Sök:

Sökresultat:

1768 Uppsatser om Bellman Marketing - Sida 48 av 118

Kan intern marknadsföring skapa bättre förutsättningar för att nå en reklamkampanjs marknadsföringsmål? - En fallstudie av Svenska Statoil AB

Uppsatsen ämnar beskriva den interna marknadsföring som finns mellan företagets ledning och dess personal före, under och efter en reklamkampanj. En analys av hur reklamkampanjers budskap och effektivitet kan förändras då teorierna om intern marknadsföring i högre grad implementeras i organisationen..

Personaliserade rådgivare ? en studie om relationer i bankernas Internettjänster

Problem: Den svenska bankmarknaden befinner sig under förändring. Och i takt med att världen med hjälp av tekniska innovationer blir mindre, blir det också lättare för globala storföretag att etablera sig på nya marknader. Konkurrensen tenderar att öka bland Sveriges banker och det kan leda till att det blir enklare för bankkunder att välja en annan bank. Nu är det upp till bankerna själva att erbjuda tjänster och produkter som motsvarar kundernas krav. Syfte: Uppsatsen ska undersöka attityder samt belysa vikten av relationer och förtroende till personliga rådgivare i banker.

Däckfackhandeln i Sverige : - från ett leverantörsperspektiv

Bakgrunden för denna uppsats är att jag som anställd i däckbranschen i Norden önskat att få ökad förståelse för vilka mekanismer som en däckleverantör, som normalt är ett försäljningsbolag ägt av en stor multinationell däckproducent, måste ta hänsyn till för att de självständiga däckfackhandlarna i Sverige skall föredra en viss leverantör och dennes produkter och varumärken framför andra leverantörer. Då däckfackhandeln totalt sett är den återförsäljningskanal som är störst när det gäller försäljning av däck till slutkund i Sverige, upplever jag detta som ett intressant forskningsområde. Däckbranschen i Sverige måste generellt anses som mer eller mindre outforskad. Internationellt kan det också se ut som om förvånansvärt få forskningsarbeten gjorts av just däckbranschen. När det gäller mitt specifika forskningsområde har jag inte funnit några motsvarande studier i mina sök i vetenskapliga databaser och liknande.

Röhnisch : En marknadsundersökning gällande klädval,  lojalitet och positionering.

 In light of the resent surge in globalization, and the heightened competition that follows as a result of this, there has been an increase in the importance that is placed into understanding buyer behaviour. This increase has been seen since the realization that by building strong customer relationships it is much easier to reach these through the marketing communications that are put in effect. There are also a number of upsides to enlisting the customers at an early stage in product development, such as creating greater value and a stronger sense of involvement.Röhnisch is therefore trying to show a genuine interest in supplying the costumers needs as they adapt and evolve. In order to accomplish this strive towards gaining a deeper understanding into the thoughts and attitudes that precedes the buying behaviour they conduct regular surveys. To complement this, the purpose of this paper will be to determine the actual preferences and buying behaviour of the market segment that Röhnisch has chosen for themselves, and while doing so, keeping an emphasis on loyalty.

Marknadsföring via internet : ett reklammedium i frammarsch eller mättnad?

Internet has since the beginning of the nineties gone through an enormous growth in size, and with this big increase in numbers of users, a new, lucrative advertisingmarket was created with webbased marketing. This market has grown in the same tempo, and has now reached some sort of a breakpoint. There is no doubt that internet will be a marketingmedium to count on in the future, but how will development continue to progres and what shape will it have? Will this development keep on growing in the same tempo as earlier or will we see factors that put a break on this development?With this study, I have wanted to give a picture of internet as a marketingchannel today and how it is understood by consumers, spokesmen for the bransch and branschauthoritys. Further, I have tried to give a picture of how the future could look like, judging from the data that was collected from interviews, a big poll and those written sources on the subject that are available today.To be able to give answers to my questions at issue and reach a conclusion for the partproblems that I had initially, I have made a group of interviews with spokesmen of the bransches marketing, netportal, netanalysis amongst others.

Skapandet av lojalitet : - en utvärdering av marknadsföringsstrategier

Titel: Skapandet av lojalitet - en utvärdering av marknadsföringsstrategier.Författare: Emma Hautanen & Eve-Marie RoweHandledare: Lars VigerlandÄmne: MarknadsföringDokumenttyp: Kandidatuppsats 10p.Publiceringsår: VT-2007Nyckelord: Lojalitet, Word-of-mouth, Involvement theory, Marketing mix, Medicintekniskverksamhet, Medicintekniska avdelningen analys på Karolinska Universitetssjukhuset.Syfte: Syftet är att utvärdera om MTA-analys marknadsföringsstrategier skapar lojalakunder?Metod: I studien har författarna genomfört både en kvantitativ och en kvalitativundersökning. Författarna har använt sig av abduktion i studien. Den kvantitativaundersökningen bestod av prestrukturerade svarsalternativ som utarbetas utifrån redanbefintliga teorier för att på så sätt kunna koppla samman empirin och teorin kring studien.Således har studien gjorts enligt en abduktiv ansats. Undersökningen utfördes genom attenkäter skickades ut till MTA-A?s kunder, både avdelningar på sjukhuset och utomståendekunder.

Små företag i den stora världen : En studie av mikroföretags konkurrensfördelar

Problem: ICA arbetar med lojalitetsprogram och detta för att skapa långa och hållbara relationer till sina kunder. Företaget visar förståelse för att det inte räcker att enbart sälja produkter utan det krävs en relation till dess kunder. ICA skapade 2008 ett koncept vid namn ?Mina varor? vilket bygger på att ICA ger riktade erbjudanden till sina kunder utefter dennes tidigare inköpsbeteende. Vid lanseringen av ?Mina varor? riktades stor kritik mot ICA och dess sätt att hantera kundernas personliga integritet och att erbjudandena inte stämde överens med vad kunderna handlade.

Marknadsstrategier på den reformerade skolmarknaden : En undersökning om gymnasieskolors marknadsföringsmetoder

I början av 1990-talet så genomförde den borgerliga regeringen friskolereformen vilket in-nebar att det statliga monopolet upplöstes och att fristående skolor kunde konkurrera på samma villkor som kommunala skolor. Detta medförde att det ekonomiska ansvaret för gymnasieskolan övertogs av respektive kommun och att skolpengen infördes. Reformen har inneburit ökat antal skolor och hårdare konkurrens. Detta tillsammans med minskat elevan-tal har pressat skolorna till att optimera sin marknadsföring för att attrahera elever. Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera om det finns någon skillnad i hur kommunala respektive fristående gymnasieskolor arbetar med marknadsföring.

Förtroendeskapande mellan företag och kunder : en kvalitativ studie om hur sex svenska företag ser på förtroendeskapande gentemot kunder. 

Kurs: 2FE73E, Examensarbete i företagsekonomi med inriktning marknadsföring, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet.Författare: Johanna Liikamaa & Erika GustafssonHandledare: Leif MarcussonExaminator: Richard OwusuUppsatsens titel: Förtroendeskapande mellan företag och kunder: en kvalitativ studie om hur sex svenska företag ser på förtroendeskapande gentemot kunder.Forskningsfråga: Hur arbetar svenska tjänsteföretag med förtroendeskapande gentemot kunder och potentiella kunder?Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra med en undersökning kring förtroendeskapande gentemot kunder. Vi har två delsyften, vilka är att klargöra och analysera hur företagen arbetar med kundrelationer och lojalitet.Metod: Studien baseras på kvalitativ metod, datainsamlingen har skett genom öppna telefonintervjuer med sex företrädare från företag. Resultat: Genom studiens intervjuer och dess resultat har vi kommit fram till att företag är beroende av förtroende från deras kunder. Våra informanter har återgett att förtroendeskapandeåtgärder är värt mycket och att utan förtroende kommer man inte långt i sitt arbete. Detta beror troligen på att det inte enbart är produkten eller tjänsten som står i fokus utan ?hela paketet? i form av service och förtroendeskapande åtgärder med mera.

Studenthälsans image : En fokusgruppundersökning om Uppsalastudenternas bild av organisationen och dess sätt att tilltala dem

AbstractTitle: The picture of Studenthälsan ? a focus group study of the image that students in Uppsala have of the organization and of how they look at the way the organization addresses them. Studenthälsans image - en fokusgruppundersökning omUppsalastudenternas bild av organisationen och dess sätt att tilltala demNumber of pages: 65 (73 including enclosures)Author: Sofie BackmanTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Fall 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityAim: The aim of this essay is to study the image that students in Uppsala have of Studenthälsan and its excersice department. This includes how the students perceive the organization?s way of communicating with them, both in terms of the marketing and their reception at the facilities, and what they would like to be different regarding this in the future.Method/Material: Together with literature studies, a qualitive method has been used and three focus group interviews with a total of 15 informants have been conducted.

Effectiveness of education program conducted by Novo Nordisk: A study on the prescription behaviour of the doctors? in the treatment of diabetes disease

The purpose of this work is to do an investigation on the customers in the pharmaceutical sector; mainly general physicians who have taken part in the education events have any impact in their prescription behaviour after the participation in the program. The settings for this study are general practitioners in the Swedish market who have taken part in the education program held by Novo Nordisk in the treatment of diabetes disease. Methodology: The methodological approach adopted for this work is quantitative; using secondary data from the internal database from the company. The analytical model is tested through statistical analysis using the data?s obtained from the databases.

Kommunikation i sociala medier : Nya utmaningar för organisationer

AbstractTitle: Communications through Social media ? new challenges for organizations Kommunikation i sociala medier ? nya utmaningar för organisationerAuthor: Jenny Lilius Location: University of Kalmar Language: Swedish Number of pages: 46 (62 including appendix) Level: BA Thesis in media and Communications StudiesAim: The main purpose of this thesis was to explore what kind of challenges organizations face when communicating through social media. Because social media is a new phenomenon the thesis also examined how organizations active in Sweden today looks upon, defines, monitoring what is said about them and uses social media today.Method: The thesis was based upon the qualitative gathering of empirical facts. Through deep interviews with five organizations and literature studies the author was able to gather the results.Theories The analysis is primarily based upon theories about organizational communications such as PR, Rogers?s diffusions of innovations and the marketing mix.

Ett komplicerat förhållande - Om relationen mellan lobbying och marknadsföring

Titel: Ett komplicerat förhållande - om relationen mellan lobbying och marknadsföringFörfattare: Pernilla Jansdotter & Emma JosefssonHandledare: Christine TidåsenNivå: Kandidatuppsats i Marknadsföring, 15 hp, VT 2011Nyckelord: Lobbying, PR, marknadsföring, tabu, marknadskommunikationProblemformulering: Hur använder företag lobbying ur ett PR- och marknadsförings-perspektiv och anses det vara en tabubelagd form av marknadskommunikation?Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur företag kan använda sig av lobbying ur ett PR- och marknadsföringsperspektiv samt hur allmänheten, företag och politiker ser på fenomenet.Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie med en abduktiv ansats. Sex semistrukturerade intervjuer med lobbyister och andra lobbyarbetare har genomförts. Ytterligare 20 mindre intervjuer med allmänheten samt en sekundärempirisk undersökning har utförts.Teoretisk referensram: Kapitlet inleds med en beskrivning av begreppet lobbying, hur kopplingen till PR och marknadsföring ser ut samt hur lobbyarbetet går till. Därefter beskrivs allmänhetens, politikers och företags inställning till lobbying.Empirisk studie: I empirin presenteras materialet från alla våra intervjuer samt vår sekundärempiriska undersökning.

Fra?n beso?kare till boende : En studie om ma?tning av destinationsimage ur inva?nares perspektiv

It has become increasingly common for cities and municipalities to take greater account of the place marketing, and to see the physical location as a brand. An early step in this process is to make the image measurements of the place, in order to develop better marketing strategies. A method often used in tourism research for this type of measurements is Etchner and Ritchie's theoretical framework. The framework is initially designed to measure visitor's image of a tourist destination.Almost all previous research in this area is based on the visitor's perspective, but Olofsson and Skredsvik have used this framework to measure a location's image among the residents. They feel that the residents of a place can be seen as ambassadors of the place because they know the site well.

Ett blink i bruset: En uppsats om möjligheten att påverka konsumenten vid livsmedelsinköp

Today endless choices exist for a customer in the grocery store in terms of information, products, brands and prices. Consequently, it is important for retailers and brand owners to gain insights in how they can manage to break through the clutter to reach the customer. Displays that include some kind of motion element are assumed to possess an attention grabbing ability, which is a necessary first step in influencing the customer?s decision making. Therefore we have explored whether so called dynamic displays are efficient in grabbing attention and influencing customer behaviour.

<- Föregående sida 48 Nästa sida ->