Sök:

Sökresultat:

65 Uppsatser om Behćlla talang - Sida 2 av 5

Utveckling av ryttartalanger : -en studie av NIU ridsports talangutveckling

Studien har som grund den nya gymnasiereformen som tagit fart och medfört att svenska ridgymnasier har utvecklats. DÄ det tidigare riksidrottsgymnasiet inte lÀngre kommer att drivas, har svenska ridsportförbundet valt att satsa pÄ NIU, nationellt godkÀnda utbildningar. UtbildningsmÄlet Àr att ryttarna ska kunna befinna sig pÄ nationell elit vid gymnasiets slut. Syftet med studien var att undersöka hur ridsportens elva nationellt godkÀnda utbildningar ser pÄ begreppet talang, samt vilken roll hÀstmaterialet har i en ryttares talangutveckling. Skolornas tankar och Äsikter presenteras kring NIU:s upplÀgg, uttagningsprocesserna, samt ryttartalang och att vad som krÀvs för att bli elitryttare.

Tala till mig : en litteraturöversikt om faktorer som pÄverkar kommunikationen vid afasi och sjuksköterskans möjlighet att förbÀttra den.

Studien har som grund den nya gymnasiereformen som tagit fart och medfört att svenska ridgymnasier har utvecklats. DÄ det tidigare riksidrottsgymnasiet inte lÀngre kommer att drivas, har svenska ridsportförbundet valt att satsa pÄ NIU, nationellt godkÀnda utbildningar. UtbildningsmÄlet Àr att ryttarna ska kunna befinna sig pÄ nationell elit vid gymnasiets slut. Syftet med studien var att undersöka hur ridsportens elva nationellt godkÀnda utbildningar ser pÄ begreppet talang, samt vilken roll hÀstmaterialet har i en ryttares talangutveckling. Skolornas tankar och Äsikter presenteras kring NIU:s upplÀgg, uttagningsprocesserna, samt ryttartalang och att vad som krÀvs för att bli elitryttare.

Idrottsrörelsens syn pÄ talang : En studie utifrÄn fyra idrottsförbund

Our aim is to analyse and discuss Swedish sport federationsÂŽ view about talent. We are analysing material, mainly in digital form, with focus on the identification of talents, development of talents and talents in a wider perspective. The first one is about when and how federations identify talents. The second one is about how they work with development of talents, for example, what is the most significant aspect to develop young people to become successful athletes. The third one is about organizations questions, how they work to create an environment that enables Swedish athletes to become great in sports.

Att behÄlla "rÀtt" medarbetare : En studie om hur Talent Management upplevs av arbetstagare

Bakgrund: Organisationers konkurrens om duktiga medarbetare har aldrig varit hÄrdare och med rÀtt arbetstagare pÄ rÀtt plats kan organisationen skapa konkurrensfördelar. För att anses attraktiva mÄste organisationer kunna möta arbetstagares krav och erbjuda mer Àn bara en arbetsplats att gÄ till. Det pÄgÄr ett ?krig? om talanger och nÀr organisationer lyckats attrahera en talang mÄste de ocksÄ se till att behÄlla den. Det finns dock en risk med att organisationen glömmer de medarbetare som inte Àr definierade som talang.

Talent Management : En studie om rekryteringsstrategier inom Talent Management

Inledning: NÀr företag genomgÄr rekryteringsprocesser sÄ finns dÀr flera olika strategier attanvÀnda sig utav. Denna studie kommer att skapa en förstÄelse för rekryteringsstrategiernasom ett specifikt företag som uppger sig jobba enligt Talent Management anvÀnder sig av.Syfte: Syftet med denna undersökning Àr att skapa en förstÄelse för hur ett företag somuppger sig jobba med Talent Management utformar sin rekryteringsstrategi och dÀrigenomkunna uppfylla ett kunskapstomrum angÄende rekryteringsstrategierna inomforskningsomrÄdet Talent Management.ForskningsfrÄgor:Hur definieras talang vid rekrytering i ett företag som jobbar med Talent Management?Hur vÀljer företag vilka rekryteringsstrategier som Àr lÀmpliga?Vilka rekryteringsstrategier anvÀnder sig företaget utav?Metod: Denna studie har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod som har innefattatsemistrukturerade intervjuer för materialinsamlingen. Intervjuerna och det empiriskamaterialet Àr insamlat frÄn ett ledande företag inom sin branchen.Slutsats: Denna studie kunde pÄvisa att de centrala rekryteringsstrategierna i ett företag somuppger sig anvÀnda sig utav Talent Management Àr Head Hunting, Employer Branding,profilering samt talangpooler. Vi kunde Àven dra slutsatser att samtliga rekryteringsstrategiersom förekommer inom ett företag inte nödvÀndigtvis behöver tillhöra den rÄdande uttalademanagementstilen.

Employer Branding : Ekonomstudenters attityder till framtida arbetsgivare, en studie om arbetsgivarvarumÀrkets betydelse och talangidentifiering

Bakgrund: "There is a war for talent, and it will intensify" skrev McKinsey Quarterly redan 1998 och syftar pÄ den ökade konkurrensen som rÄder pÄ arbetsgivarmarknaden om talangfull och kompetent personal som kan driva företaget framÄt. Vikten av humankapital blir sÀrskilt mÀrkbart i dagens framtrÀdande kunskapsintensiva företag, dÀribland revisions- och konsultföretagen, samtidigt som demografiska skiftningar gör att trenden gÄr mot ett talangunderskott. Generation Y anses samtidigt vara karriÀrlystna och aktiva CV-jÀgare. DÀrför rÄder en kamp bland arbetsgivarna i att finna och vinna talangerna bland dessa. Detta kan göras genom utvecklandet av ett starkt arbetsgivarvarumÀrke och genom att lÀra kÀnna sin mÄlgrupp och skaffa kÀnnedom om deras motivationsfaktorer och preferenser.Syfte: "Att ur en grupp ekonomstudenter identifiera talangegenskaper och förklara vilka avgörande faktorer som gör en arbetsgivare attraktiv ur de ansedda 'talangernas' perspektiv."Problemformulering: Vilka Àr nyckelfaktorerna nÀr de ansedda "talangerna" vÀljer sin framtida arbetsgivare? Metod: Studien har antagit en huvudsakligen kvantitativ forskningsdesign och har en deduktiv inriktning.

Vad Àr det yrkeslÀrarna bedömer?

Syftet med denna kvalitativa fallstudie Àr att undersöka vad yrkeslÀrare grundar sin bedömning och betygssÀttning pÄ i yrkesÀmnet, hur de vÀljer att dokumentera denna och Àven hur relevanta Skolverkets styrdokument Àr för dem i det arbetet. Studien har undersökt vad 5 stycken olika yrkeslÀrare pÄ en gymnasieskola upplever att de gÄr efter vid densamma via en strukturerad intervju enligt de etiska principer som gÀller. Fallstudien visar att det lÀggs stor vikt vid processen och att yrkeslÀrarna inte bara ser slutresultatet som avgörande vid betygssÀttningen. De kriterier som yrkeslÀrarna gÄr efter pÄminner mycket om det som krÀvs ute i arbetslivet, det vill sÀga sjÀlvstÀndighet, problemlösningsbenÀgenhet och talang. NÀmnas kan att talang inte finns med som ett kriterium i skolverkets lÀroplan.

Rektorers sociala representationer av lÀrarskicklighet : "Dem vill man ju ha i klassrummet"

Studiens syfte har varit att via fokusgrupper undersöka rektorers sociala representationer av lÀrarskicklighet samt hur de samtalar om bedömning och premiering av de lÀrare som de upplever Àr skickliga. Det resultat som framkommit Àr att rektorer har en gemensam bild av vad lÀrarskicklighet Àr utifrÄn formell och informell kompetens, men att tonvikten lÀggs pÄ olika kompetenser i rektorsgrupperna. Det finns en sammastÀmmighet i att skickliga lÀrare har en medfödd talang, en tyst kunskap. Hur de ser pÄ vad lÀrarskicklighet Àr, fÄr konsekvenser för hur de bedömer och premierar de lÀrare som de upplever som skickliga.  I första hand Àr det inte vardagsarbetet i klassrummet som premieras, utan övergripande utvecklingsarbete av verksamheten som helhet..

Talangutveckling inom fÀlttÀvlan : En deskriptiv jÀmförande studie mellan Sveriges och Storbritanniens talangutvecklingssystem

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarSyftet med studien var att undersöka och jĂ€mföra hur Storbritanniens och Sveriges system för talangutveckling inom fĂ€lttĂ€vlan sĂ„g ut. Ett delsyfte var Ă€ven att undersöka hur ryttare upplevde systemet och vad de ansĂ„g hade gjort dem till framgĂ„ngsrika talanger. Följande frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€ndes:Hur arbetar det Brittiska fĂ€lttĂ€vlansförbundet och det Svenska ridsportförbundet med talangutveckling i fĂ€lttĂ€vlan?Hur skiljer sig talangutvecklingssystemet mellan dessa lĂ€nder?Hur upplever ryttarna sitt lands talangutvecklingssystem?Vilka framgĂ„ngsfaktorer upplever ryttarna hade gjort dem framgĂ„ngsrika talanger? MetodTriangulering baserad pĂ„ följande metoder anvĂ€ndes; (1) textanalyser utifrĂ„n Svenska ridsportförbundets och British Eventings respektive hemsidor; (2) omfattande kvalitativa intervjuer med tvĂ„ förbundsledare, en frĂ„n respektive land. Intervjuguiden till förbundsledarna innehöll följande fyra förutbestĂ€mda teman: Definition, Utvecklingsmodell, Finansiering och Övrigt; och (3) intervjuer med tvĂ„ svenska ryttare och e-post konversation med brittisk ryttare kring erfarenheter och karriĂ€rer, baserade pĂ„ en standardiserad intervjuguide. ResultatDefinitionen av talang skilde sig Ă„t mellan lĂ€nderna.

Hur nÄdde jag elitnivÄ? : En karriÀrbeskrivning av svenska ishockeyspelare

Hur nÄdde jag elitnivÄ?Början av studien kommer beröra omrÄden som barns utveckling och talangbegreppet som jag anser vara viktiga delar att veta om för att kunna genomföra studien.Syftet med studien var att ta reda pÄ hur svenska ishockeyspelare beskriver att de tog klivet för att etablera sig pÄ elitnivÄ. I resultatdelen kommer spelarna sjÀlva berÀtta inom de olika kategorierna hur deras karriÀrer har sett ut, hur de har trÀnat och vilket stöd de haft frÄn sin familj.För spelarnas utveckling har miljön spelat mycket stor roll och familjen har varit mycket stöttande. De har alla gÄtt ishockeygymnasium dÀr trÀningen koncentrerats och blivit mer mÄlmedveten..

Talent Management- hur fungerar det? : En kvalitativ fallstudie om hur Talent Management kan se ut och uppfattas i en organisation

Detta examensarbete underso?ker hur en multinationell organisation arbetar med Human Resources Management-fenomenet Talent Management. Vi har valt att titta pa? fenomenet fra?n tva? olika perspektiv, det individualistiska och kollektivistiska, fo?r att skapa en fo?rsta?else om hur Talent Management-arbetet fungerar och kan se ut. Den insamlade empirin a?r baserad pa? sju intervjuer med individer som alla har en relevant roll i fo?rha?llandet till det studerade fenomenet.

Talent management- en strategi för att vÀssa de vassaste?

Tidigare forskning har visat pÄ att konkurrensen kring talangfulla medarbetare aldrig förr varithÄrdare och att ha strategier för att behÄlla dessa blir dÀrför viktigt. En strategi som syftar till att görajust detta Àr talent management. Men hur arbetar man med detta och vilka förestÀllningar kringfenomenet finns? Vilka faktorer kan finnas som hindrar och/eller möjliggör arbetet med talentmanagement? För att ta reda pÄ detta har det i studien valts att göra en fallstudie dÀr data samlats ingenom semistrukturerade intervjuer. Det framkommer i studien att talent management upplevspositivt dÄ det ger erkÀnsla och uppskattning.

Entreprenörskap i skolan. Om och hur lÀrare arbetar med entreprenörskap i skolan

Att vi ska arbeta med entreprenörskap i skolan Àr förankrat Ànda upp i riksdagen. Men varför dÄ frÄgar sig mÄnga lÀrare. Syftet med detta examensarbete var att försöka ta reda pÄ om och hur lÀrare arbetar med entreprenörskap i skolan. Entreprenörskaps pedagogik i skolan kan fÄ dagens gymnasieelever att se positivt pÄ sin framtid genom att pÄ ett ansvarsfullt sÀtt ta hand om sin utbildningstid och dÀrigenom tillgodose sig kunskaperna och erfarenheten och genom detta se vinstsyftet av gymnasietiden för att kunna bilda egna nÀtverk för framtiden. NÄgra av de frÄgor som vi stÀllde oss var: Hinner du som lÀrare med att ta tillvara pÄ elevens talang, fallenhet eller specifika intressen i arbetet med att nÄ kursmÄlen? Har du som lÀrare insyn och förstÄelse i kurser utöver dina egna i programmet? Samverkar du med andra pedagoger i arbetet med att nÄ programmÄlen? Tycker du att skolan ska arbeta med entreprenörskap? Slutsatsen av vÄrt arbete Àr att de flesta lÀrare arbetar med entreprenörskap i skolan men en stor del av lÀrarna vet inte vad entreprenörskap innebÀr eller stÄr för..

Identifiering och kvantifiering av humant papillomvirus typ 16 med droplet digital PCR

SammanfattningProblemomrÄde:Inom NIU-fotboll finns det olika sÀtt att organisera sig. Vilken pÄverkan har de olika organisationsformerna pÄ identifikationen av vad de anser vara talang. Hur bedriver det sin uttagning och kommer fram till vilka som ska selekteras och erbjudas en plats pÄ utbildningenSyfte: Studiens övergripande syfte Àr att beskriva och analysera pÄ vilka grunder som pojkar respektive flickor vÀljs ut till tvÄ olika Nationellt godkÀnda idrottsutbildningar i fotboll samt diskutera om skolornas organisationsformer pÄverkar dessa talangidentifikationsprocesser.Metod:Studien har tillÀmpat en hermeneutisk kunskapsteoretisk utgÄngspunkt och det empiriskt insamlade materialet har inhÀmtats genom intervjuer och observationer. I och med att mer Àn en insamlingsmetod har valts har metodtriangulering tillÀmpats i denna studie som uttryckligen har en kvalitativ ansats.Resultat:Studiens resultat visar att det finns olika sÀtt att organisera sin NIU-utbildning och att detta pÄverkar hur talangidentifikation och selektering till sker inom de olika organisationsformerna..

Rekrytering av kreatörer och portfolions betydelse : En enkÀtundersökning med femtio svenska kommunikationsbyrÄer

Inom kommunikationsbranschen rÄder det hög konkurrens om arbeten för bÄde nyutexaminerade arbetssökande och de med erfarenhet. En viktig del i ansök-ningshandlingarna Àr en portfolio som visuellt visar personens kompetens och talang.Denna kvantitativa studie har genom en webbenkÀt med 50 byrÄer inom kom-munikationsbranschen undersökt hur de rekryterar ny personal samt deras per-spektiv kring portfolion i samband med detta. Studien har Àven syftat till att belysa skillnader i svaren beroende pÄ byrÄernas storlek.Resultaten frÄn enkÀten visade att den vanligaste kanalen vid anstÀllning inom kommunikationsbranschen Àr via personliga kontakter och att det Àr portfolions kvalité som vÀger tyngst vid anstÀllning. Vid ansökan föredrog byrÄerna en digital portfolio men vid en arbetsintervju sÄg de helst en kombination av en fysisk och digital portfolio. Mindre skillnader fanns i svaren beroende pÄ byrÄ-storleken..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->