Sök:

Små företag i den stora världen

En studie av mikroföretags konkurrensfördelar


Problem: ICA arbetar med lojalitetsprogram och detta för att skapa långa och hållbara relationer till sina kunder. Företaget visar förståelse för att det inte räcker att enbart sälja produkter utan det krävs en relation till dess kunder. ICA skapade 2008 ett koncept vid namn ?Mina varor? vilket bygger på att ICA ger riktade erbjudanden till sina kunder utefter dennes tidigare inköpsbeteende. Vid lanseringen av ?Mina varor? riktades stor kritik mot ICA och dess sätt att hantera kundernas personliga integritet och att erbjudandena inte stämde överens med vad kunderna handlade. I denna studie har vi undersökt ICA:s samt dess stamkunders syn på konceptet ?Mina varor? samt var de anser den etiska gränsen går för att lagra privat information.Syfte: Att få förståelse för ICA:s arbete med CRM och dess satsning på ?Mina varor? för att sedan se konceptet ur ett kundperspektiv med fokus på etik och integritetsfrågor.Metod: I studien används en kvalitativ ansats, där datainsamlingen skett via en informantintervju samt påstana intervjuer. Slutsatser:Att skicka riktade erbjudanden ligger rätt i tiden och vi ser att ICA skall fortsätta att utveckla ?Mina varor? med fokus på etik och integritet.Vi ser att ?Mina varor? medför värde till såväl kund som ICA.För att koncept som ?Mina varor? skall vara hållbara krävs att såväl företag som dess kunder tar ett aktivt ansvar gällande hantering och utlämnande av personlig information.

Författare

Matteus Arriaza-Hult Mikaela Smidström Larsson Dalya Khoshabova

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..