Sök:

Sökresultat:

4268 Uppsatser om Beprövad erfarenhet - Sida 21 av 285

Den vÀlutbildade och erfarna företagaren : Myt eller sanning?

Titel: Den vÀlutbildade och erfarna företagaren ? Myt eller sanning? NivÄ: C-uppsats i företagsekonomi Författare: Johan Lindberg & Andreas Toresson Handledare: Lars Ekstrand Datum: 2014 ? maj Syfte: MÄnga företag föds Ärligen, men endast en del av dessa blir framgÄngsrika och cirka en tredjedel av företagen har lagts ner inom en treÄrsperiod. DÀrför var intresset att undersöka varför vissa företag blir framgÄngsrika. Detta med hjÀlp av tre faktorer som kan anses pÄverka hur framgÄngsrikt ett företag blir. Dessa faktorer var utbildningsnivÄ, tidigare erfarenhet och uppstartsmotiv hos företagsgrundaren.

NÀr livet gÄr mot sitt slut : Upplevelser av att vÄrda patienter i livets slutskede ur ett omvÄrdnadsperspektiv

VÄrd i livets slutskede Àr nÄgot som pÄverkar sjuksköterskor och vÄrdpersonal pÄ olika sÀtt, exempelvis emotionellt. VÄrd i livets slutskede, Àven kallad palliativ vÄrd, syftar till att lindra lidande för patienter i deras sista tid i livet. Litteraturstudiens syfte var att belysa upplevelserna av att vÄrda dessa patienter. Resultatet visade att upplevelserna pÄverkades av kulturen och de egna erfarenheterna. De teman som framkom var - omvÄrdnad av patienten, mötet med nÀrstÄende, samarbete i teamet och existentiella upplevelser.

VÄrdpersonals upplevelse av personer med svÄr demens och deras syn pÄ sjukgymnasters uppgift inom omrÄdet

Personer med demenssjukdom Àr den dominerande gruppen inom sÀrskilt boenden. Syftet med föreliggande studie var att beskriva omvÄrdnadspersonals upplevelse av att arbeta med personer med svÄr demens och att beskriva omvÄrdnadspersonals förvÀntningar pÄ anvÀndning av sjukgymnastens kunskapsomrÄde för att förbÀttra omvÄrdnaden av personer med demenssjukdom. Sju undersköterskor intervjuades och de utskrivna intervjuerna analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. Analysen resulterade i tvÄ teman med vardera tvÄ underkategorier. Det första temat var Erfarenhet manar till tÄlamod och lugn och bildades av kategorierna Att försöka förstÄ och bli förstÄdd och Att behÄlla och stödja förmÄgor, det andra temat var Stöd och gemenskap och bildades av kategorierna Att det Àr tungt men det gÄr att söka professionell hjÀlp och Att ha arbetsglÀdje.

Sjuksköterskors erfarenheter av att vÄrda patienter i livets slutskede

Sjuksköterskor kommer genom sin profession i kontakt med bÄde födelse och död. För personer som inte har lÄng tid kvar i livet Àr det av betydelse att vÄrden sker pÄ ett sÄdant sÀtt att deras vÀrdighet kan skyddas. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att vÄrda patienter vid livets slutskede. Tio vetenskapliga studier analyserades med en kvalitativ innehÄllsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i fyra kategorier: att kÀnna meningsfullhet genom att kunna tillgodose patientens behov, att bli medveten om och kunna hantera egna kÀnslor i svÄra situationer, att anvÀnda personlig erfarenhet för att möta behov hos patienter och anhöriga, att kunna se döden som god.

SKOLKURATORERS UPPLEVELSER AV SAMTALSRELATIONEN KURATOR - ELEV, SAMT FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR EN GIVANDE RELATION

Syftet med föreliggande studie Ă€r att utifrĂ„n ett individperspektiv erhĂ„lla djupare förstĂ„else och ökad insikt i samtalsrelationen mellan skolkurator och sökande elev, samt vilka förutsĂ€ttningar som enligt skolkuratorerna mĂ„ste föreligga för ett givande möte. Studien utgick frĂ„n en kvalitativ ansats med en semistrukturerad intervjuguide. Urvalet utgjordes av tio stycken kuratorer, varav alla var kvinnor. Resultatet visar att samtalsrelationen Ă€r beroende av förtroende samt tillit, och att kuratorerna anvĂ€nder sig sjĂ€lva som verktyg för att bygga upp samtalsrelationen. Även egna uppkommande kĂ€nslor anvĂ€nds för att förstĂ„ eleven bĂ€ttre medan kunskap om samtalsmetodik beskrivs som otillrĂ€cklig, istĂ€llet vĂ€rderas förvĂ€rvad erfarenhet som en viktig aspekt.

Attityder till arbetslösa -en studie av bakomliggande faktorer

Syfte och frĂ„gestĂ€llningar: Studien syftar till att undersöka vilka bakomliggande faktorer det finns för attityder till arbetslösa och hur dessa har förĂ€ndrats under perioden 1986-2002. UtgĂ„ngspunkten Ă€r att undersöka vilken inverkan politiska sympatier, erfarenhet/kontakt med arbetslöshet och reell arbetslöshet har pĂ„ attityderna till arbetslösa. Den huvudsakliga frĂ„gestĂ€llningen Ă€r vilka samband man kan se mellan dessa tre variabler och attityder till arbetslöshet.Metod och material: Studien bygger pĂ„ statistiska analyser av studierna Åsikter om den offentliga sektorn 1986 samt Åsikter om den offentliga sektorn och skatterna 1992, 1997 och 2002. Logistisk regression har varit den statistiska metoden som anvĂ€nts för analysen.Huvudresultat: Resultaten visar att erfarenhet och kontakt med arbetslöshet till viss del har samband med attityder till arbetslösa. Den viktigaste faktorn bakom attityderna Ă€r dock politiska sympatier.

Är himlen grön, sĂ„ Ă€r den grön : Erfarenheter av att leva med och vĂ„rda en anhörig med Alzheimers sjukdom

Alzheimers Àr en sjukdom som ökar i Sverige. NÀr nÄgon diagnostiseras med Alzheimers sjukdom förÀndras Àven anhörigas liv och dÀrför kallas Alzheimers för ?de anhörigas sjukdom?. Sjuksköterskan behöver förstÄelse för hur anhörigas livssituation förÀndras och vad det innebÀr att ta rollen som anhörigvÄrdare. DÄ anhöriga innehar stor kunskap om individen de vÄrdar skall sjuksköterskan beakta anhörigas kompetens och erfarenhet för att optimera vÄrdrelationen.

Distriktssköterskans erfarenhet av att bedriva stödjande insatser vid en hypertonimottagning : En pilotstudie

Hypertoni beskrivs vara en riskfaktor bland annat för hjÀrtkÀrlsjukdomar som tenderar att öka och patienter med hypertoni nÄr i allt större utstrÀckning inte behandlingsmÄlen enligt Socialstyrelsens nationella riktlinjer. Tidigare studier har visat att distriktssköterskeledda hypertonimottagningar med strukturerade strategier har haft positiv effekt för patienter med hypertoni, men inte beskrivit vilka stödjande insatser som distriktssköterskorna utför. Syftet var att beskriva distriktssköterskans erfarenhet av att bedriva stödjande insatser vid en hypertonimottagning inom primÀrvÄrden. Urvalet bestod av fyra distriktssköterskor som bedrev hypertonimottagning i primÀrvÄrden. Materialet till pilotstudien samlades in via intervjuer.

Faktorer i sjuksköterskans arbetsmiljö som pÄverkar patientsÀkerheten : En litteraturstudie

Introduktion: Sverige har en nollvision gÀllande vÄrdskador i hÀlso- och sjukvÄrden, trots detta intrÀffar ca 100 000 vÄrdskador per Är som resulterar i cirka 3000 dödsfall. Syfte: Syftet var att belysa faktorer i sjuksköterskans arbetsmiljö som kan leda till hög arbetsbelastning, samt hur en hög arbetsbelastning pÄ sikt kan Àventyra patientsÀkerheten. Metod: En litteraturstudie med resultat frÄn 18 kvantitativa och 3 kvalitativa artiklar med med hög vetenskaplig kvalitet. Litteratursökningarna genomfördes i databaserna PubMed, Cinahl och PsycINFO. Resultat: Resultatet visar att en hög arbetsbelastning pÄverkas av flera faktorer som ingÄr i rubrikerna bemanning, omvÄrdnadens krav och mental arbetsbelastning.

HUR SAMTAL OM SEXUALITET FRA?MJAS BLAND SJUKSKO?TERSKOR : En litteraturöversikt

Bakgrund: Patienter som upplever sexuell oha?lsa ka?nner ofta ett behov av information och vill prata om sina problem med va?rdpersonal. Sjuksko?terskor a?r ansvariga att hantera sexuellt relaterade fra?gor och problem, men trots att det fo?rva?ntas av dem att initiera dessa samtal, visar forskning att det sa?llan sker. Syfte: Att sammansta?lla och belysa forskning som beskriver hur samtal om sexualitet med patienter fra?mjas bland sjuksko?terskor.

Allergi i hem- och konsumentkunskap, en livsviktig kunskap : Hem- och konsumentkunskapslÀrares erfarenhet av allergi och överkÀnslighet inom skolan och den egna undervisningen

Mat Àr en central del i vÄra liv. Att fÄ uppleva matglÀdje och dela en mÄltid med andra mÀnniskor har stor social betydelse för oss. För en person som har allergi eller annan överkÀnslighet kan det vara svÄrt att uppleva detta. Allergi, astma och överkÀnslighet Àr idag ett vÀxande hÀlsoproblem.Syftet Àr att fÄ en förstÄelse för hur lÀrare i hem- och konsumentkunskap hanterar och arbetar kring allergier i undervisningen. Den metod som valts Àr kvalitativa intervjuer med lÀrare som undervisar i Àmnet hem- och konsumentkunskap.

ATT MÖTA EN SUICIDNÄRA PATIENT-En intervjustudie som beskriver upplevelsen bland sjuksköterskor i ambulans

ABSTRAKTBakgrund:Psykisk ohÀlsa har ökat i Sverige och Àr en av de största riskfaktorerna för suicid. Varje Är dör ca 1400 personer i Sverige genom suicid. Sjuksköterskor upplever att suicidnÀra patienter medför svÄrigheter och att de tycker sig ha otillrÀcklig kunskap i Àmnet. Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur sjuksköterskor i ambulans upplever det prehospitala mötet med en person som försökt, försöker eller hotar att begÄ suicid. Metod: Kvalitativ innehÄllsanalys anvÀndes för att bearbeta datan som samlats in genom induviduella, semi-strukturerade intervjuer.

Psykiatripersonals attityder gentemot personer med psykisk ohÀlsa

Syftet med denna studie var att undersöka vÄrdpersonals (N=108) attityder gentemot personer med psykisk ohÀlsa samt se om skillnader i attityder fanns beroende pÄ respondenternas utbildningsnivÄ och tidigare erfarenhet av psykisk ohÀlsa. Studien Àr en delstudie ur projekt Psykisk OhÀlsa som har en prospektiv longitudinell design. För att beskriva attityder gentemot personer med psykisk ohÀlsa anvÀndes frÄgeformulÀret Community Attitudes Towards Mental Illness (CAMI-s). Rekrytering av vÄrdpersonal skedde via enhetscheferna pÄ ett 70-tal psykiatriska avdelningar och vÄrdpersonal som dagligen arbetar med mÀnniskor med psykisk ohÀlsa tillfrÄgades om att delta. Resultatet visar inga signifikanta skillnader i attityder mellan olika (yrkesgrupper) utbildningsnivÄer och statistisk signifikans Äterfanns endast vid ett pÄstÄende, dÀr respondenterna tog stÀllning till om det bÀsta sÀttet att omhÀnderta mÀnniskor med psykisk sjukdom var att lÄsa in dem.

LÀrande medarbetare : En studie om att medvetandegöra medarbetares kunskaper

Svenskt StÄl Aktiebolag (SSAB) Oxelösund AB, Division GrovplÄt ingÄr i koncernen SSAB Svenskt StÄl AB och Àr nordens största tillverkare av grovplÄt. Detta examensarbete handlar om hur utvalda medarbetare pÄ SSAB Oxelösund AB tillÀgnat och befÀst sina kunskaper, dÄ det Àr tÀnkt att de i förlÀngningen ska föra vidare sina kunskaper inom företaget. Examensarbetet fokuserar pÄ hur medarbetarna uppfattar sitt lÀrande och hur det de tillskansat sig dem.Medarbetarna uttrycker att deras erfarenhet omvandlats till kunskap i samband med reflektion över nyupplevda hÀndelser. De beskriver att lÀrandet Àr en kontinuerlig process som sker över tid samt att de lÀr sig i gemenskapen med andra mÀnniskor. Medarbetarna har befÀst sina kunskaper dÄ de antingen formulerat och verbaliserat eller praktiserat sina kunskaper.

LÀrorika misslyckanden : Tre entreprenörers syn pÄ misslyckanden

Problem: De flesta mÀnniskor associerar entreprenörskap med framgÄng, vilket ocksÄ Àr den bild som massmedia vanligtvis ger av entreprenörskap. Men att vara entreprenör Àr kopplat till risk, risk som ibland leder till misslyckanden som kan uppfattas negativt av samhÀllet. UtifrÄn detta resonemang har vi intresserat oss för hur entreprenörer sjÀlva ser pÄ misslyckande. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur entreprenörer ser pÄ misslyckanden. VÄr förhoppning Àr att detta ska inspirera till entreprenörskap genom att minska rÀdslan för misslyckande. Metod: För att uppnÄ vÄrt syfte och besvara vÄr frÄgestÀllning har vi utifrÄn tidigare forskning byggt upp en teoretisk referensram som vi sedan utgÄtt frÄn för att samla in empiriskt material. Detta har skett genom intervjuer med tre entreprenörer.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->