammanhÀngande texter

I en studie som kan vara den första i Sverige i sitt slag har vuxna testpersoner med och utan synnedsÀttning fÄtt lyssna till texter som lÀsts upp med antingen unit selection-syntesen Folke eller en mÀnsklig röst. Genom förstÄelsefrÄgor till varje text har det undersökts om en syntetisk upplÀsning av sammanhÀngande text ger en sÀmre förstÄelse Àn en mÀnsklig upplÀsning. Genom testet har ocksÄ faktorer som anstrÀngning samt korrelation med lÀngd, svÄrighetsgrad och vana av syntetiskt tal undersökts. Testet visar att för relativt enkla texter som inte Àr lÀngre Àn ca 700 ord eller inte har en upplÀsningstid pÄ mer Àn ca fem minuter sÄ ger en syntetisk upplÀsning inte nÄgon pÄvisbar försÀmring i förstÄelse. Resultat och analys visar dock att det vid lÀngre texter Àn sÄ kan finnas en skillnad i förstÄelse mellan de tvÄ upplÀsningssÀtten samt att det kan finnas en korrelation med textens lÀngd och svÄrighetsgrad.

LÀsning pÄ iPad - bÀttre Àn du tror? : En anvÀndarstudie dÀr lÀsförstÄelse pÄ iPad stÀlls mot det traditionella pappret

Denna uppsats kommer undersöka om det finns ett samband mellan lÀsförstÄelse och lÀsupplevelse pÄ surfplattan iPad. Det kommer att försöka faststÀllas om lÀsförstÄelse Àr bÀttre pÄ iPad eller papper, och om deltagarnas egen lÀsupplevelse reflekterar deras lÀsförstÄelse vid lÀsning av en kortare text. Hypotesen i uppsatsen var att deltagarna antog att den traditionella lÀsning pÄ papper var bÀttre Àn lÀsning pÄ Ipad, vilket inte nödvÀndigtvis stÀmmer. Det undersöktes Àven om anvÀndarvana hade nÄgon inverkan pÄ lÀsförstÄelsen pÄ iPad. I undersökningen fick mÄlgruppen, som bestod av medieteknikstudenter, lÀsa tvÄ texter och dÀrefter svara pÄ tillhörande frÄgor, en text pÄ papper och en pÄ iPad.

Retorik och semiotik i reklam : En jÀmförelse mellan tidningsannonser och internetbanners

Advertising is something that we get in touch with on a daily basis and more or less everywhere. Advertising is used in different mediums, such as magazines, television, radio, internet, cellphones et.c. The aim of the present study is to find out if there are any recurrent dissimilarities how advertising is constructed among the mediums regarding rhetorical and semiotical theories. Two different mediums have been chosen for a comparison, printed advertisments versus internetbanners. The study has been based on a total of ten qualitative image analyses.

VÀrmeÄtervinning ur spillvatten. En utredning av möjligheterna med spillvattenvÀrmevÀxlare.

This thesis is carried out on behalf of watermixer manufacturer Ostnor AB in Mora.The thesis deals with the area of Article Bound Instructions (ABI) at the company'sassembly department, regarding the layout and management routines involved withthese instructions.In the current situation there are problems with no uniformity in the manner in whichthe ABI is written, then referred to both the civil structure, images and specificityrates in the text.Another problem is that operators do not make use of the ABI that are available inthe current situation, and that there are no clear procedures for who has theresponsibility to write, update and change these ABI.During this work has several people that were identified as key personnel of thethesis held in order to get a handle on how the current situation of the variousobjects of the work looks like, and to examine different desires about the future ofthese should look like from the different subjects perspectives been interviewed.During the work, a number of deficiencies, including that the current program that isused to write the ABI, Lotus Notes, do not possess near the prerequisites for being asimple program to deal with when writing the ABI, which is a condition since wishesare about to put the responsibility for the ABI generation to the departmentsoperators, since their main task is to assemble and do not bother with a program in acomputer.The result of this work has generated new layout and structure of the ABI, designedto be used continuously in the assembly for evaluation, routines regardingresponsibility of the ABI for the Department of Production Engineering (PT),procedures for how the ABI should be written regarding amount of detaileddescriptions in the text and use of pictures.In addition, proposals for further work and improvements has been developed basedon experience during the work and presented at the end of the report..

Genusperspektiv i hÀlsoarbete : en kvalitativ textanalys av utgÄngspunkter i ?Handlingsplan för ökad hÀlsa i arbetslivet?

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att göra en genusanalys av utgÄngspunkterna i SOU 2002:5 ?Handlingsplan för ökad hÀlsa i arbetslivet?. Mina frÄgestÀllningar Àr: Hur konstrueras genus i utredaren Jan Rydhs utgÄngspunkter för den statliga offentliga utredningen ?Handlingsplan för ökad hÀlsa i arbetslivet?? Vilka kategorier/benÀmningar anvÀnds för att beskriva grupper och individer? Vilka förklaringsmodeller för ohÀlsa för Jan Rydh fram i sina utgÄngspunkter? Vilka konsekvenser fÄr de olika benÀmningar/kategorier och förklaringsmodeller för Rydhs analys av hÀlsoproblemen i arbetslivet?MetodJag har valt att göra en textanalys av utgÄngspunkterna i SOU 2002:5, som presenteras i kapitel tvÄ. Jag har anvÀnt mig av olika forskningsstudier för att problematisera denna text.

LÀrares och förÀldrars höglÀsning, tidskrÀvande och jobbigt eller alldeles underbart? : En systematisk litteraturstudie av lÀrares och förÀldrars roll vid höglÀsning

Syftet med denna konsumtionsuppsats a?r att underso?ka vilka effekter ho?gla?sning av barnlitteratur har fo?r barnet. Vi har studerat forskning som bero?r hur la?rarens och fo?ra?ldrarnas ho?gla?sning sker och vilken pa?verkan det har pa? barnets la?sutveckling. La?sning som en del av elevers spra?kliga fo?rma?ga har o?ver tid fo?rsa?mrats i svenska skolor.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->