Sök:

"Det är inte så mycket prat om utbildning"

En kvalitativ studie om ungdomars upplevelser av studieavhopp


Den ha?r a?r en kvalitativ studie som presenterar resultatet fra?n fem semistrukturerade intervjuer med fem ungdomar mellan a?ldrarna 19-25 som bor i Lulea? kommun och som inte ga?tt fa?rdigt gymnasiet. Syftet med studien a?r att underso?ka ungdomarnas upplevelser av att avsluta sin gymnasieutbildning i fo?rtid, samt ta reda pa? vad som pa?verkat deras beslut att go?ra det. Till grund fo?r analysen ligger Bourdieus begrepp kapital, habitus och kulturell reproducering samt artiklar och tidigare forskning som ses relevanta fo?r studien.Resultatet visar att alla ungdomar, fo?rutom en, genomga?tt en separation mellan fo?ra?ldrarna na?gon ga?ng under barndomen. Ma?nga av ungdomarnas biologiska fo?ra?ldrar a?r av arbetarklass. A?ven andra na?rsta?ende vuxna a?r av arbetarklass. Fo?ra?ldrarnas insta?llning till utbildning enligt ungdomarna ganska oengagerad. I vissa fall talar man knappt om skola eller utbildning, medan na?gra andra beskriver hur fo?ra?ldrarnas insta?llning till utbildning fra?mst handlar om hur det underla?ttar so?kandet av jobb. Dessa ungdomar har gemensamt att de alla avslutat sin gymnasieutbildning i fo?rtid och de beskrivna orsakerna till avbrottet har varierat. Alla fem ungdomar bera?ttar hur viktig la?rarens roll a?r fo?r att klara av sin utbildning. Alla fem uppger ocksa? att den viktigaste komponenten fo?r att en gymnasieutbildning ska vara bra, a?r just sto?ttande la?rare och vuxna pa? skolan. Alla (fo?rutom en) anser att det a?r ens egna ansvar att inte fo?rbli sysslolo?s om man avslutar sin utbildning i fo?rtid. I Analysen kopplas teorin och tidigare forskning ihop med empirin. Analysen indikerar att familjebakgrunden spelar en viktig roll i huruvida ungdomarna fa?rdigsta?ller sin gymnasieutbildning eller ej.

Författare

Sara Sällström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..