
Sökresultat:
3332 Uppsatser om Berättande text - Sida 30 av 223
Da?r journalistik och teknik mo?ts : En kvalitativ studie av fo?rutsa?ttningar fo?r multimediajournalistik pa? svenska webbtidningar
Med den ha?r uppsatsen vill vi underso?ka vilka fo?rutsa?ttningar, samt vilka hinder och mo?jligheter, som finns fo?r multimediala presentationsformer av journalistik pa? svenska tidningars webbplatser. Vi har underso?kt vilka attityder som finns kring multimedia, pa? vilka sa?tt de underso?kta tidningarna arbetar med multimedia i dag och hur de vill arbeta med det i framtiden. Vi har ocksa? underso?kt hur de ta?nker kring sja?lva utformningen av de multimediala presentationsformerna.Vi har anva?nt oss av explorativa intervjuer med fem personer som har na?ra anknytning till den multimediaproduktion som bedrivs i dag, och analyserat dessa utifra?n Gunnar Nygrens studier av konvergens och divergens, Mark Deuzes teorier om onlinejournalistik, samt Richard E.
?Nej, den ?r min!?
F?ljande studie tar utg?ngspunkt i hur f?rskolan dagligen pr?glas av konflikter mellan barnen.
?L?roplanen f?r f?rskolan? (Lpf?18, 2018) skriver fram hur uppdraget f?r f?rskoll?rare utg?rs
av att st?dja barn i att utveckla f?rm?ga att hantera konflikter, samt bidra till att barn skapar
f?rst?else och respekt f?r varandra. Syftet med studien ?r att unders?ka f?rskoll?rares
uppfattningar av arbetet med att l?ra barn hantera konflikter, samt deras uppfattningar om
konflikters betydelse f?r barns utveckling. De fr?gest?llningar som studien utg?r ifr?n ?r
f?ljande: Hur ser f?rskoll?rare p? sitt arbete med att l?ra barn hantera konflikter i f?rskolan?
Vad har f?rskoll?rare f?r uppfattningar om konflikters betydelse f?r barns utveckling? Studien
tar utg?ngspunkt i en fenomenografisk forskningsinriktning d?r intervjuer som metod ligger till
grund f?r den insamlade empirin.
Att bygga fantasivärldar nu och då. Hur presenteras rollspelet Drakar och Demoner i text och bild år 1982 respektive år 2012.
Specialarbete, 7,5 hpSvenska fördjupningskurs 1203Vt 2013Handledare: Andreas Nord.
Sandgärdsgatan, Växjö : - En attraktivare gågata
Runt om Växjö återfinns många köpcentra som ständigt utökar vilket kan bli ett hot mot centrum. Växjö city domineras ur shoppinghänseende, av en enda gata, Storgatan. För att få ett mer konkurrenskraftigt centrum och dessutom ett mer spännande gatunät skulle en breddning av centrum därför vara positivt. Närmast tillhands för en vidgning är den parallella gågatan Sandgärdsgatan, vilken i dagsläget känns mer som en bakgata. Vårt projekt gick således ut på att ta fram förslag på hur man skulle kunna göra Sandgärdsgatan till en mer attraktiv gågata.
Sjuksköterskans uppfattning om livskvalitet
Background Satisfaction of life and wellbeing is shown to be important when the
quality of life is to be understood. The nurse has a significant role in the
care of the patient and in his/her experience of life.
Aim The purpose of this study is to examine the quality of life, from a nurse
perspective.
Method The text analysis was carried out with qualified attempts, of a book,
"Quality of life a challenge for the nurse" (in Swedish) by T. Rustoen, a nurse
who also worked as a teacher in Norway. The book describes how quality of life
is experienced from the patients and staffs view.
Results The text analysis showed that out of the ordinary descriptions of
quality of life, the author found four new themes. These themes where; the
meaning of solidarity, confidence, activity and meaningfulness in the existence.
Conclusion Quality of life is an important word, which means different to
different kind of people.
Läromedel i Samhällskunskap - En textanalys ur ett mångkulturellt samt interkulturellt perspektiv
This survey is a text analysis of 4 teaching books during a ten years period in Social studies from a multicultural and intercultural perspective. Taking as a starting point that society and the school in today?s Sweden are multicultural and in need of more intercultural teaching I explore teaching books in social science to se how they relate to Sweden as a multicultural society and their way of relating to intercultural teachings and compare them. The questions asked are: How do the different books describe the multicultural society in Sweden? What kind of intercultural tools are found in the books? And are there any similarities or differences among these books? The theories used as a starting point are reformulated by the author after theories of Von Wright and Lahdenperä to fit in to the context of a text analysis of teaching books and the method used is a content analysis with its purpose of describing how the books are constructed.
Tillgång till text : Läromedel för elever med grav synnedsättning
Att få text tillgänglig är en omständighet som påverkar lärmiljön. Syftet med studien är att undersöka hur elever med grav synnedsättning får tillgång till text i anpassade läromedel, hur läromedlen används och fungerar i skolmiljön.I studien genomfördes sex kvalitativa forskningsintervjuer av lärare och resurslärare till elever med grav synnedsättning från år sex till år två på gymnasiet. Därefter bearbetades och analyserades intervjuerna. Studien visar att anpassningar som används är med stor majoritet i textviewformat och att de flesta läser dem via punktskriftsskärmen alternativt på datorskärmen. Stöd av talsyntesen tar några av eleverna hjälp av, företrädesvis de äldre.Datorn är verktyget som gör läromedlen tillgängliga för eleven.
Skillnader mellan enspråkiga och flerspråkiga barns berättande : Narrativer och lexikon på svenska och engelska
Ma?nga barn i Sverige va?xer idag upp med fler spra?k a?n ett. Detta go?r att logopeder beho?ver kunskap om normal spra?kutveckling hos flerspra?kiga, fo?r att kunna skilja denna fra?n spra?ksto?rning och da?rmed minska risken att o?ver- och underdiagnostisera flerspra?kiga med en sa?dan diagnos. Syftet med denna studie var da?rfo?r att underso?ka vilka skillnader som fo?religger mellan enspra?kiga och flerspra?kiga barns bera?ttande, med sa?rskilt fokus pa? barnens ordfo?rra?d.
Vecko-Revyn : En studie av en ungdomstidnings tilltal till läsaren, dess reportage och intervjuer samt definition av kvinnlighet under en period av 20 år.
AbstractTitle: Vecko-Revyn, A study of how a women?s youth-magazine speaks to its readers, the content of the articles and interviews and the papers definition of femininity during the years1984-2004. (Vecko-Revyn En studie av en ungdomstidnings tilltal till läsaren, dess reportage och intervjuer samt definition av kvinnlighet under en period av 20 år.)Number of pages: 63Author: Anna WidénTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Spring 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/aim: The purpose is to see how the women´s youth-magazine Vecko-Revyn speaks to its readers, what the content of the articles are with a special view at the articles that contains interviews and articles with the theme sex and relationships. The study will also see how the magazine Vecko-Revyn defines femininity and how that difference through the years. The investigation will study those different subjects over a timeperiod of 20 years, 1984 ? 2004.Material/method: The study is done with a combined qualitative and quantitative text analysis using five numbers of the magazine Vecko-Revyn from each of the years 1984, 1994 and 2004.Main results: The magazine Vecko-Revyn has a very open text to it?s readers.
Entusiasten, domedagsprofeten och skeptikern : Â Diskursanalys av Earth Hour 2009 i svensk nyhetsjournalistik
The purpose of this study was to examine how Swedish newspapers framed the campaign Earth Hour. Did media encourage their audience to join in and how did they create a sense of togetherness regarding the campaign?The theories connected to the study are media logic, media events, identity and the media, collective togetherness, symbolic interactionism and discourse. The method used was a qualitative discourse analysis. We analysed three Swedish newspapers: Aftonbladet, Barometern and Svenska Dagbladet.
Lean i Sjukvården : Ett tillämpat verktyg eller en symbol?
In this text I will work on three situations from my daily work as a pedagogue at preschool. The situations are about how pedagogues at preschool relate to children in difficult situations, e.g. when they pee in their pants or long for their pacifier. Those are situations which occur frequently at preschool, but they are still rarely coming up for discussions. The problem in the situations is difficult to describe which makes the essay a suitable form for me to explore and discuss it.
Att föda kön och klass. En studie av modersmotivet i Alfred Kämpes "Trälar"
The purpose of this text is to show how the mother motif is portrayed in four selected novels by Alfred Kämpe, but the thesis also serves the purpose of emphasizing the fact that the mother motif can be seen interacting with the class motif.This text will account for a new insight into the motifs in Alfred Kämpe?s Trälar. Known as one of the first authors to write in the genre of working-class literature in Sweden Kämpe?s texts provide motifs common for this genre such as class, identity and solidarity. As this thesis shows there is yet another motif that should be included among these typical Swedish working class literature motifs: the mother motive.
När ?oetiskt geschäft? är målet. Indirekta operativa drag i översättningen av en spansk populärvetenskaplig medicinsk text
Denna uppsats behandlar översättningen av det spanska företaget Crio-Cords infor-mationsbroschyr om privat lagring av stamceller från navelsträngsblod. Den privata lagerhållningen anses av många, däribland dr Anders Fasth1, vars expertis jag haft möjlighet att använda under arbetets gång, vara en oärlig historia eftersom man i dagsläget ?inte ser någon nytta med det insamlade blodet? (Fasth, personlig kom-munikation, 2010-04-08). Källtexten (KT) är ett exempel på alla de etiskt tvek-samma uppdrag som en översättare måste ta ställning till, inte i fråga om dess inne-håll som sådant, utan i fråga om huruvida han/hon aktivt vill ta del av att föra det tveksamma innehållet vidare till ett annat språk. KT är på ytan en informativ text, och dess huvudsakliga funktion verkar vara den informativa.
Ett folkstyre i förvittring eller fortsatt demokratisk livskraft? En studie av de norska och danska maktutredningarnas slutrapporter
AbstractThis paper is a comparative study of the final reports of the Norwegian and Danish power studies performed in 2003. While the Danish study found that democracy is thriving, the conclusion of the Norwegian power study was that democracy is in a crisis. The purpose of this paper is to find explanations to why the studies in two Nordic countries arrived at such different results.Methodologically, the paper consists of an ideological text analysis and critical analyses of the discourse. In order to study how the results of the power studies can differ so considerably, the following aspects have been surveyed; 1) external contexts (government inquiries); 2) work process (the researchers? background, role and co-operation); 3) the problem areas and themes studied; and 4) power perspectives.
BTJ övertygar: En retorisk analys av lektörsomdömen om barnlitteratur
The aim of this Master?s thesis is to examine how opinions and values are expressed in BTJ?s reviews of children?s literature. According to debates reviewed and interviewed librarians, many consider BTJ to be too directing when it comes to the libraries? purchases of books. Therefore I find it important to study how the reviews are written.