Sök:

Personaliserade rådgivare ? en studie om relationer i bankernas Internettjänster


Problem: Den svenska bankmarknaden befinner sig under förändring. Och i takt med att världen med hjälp av tekniska innovationer blir mindre, blir det också lättare för globala storföretag att etablera sig på nya marknader. Konkurrensen tenderar att öka bland Sveriges banker och det kan leda till att det blir enklare för bankkunder att välja en annan bank. Nu är det upp till bankerna själva att erbjuda tjänster och produkter som motsvarar kundernas krav. Syfte: Uppsatsen ska undersöka attityder samt belysa vikten av relationer och förtroende till personliga rådgivare i banker. Uppsatsen ska också ge förslag till hur relationer och förtroende kan förbättras med personaliserad rådgivning i bankernas Internettjänster. Metod: Studien är byggd på 12 stycken kvalitativa djupintervjuer av kunder med personlig rådgivare i svenska banker. Det har dessutom utförts en intervju med en anonym representant från Skandinaviska Enskilda Banken (SEB). I uppsatsen framkommer även de senaste teorierna och den litteratur som angränsar till uppsatsens område. Resultat: Undersökningen pekar på att det skulle vara en fördel för banker att i framtiden implementera sina personliga rådgivare som Internetapplikationer på sina hemsidor. Uppsatsens författare drar slutsatsen att Internetapplikationer ökar förtroendet samt förbättrar relationen mellan sina personliga rådgivare och sina kunder. Dessutom skapas ett större förtroende för bankernas varumärken.

Författare

Torbjörn Lindkvist Kristoffer Lundgren

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Management (MAM)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..