Personaliserade rådgivare ? en studie om relationer i bankernas Internettjänster
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingBusiness administration - international businessBusiness administration - informationPersonalizationRelationshipMarketingApplicationBankInteractiveServiceUsability
Problem:
Den svenska bankmarknaden befinner sig under förändring. Och i takt med att
världen med hjälp av tekniska innovationer blir mindre, blir det också lättare
för
globala storföretag att etablera sig på nya marknader. Konkurrensen tenderar
att
öka bland Sveriges banker och det kan leda till att det blir enklare för
bankkunder att välja en annan bank. Nu är det upp till bankerna själva att
erbjuda tjänster och produkter som motsvarar kundernas krav.
Syfte:
Uppsatsen ska undersöka attityder samt belysa vikten av relationer och
förtroende till personliga rådgivare i banker. Uppsatsen ska också ge förslag
till
hur relationer och förtroende kan förbättras med personaliserad rådgivning i
bankernas Internettjänster.
Metod:
Studien är byggd på 12 stycken kvalitativa djupintervjuer av kunder med
personlig rådgivare i svenska banker. Det har dessutom utförts en intervju med
en anonym representant från Skandinaviska Enskilda Banken (SEB). I uppsatsen
framkommer även de senaste teorierna och den litteratur som angränsar till
uppsatsens område.
Resultat:
Undersökningen pekar på att det skulle vara en fördel för banker att i
framtiden
implementera sina personliga rådgivare som Internetapplikationer på sina
hemsidor. Uppsatsens författare drar slutsatsen att Internetapplikationer ökar
förtroendet samt förbättrar relationen mellan sina personliga rådgivare och
sina
kunder. Dessutom skapas ett större förtroende för bankernas varumärken.